Jump to content

Lyddemper til 6,5x55mm


S1ndre

Recommended Posts

Hei,

Jeg har bestilt meg min første rifle, en Tikka T3 Laminated SS som jeg forhåpentligvis får til helgen. Skal primært brukes til reinsjakt og noe elgjakt. Har tidligere skutt en del med lyddemper og har blitt stor fan av det, så kan etter hvert tenke meg å kjøpe det til min nye rifle.

 

Spørsmålet mitt er ganske enkelt: reduserer lyddemperen hastigheten/kraften på skuddet dersom man ikke kutter løpet?? Har lest en del på forumet uten å finne noe konkret svar på dette. Jeg er klar over at kapping av løp reduserer hastigheten (spesielt på kaliber som bl.a. 6,5x55) så det blir ikke aktuelt for min del siden den skal brukes til storviltjakt. Men jeg er uansett lysten på en demper dersom det ikke går på bekosting av kraft/hastighet (selv om riflen blir lang m/demper). Siden jeg ikke kan kappe løpet er en kort demper å foretrekke, helst i stål/SS. Tar gjerne imot forslag :)

Link to comment
Share on other sites

Om du ønsker ståldemper er vel BR Reflex noe av det beste du får. Lettere demper (i forhold til dempe effekt) i stål finnes vel ikke. Jeg har selv en BR Reflex T8 på min Sako 85 SS i 6,5x55. Den fungerer veldig bra og mer enn 60% bygger bakover på løpet, den blir ganske kort (98mm) forran pipa tross alt. Om du vil ha bedre demping er vel en BR reflex T12 veien å gå. Jeg mener en T8 klarer seg mer enn nok. Er også T8 modellen Artemis anbefaler opp til 30 kaliber.

 

Mer info finner du her: http://www.artemis.as/br_reflex.htm" target="_blank

 

Av dempere i rustfritt stål eller titan er det mye fint å finne hos Alms, link til nettbutikken her: http://www.alms.no/index.cfm?tmpl=butik ... kid=898657" target="_blank

 

Alms dempere har jeg ingen erfaring med selv, men har hørt mye bra om dem. Dog skrekkelig dyre :shock:

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Til jakt: Atec CTM4

Du som skyter såpass mange jaktskudd med kort pipe: Synes du ctm-4 er tilstrekkelig for å droppe hørselsvern?

 

Jeg er selv temmelig paranoid; bruker S&L HC på 6,5 og piper på 52 og 55 cm og har knapt skutt jaktskudd uten hørselsvern. Planlegger å skaffe meg en forlenget Hausken til jakt fra sommeren og utover for å slippe hørselsvern helt. Men det er mye tyngre enn en ctm-4 som er temmelig snerten,

Link to comment
Share on other sites

En kamerat påstår at alle rifler kan gå likt med og uten demper, men det avhenger om gjenginga er gjort riktig.. Altså, man skyter inn rifla med demper, tar av demperen og da skal den gå likt som med demper. Dette påstår han. Men han mener at alt kommer an på hvor bra børsa er gjenget opp. Er den gjenget opp bra/perfekt vil den gå likt med og uten demper. Er den gjenget dårlig vil rifla ikke gå likt med og uten demper.

Er dette riktig?

 

Blei skrivd litt fort, men håper folk skjønner hva jeg mener..

Link to comment
Share on other sites

. Men han mener at alt kommer an på hvor bra børsa er gjenget opp. Er den gjenget opp bra/perfekt vil den gå likt med og uten demper. Er den gjenget dårlig vil rifla ikke gå likt med og uten demper.

Er dette riktig?

.

