Jump to content

Nikon vs. Canon


Hjort'n

Recommended Posts

Er her nokon som har erfafing med Nikon D60 og Canon 400D?

 

Er da to rimelig like kamera, men reknar med at der er forskjeller som eg ikkje har fått med meg sjølv om eg eg har prøvd å sammen ligne dei.

Foreløpig er der berre mulighet for fjernutløsning som virkar dårligere med Nikon.

 

Prisen er vel også lik :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nikon og Canon er vel i grunn ganske like gode. Det er enkelte små forskjeller på dei, men alt i alt er det gode kameraer begge to.

Dei som har hatt Nikon før kjøper det igjen og det samme gjelder med Canon.

Tidligere var det kun Canon som hadde Norsk meny, men det er mulig at Nikon har kome med det etterkvart.

 

Nikon har hatt rykte på seg og hatt hakket kvassere linser i billig sjiktet, men der er eg litt usikker.

 

Så uansett kva du velger av dei, så trur eg nok du blir fornøyd. Har sjølv Canon G3 og 350D og er kjempefornøyd med begge.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit å holde seg til et merke, for da kan du bruke de samme linsene selv om du vil bytte hus.

Hadde et Canon speilreflekskamera (med film), kjøpte et digitalt, men bruker de samme linsene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Canon scorer bedre på bildekvalitet, men det er omtrent ikke merkbart. Kjøp det du synes er best selv, evt. den løsninger kompiser har (så du kan byttelåne linser).

 

Har selv Canon 300D og 30D og er strålende fornøyd. Hadde helt sikkert vært det med Nikon og!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker stadig innom et fotoforum for å holde meg litt oppdatert. Der er det utallige tråder med spørsmål om merkevalg. Skal jeg kjøpe Canon eller Nikon?

Konlusjonen er som regel at du bør kjøpe det kameraet som ligger best i handa di. Bildekvaliteten klarer ingen å se forskjell på. Dette er med vanlige kit-objektiver.

Det er mye større kvalitetsforskjeller mellom dyre og billige objektiver enn mellom de forskjellige kameramerkene.

Selv har jeg Canon 40D og er strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Sikler veldig på en D80 akkurat nå.

Har fått det for meg at det er viktig med en god linse også, og ikke bare kamerahus. Jeg hører D80 får mye skryt, men om det er bra til naturfotografering vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer Canon 450D. Skal opp til Svalbard igjen snart og der får jeg det for 5,599,- Har flere kamerater som har 400D og 450D. Litt enklere å ta bra bilder med 450-en pga bildestabilisatoren.

 

 

Får vel snart 450D til den prisen på fastlandet også.

 

Er stabilisatoren i kamerahuset da :?:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer Canon 450D. Skal opp til Svalbard igjen snart og der får jeg det for 5,599,- Har flere kamerater som har 400D og 450D. Litt enklere å ta bra bilder med 450-en pga bildestabilisatoren.

 

 

Får vel snart 450D til den prisen på fastlandet også.

 

Er stabilisatoren i kamerahuset da :?:

 

Nei. Hos Canon sitter bildestabilisatoren i objektivet, og disse fungerer på alle kameramodellene.

Link to comment
Share on other sites

Er stabilisatoren i kamerahuset da :?:

 

Nei. Hos Canon sitter bildestabilisatoren i objektivet, og disse fungerer på alle kameramodellene.

 

Bra, det var det eg og trudde.

 

Er det noke å spare på USA import på litt foto stæsj?

 

evnt: adresser :?:

Link to comment
Share on other sites

Funnet ut at med cashback kampanjene er det billigere å handle i norge..

 

Eks: canon eos 40d m/ 17-85 is inkl frakt ca 1500 $ = ca 9500,- + fortollingsgebyr.

Japanphoto f eks: 10999 - 1200 - 400 (cashback) = 9400,-

 

Mye å spare på tilbehør og noen objektiver.

 

Objektivet over koster hos BH 500 dollar som blir ca 3500 inn til norge, som er samme prisen som i norge..

Link to comment
Share on other sites

Ta det du liker best. Har du noen bekjente med speilrefleks kan det jo være greit å velge samme merke som de har, da har dere muligheter for å låne optikk av hverandre. Apropos optikk: Nikon skryter fælt av objektivfatningen sin - den klassiske F bajonetten fra 50 tallet eller deromkring. Det skal dermed være mulig å montere nesten ethvert Nikkor objektiv på nesten et hvilket som helt Nikon hus. Dette stemmer til en viss grad, men vær klar over at det etterhvert finnes svært mange varianter, og selv om det meste sikkert kan monteres fysisk, blir mulighetene svært begrenset. Spesielt kan det være greit å være klar over at de billigste Nikon husene (D40/D40x/D60 om jeg husker riktig) ikke har innebygget autofokusmotor. Om du skal bruke autofokus på disse, kan du derfor kun benytte de nyere objektivene med innebygget fokusmotor. Om dette spiller noen rolle kan bare du avgjøre, men det begrenser for eksempel mulighetene for kjøp av brukt optikk ganske mye.

