Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Rifle ********* Tikka T3 Varmint

Calibre ********* 30.06

Barrel length mm ********* 600

Case ********* Norma

Case length mm *********

Case weight grain ********* 181

Case Volume grain H2O ********* 72,5

Bullet type ********* Barnes TTSX

Bullet weight grain ********* 168

Bullet length mm ********* 36,03

Primer ********* CCI 250

Powder Type ********* Norma URP

Powder weight grain ********* 57

Speed QuickLoad m/s ********* 878

Speed Chrono m/s ********* 878

COAL max mm ********* 85,37

COAL load mm ********* 83,87

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at dette har blitt svar på i tråden, men med 7 sider å pløye igjennom blir det noe vansklig å holde styr på alt.

 

Spørsmål:

 

Ladedata for 150 gr Barnes TSX i 308w?

 

Så langt har jeg fått med med følgende:

150gr TSX, 44gr N140, col 72mm.

 

Men det hadde jo vært kjekt med litt andre krutt typer også (t.d. Norma 202).

 

Amoen skal brukes i en S&L med 48cm løp og demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at dette har blitt svar på i tråden, men med 7 sider å pløye igjennom blir det noe vansklig å holde styr på alt.

 

Spørsmål:

 

Ladedata for 150 gr Barnes TSX i 308w?

 

Så langt har jeg fått med med følgende:

150gr TSX, 44gr N140, col 72mm.

 

Men det hadde jo vært kjekt med litt andre krutt typer også (t.d. Norma 202).

 

Amoen skal brukes i en S&L med 48cm løp og demper.

 

Lada 10 skudd med disse i dag.. Brukte N150 krutt 44gn .til 308 Her brukte jeg COL 73mm. men det er i mi rifle da har jeg 1.6 i friflukt.

Jeg gikk utfra ladedata i ladeboken..

Ellers har jeg lada 168 gn ttsx med N140 40gn da.. da hadde jeg 71 COL etter manualen til N140 kruttet..

 

Så det blir spendene og se på skytebanen på fredag:) hvordan det fynker..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har brukt disse med 51 grs N-150 krutt i 3006.

 

Tsx ble målt til 820 m/s i snitt, mens SMK ble målt til 817 m/s i snitt.

 

Det beste med det hele var samskytingen.

Skøt først 5 skudd SMK i ett rufstete hull, og skøt deretter 3 TSX. Hullet ble ikke større 8)

 

Virkningen i elg med denne lette tsx stod ikke tilbake for tyngre blyspiss. De elgene (5 stk) jeg felte med disse kulene hadde i snitt fluktstrekning på under 15 meter, og skuddreaksjonen var god hver gang.

Har forøvrig skutt relativt mange elger med loddete blykuler, og her har fluktstrekning vært rund 50-60 meter i snitt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har kjøpt 50 stk barnes lrx 175 grs til min 30 06. Er det noen som har ladedata på disse? Kulene var forferdelig lange. Har både n-150 og n-160. Skal brukes i en tikka t3 m 46cm løp og a-tek tmm4 demper.

 

175 grs LRX behøver 1:10 twist, du kan få problemer med at styre kuglen og specielt når du på same tid har så kort en pibe/løb

Link to comment
Share on other sites

Skal til å lade Barnes TSX  150 grs med N-150 krutt i 30-06.

( våpen: Tikka M65)

Jeg bruker like hylser, tennhetter og har samme COL og ca. like lang pipe som oppgitt i ladeboken.

Spørsmålet er da om det er sikkerhetsmessig OK å hoppe rett på min ladningen som er oppgitt ( 50,0 grs)? Eller bør jeg starte 1-2 grs under dette?

 

Første gang på banen, noen kommentarer?

Hvis jeg må starte under min. /Hvis det er greit å bruke min lading.

48,5/ 49,5

49,0/ 50,0

49,5/ 50,5

50,0/ 51,0

50,5/ 51,5

 

 

Synes ikke at det står veldig tydelig hvordan man skal vurdere ladetabellene i ladeboken.

Hvorfor står det ikke slike setninger som det her?

"Start alltid 1-2grs lavere enn min ladning for å ta høyde for forskjell mellom våpen."