 

NEI! Det kommer an på stivheten i pipen. Jeg har en carbonpipe som kun flytter treffpunkt 2 cm med demper kontra uten. Mens en 222 med tynn jaktpipe vi har i huset flytter treffpunktet 20 cm.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat påstår at alle rifler kan gå likt med og uten demper, men det avhenger om gjenginga er gjort riktig.. Altså, man skyter inn rifla med demper, tar av demperen og da skal den gå likt som med demper. Dette påstår han. Men han mener at alt kommer an på hvor bra børsa er gjenget opp. Er den gjenget opp bra/perfekt vil den gå likt med og uten demper. Er den gjenget dårlig vil rifla ikke gå likt med og uten demper.

Er dette riktig?

quote]

 

To helt like piper vil oppføre seg forskjellig når det gjelder treffpunktforskyvning etter å ha fått montert et lodd eller en svingningsdemper i form av en lyddemper i munningen. Det er mange faktorer som spiller inn her...forseringstrykket i pipa, hvor pipa er kappet i forhold til svingningspunktene osv.

Det er det samme som gjør at to like våpen kan skyte helt forskjellig med lik ammunisjon.

 

En annen pussig ting med lyddemper, jeg kronograferte en 6,5x55, med og uten demper. Hastigheten MED demper gikk noe opp, dette var ikke så uventet, men det som var rarere var at hastigheten ble helt jevn, altså så godt som ingen hastighetsforskjell fra skudd til skudd. Forskjellen UTEN demper hadde vært oppe i over 20 fot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Må bare spørre her:

Er det ingen begrensninger å skyte med ei rifle som har fått kappa løpet, uten demperen påmontert? Kom på at jeg aldri har prøvd dette på 223'n min.. Løpet er kappa til 47cm..

 

Hva lurer du egentlig på?

Er det minste lovlige lengde på løpet?

Lurer du på hvor mange skudd du kan skyte sammenhengende før pipa di smelter? :winke1:

Lurer du på om du kan skyte på akkurat hvilket sted du vil siden løpet er kappet?

 

Hvis du presiserer spørsmålet ditt,så får du nok ett vettugt svar skal du se!

Link to comment
Share on other sites

Hæh?

 

Min er i allefall kappa på 47.. Trooor jeg.. Mulig deg var 45.. :?

Minste lovlige løpslengde er 40cm i Norge. Det er noe lengre i en del andre land, noe som kan være verdt å merke seg dersom man f.eks. reiser og jakter utenlands.

Link to comment
Share on other sites

En annen pussig ting med lyddemper, jeg kronograferte en 6,5x55, med og uten demper. Hastigheten MED demper gikk noe opp, dette var ikke så uventet, men det som var rarere var at hastigheten ble helt jevn, altså så godt som ingen hastighetsforskjell fra skudd til skudd. Forskjellen UTEN demper hadde vært oppe i over 20 fot.

Har du repetert dette forsøket, og fått same resultat? Gjettar helst på at det er litt tilfeldig?

Link to comment
Share on other sites

Må bare spørre her:

Er det ingen begrensninger å skyte med ei rifle som har fått kappa løpet, uten demperen påmontert? Kom på at jeg aldri har prøvd dette på 223'n min.. Løpet er kappa til 47cm..

 

Hva lurer du egentlig på?

Er det minste lovlige lengde på løpet?

Lurer du på hvor mange skudd du kan skyte sammenhengende før pipa di smelter? :winke1:

Lurer du på om du kan skyte på akkurat hvilket sted du vil siden løpet er kappet?

 

Hvis du presiserer spørsmålet ditt,så får du nok ett vettugt svar skal du se!

 

Syns da ærlig talt spørsmålet mitt var ganske forklarende, men kan jo ta det en gang til:

 

Jeg har aldri skutt med rifla mi, uten demperen påmontert. Trodde ærlig talt (dum som jeg er) at når man kapper pipa, så må man ha demperen påmontert for å skyte med rifla.. Skjønner jo nå at det bare er tøys, og har jo sett på skytebanen at det ikke er noe stress..

