Jump to content

hjelp til kalibervalg


Ørret

Hvilket kaliber?  

152 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber?

    • .223
      5
    • .308
      41
    • 30-06
      15
    • 6,5x55
      82
    • Annet
      10


Recommended Posts

lurer på å kjøpe meg en rifle etterhvert. men vet ikke hvilket kaliber jeg skal velge...

 

blir vel mest jakt på div fugler, rev, bever, rådyr.

men har lyst til å prøve elg/hjortejakt senere.

 

så lurer på om jeg kan klare meg med 1 rifle til alt, eller om jeg må ha 2?

vil gjerne at det skal være litt igjen av fuglen etter den er skutt...

 

har lest litt om 223, 6,5x55, 308 og 30-06. hva passer meg best?

 

har tenkt litt på den weatherby vanguard syntetisk pakka de selger på xxl, men den fins ikke i 6,5x55.

 

tar gjerne imot forslag..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha 1 rifle hadde jeg valgt 6,5x55 uten tvil... Hvis du har mulighet for å kjøpe 2 ville jeg gått for 6,5x55 og en .223 ... eller .22 og brukt den til rypejakt på vinteren... 6,5x55 er fin til toppjakten hvis du vurdere det...

 

6,5x55 er det kaliberet jeg ville anbefalt hvis du ønsker en rifle som funker til alt norsk vilt og litt til!

Link to comment
Share on other sites

er .243 win det samme som 6,5x55?

 

Nei, 6,5x55 er ei hylse på 55 mm med ei kule på 0.264 tommer.

243 win er ei hylse på 51mm (samme hylse som .308 win) med ei kule på 0.243 tommer

 

243 win har altså både ei kortere hylse og en mindre kulediameter enn 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

....har tenkt litt på den weatherby vanguard syntetisk pakka de selger på xxl, men den fins ikke i 6,5x55.

 

Kanskje ta en titt på Tikka T3...? Den får du i både 6,5x55, og 308 win som jeg stemte på.....

Jeg for min del, mener at 308 win er mere "allround" enn 6,5x55.... Litt mere å gå på med tanke på elg, og fungerer helt fint på fugl også, kommer bare an på kula...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Slik du beskriver en fremtidig bruk, så er alternativet enkelt. 6,5x55 er et kaliber som kan brukes på alt vilt i norge, og den har i tillegg en flat kulebane. Dette er et alsidig kaliber og våpnene er relativt lette å bære med seg.

Link to comment
Share on other sites

var og kikket på rifle idag. fant en Savage stevens 200 som jeg synes så ok ut. men den er i .223 .243 .308 30-06 og 300winmag.

er .308 et ok allroundkaliber? er den flattskytende? blir fuglen spislig hvis man bruker .308 helmantel eller blir den bare mos?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

308Win er nok nesten like flatskytende som 6,5x55 på normale jakt hold (max 150m) mener nå jeg ihvertfall..

Har skutt fugl med 308'n og helmantel med godt resultat jeg, så det fungerer fint...

 

Er i tillegg et kaliber som mister lite hastighet ved løpskapping for montering av demper, hvis det skulle bli aktuelt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vill valgt 6.5x55, men hadde ikke valgt en weatherby vanguard. Har den i 223 og det blir vanskelig å skyte små dyr på lang avstand, og stokken ligger helt inne på løpet og er veldig bøyelig (for den er så tynn). Jeg har vertfald problemer med å få en grei samling med harris to-fot.

 

Hvis du er etter en rimelig børse så kunne du kjøpt deg en mauser m67 eller m98 i 6.5x55, man får en grei mauser til 500kr fra et skytterlag i nærheten, men du må ha hjelp av en børsemaker til å gjøre den klar til jakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Du bør nå ikke kjøpe noe som er mindre enn .338 om det skal brukes på storvilt, Er altfor mange førstegangskjøpere som går i fella og kjøper småviltkaliber til og begynne med. 338 Winchester Magnum er en fin patron da kulebanen er fin. Det fine med litt kraft er at man slipper og lete etter dyret. .338 er behagelig og skyte med, er ikke noe og tenke på. Finnes mye finere saker og, men når dagen kommer for og kjøpe ren elgvelter er det noe kreasjoner på over .400 og se på. Lykke til i valget.

