Jump to content

Omtale av Biltema Spottescope 20-60x60


Lars_o

Recommended Posts

Gikk til innkjøp av spottescope fra Biltema i dag. Har lett en stund i bruktmarkedet, men så plutselig at Biltema og Clas Ohlson har slike. Tittet på Clas Ohlson sitt i helga, men synes det virket dårlig, slarkete skrudd sammen og fikk ikke lyst på det, selv om det koster kun 799. Biltema sitt så jeg på i dag, og det virket mye bedre, så da ble det et slikt til 899. Tenkte som så at det er verdt forsøket, funker det ikke er det ikke allverdens med kroner.

 

Etter å ha pakket ut og testet litt i dag, må jeg si jeg er positivt overrasket. Kikkerten kommer i en koffert av alu og plast, det følger med stativ, pusseklut, softcase både til kikkerten og stativet samt en bærerem. Så langt alt greit. Monterte så kikkerten på det medfølgende stativet, selv om jeg var litt skeptisk til dette. Skepsisen viste seg å stemme, stativet som medfølger kan henges opp foran gongen istedet. Det er bare å kaste, lett og upresist hode, plast og aluminium som gjør at hele kikkerten vibrerer så for man prøver å se i den.

 

Monterte derfor kikkerten på Manfrotto 055 med kulehode som jeg har, og da ble det en annen verden.

 

Jeg hadde ikke allverdens forventningen til en så billig kikkert, så kikket litt gjennom den på forskjellige ting utover. På 20x er den forholdsvis lys og fin, og faktisk også skarp og fin. Når den skrus opp til 60x så blir den betydelig mørkere. Jeg hadde forventet at den kunne være vanskelig å få fokusert ordentlig på 60x ut fra omtaler av billigkikkerter før, men til min store overraskelse gikk dette rimelig bra. Jeg ser lett bilskilt på 900 m slik at man kan lese skiltnummeret. Fant ikke noe motiv med mindre tekst, men ut fra skiltet, tipper jeg at bokstaver av halvparten av størrelsen skulle vært lesbare på den avstanden. Da bør jeg også klare å spotte både trace og kulenedslag på tilsvarende avstand, men det gjenstår å se. Skal også teste hvor langt unna jeg kan se kulehull etterhvert.

 

Kikkerten er lett og fin og ganske liten, så det går an å ta med og bruke på jakt, ulempen er stativet som ikke funket.

 

Ulempen med kikkerten er at den veldig følsom for øyeplassering på full forstørrelse, samt at den blir noe mørk. Men igjen, hva kan man forvente av en dings til 900 kr? Jeg er iallefall godt fornøyd så langt.

 

Link til kikkerten: http://www.biltema.no/no/Fritid/lek-og-hobby/Utendors/Zoomkikkert-2060x60/

 

Oppdatert pr 18.4.2011:

 

Jeg har nå brukt kikkerten på en skyting, skjøt på skiver på 217 m samt på en stein i terrenget på 840 m.

På 217 m er det ingen problem å se kulehull i pappen. (338) Tipper jeg klarer å se kulehull på ivertfall dobbel

avstand, men det gjenstår å teste.

 

På 840 m så vi kuletrace helt fint, og innslaget av kula var lett å se for å gi korrigeringer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...