 

Det jeg dog lurer på, er det noe begrensning på hvor kort pipa kan være før det blir problemer av noe slag? Er som nevnt en 223, om det har noe å si

Link to comment
Share on other sites

Har vanskelig for å se at 47cm på en 223 skal være noe problem. Kortere løp smeller desto mer etc., men du er jo ikke ekstrem i så henseende med lite krutt og 47cm løp. Jeg skyter mye med 6,5x55 med løp rett over 50cm og det er absolutt intet problem, smeller ikke mer enn de med 30-06 rundt meg uansett. Har skutt ved siden av en med 9,3x62 og 40cm løp, da smeller det litt mer... Men igjen, bortsett fra at flammer og smell blir mer plagsomt desto kortere løp er der ingen problemer som jeg kan se.

 

edit: faktisk er det jo en god ide å skyte noen skudd uten demper; dels så du har kontroll på eventuell treffpunktsendring og dels så du vet hvordan det kjennes (nå er vel ikke 223 så veldig voldsom uten demper men likevel; jeg merker forskjell på mine 6,5x55 med og uten demper og trener bevist en del uten selv om jeg aldrig jakter uten demper). Det kan jo skje noe med demperen på jakt slik at det er greit å enkelt kunne skru om siktet og jakte videre uten dersom du ikke stoler på demperen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig godt poeng.. Skulle demperen ta kvelden under jakt, så kan det være greit å vite hvor mye treffpunktet endrer seg.

 

Har hørt at hvor mye treffpunktet endrer seg avhenger av hvor bra jobb børsemakeren har gjort.. Er det noe i det? At kroninga og alt er rett...

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at hvor mye treffpunktet endrer seg avhenger av hvor bra jobb børsemakeren har gjort.. Er det noe i det? At kroninga og alt er rett...

Dersom jobben er dårlig slik at ikke alt er symmetrisk vil det antakelig bety større treffpunktsforandring enn ellers, ellers er det vekten av demperen som gir forandringen.

 

Har selv 2 stk 6,5 med demper; den med kort og tykt løp har knapt (om noen) forandring og den med tynnere jaktløp har en ganske markant treffpunktsforandring.

Link to comment
Share on other sites

 

Syns da ærlig talt spørsmålet mitt var ganske forklarende, men kan jo ta det en gang til:

 

Jeg har aldri skutt med rifla mi, uten demperen påmontert. Trodde ærlig talt (dum som jeg er) at når man kapper pipa, så må man ha demperen påmontert for å skyte med rifla.. Skjønner jo nå at det bare er tøys, og har jo sett på skytebanen at det ikke er noe stress..

 

Nå var det lettforståelig:Hadde du spurt om du kunne skyte uten lyddemper,ikke om det var begrensninger så hadde saken vært biff 8)

Link to comment
Share on other sites

En annen pussig ting med lyddemper, jeg kronograferte en 6,5x55, med og uten demper. Hastigheten MED demper gikk noe opp, dette var ikke så uventet, men det som var rarere var at hastigheten ble helt jevn, altså så godt som ingen hastighetsforskjell fra skudd til skudd. Forskjellen UTEN demper hadde vært oppe i over 20 fot.

Har du repetert dette forsøket, og fått same resultat? Gjettar helst på at det er litt tilfeldig?

 

Hva er tilfeldig? at hastigheten gikk opp eller at hastigheten ble jevn?

 

Begge fenomenene er mer eller mindre tilstede på alle våpen med demper, men dette var første gangen jeg virkelig målte det.

Det eksisterer nemlig en del merkelige oppfattninger om lyddemper blant folk. Har fått følgende spørsmål når folk vil ha montert lyddemper: "hvor mye vil effekten bli redusert?"

Men som sagt, hastigheten øker, og med den effekten.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg er ingen kranglefant, men jeg skrev det :P
Må bare spørre her:

Er det ingen begrensninger å skyte med ei rifle som har fått kappa løpet, uten demperen påmontert?