Link to comment
Share on other sites

Vil vel påstå helt motsatt... Start med et kaliber som er alround 6,5x55 eller 308 win å tren på å bli en god å trygg skytter først å fremst...

Grove kal. er ikke for alle, mange blir utrolig dårlige skyttere pga. mye rekyl. Å er en ikke trygg pga. rekyl detter sjelden elgen viser det seg veldig ofte... Slike utsagn som dette over her syns jeg blir for dumt :!:

Link to comment
Share on other sites

Vil vel påstå helt motsatt... Start med et kaliber som er alround 6,5x55 eller 308 win å tren på å bli en god å trygg skytter først å fremst...

Grove kal. er ikke for alle, mange blir utrolig dårlige skyttere pga. mye rekyl. Å er en ikke trygg pga. rekyl detter sjelden elgen viser det seg veldig ofte... Slike utsagn som dette over her syns jeg blir for dumt :!:

 

 

+1 :)

Link to comment
Share on other sites

338 er ikke noe nybegynner kaliber, la oss slå det fast med en gang.

Jeg har sett alt for mange som starter sin skyte og jakt karikere med for tunge kalibre. Resultatet blir ofte at en blir rekyl redd og får aldri siden tak på våpen med litt over standard rekyl.

Av de kalibrene du har nevnt her er det to jeg ville vurdert.

Det er i følgende rekkefølge 6,5x55 og så 30-06. Begge har nok kraft til å legge ned alt som er av vilt i NORGE. 6,5x55 er et kaliber med liten rekyl stor tilgang av amo, så lenge en er i Norden. 30-06 er verdens mest brukte jakt kaliber og en får amo til dette kaliberet uansett hvor man roter seg vekk i verden.

Link to comment
Share on other sites

har sittet og tenkt litt. trur kanskje storviltjakt blir litt i dyreste laget for meg i begynnelsen. så trur jeg skal satse mest på toppjakt, rev og bever i begynnelsen. får vel kjøpe meg en rifle i grovere kaliber hvis storvilt blir aktuelt..

 

vil .223 eller .243 være best? greit med billig ammo og lett tilgang.

.223 er rimelig lett å få tak i, men er .243 like "standarisert" som .223?

 

synes det er grusomt vanskelig å bestemme seg for kaliber. er jo en hel jungel å velge i...

Link to comment
Share on other sites

kommer helt sikkert til å stå en 22LR i skapet mitt etterhvert. fin treningsbørse. men foreløbig skal jeg ha en jaktrifle :) kommer til å kjøpe jaktrifla samtidig som jeg skal kjøpe meg hagle, og får da litt bedre pris.. kjekt å få igjen på skatten :D

Link to comment
Share on other sites

Du bør nå ikke kjøpe noe som er mindre enn .338 om det skal brukes på storvilt, Er altfor mange førstegangskjøpere som går i fella og kjøper småviltkaliber til og begynne med. 338 Winchester Magnum er en fin patron da kulebanen er fin. Det fine med litt kraft er at man slipper og lete etter dyret.

 

Liten vits i å kjøpe så kraftig skyts når man skal kjøpe sin første rifle spørs du meg. 6,5x55 og 308 holder i massevis til elg det også (de er tross alt godkjent til dette ihht. norsk lov, og det sier sitt med tanke å hvor streng norsk lovgivning er...). .338 blir litt overkill spør du meg, men sikkert et artig kaliber for spesielt interessert...

