Jump to content

Hardcore på ville veier...


subcz

Recommended Posts

Var på banen en tur i dag, og fikk en litt ubehagelig opplevelse. Ikke noe nytt for flere her, men den 10`ende smellen var litt uten om det vanlige. Børsa (en 7mm-08, 52cm løp) ,som lå slapt i venstre hånda steila og kikkerten kakka meg i panna. Smellen var usedvanlig høy. Litt forfjamsa tenkte jeg hva f... skjedde, hevarma går som normalt, hylsa ser grei ut, men fremover på børsa er det bare første modulen av lyddemperen som sitter i gjenn på løpet. Og etter litt speiding er det et mistenkelig hull i snøen på rundt 20 meter som jeg bestemmer meg for å se litt nærmere på. Joda, der ligger den svarte sylinderen jeg leter etter. Flaks det bare var en meter med snø uti der.

Demperen har blanke gjenger mellom første og andre modul. Serienummeret er NO. 04704 Er forresten en TMD45m.

Har snakket med forhandleren og jeg skal få en ny demper. Er det flere som har opplevd lignende, etter at det kom en utbedring av de som hadde serienr som begynte på 01?

Link to comment
Share on other sites

Var på banen en tur i dag, ........................fremover på børsa er det bare første modulen av lyddemperen som sitter i gjenn på løpet. Og etter litt speiding er det et mistenkelig hull i snøen på rundt 20 meter som jeg bestemmer meg for å se litt nærmere på. Joda, der ligger den svarte sylinderen jeg leter etter. Flaks det bare var en meter med snø uti der.

Demperen har blanke gjenger mellom første og andre modul. Serienummeret er NO. 04704 Er forresten en TMD45m.

 

Nå har det skjedd flere lignende uhell med dempere av ulik fabrikat, og bare flaks har forhindret personskade. Etter mitt skjønn bør man snarest gjøre følgende til alle sider av dette er utredet:

 

- Forbud med demper på allment åpne skytebaner.

- Produsentene/ importører/ våpenforhandlere burde snarest gå sammen og få dannet en uavhengig granskning av episodene.

-Omsetningsforbud på nye dempere før årsak er funnet.

 

Både produktansvarsloven og et mulig staffeansvar er nærliggende virkemidler å bruke når man vet at denne type uhell har skjedd flere ganger.

 

NJFF og DFS burde snarest nedlegge forbud mot dempere på deres baner/trening og konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Ja for guds skyld forby og undersøk!!!

 

Men først synes jeg forbuds og restiksjonsmafien må fortelle hva er det egentlig som er så farlig med dette da??

 

Selv synes jeg at vi skulle forby unødvendige forbud og restriksjoner.

 

Den beste lovteksten som er skrevet er på norsk, den er skrevet av Thorbjørn Egner og inneholder alt vi behøver av overordnet lovverk.

 

Den heter Kardemommeloven - den bør alle følge.

Link to comment
Share on other sites

At dempere, rekylbremser og annet montert utstyr kan ta kvelden er jo åpenbart og har skjedd og vil skje så lenge de er i bruk. Antallet tilfeller kommer vel også dessverre til å stige med antallet solgt, i bruk og ikke minst etterhvert som flere blir mer slitt og ergo tåler mindre.

 

I denne saken er det vesentlige en skal se er at demperen forsvant fremover - vekk fra skytteren. Ergo ergelig at demperen er ødelagt, men ikke det minste farlig for skytter og de rundt. Andre tilfeller der dempere har regelrett eksplodert i bakstykket og deler har kommet bakover mot skytteren er tilfellene som er farlige og der er jeg helt enig om at dere skulle det vært svært mye mer fokus på hva som har skjedd siden disse tilfellene har utgjort og kan fortsette å utgjøre en risiko for brukerne i de som oppholder seg rundt og bak våpenet. Foran er det farlig å oppholde seg uansett :wink:

 

Heldigvis for brukere gjelder eksplosjonstilfellene kun 3 modeller av ett merke lyddempere, men dessverre har merket vært nesten 100% beskyttet for kritikk og det har derfor ikke vært nødvendig å ta skikkelig tak i saken. Skjer antagelig ingenting før noen blir alvorlig skadet av aluminium og stålbiter i i høy hastighet spredd 45 grader bakover. Det ligger allerede bilder av en slik dempereksplosjon på forumet i denne tråden: viewtopic.php?f=31&t=41416

Bildene ligger her

 

9h14dj.jpg

 

2vtxxki.jpg

 

De bildene og delene, sammen med en skribent med hakk i hodet etter samme type hendelse, men med ett annet parti enn det som er forklart er stygge greier.