 

Flaks at jeg er i det kranglete hjørnet da :winke1:

 

Du må forstå forskjellen på om det er BEGRENSNINGER i å skyte uten lyddemper.

Eller om du KAN skyte uten lyddemper montert.

 

Ja du kan skyte uten lyddemper montert

Ja det finnes begrensninger på å skyte uten lyddemper montert på løpet

 

Men nå skal jeg prøve å ikke gnage mere om dette 8)

Link to comment
Share on other sites

Men til trådstarter.

Jeg vil anbefale den sonic 45 demperen.

Jeg har en med noe ekstra moduler på min 222rem.

(brno foxII) Og den er jeg veldig imponert over,

Jeg syntes den er veldig stille fin og skyte med.

 

Jeg kappa løpet til 42cm og da er demperen nesten helt inntil forskjeftet (2mm klaring)

Så tøff ble den også..

Demperen er billig og JEG syntes den er pen og se på, mange andre har noen merkelige utførelser syntes jeg.

 

Den kan jeg virkelig anbefale..

Link to comment
Share on other sites

Hva er tilfeldig? at hastigheten gikk opp eller at hastigheten ble jevn?

Begge delar, men mest at hastigheita vart jamnare. No var det jo ikkje veldig ujamn hastigheit utan dempar heller - 20 fot/s er vel ca 7 m/s, og det er jo lite å bry seg med. Men kva er grunnen til høgare hastigheit?

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på, men finner ikke annen forklaring enn at demperen virker som en forlengelse av pipa. Har prøvd det flere ganger og tendensen er den samme, hastigheten øker, i større eller mindre grad. Ser ut som den øker mer når pipa er kort, og det er vel ikke så merkelig.

Link to comment
Share on other sites

At utgangshastigheten er lik eller øker noe med demper montert, er en opplest og vedtatt sannhet (dokumentert på så mange hold, at det rett og slett ikke er noe tema utover hvorfor det er slik).

 

At man kan få jamnere hastighet med demper enn uten var nytt for meg, og en hyggelig opplysning å ta med seg. Det kan kansje være enda ett moment som er med på å forklare at mange opplever bedre presisjon med demper montert (utover mindre rekyl etc.).

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på, men finner ikke annen forklaring enn at demperen virker som en forlengelse av pipa. Har prøvd det flere ganger og tendensen er den samme, hastigheten øker, i større eller mindre grad. Ser ut som den øker mer når pipa er kort, og det er vel ikke så merkelig.

Eg har såpass lite erfaring med dempar at eg stiller så dumme spørsmål ;-) Logisk at demparen kan fungere som forlengar av pipa og difor gir betre fart, men at hastigheita blir jamnare er for meg ei gåte. Har du fått jamnare hastigheit kvar gong (eller dei fleste gongane) du har prøvd? Forsåvidt uviktig kvifor det skjer - det hender ein berre må godta at det er slik...

Link to comment
Share on other sites

At man kan få jamnere hastighet med demper enn uten var nytt for meg, og en hyggelig opplysning å ta med seg. Det kan kansje være enda ett moment som er med på å forklare at mange opplever bedre presisjon med demper montert (utover mindre rekyl etc.).

Eg skulle tru den viktigaste effekten (ved sida av mindre rekyl og smell) er at ein henger eit "lodd" på pipa. Jamnare og mindre pipesvingningar, samt at ei meir framtung børse er lettare å halde roleg i liggande og benk. Det er ikkje alltid jamnast utganshastigheit gir best presisjon på "normale" skothold.

Link to comment
Share on other sites

At demper kan give marginalt højere hastighed, er både logiskt og sansynligt.

Jævnere hastighed usansynligt.

Dog kan der sikkert forekomme bedre og mere ensartede målinger hvis kronografen står så tæt på riflen(indenfor 10meter), at mundingsgassen, kan påvirke målingen, ved fysiskt at skubbe til cronografen under målingen. Det vil ikke foregå med demper, da gassen først forlader demperen længe efter at kuglen er forbi cronografen.