"Det er sikkerhetsmessig ok til å alltid starte på min. ladningene."

 

Er fersk på ladefronten så jeg mottar veldig gjerne noen kommentarer/ litt veileding.

Link to comment
Share on other sites

Minimumsladning er nettopp det, minimum. Start på minimum, men ikke lavere. Jobb deg deretter oppover i 0,5 eller 1 grain steg. Ikke gå over maksladningen. For lite krutt kan også være farlig. Søk opp "secondary explosion effect". Tommelfingeregelen er å starte 10% under maksladning. Men når minimumsladningen også er oppgitt, så er jo saken grei. Slipper å regne.

Link to comment
Share on other sites

Har testet noen ladninger med 150 grains TSX og VV540 i min Blaser .308 med 47 cm pipe. Fikk endel hastighetsvariasjoner. Noen som har en ide på hvorfor? Er pinlig nøyaktig når jeg veier opp ladningene og prøver å gjøre alt riktig ellers. Bruke Lapua hylser. Fabrikkammo har ikke disse variasjonene.

 

45: 803-830-772

46:840-829-803

47:820-863-843-848

 

Noen som kan sjekke de to siste ladningene i QuickLoad.

 

Andre med ladedata 150 grs tsx/vv540?

Link to comment
Share on other sites

Da var 270Grn TSX 375" testet ut i felt.

Felte min aller første rein (kalv) med den forrige uke, fattern skjøt til sammenligning en simle med 6,5x55 Oryx, og det var ikke større ødeleggelser på kalven skutt med 375n, forskjellen var blodslått kjøtt, 375n ga et friskt "rent kjøttsår" mens 6,5n ga en del blodslått kjøtt ved både inn og utgangshull.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har kjøpt 50 stk barnes lrx 175 grs til min 30 06. Er det noen som har ladedata på disse? Kulene var forferdelig lange. Har både n-150 og n-160. Skal brukes i en tikka t3 m 46cm løp og a-tek tmm4 demper.

 

175 grs LRX behøver 1:10 twist, du kan få problemer med at styre kuglen og specielt når du på same tid har så kort en pibe/løb

 

Kan du utdype hvorfor kort pipe forverrer stabiliteten? Du mister jo litt hastighet, men effekten er ikke akkurat formidabel. Sagt på en annen måte: hvis du er så nære grensen,er du for nære (syns jeg). Om noen tar det på sparket så er det bare å sette opp regnestykket:)

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med brnes sine kuler er at man kan gå ned en-to.tre vekt forskjeller med like godt resultat eller berdre.ikke lovlig i alle calibre,tenker mes på 6,5 og 120 grainere men også 308 og storebror30-06 med kuler ned mot 130 grain.og verstingen 110 grainere av barnes x.Men samtlige kuler er bastante nokk til en skarve elge lignende skrøtt.

VI var en gjeng med gale jegere som fikk lov til å teste dette i dau gamal kyr før kadaver sjåføren kom å henta ho,stakkars.

Men kua vart støtta opp av alle kunster,og skytinga begynte,dyret var ikkje frossent,så det var ei indiell forsøks kanin :alle skubb mot bog på 60 meter og til og med 110 graineren gav gjennom skyting.

Så litt har det skjedd med kulene våren.Men dere skjønner påenget mitt håper jeg.

Å`stakkars den som skyt med for lett kule.Då kjem vilt nemda å dreg dikkan i øyro.Før detta ser dei automatisk gjennom påtrona ,at det e rett kule som sit der.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med brnes sine kuler er at man kan gå ned en-to.tre vekt forskjeller med like godt resultat eller berdre.ikke lovlig i alle calibre,tenker mes på 6,5 og 120 grainere men også 308 og storebror30-06 med kuler ned mot 130 grain.og verstingen 110 grainere av barnes x.Men samtlige kuler er bastante nokk til en skarve elge lignende skrøtt.

VI var en gjeng med gale jegere som fikk lov til å teste dette i dau gamal kyr før kadaver sjåføren kom å henta ho,stakkars.

Men kua vart støtta opp av alle kunster,og skytinga begynte,dyret var ikkje frossent,så det var ei indiell forsøks kanin :alle skubb mot bog på 60 meter og til og med 110 graineren gav gjennom skyting.