 

Nyeste produktene fra produsenten er derimot bedre dimensjonert og virker upåklagelig

Link to comment
Share on other sites

Ro ned 4 hakk nå badger, trekk pusten dypt og slapp av. :wink:

 

Ser sauer 150 har kommet med ett meget godt svar mens jeg har sittet og knotet ned dette.

 

En demper som flyr fremmover ved uhell/feil, er ikke (og har ikke) til nå vært til noen fare for bruker eller de som er rundt. Så lenge de ikke har stått forran munning på våpenet, noe vi alle nok er enige i er forbudt og normalt uaktuelt i henhold til noen kjent skytebane innstruks i Norge i dag. :sarcasm:

 

Derimot har det vært ett problem med en eller to eldre A-Tec dempere (en serie eller to av TMM5? Og noen få CMM6?), som har vært farlige (der demperen har blåst ut bakover grunnet materialfeil). Men dette hører til det helt ekstreme sjeldne, og er ikke mere å frykte på generell basis, enn andre våpenrelaterte sprengningsulykker (de hender at det skjer en sjelden gang, men man bør selvsagt ikke utenvidere kontroll, bruke akkurat den demperen).

 

Å starte med forbud av bruk etc. er så korttenkt og ugjennomtenkt som det kan bli. Da det begynner å nærme seg at flertallet av Norske jegre nå har dempere på sin jaktutrustning (DFSere har jo uansett ikke lov til å bruke demper, så jeg ser jo ikke helt problemet). Utover at antallet hendelser er nødt til å stige noe når flere bruker utstyret.

 

Å kreve at dempere tåler ett minimum av trykk (alt etter aplikasjon), er jeg derimot for. Slik tingene er nå. Er det mye som tyder på at man har strukket strikken litt langt i iveren etter vektbesparelser.

 

Vi ser dessuten at der er en ny trend på gang, der nye Sonic45 virker å leder an. Styrke er prioritert, og demping kommer som nr to. For å løslig sitere fra jaktdepotet (var vel sauer150?), så er dempingen litt dårligere enn de argeste konkurrentene i samme eller større diameter. Men styrke, lengde forran munning, og slitestyrke er prioriterte parametre (han hadde vel torturtestet en demper eller to, med tanke på høyt trykk?).

 

Så man ser at produsentene, allerede har begynt å øke marginene på material og produksjon (ihvertfall de som gikk lengst i jakten på lette og effektive dempere, eller har hatt problemer med selve produksjonen).

 

Dette er nok en sak som i stor grad regulerer seg selv, da vi med dagens internett fora, sprer info om alt som er galt på dagen. Noe som igjen tvinger produsentene til å ta øyeblikkelige grep der det oppstår serie feil.

 

Så mitt råd er vent å se, det skulle ikke forundre meg om det dukker opp dempere på markede med mer generelle trykkprøvningsdata (stikkprøve testing). Og med anbefalte max trykkverdier ved munning, det tror jeg er veien å gå fremmover. Ikke paniske forbud.

Link to comment
Share on other sites

 

I denne saken er det vesentlige en skal se er at demperen forsvant fremover - vekk fra skytteren. Ergo ergelig at demperen er ødelagt, men ikke det minste farlig for skytter og de rundt.

Skjer antagelig ingenting før noen blir alvorlig skadet av aluminium og stålbiter i i høy hastighet spredd 45 grader bakover. Det ligger allerede bilder av en slik dempereksplosjon på forumet i denne tråden: viewtopic.php?f=31&t=41416

 

Fra min side er dette ikke kritikk av en type demper , jeg kritiserer at bransjen importører/produsent osv IKKE griper fatt i disse tildels alvorlige episodene.