 

slik jeg ser det er 6,5x55 et naturlig valg for din del. kanskje det beste allround kaliberet og velegnet til alt det du nevner, samtidig som det kan brukes på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg min første rifle nå.. Jeg valgte 308 framfor 6,5 og 30-06.. Fordi 308 er snill på rekyl, helt grei pris på ammo, og jeg kan jakte alt med den og det fins forskjellige kuler ettersom hva du jakter..

 

Men blir nok en 22lr/17hmr i våpenskapet mitt en eller annen gang her også, hehe :P

Link to comment
Share on other sites

Første jaktrifla jeg kjøpte var i 458 win mag. Funker fint det. Hadde skutt noen år med en lånt 30-06, samt "en del" med Sauer banerifla. Rekyl er kun en tilvenningssak, iallefall på nivåer opp til hardt ladet 458. Har ikke prøvd noe over den, så det kan jeg ikke uttale meg om. :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5 x 55 ville vært mitt valg. lovlig til alt vilt i norge og kan lades med et helt arsenal av forskjellige kuler og hastigheter til bruk både for mus og for elg. og alt imellom :)

lett ammo. fine våpen. spander på deg penger til å kjøpe deg ei systemrifle, så kan du bytte til et større eller mindre kaliber etterhvert som du ser behovet.

hadde jeg skulle kjøpt meg ei til rifle nå, så hadde det blitt ei 6,5. for å kunne brukt den på alt mellom .22mag og 30-06 fordi at noen ganger vil jeg helst ikke skyte med kanon.

Link to comment
Share on other sites

Mi første jaktrifle var Weatherby .460 Mag. I ettertid kjøpte jeg meg også ei rifle i .308. Ei stor kraftig rifle er ikke noe å trene masse med for å bli god å skyte og du kommer til å savne ei rifle med standard ammo som er rimelig og lett og få tak i! WBY .460 er utrolig bra å skyte med, men det er ikke noe man skyter mengder med!

Link to comment
Share on other sites

6,5 x 55 ville vært mitt valg. lovlig til alt vilt i norge og kan lades med et helt arsenal av forskjellige kuler og hastigheter til bruk både for mus og for elg

 

Det er riktig at det finnes en mengde kuler man kan lade til 6.5x55 TIL TRENING. Derimaot finnes det ikke mange forskjellige jaktkuler som kan brukes når det kommer til storviltjakt, da kuler under 10 gram ikke klarer kravet til anslag på 100m. Her tror jeg faktisk at både 308W og 3006Spr. slår den norske (egentlig svensk) superduper patronen 6.5x55. 6.5x55 er ei fin patron opp til mellomstort vilt men etter dette noe marginal. En slik wetherby fra xxl med en zeiss classik 2.5-10x50 blir vel ikke mye dyrere enn ei tikka t3 uten kikkert.

Link to comment
Share on other sites

stemmer det at det blir litt begrenset når en kommer opp til storviltkrav. men står enda på mitt og mener det er mange kuler og velge mellom. for som trådstarter sa, som første rifle.

en trenger ikke 10g ekspanderende for å felle rype eller annet mindre vilt.

med 6,5 dekker en fint de aller fleste områder når det gjelder jakt i norge for nybegynnere.

bjørnejakt eller elefantjakt i afrika vil nok komme etterhvert, ikke som første jakt regner jeg med :)

Link to comment
Share on other sites

Du bør nå ikke kjøpe noe som er mindre enn .338 om det skal brukes på storvilt, Er altfor mange førstegangskjøpere som går i fella og kjøper småviltkaliber til og begynne med. 338 Winchester Magnum er en fin patron da kulebanen er fin. Det fine med litt kraft er at man slipper og lete etter dyret. .338 er behagelig og skyte med, er ikke noe og tenke på. Finnes mye finere saker og, men når dagen kommer for og kjøpe ren elgvelter er det noe kreasjoner på over .400 og se på. Lykke til i valget.

 

Yes! Ny rekord!