 

Canon fikk ny objektivfatning da de gikk over til autofokus, og her der kun snakk om objektiver med innebygget fokusmotor. Alt av originale Canon objektiver skulle dermed passe. Eldre tredje parts objektiver derimot kan være mer tvilsomt - det er slett ikke alltid elektronikken i objektiv og kamerahus har lyst til å snakke med hverandre. Og da sitter man der med sjegget i postkassa eller andre tilsvarende lure steder.

 

Selv om det det går utenfor spørsmålet til trådstarter, slår jeg et slag for Pentax. Leveres med bildestabilisering i kamerahuset, og den fungerer som et uvær med 40 år gamle manuellfokus objektiver (du får dog ikke autofokus med disse gamle objektivene). Pentax har dessuten et bra utvalg i kompakte objektiver. Hva er vitsen med et kompakt kamerahus hvis det sitter et langt objektiv på??

 

Dette ble litt langt, men for å runde av:

Er du ute etter å bygge opp et kamerasystem, så se mer på utvalg av objektiver mv. enn på selve kamerahuset. Objektivene vil sansynligvis overleve flere kamerahus.

 

Skal du kun ha en liten og lett speilrefleks med ett, eller kanskje to, enkle og greie objektiver - velg det du liker best. Av de kameraene du nevner synes jeg personlig at Nikon er best å holde i.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Sony?

 

Godt å høre at det finnes andre enn meg som bruker Sony, eller Konica Minolta eller Minolta (Kjært barn har mange navn). En stor fordel med Sony er objektiver. Du få mye for penger med nye objektiver, og det finnes millioner av brukt Minolta AF objektiver å få kjøpt siden de har vært uendret siden 1985 (i motsetning til Canon eller Nikon).

Link to comment
Share on other sites

Ta det du liker best. Har du noen bekjente med speilrefleks kan det jo være greit å velge samme merke som de har, da har dere muligheter for å låne optikk av hverandre. Apropos optikk: Nikon skryter fælt av objektivfatningen sin - den klassiske F bajonetten fra 50 tallet eller deromkring. Det skal dermed være mulig å montere nesten ethvert Nikkor objektiv på nesten et hvilket som helt Nikon hus. Dette stemmer til en viss grad, men vær klar over at det etterhvert finnes svært mange varianter, og selv om det meste sikkert kan monteres fysisk, blir mulighetene svært begrenset. Spesielt kan det være greit å være klar over at de billigste Nikon husene (D40/D40x/D60 om jeg husker riktig) ikke har innebygget autofokusmotor. Om du skal bruke autofokus på disse, kan du derfor kun benytte de nyere objektivene med innebygget fokusmotor. Om dette spiller noen rolle kan bare du avgjøre, men det begrenser for eksempel mulighetene for kjøp av brukt optikk ganske mye.

 

Canon fikk ny objektivfatning da de gikk over til autofokus, og her der kun snakk om objektiver med innebygget fokusmotor. Alt av originale Canon objektiver skulle dermed passe. Eldre tredje parts objektiver derimot kan være mer tvilsomt - det er slett ikke alltid elektronikken i objektiv og kamerahus har lyst til å snakke med hverandre. Og da sitter man der med sjegget i postkassa eller andre tilsvarende lure steder.

 

Selv om det det går utenfor spørsmålet til trådstarter, slår jeg et slag for Pentax. Leveres med bildestabilisering i kamerahuset, og den fungerer som et uvær med 40 år gamle manuellfokus objektiver (du får dog ikke autofokus med disse gamle objektivene). Pentax har dessuten et bra utvalg i kompakte objektiver. Hva er vitsen med et kompakt kamerahus hvis det sitter et langt objektiv på??

 

Dette ble litt langt, men for å runde av:

Er du ute etter å bygge opp et kamerasystem, så se mer på utvalg av objektiver mv. enn på selve kamerahuset. Objektivene vil sansynligvis overleve flere kamerahus.

 

Skal du kun ha en liten og lett speilrefleks med ett, eller kanskje to, enkle og greie objektiver - velg det du liker best. Av de kameraene du nevner synes jeg personlig at Nikon er best å holde i.