 

Årsaken til dette uhellet kjenner vi ikke og vi vet heller ingen ting om det var tilfeldigheter som gjorde at demperen "eksploderte" og fløy 20 meter fremover... og ikke defragmenterte som ved tidligere episoder og andre merker dempere.

 

Hvor mange dempere som har eksplodert vet man vel egentlig ikke da dette er saker som enda ikke har ført til alvorlige ulykker, men det var også en demper som eksploderte på hjortebanen (Løvenskiold for en uke siden) så totalantallet kan ingen hevde de vet.

 

Når man har slike episoder har dempere ingen ting på vanlige skytebaner å gjøre før man har klarlagt årsak osv.

 

NJFF/DFS (og bruk på deres baner osv) må umiddelbart stoppe, noe som vil tvinge bransjen til å gjøre noe. Demper på en skytebane er også totalt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hei Grevlingen,

 

Har aldri skrevet at du har kritisert hverken den ene eller andre demperen - kun at du har problemer med å skille snørr og barter.

Det er ett skille mellom eksploderende dempere og dempere som slipper i gjenger, eller på annen måte ryker i 2 der den løsnede delen havner ute i skytefeltet en plass.

 

De første er ett problem da det er fare involvert - de siste er ikke det da det bare er ergelig, irriterende og setter en støkk i brukeren. Siden jeg er en del av "bransjen" - hvordan vil du at vi skal ta tak i det? Hvilke sertifiserings rutiner mener du burde vært innført? Det er flere som har store problemer med å finne en fornuftig måte å teste dempere da munningstrykket varierer ekstremt mellom bare ulike løpslender i ett kaliber. Om du skal ha testet samtlige dempere på samtlige kalibere med samtlige potensielle løpslengder er det ingen bruker på dette forumet som kommer til å ha råd til en.

 

At det i tillegg ikke ville fanget opp feilproduksjoner og eller materialproblemer i en serie er problemet. Da må hver enkelt trykkskytes - noe som for de som lurer på det heller ikek er nødvendig for selve våpenet her i Skandinavia

Link to comment
Share on other sites

Denne demperen trådstarter snakker om har jo egentlig bare lobba ut i banen etter at gjenger en eller annen plass har gitt etter. Egentlig ganske så harmløst(men irriterende osv).

Eksploderende dempere er noe helt annet og mye farligere(ikke harmløst... men irriterende det og i tillegg til farlig).

Link to comment
Share on other sites

Det er ett skille mellom eksploderende dempere og dempere som slipper i gjenger, eller på annen måte ryker i 2 der den løsnede delen havner ute i skytefeltet en plass.

 

De første er ett problem da det er fare involvert - de siste er ikke det da det bare er ergelig, irriterende og setter en støkk i brukeren. Siden jeg er en del av "bransjen" - hvordan vil du at vi skal ta tak i det? Hvilke sertifiserings rutiner mener du burde vært innført?

 

Trådstarter skriver i første inlegg som følge:r"...men fremover på børsa er det bare første modulen av lyddemperen som sitter i gjenn på løpet. Og etter litt speiding er det et mistenkelig hull i snøen på rundt 20 meter... "

 

-Er dette da bare en demper som "slipper gjengene"? Jeg tror ikke det. Jeg tror det er en tilfeldighet at denne kastes fremover.

 

Jeg tror at man på bransjenenivå rent faktisk må finne ut av hva ulykkene skyldes, vi må ikke gjette til det kan skadene bli for store.

 

Inntil man vet hva problemet er bør all bruk/salg av dempere stoppe opp.

 

Hvem som rent faglig er kompetent til å utrede dette uavhengig vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Synes også dette er skumle greier og ligger aldri ved siden av noen som skyter med demper, da ligger jeg heller ved siden av dem med komp. :lol:

Forbud mot alt mulig er jo en kjip måte å gjøre det på og som allerede påpekt så må jo jegre få skyte inn med demperene sine montert. Men kanskje de kan unnværes under mengdetrening og jaktfelt feks? Synes iallefall det er på tide at det kommer noen krav til dempere, er veldig lite lysten på å få parkert en alubit i panna! Usikker på hvilke krav som bør stilles til dempere men en av dem bør kanskje være at de har et svakt punkt som gjør at om trykket blir for høyt så skytes demperen framover istedet for å sprenge. Burde vel kunne ordnes med å ha er strategisk plassert gjengeparti et eller annet sted, mulig det er det som er tilfellet på hardcore'en?