Så litt har det skjedd med kulene våren.Men dere skjønner påenget mitt håper jeg.

Å`stakkars den som skyt med for lett kule.Då kjem vilt nemda å dreg dikkan i øyro.Før detta ser dei automatisk gjennom påtrona ,at det e rett kule som sit der.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Mente det var 2skudd på 8-9mm, og 3skudd på 12-13mm

 

Pøh, jeg skyter 1-skuddssamlinger på 5,6mm :mrgreen:

 

Seriøst, å snakke om toskuddssamlinger blir litt meningsløst, det samme gjelder egentlig enkle 3-serier. Skal man måle hva ammo er god for, hver eneste gang, vil jeg si at snittet av 3x3 eller 5x2 er minimum. Får inntrykk av at mange er mer opptatt av å klippe ut den ene gode smalingen enn pålitelig presisjon (sier ikke det gjelder deg).

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestillt 180grs TSX BT, til testing i min Lakelander i 30.06.

 

Ser at jeg kanskje burde valgt ei lettere kule, men tror dere jeg får problemer med å stabilisere denne?

 

Stigningen er 1:10

 

Skal kun brukes på elg.

 

Leste i et jaktblad sist høst. Lurer på om det var vapentidningen (eller var det Jeger?), jeg er ikke sikker. Der testet de nevnte kule. Det som skjedde der, var at kula roterte 180 grader når de skøyt i våte aviser. Jeg husker desverre ikke noe om hvilket våpen/riflestigning det var.

Link to comment
Share on other sites

Mente det var 2skudd på 8-9mm, og 3skudd på 12-13mm

 

Pøh, jeg skyter 1-skuddssamlinger på 5,6mm :mrgreen:

 

Seriøst, å snakke om toskuddssamlinger blir litt meningsløst, det samme gjelder egentlig enkle 3-serier. Skal man måle hva ammo er god for, hver eneste gang, vil jeg si at snittet av 3x3 eller 5x2 er minimum. Får inntrykk av at mange er mer opptatt av å klippe ut den ene gode smalingen enn pålitelig presisjon (sier ikke det gjelder deg).

 

 

Er helt enig med deg jeg.... :) Men de to skuddene med T-Tsx, var noe jeg bare kontrollerte, før jeg skjøt 2 skudd til. Og da med trenings ammo, 168grs Smk, også den med 44grs N-140 krutt bak. Samlingen på disse 4 skuddene var rundt 16mm.

Var kun ute etter å se samskytingen ved denne anledningen.

Har skutt flere serier med både T-Tsx og Smk, med samme gode samlingene..... :)

Link to comment
Share on other sites

Etter mye grubling og nesten to pakker prosjektil kom jeg frem til go' ladningen:

 

6,5x55, 52cm

Barnes TSX 130 grs

48 grs MRP

COL 75mm

Vo 830m/s

 

MEN, det samlet ikke før løpet var gullende reint. Solvent eller sterkere er det eneste som funker.

Link to comment
Share on other sites

Mulig svara på mine spørsmål fins i tråden allereide, men eg har ikkje lese alt difor;

 

Tenkjer å erstatta dagens blyklumpar med homogene kuler, kan nokon med erfaring på desse kulene anbefala substitutt for fylgjande kaliber/ kuler?

 

* 6,5-06, 140 grs A-frame / lapua mega

* 30-06, 165 grs A-frame

* 375 H&H, 300 grs A-frame

 

Kan eg gå direkte på tilsvarande kulevekter, eller blir det problematisk med tanke på kulelengder osv?

Kva for ei av Barnes kulene bør eg ev. gå for?

Link to comment
Share on other sites

Da var det min tur å svare deg da... :mrgreen:

Akkurat skutt en stor kolle med 250 gr TTSX i 9,3x62'en. V0 765ms. Inn bak ene bogen og dessverre rett gjennom bogfjøla på vei ut. Var i grunnen pene kontrollerte hull til tross. Ble en del blod bak bogen på vei ut, men kula gjorde en fin-fin jobb. Avstand ca 150 mtr.

Dog har ikke kula samme gode presisjonen som tradisjonell blykule, men til jakt er det greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...