Jump to content

Hardcore på ville veier...


subcz

Recommended Posts

Dette blir vel litt sånn som diskusjonen rundt sikkerhetsbelte i bil. Noen har jo blitt skadet av belte men langt flere har blitt reddet av den.

Jeg vil mene at det er mindre skadeskyting med demper da den tar både smell å rekyl å folk kan konsentrere seg mer om å sikte å ta rett avtrekk. Det er ikke alle jegere som hånterer slikt godt nok. Men dette er bare en antagelse fra min side,.

 

bra sakt.

Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til problemene poppin av S&L tror jeg i mange tilfeller ligger i noe så enkelt som brukerfeil. En moduldemper har mange gjengede partier, og krever en del av brukeren. Selv har jeg kjøpt tre Hardcore-dempere, og to av dem var så og si ikke skrudd ihop fra leverandøren. Begge ville nok ha poppet etter en del skudd om jeg ikke hadde trekt dem godt til! Den siste, en Maxim, hadde nok holdt noe lengere, men selv denne ville nok røket om jeg ikke hadde ettertrukket. Det S&L bør gjøre er å legge ved en bruksanvisning ved hver demper. Den dagen de får den ideen er nok 95% av problemene løst.. 8)

 

På samme vis som at en skal ettertrekke hjulmutterene etter dekkskifte, må en også ettertrekke modulene i disse demperne etter en del skyting. Gjentakende oppvarming og avkjøling har en lei tendens til å løsne gjenger. Konkurrentens tidligere løsning med O-ring var en mindre vedlikeholdskrevende konstruksjon, da O-ringen "låste" gjengene på en bedre måte.

Om en gjør det til en regel å ta en rask sjekk med håndmakt før skyting vil nok mange overraskelser være unngått. :wink:

 

bra sakt

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm. Jeg ville ikke bli forundret om skuddet vil treffe som normalt. For det første, demperen vil ikke løsne før kula er ute av løpet, og hastigheten til demperen vil nødvendigvis være svært lav. Hvis demperen bygger 150mm og man har en munningshastighet på 800m/s tar det kula under 0,2ms å passere demperen.

 

Riktig. Da min hausken poppet gikk kula hull i hull med forrige kule.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetssikring og kvalitetskontroll er nøkkelordet for å kunne lage et produkt i dag. Om en produsent eller distributør selger et produkt uten å ha kvalitetssystemet i orden så kan vedkommende lettere bli strafferettslig ansvarlig for skader som oppstår hvis produktet svikter. Kan man ikke kvalitetssikre og kontrollere produktet, så har man ingenting med å selge et produkt som kan forårsake skader ved feil bruk eller ved svikt i produktet selv.

I dag er kvalitetssikring og kontroll en integrert del av det å drive vareproduksjon og distribusjon i de fleste bransjer. At en del av våpenbransjen ikke vet hvordan dette skal gjøres er ikke en unnskyldning for å slippe. Får man lagd f.eks. lyddempere i et lavkostland så er det kanskje ikke så lett å få dokumentert det nødvendige om kvalitetn på demperen. Det betyr ikke at man blir sett på som skyldfri ved hendelser hvor skader på person eller materiell oppstår.

Jeg kunne ha skrevet om hva jeg mener kan være et greit minimum av kontroll og dokumentasjon på dempere, men de(n) produsenten som kan kvalitetsikring ve hva det snakkes om. De andre får leie meg eller andre med kompetanse inn som konsulenter så kan vi snakkes. Personlig mistenker jeg at aktører i det aktuelle segmentet av våpenbransjen lett kan komme til å fnyse av krav om kvalitetssikring på lyddempere. Det kan i så fall skyldes at de ikke vet nok om det de holder på med. Så vidt jeg kan se så er en av produsentene av lyddempere en kunnskapsrik bedrift med erfaring fra andre bransjer enn våpenbransjen, men hva med de andre?

Link to comment
Share on other sites

Samme her, traff en 10x10 stålplate på 400 meter med 223 selv om deler av demperen ble med en 70-80 meter fremover marka :lol:

Da kan vi nok konkludere med følgende:

Om kula går klar demperen (ved popping av gjenger o.l.), blir treffpunktet mest sansynlig nærme nok.

Tar kula borti demperen på veien ut, er det lite sansynlig at man treffer der man sikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...