Link to comment
Share on other sites

Inntil man vet hva problemet er bør all bruk/salg av dempere stoppe opp.

 

 

Må bare få stemme i her og si at jeg er uenig. Hvis det oppdages en produksjonsfeil, eller det oppstår en ulykke med ukjent teknisk årsak, ved f.eks en bilmodell så stanser man ikke alt salg av alle biler i landet. Man stanser salget av den spesifikke modellen og tilbakekaller eventuelt de som allerede er solgt. Å stanse salg av enhver lyddemper blir alt for generelt synes jeg.

 

Men at det er på sin plass med en utredning av de ulykker som oppstår med lyddempere virker som sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Tror vel at det er betydelig farligere å kjøre bil til skytebanen, for ikke å snakke om ligge ved siden av en fersk hjemmelader, enn å skyte med demper. Samme om det er en splintbombe eller potetkaster man har på tuten...

 

Ellers ser jeg poenget til Sauer 150, jeg bytta faktisk fra A-teck "splintbombe" til Hausken pga sprengningsuhellene...

Link to comment
Share on other sites

Denne episoden er en relativ ufarlig hendelse, og noe som alltid vil kunne skje, både pga slitasje og dersom demperen ikke er skrudd tilstrekkelig fast.

 

De farlilge hendelsene kommer når demperen revner bakover, om dette skyldes materialfeil eller kruttrester som samles opp bak gjengefestet på demperen er uvesentlig. Det er teleskopdempere som er mest kritisk fordi de har store deler av demperens tynnveggede deler bak festegjengen og brystning.

 

Men er dette er farlig enn messinghylser som revner og sender gass og hylsedeler i ansiktet til skytteren?

Skal vi forby messinghylser fordi dette kan skje?

Det er nok best å gå tilbake til munningsladere, eller får vi da en svakhet i svansskruen?

 

Det er noe som heter tilstrekkelig, og dersom design av lyddemper er gjort med tilstrekkelig sikkerhetsmargin så er det like strenge regler som for våpenet forøvrig, og jeg ser ingen grunn til at demper skal være strengere kontrollert enn resten av våpenet.

 

Alle slike ordningeog forordninger koster penger, og det er brukerne som må betale. Unødvendige kontrollkostnader tror jeg ikke vi bør foreslå, det er ris til egen ræv.

Link to comment
Share on other sites

Forbud er vel ikke veien å gå, har mere troen på at man har mere igjen for å opplyse brukerne av dempere til at en demper KAN feile, og at faktorer som materialtretthet, tilstopping, skuddtakt og ladning kan påvirke dette.

 

Det skytes jævlig mange skudd igjennom lyddempere hvert år, så risikoprosenten må vel kansje kunne sies å være ganske lav vil jeg tro.

 

Jeg foretrekker å bruke dempere som jeg syns ser ut til har en svært solid bakvegg, er uhellet da ute så er det iallefall teoretisk sett tryggere bak børsa..

 

Syns at det er fint at trådstarter for det første ikke skadet seg (eller andre) og at leverandør erstatter den ødelagte demperen, men kunne godt tenke meg å vite ting som ladning og anslått tid mellom avfyrte skudd.

Link to comment
Share on other sites

har selv opplevd det trådstarter har opplevd,

det jeg brukte var ferdigladd 18,5 grams norma oryx

opplevde rekylen som grei men noe jæklar til trykk det var, syns rifla liksom ble så baktung å titta framover da jeg så at bare den bakerste modulen satt på og resten fløy 50m rett fram målt opp med laser avstandsmåler, kaliber 9.3x62.

dette var den første modellen som kom ut som ble tillbakekalt pga feil.

har etter den tid slitt litt med skuldra mi som på eneste måte jeg kan fikse med er å skyte litt tungt skyts og da er skuldra så si smertefri ei lita stund frammover

Link to comment
Share on other sites

Er dette da bare en demper som "slipper gjengene"? Jeg tror ikke det. Jeg tror det er en tilfeldighet at denne kastes fremover.