 

 

 

Det eg tenker å bruke apparatet til er litt enkel naturfotografering og som et litt bedre familie kamera i enkelte situasjoner.

 

Kjem også til å starte foring av småfugl for å kunne ta bilder med fjernkontroll og moderate objektiver.

 

Pentax er sikkert et supert kamera, men både det og Sony har eg prioritert bort uten å ha noken god grunn, kanskje det er det som er magefølelse :?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Siden dette er et jakt og skyteforum, så regner jeg med at de fleste her er mer enn normalt ute i skog og mark. Derfor vil jeg be folk vurdere Pentax slr'er. Dette fordi disse er veldig godt værtettet. De har pakninger rundt alle brytere, knapper, deksler og i alle skjøter.

Jeg har aldri vært redd for å ta frem kameraet mitt(Pentax K10D) i ruskevær. Det er delig å vite at man kan fortsette å knipse bilder når andre må pakke ned kameraene sine.

Det er bare proffmodellene til Olympus og Canikon som er bedre tettet (du får kjøpt mange Pentaxer for prisen av et D3).

 

 

Som andre har vært inne på finnes det i dag nesten ikke dårlige digitale speilreflekskameraer. Og de tekniske forskjellene er veldig små.

Ikke hør på kameraten din som mener at alt annet en Canikon er søppel. Men prøv flere kamerasystemer og finn det sytemet som passer best til deg og dine behov. Du gjør ikke noe galt ved å velge Canikon, men sjekk ut de andre systemene før du velger.

:arrow: Sjekk om kameraet ligger bra i hånden? (du blir aldri fornøyd hvis kameraet er ukomfortabelt)

:arrow: Har du spesielle krav innen optikk? (F.eks. noen er flinke på zoomer, mens andre er flinke på fastoptikk)

:arrow: Trenger du værtetting?(er du mye ute i skog og mark?)

:arrow: Vil du ha stabilisering i hus eller optikk?

:arrow: Skal du bruke gammel optikk?

:arrow: Trenger du et kamera som tar 10bilder i sekundet, eller holder det med 3?

:arrow: ++++

 

 

F.eks. jeg valgte Pentax systemet fordi min far hadde Pentax kamera(MX) og objektiver fra før(som jeg har overtatt). Og ville i tillegg ha værtetting og stabilisering i huset.

 

P.S. Jeg har ingenting i mot Canikon, men jeg vil at man skal vurdere andre systemer i tillegg

Link to comment
Share on other sites

Skal si det varierer :)

Kamera får terningkast 3 av noen, og 6 av andre.

Tipper det går greit å kjøpe både D80, Pentax D200 og Canon 350D.

 

Jeg ville ikke valgt kamera utifra terningkast, pga mange usaklige og direkte dårlige tester. Noen ser bare på pris og antall megapixler.

 

Det er bare gode speilreflekser på markedet, så det er så godt som umuligt å kjøpe katta i sekken (det er en uvanlig luksus :shock: ).

Men det går alikevel ann å bli lurt på pris :evil:

Link to comment
Share on other sites

No står det no det samme i testen til dinside som det blir sagt her. Om du har objektiver tilgjengelig får tidelegare tider, om kameraet passer i hendene dine, osv.

Om ein leser testen ser det ut som terning kastene blir gitt ut i frå litt fleire kriterier enn du seier, men er no utifrå kameraets egenskaper og ikkje kor store hender du har og ka slags linse kompisene dine har.

Link to comment
Share on other sites

Tester kan være greie de, så lenge de er nogenlunde seriøse, og at man faktisk leser hele testen. Total poengsum eller lignende er som regel ganske verdiløs; ikke nødvendigvis fordi testeren er på jordet, men fordi folk prioriterer ulikt. For noen er lav vekt en fordel ettersom det gjør kameraet lettere å ta med seg. For andre er det ulempe fordi de mener det blir vanskelig å holde kameraet støtt og godt. Mulighet for bruk av "gammel" optikk kan være alfa og omega for noen, men totalt uinteressant for andre. Mhp. bildekvalitet vil jeg tro at de rimelige zoom objektivene som følger med de fleste budsjettkameraene begrenser mye mer enn selve kamerahuset. Personlig ville jeg prioritere egenskaper ved lite lys svært høyt - dvs. mulighet for å skru opp ISO verdien uten at støyen tar overhånd, et lyssterkt objektiv og gjerne stabilisator. Kan ikke fordra blitz, og da er disse egenskapene gull verdt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...