Link to comment
Share on other sites

"usansynligt" men likevel et faktum.

På 10 meter tror jeg at kula har tatt igjen kruttgassen forlengst!

 

Enda en skråsikker kar som vet alt bedre, til og med bedre enn den som utførte målingen,.....ja ja :)

På 10 meter tror jeg at kula har tatt igjen kruttgassen forlengst! var vel akkurat det ignorant sa... Det var altså ikkje noko anna enn eit forsøk på å forklare kvifor du kunne lesa av jamnare fart med enn utan dempar... Men til det eg spurte om: har du prøvd dette fleire gonger - at hastigheita blir jamnare med dempar?

 

Berre så det er heilt klart: dette er ikkje eit forsøk på å trekke dine målingar i tvil, men eit forsøk på å finne ut kvifor du opplever jamnare målingar med enn utan dempar! Det er rett og slett interessant!

Link to comment
Share on other sites

Svar på spørsmål: ja, har målt 6,5x55 - 30-06 - 338WM med samme resultat, men ingen måling så markant som med 6,5.

Alle er verd å høre på!

Det kan vel forøvrig hende at jeg har bygget både rifler og lyddempere jeg også, kanskje jeg til og med har bygget MANGE... ?

Men jeg bestrider ikke målinger som andre har gjort for det.

 

Men sikkert mange med cronograf her, prøv med og uten demper og se hva som skjer med hastighetsavviket når du har demperen på.

Og for all del, hvis du har crongrafen så nær munningen at munningsblåsten får cronografen til å bevege seg, så forstår nok de fleste at det blir feil. Men du behøver ikke inntil 10m unna for å unngå dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svar på spørsmål: ja, har målt 6,5x55 - 30-06 - 338WM med samme resultat, men ingen måling så markant som med 6,5.

Interessant og spennande! Skal prøve å få tid til å gjera det same med 9,3x62 ein dag (når eg berre blir ferdig med testing og lading av baneammo for tre børser for sesongen...)

 

Men jeg bestrider ikke målinger som andre har gjort for det.

Det er vel ingen som har trekt målingane dine i tvil i denne tråden? Det er fleire som prøvar å finne ei forklaring på kvifor, men det er ikkje det same som å trekke i tvil det du har målt...

Link to comment
Share on other sites

Ok, beklager :smile: Mente ikke å bli fornærmet....... :?

 

Men over til Bergen: 6,5x55 er etter det jeg har kommet fram til et av de kaliber du får best demping på ved bruk av lyddemper.

Hva kan grunnen til dette være? Før jeg begynte å jobbe med dette så trodde jeg at et grovt, saktegående kaliber var bedre å få god demping på, men 6,5 er faktisk bedre enn feks. en 9,3x62.

 

6,5x55 har jo ganske stort hylsevolum også, i forhold til kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

Ok, beklager :smile: Mente ikke å bli fornærmet....... :?

 

Men over til Bergen: 6,5x55 er etter det jeg har kommet fram til et av de kaliber du får best demping på ved bruk av lyddemper.

Hva kan grunnen til dette være? Før jeg begynte å jobbe med dette så trodde jeg at et grovt, saktegående kaliber var bedre å få god demping på, men 6,5 er faktisk bedre enn feks. en 9,3x62.

 

6,5x55 har jo ganske stort hylsevolum også, i forhold til kulediameter.

 

Hej du min iltre gut :wink:

Du stiller spørgsmål, men ønsker ingen svar :wink:

De få gangene jeg har brugt cronograf, har jeg altid været nødsaget til at måle på over 5 - 10 meter for at opnå ensartede og stabile resultater, her var resultaterne altid jævnere når cronografen var over 10 meter væk.