Det er på ingen måte tilfeldig, ved slike brudd i gjenger vil fysikkens lover bortimot garantere at demperen går fremover. Dette skjer av og til, og man kan godt si at det skjer for ofte, men det er ingenting som tilsier at det skal være spesielt farlig. Det koster eieren eller produsenten noen kroner og gir kanskje en kul i panna, ikke mer.

 

Noen få dempere har eksplodert, altså hvor kroppen har revnet og sendt splinter bakover eller til siden. Til nå har dette kun vært rapportert om slikt fra én norsk produsent, og hendelsene var vel begrenset til to (tre?) begrensede serier med feilproduksjon. Dette var en alvorlig hendelse, og produsenten har vel gjort det de måtte ved å tilby alle eiere av slike nye bakstykker eller ny demper. Forhåpentligvis er det slutten på den fadesen.

 

Et forbud vil neppe ha noen merkbar effekt på sikkerheten ved norske skytebaner, jeg er langt mer redd for en distré hjemmelader enn en demper, vil du godta et forbud mot hjemmeladninger?

Link to comment
Share on other sites

Det var på ingen måte en diskusjon om forbud eller ikke jeg hadde i tankene ved å poste tråden. For min del er det ingen tvil, den nye demperen skal brukes. Det jeg lurer på er om det har skjedd flere etter at det nye bakstykke kom på banen. Demperen det er snakk om ble kjøpt i høst, og har etter det jeg har lest den nye typen bakstykke.(serienr)

Den har godt rett over 200 skudd. Angående skuddtakt, skyter et skudd, putter hylsa tilbake til boksen tar ut en ny osv... Skyter bare 3-5 skudd med demper, før den får hvile. Og kjenner alltid etter om den sitter før jeg skyter.

I det farlige tilfellet som det vises til lenger opp i tråden der en demper har eksplodert skjønner jeg at det blir stilt spørsmål. Men regner også med at produsenten av den type demper det gjelder har ordnet opp i en så alvorlig sak uten at jeg kjenner noe mer til det.

Jeg har som mange andre vært storfornøyd med Hardcore`n, selv om den har et mye omtalt utseende. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er moduldempere fremdeles ganske nytt for den vanlige skytter. Hver gang man fyrer av et skudd vil demperen få en stor belastning. Jeg vil tro at vi vil høre om mange flere sånne hendelser de nærmeste åra når demperne har gått noen 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt en tidligere versjon av hardcoren fly av gårde, men hadde hørselvern på så det gjorde meg ingen ting, men ble jo litt irritert... Har også sett en hausken gi slipp på fremstykket sitt... Eneste demperen jeg ikke har hørt slikt med er BR reflex. Produsentene prøver å ha den letteste demperen, og det gjør at de har mindre marginer. Selv om de sikkert er testet er det så mange variabler å ta høyde for, feks streng kulde, kort løp med stort kruttvolum osv. Likevel er det helt klart positivt å ha konkurranse, og selv med noen innkjøringsfeil kommer det seg nok for S&L også... Har demper på alle mine rifler, og et forbud er det dummeste jeg har hørt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

De fleste merkene har blitt brukt som krumbaneprosjektil en eller annen gang. Det kan skyldes feil på demper, feil på gjengejobb, overivrig kapping eller overivrig operatør. En kamerat klarte å varmskyte en helstål B&T i 223 av løpet. På halvauto. Okey, så var det vel et C-Mag involvert, men likevel. Det er kjedelig og kostbart, men ikke spesielt farlig. Jeg har i det minste ikke hørt om noen personskader av slike hendelser.