Link to comment
Share on other sites

6,5 x 55 ville vært mitt valg. lovlig til alt vilt i norge og kan lades med et helt arsenal av forskjellige kuler og hastigheter til bruk både for mus og for elg

 

Det er riktig at det finnes en mengde kuler man kan lade til 6.5x55 TIL TRENING. Derimaot finnes det ikke mange forskjellige jaktkuler som kan brukes når det kommer til storviltjakt, da kuler under 10 gram ikke klarer kravet til anslag på 100m. Her tror jeg faktisk at både 308W og 3006Spr. slår den norske (egentlig svensk) superduper patronen 6.5x55. 6.5x55 er ei fin patron opp til mellomstort vilt men etter dette noe marginal. En slik wetherby fra xxl med en zeiss classik 2.5-10x50 blir vel ikke mye dyrere enn ei tikka t3 uten kikkert.

 

 

Nå har det seg slik i vårt vakre,langstrakte land at uansett hvor mye man snur og vender på det så er 6,5x55 lovlig til bruk på både hjort,rein,elg og bjørn.. mannen var ute etter ett kaliber han kunne bruke til toppjakt og småviltjakt, så da kan vi heller gi han råd istedet for å kjekle om hva som er best til å felle elg på over 100m.. og siden han har tittet på en weatherby med zeiss kikkert så var det sikkert det budsjettet han har å rutte med i skrivende stund, en tikka T3 koster ca 10000, kanskje litt billigere med kunstig stokk. har selv en tikka t3 lite stainless laminated, med justerbar kolbekam, så skjønner fasinasjonen din, anbefales på det sterkeste.. :D så mitt svar på spørsmålet er velg 6,5x55, veldig presist og rettskytende kaliber, og passer perfekt til småvilt og rådyrjakt. og om du senere vil jakte elg så kan du det med samme rifla også! Lykke til og velkommen som jeger, håper du får mange fantastiske opplevelser =)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter hadde sett på tilbudet xxl har på en weatherby pakke, sansynligvis den til 3990kr. Velger han istedenfor en zeiss kikkert på denne pakka vil han få denne riflen + en god kikkert til nesten samme prisen som en Tikka T3 med kolbeforhøyer til samme prisen. Jeg har faktisk skutt mye med begge merkene og forskjelden på disse er minimale. Presisjone er like bra på begge, plaststokken er like dårlig på begge, man får trestokk til begge. Jeg mener fortsatt at valget av kaliber ikke er av en så stor betydning i forhold til valget av kikkert. Jeg likestiller de 3 vanlige da de er lovlig til storviltjakt. De er like presise, minimal forskjeld i pris på amunnisjon. Forskjellden på rekylen på disse med fabrikkladet mat er ubetydelig ihvertfall mellom 308 og 6.5x55.

 

Har ikke gjort dette til en "best på storvilt" diskusjon. Jeg mener weatherbyen er en bedre "pakke" med en fin pris for første rifle. At denne ikke leveres i 6.5x55 er av mindre betydning.

 

Jeg har brukt samboerens tikka 595 i 308w på toppfugl (tiur).( Denne modellen av tikka kan han også lete etter brukt, er vel noe av det bedre Tikka har laget og kan fås i 6.5x55, men det er en relativt stiv bruktpris) Den fungerer utmerket til dette. Sansynligvis like bra på fugl som 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Er man redd for smell/rekyl, så bør man vel strengt tatt vurdere en annen hobby ?

 

 

Rekyl er en treningssak. Er man fersk bør man starte litt "lavere" mener nå jeg. Alle skyter bedre med mindre rekyl. Når man har blit fortrolig er det bare å gå videre opp :lol: Ikke noe som er som en børse som Kakker litt. Det skal "gjøre vondt i begge endene" når man trekker av kan vel være en påstand også? Nei, velg den børsen man trives best med til jakt enten det er en vanlig 6,5 eller en "voksen" patron! Poenget er at man kommer seg ut for å skyte og har det GØY!! Man skal ikke vurdere en annen hobby bare fordi man ikke liker gromme børser :P La folk velge selv.

 

Ha en fortsatt fin Helg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...