Med min ekstremt begrænsede viden om rifler, og lyddempere, har jeg erfaret at en lyddemper primært fungere ved at ænder gasudslippet fra en enkelt trykbølge, til et langtrukket pust. Dette opnår man formodentligt ved at anvende et relativt stort reservuare, kombineret med mindst mulig udslipshul. Her udmærker små kuglediametre sig, ved at man kan gøre arealet på udgangshullet mindre uden at kuglen tar i hullet.

 

Angående hvor lang afstand der trenges til cronografen, er det formodentligt individuelt. En relativ effektiv testmetode vil være at checke jævnhed på hastighed, med cronografen på 1 -2-4-6-10 og 15 meter. denne test foretages uden demper.

Alle de måleforsøg hvor jeg har haft cronografen tættere på end 5 meter, har altid medført følgende tekst på cronografen "Error"

En medvirkende årsag er måske at krudtgassen forlader mundingen med en hastighed på mellem 2000 og 3000m/sek, mod kuglens mellem 700 og 1200m/sek. En anden potentiel fejlkilde kan være selve mundingsflammen, som kan give et så kraftig lysglimt, at det eventuelt forstyrre målingen af kuglens hastighed, der vidst nok foregår ved at man registre hvornår kuglen kaster en skygge på henholdsvis første og anden cencor. Selv om man i Norge opnår ret gode hastigheder på hjemmeladet ammo, er de dog sjældent i nærheden af lysets hastighed 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok, beklager :smile: Mente ikke å bli fornærmet....... :?

 

Men over til Bergen: 6,5x55 er etter det jeg har kommet fram til et av de kaliber du får best demping på ved bruk av lyddemper.

Hva kan grunnen til dette være? Før jeg begynte å jobbe med dette så trodde jeg at et grovt, saktegående kaliber var bedre å få god demping på, men 6,5 er faktisk bedre enn feks. en 9,3x62.

 

6,5x55 har jo ganske stort hylsevolum også, i forhold til kulediameter.

Litt småfornærma blir me vel alle frå tid til annan ;-)

 

Eg har opplevd det same, eller nesten det same. Eg har som sagt ikkje lang erfaring med lyddempar, men på ei jegerfeltskyting i vår skaut eg med ein dempa 9,3, og ein annan av karane med ein dempa 270 Win. Den siste skulle jo vera enda verre enn 6,5x55, men denne virka for meg mykje betre dempa enn min ni-tre! Eg trur det har å gjera med storleiken på utgangsholet. Det er vel sannsynleg at krutgassane frå 9,3-en går ut av demparen mykje fortare enn frå 6,5 pga at den største har større hol. Eg registrerte at krutgassane frå 270-en "feis" ut av demparen "lenge" etter skotet gikk, mens det i min dempar ikkje var slik effekt. Men som sagt - eg er fersk i faget :-)

Link to comment
Share on other sites

Meget velfundert og elegant resonert ignorant :) Har faktisk tenkt på samme løsningen(tro det eller ei) :wink: Men teorien min om jevnere utgangshastighet har du ingen tro på?

Tror du jeg lå for nær cronografen? :forvirra:

 

Men nå vet jeg jo mer om deg ignorant. I følge ditt servile svar så har du jo en uovertruffen kunnskap om: rifler, lyddempere, indrebalistikk og ytrebalistikk, samt generel fysikk, men jeg ble jo advart av moderator!

Skal ikke prøve å briske meg.........men underkaste meg dansk kunnskapsovermakt. skal love å spørre deg hvis jeg lurer på noe i fremtiden!

 

Og du H K, tror ikke du er så fersk i faget som du vil ha det til :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og du H K, tror ikke du er så fersk i faget som du vil ha det til :winke1:

Langt frå fersk i skyting, lading og slikt, men i lyddemparfaget er eg fersk som bjørkelauvet på 17. mai! Gratulerer med dagen!

 

Uff ja, 17 mai! Gratulerer med dagen H K, og alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...