Link to comment
Share on other sites

Eneste demper meg bekjent som holder sammen (min mening og erfaring) blir vel br refleks

har sendt både hausken,Atec,hardcore,alm + andre utover jordet.forresten det er ein dansk ståldemper den har eg hatt i 10 år samme med br dette er de eldste demperne mine å minst problem, har kansje litt med at alle skal spare vekt å gjøre,ser jo ikkje på mine demperulykker som farlige men det er forferdelig irriterende at produsenter ikkje kan lage no som holder mål

Link to comment
Share on other sites

jeg vil gjerne si at jeg kapper alle mine piper som ikke skal skyte mere en 200m til 40cm og bruker lyddemper.

kaliberene som er i bruk med demper er 3006, 308 og 223. Jeg er ingen stor jeger bare liker å skyte MASSE fort.

Jeg har pr. dags dato aldri hatt en reklamasjon på hausken eller hatt problemer med dem, har heller ikke hørt om noen hær jeg bor. (men har hatt andre fabrikanter med masse gjenger som ikke går der de skal)

Jeg gjør aldri ren demperen inni eller venter til den blir kald før jeg legger ut nye 50 skudd (mirasj er bare god trening :) )

 

 

Hvis dere søker litt på de demperene som er i utlandet, HVOR mang finner dere som er bare bygd opp av moduler????

Og hvor mange som er EN modul????

(flere ledd--Større risiko for feil. ER min personlige mening)

 

Lyddempere er kommet for å bli, fordi den har flere positive sider en negative.

Det skal også sies at mange har problemer for å innrømme brukerfeil fordi det kan virke flaut. Det er ikke flaut Det er menesklig. Fabrik feil er heller ikke til å komme unda.

 

En demper med snø, sand, gjord, vann, pusse filler, eller masse teip har en større risiko for kort leve tid.

HUSK og skru til demperen ofte da står den rett på løpet, den kan sku seg opp og da kan den i værstefall treffe kulen

 

Men veldig bra at det er fokus på sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet lenge på gjerdet ang. dempere. Har brukt klokker på post, ikke ideelt til smygjakt men. Det virker på meg som at de fleste dempere ikke helt tåler intensivt bruk. Skulle jeg hatt demper i dag ville jeg gått for en helstålvariant(Rustfri), men da blir det mer problem med tyngde og balanse. Har tenkt at det kunne vært minst like bra med brystning på pipemunningen isteden for bak gjengene, og ev. 20mm. gj.parti isteden for 15mm. Gj.partiet på demperen bør være lett å tilpasse. Noen tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Og hvor mange livstruende skader har dempere forårsaket?

 

Nei la oss si sannheten som den ofte er, man glemmer å ettertrekke demperen. Og til slutt subber en kule såpass kraftig, at den kan være med på å ta med seg noen moduler utover bana.

 

Eller man har demontert modulene, og gjenget de skjevt på engang (engang holder, da gjenge da ofte blir svekket).

 

Eller man har ett eksemplar av en demper med litt uheldige toleranser på gjengepartiene.

 

Eller alle ovenistående på engang.

 

Kort sagt, Hva så?

 

Det eneste som ikke kan aksepteres er dempere som eksploderer eller på annen måte sender ut splinter i rettning av sidemann/skytter. Og det vet vi ikke er noe reelt problem.

 

At en demper deler seg i to og sender deler utover skytebana (fremover) er ikke en eksploderende demper, så kan vi bli enige om ikke å bruke slike villedende (og unødigt skremmende) beksrivelser av hendelsesforløpet?

Link to comment
Share on other sites

Nei la oss si sannheten som den ofte er, man glemmer å ettertrekke demperen. Og til slutt subber en kule såpass kraftig, at den kan være med på å ta med seg noen moduler utover bana.

 

Eller man har demontert modulene, og gjenget de skjevt på engang (engang holder, da gjenge da ofte blir svekket).

 

Eller man har ett eksemplar av en demper med litt uheldige toleranser på gjengepartiene.

 

 

Så da er konklusjonen at moduldempere har så mange både produksjonstekniske og brukefeil minus sider som kan føre til uhell at denne type produkt bør stoppes?

 

-Man ser relativt mange slike episoder på skytebanene noe jeg mener er totalt uakseptabelt der man ligger ved siden av hverandre.

 

- Men hva hvis dette skjer på et jaktskudd? Får man skadeskyting?...Og er dette en akseptabel risiko etter aktsomhetskravet i viltloven? Trolig ikke.

 

Lyddempere er trolig kommet for å bli, men man må innse at tåpelige kreasjoner som "moduldempere", aluminium /titan legeringsdempere ol ikke har nok iboende sikkerhetsmargin til å være forsvarlige, både på skytebane og på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og hvor mange livstruende skader har dempere forårsaket?

 

Nei la oss si sannheten som den ofte er, man glemmer å ettertrekke demperen. Og til slutt subber en kule såpass kraftig, at den kan være med på å ta med seg noen moduler utover bana.

 

Eller man har demontert modulene, og gjenget de skjevt på engang (engang holder, da gjenge da ofte blir svekket).

 

Eller man har ett eksemplar av en demper med litt uheldige toleranser på gjengepartiene.

 

Eller alle ovenistående på engang.

 

Kort sagt, Hva så?

 

Det eneste som ikke kan aksepteres er dempere som eksploderer eller på annen måte sender ut splinter i rettning av sidemann/skytter. Og det vet vi ikke er noe reelt problem.

 

At en demper deler seg i to og sender deler utover skytebana (fremover) er ikke en eksploderende demper, så kan vi bli enige om ikke å bruke slike villedende (og unødigt skremmende) beksrivelser av hendelsesforløpet?

 

Endelig noe konstruktivt om "livsfarlige" "dempereksplosjoner".

Spørsmålet er: Hvem gjorde monteringsjobben? Hvem glemte å ettertrekke?

Link to comment
Share on other sites

Så da er konklusjonen at moduldempere har så mange både produksjonstekniske og brukefeil minus sider som kan føre til uhell at denne type produkt bør stoppes?

 

Eh, nei. Mulig at moduldemepre er mer utsatt (flere gjengede forbindelser), men det skjer også med andre konstruksjoner. Men at de bør stoppes er jeg ikke enig i. Hadde problemet med eksploderende dempere vært større ville jeg nok vært mer enig med deg, men krumbanedempere er ikke spesielt farlige.

 

- Men hva hvis dette skjer på et jaktskudd? Får man skadeskyting?...Og er dette en akseptabel risiko etter aktsomhetskravet i viltloven? Trolig ikke.

 

Sjansen for at en demper treffer viltet er svært liten, og kraften er neppe stor nok til å skade annet enn småvilt (som det er enda mindre sannsynlig at man treffer). Og hvor mange skudd skytes det per hendelse? Sannsynligheten for at dette skjer på jakt er neppe mye større enn for andre uønskede hendelser som medfører skadeskyting.

 

Jeg er enig med deg i at dette er for dårlig, produsentene har fremdeles et stykke igjen før de kan levere et skikkelig produkt, hva hadde folk sagt om det var løpet på rifla som forsvant forover? Det hadde blitt et h*lvete uten like. Men at dette er dommedag og ragnarok er jeg ikke enig i.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel litt sånn som diskusjonen rundt sikkerhetsbelte i bil. Noen har jo blitt skadet av belte men langt flere har blitt reddet av den.

Jeg vil mene at det er mindre skadeskyting med demper da den tar både smell å rekyl å folk kan konsentrere seg mer om å sikte å ta rett avtrekk. Det er ikke alle jegere som hånterer slikt godt nok. Men dette er bare en antagelse fra min side,.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til problemene poppin av S&L tror jeg i mange tilfeller ligger i noe så enkelt som brukerfeil. En moduldemper har mange gjengede partier, og krever en del av brukeren. Selv har jeg kjøpt tre Hardcore-dempere, og to av dem var så og si ikke skrudd ihop fra leverandøren. Begge ville nok ha poppet etter en del skudd om jeg ikke hadde trekt dem godt til! Den siste, en Maxim, hadde nok holdt noe lengere, men selv denne ville nok røket om jeg ikke hadde ettertrukket. Det S&L bør gjøre er å legge ved en bruksanvisning ved hver demper. Den dagen de får den ideen er nok 95% av problemene løst.. 8)

 

På samme vis som at en skal ettertrekke hjulmutterene etter dekkskifte, må en også ettertrekke modulene i disse demperne etter en del skyting. Gjentakende oppvarming og avkjøling har en lei tendens til å løsne gjenger. Konkurrentens tidligere løsning med O-ring var en mindre vedlikeholdskrevende konstruksjon, da O-ringen "låste" gjengene på en bedre måte.

Om en gjør det til en regel å ta en rask sjekk med håndmakt før skyting vil nok mange overraskelser være unngått. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt klart for dårlige produkter. Meld fra på linken nederst.

http://www.lovdata.no/all/nl-19760611-079.html

 

http://www.dsb.no

Bekymringsmelding for produkter og forbrukertjenester

Dersom du har opplevd uønskede, evt. farlige hendelser knyttet til sikkerheten ved produkter eller forbrukertjenester ber vi deg om å informere oss om dette.

 

Bekymringmelding for produkter og forbrukertjenester (elektronisk skjema)

https://innmelding.dsb.no/rapportering/?produktbekymringsmelding#Innledning

Link to comment
Share on other sites

Demperprodusenter følger nok med her, hvis de ønsker en framtid. Tipper at det kommer bedre dempere framover. Hvor mange er det som ofte justerer lengde på moduldempere? Skrummel i mine øyne. Ønsker meg rustfrie teleskopdempere tilgjengelig i flere lengder.

Link to comment
Share on other sites

På samme vis som at en skal ettertrekke hjulmutterene etter dekkskifte, må en også ettertrekke modulene i disse demperne etter en del skyting. Gjentakende oppvarming og avkjøling har en lei tendens til å løsne gjenger.

 

Litt OT. Men rart at jeg må bruke rørtenger på min for å få modulene opp når jeg skal fjærne de 6.145 gramene med kruttrester som ligger inni etter 150 skudd :wink: (ikke ment som kritikk til noen)

Link to comment
Share on other sites

Dette varierer, noen dempere skrur seg opp, noen låser seg, og atter andre (en av mine) har gjort begge deler mellom forskjellige moduler.

 

Regelen er at man med alle skrudde forbindelser, gjevnlig sjekker at de er tilskrudd. På våpen er dette ett absolutt krav, da man spesielt med demper har store tempratur endringer i sammenføyningene (og som kjent er det slik man åpener gjenstridige gjengede samenføyninger :wink: ).

 

Fare med demper? Nei.

 

Mulighet for at en demper kan dele seg om man ikke følger normal kunnskap? Ja.

 

Generelt for lite presisering av dette ved salg av dempere? Ja.

 

Sansynlig at de fleste uhell med dempere er bruker relatert (uten om ved første testskyting), ja.

 

Er dette noe å lage noen "sak" av, utover at vi som forbrukere fortsetter å gi demperprodusentene tilbakemeldinger om hva som skjer? Nei.

 

Jeg håper forresten at demperprodusentene er klar over at børsemakre og butikker, normalt kun leverer ut en stk demper, tilpasset ett sett gjenger på en rifle. Uten ett ord, skrevet som sagt. Om hvordan man skal bruke og vedlikeholde en demper. IKKE ETT ORD!

 

Med tanke på forutigående utsagn, er det kansje ikke så rart at ting av og til skjer noe oftere enn hva som strengt tatt hadde vært nødvendig (ikke at det er en unnskyldning/sovepute for produsentene).

Link to comment
Share on other sites

Vil en trykktesting, sertifisering, stempling og godkjenning av ivert eneste eksemplar av demper gjøre at ingen popper, at ingen ryker på noen måte?

Vil dette måtte gjøres med den aktuelle demperen på den pipa den skal brukes på? Hva vil dette føre til av prisøkning på demper og gjengejobb? En dobling av begge deler kansje?

 

Men dempere som flyr er jo relativt ufarlig da. Hva om noen krever sertifisering av hjemmeladere om man ser at folk skader seg pga dårlige laderutiner? Hm.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm. Jeg ville ikke bli forundret om skuddet vil treffe som normalt. For det første, demperen vil ikke løsne før kula er ute av løpet, og hastigheten til demperen vil nødvendigvis være svært lav. Hvis demperen bygger 150mm og man har en munningshastighet på 800m/s tar det kula under 0,2ms å passere demperen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...