Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Har ladedata for .308 TSX 150 gr, dette er i en Blaser med 50 cm løp, målt hastighet 800m/sek.

Norma hylser 44gr N-140 c.o.l 72mm

 

Hvor ligger dette i forhold min/max ladning?

 

Og vet noen hvor 44gr Norma 202 ligger? (Fant denne på robsoft.nu)

Link to comment
Share on other sites

44-202 er en fornuftig maks ladning i normale kammer. Bruker selv 45grs 202 bak diverse 150 grs jaktkuler i 308, men der er magasinet og kammeret romslig slik at trykket er endel lavere. Vær også obs på at vektforskejllen og derfor volumforskjellene mellom ulike 308 hylser varierer med ca 10% så maksladninger med det ene merket definitivt ikke trenger passe i ett annet.

 

Med URP/550 varierer maksladningene min bak 185Scenar/190MK/CC med snaut 2 grs og 25-28m/s i Lapua vs Winchester hylser.

 

Til lange stive kuler i 308 er Win 748/Varget/203B/Rhino 15/CFE 223/540 de kruttene en bør prøve først.

Link to comment
Share on other sites

Vei hylsene dine er mitt beste råd. Sjekk med andre hylsefabrikat hva de veier og gå ut derfra. Regelen er; jo mindre volumet er jo høyere blir trykket. Egentlig brude du sjekke innvendig volum med vann med litt såpe i - men det er mye jobb og klin. For de fleste av oss er vekten presis nok indikasjon på hylsevolum.

 

Om hukommelsen min stemmer veier WW hylser ca 162grs - lapua ca 180grs.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe ønske om å provosere noen, - men skjønner ikke hva som er så bra med disse (massive) Barnes kulene ?

Ulempene derimot er kjendt - Høyt trykk -- Kobberbelegg i løp -- Usikker expansjon?? -- Lange (i forhold til vekt) som "stjeler" volym i hylsa.

Bare lurer litt når "vanlige" blykuler er blitt så gode som de er - tenker da selvfølgelig på de "bondede".

OG...hvordan klarer/orker dere hold greie på hvor mange T'er, S'er eller XX'er ? :D

Link to comment
Share on other sites

En av de opplagte fordelene er muligheten til å bruke lettere kuler i høyere fart med BC og gjennomtrengningsevne, på linje med tyngre kuler. Har man for eksempel en .308 som er kappet til ca 45cm, så sliter du med å få noe særlig fart på 180grs jaktkuler. Dette har jo stort sett nada å si hvis de fleste jaktskudd smeller på under 100 meters hold, men hvis man jevnlig jakter på større avstand, kan det være greit å ha noe som flyr litt fortere.

 

Dessuten er vel siste generasjons X og lignende kreasjoner kjent for å være gode, pålitelige kuler.. Hvis de samtidig oppfører har egenskaper som gjør at 165grs oppfører seg som en 180grs blykule i lufta, så hvorfor ikke...?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe ønske om å provosere noen, - men skjønner ikke hva som er så bra med disse (massive) Barnes kulene ?

Ulempene derimot er kjendt - Høyt trykk

Var mest før det.
Kobberbelegg i løp
Før det også, rufsete løp kan jo mantle uansett kule da. Hadde vært gøy å skyte så mange jaktskudd at dette virkelig ble et problem.
Usikker expansjon??
Så lange hold skyter de fleste ikke på.
Lange (i forhold til vekt) som "stjeler" volym i hylsa.
God BC og man bruker lettere kuler' date=' så skjelden noe problem.
Bare lurer litt når "vanlige" blykuler er blitt så gode som de er - tenker da selvfølgelig på de "bondede".
Bedre virke måte og ofte raskere utblødning og fall, mindre pudding inni om ikke hastigheten er veldig høy da. Om gærningene i MD&DN vil er jo dette også fremtiden.
OG...hvordan klarer/orker dere hold greie på hvor mange T'er, S'er eller XX'er ? :D
Ja det er et slit.
Link to comment
Share on other sites

lettere kuler i høyere fart med BC og gjennomtrengningsevne, på linje med tyngre kuler

Dette tillater jeg meg å være uenig i. Her har du nok blitt lurt av reklamen.

Gjennomtrenging eller dybdevirkning er en egenskap som primært er momentavhengig. En lettere kule vil penetrere dårligere enn en tyngre kule, selv om hastigheten er noe større. Dersom en lettere kule skal penetrere bedre enn en som er tyngre, så blir sårkanalen mindre.

Ved bruk av massive kuler i kobberlegeringer må du bruke et større kaliber for å få samme virkning som en god bonded blyholdig kule.

Du får ikke både i pose og sekk, det ortaket gjelder også i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Syns jo X kuler gir litt i pose og sekk, jeg da. Ikke over ekspanderer de som blypaddene, de formelig skjærer tvert igjennom og lar det blø friskt, der andre stuker seg fram og stopper noe blødning og så stopper opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lada 168 grs. TTSX i .30-06...

 

Dette gjorde jeg uten å egentlig sjekke erfaringer med denne typen kuler, var mest nyskjerrig...

 

Men altså, nå spurte jeg en som jeg antok hadde erfaring med slikt, og han sa at slike kuler skulle jeg styre langt unna!

Han sa at riflestigninga på moderne rifler ikke var egna for homogene kuler, men for blyfylte... Og at kulene ikke gikk presist på lengre hold.

Han sa også at ekspansjonen var "liten", og at skadeskyting og lang flukt på hjorten var mest sannsynlig.

 

Hmm... Disse kulene får jo masse skryt andre plasser!

Er det noen som kan svare meg upartisk på dette, uten synsing eller fordommer, men med ekte erfaring? Noen som faktisk har skutt hjort/elg med TTSX,

kansje til og med med en Tikka T3 i .30-06? :)

 

Er spent på svar, og om kulene heller bør gå til rev eller til trening... (som forsåvidt er greit)

Link to comment
Share on other sites

Min Quickload antar følgende for 30-06:

Kule:

.308, 180gr Barnes TSX BT

COL:84.5mm

Krutt:

Viht. N-140, min 44grains max 48,5grains

(N-160 kan forøvrig anbefales om du vil ha litt fart på kulene og fulle hylser.)

 

Bruk dataene med en sunn dose skepsis, og lykke til med ladingen!

 

Jakter forøvrig selv med 30-06 og 168grain TTSX, og er fornøyd. Presisjonen er bra og ting dør når man treffer der man skal.

God kveld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lada 168 grs. TTSX i .30-06...

 

Dette gjorde jeg uten å egentlig sjekke erfaringer med denne typen kuler, var mest nyskjerrig...

 

Men altså, nå spurte jeg en som jeg antok hadde erfaring med slikt, og han sa at slike kuler skulle jeg styre langt unna!

Han sa at riflestigninga på moderne rifler ikke var egna for homogene kuler, men for blyfylte... Og at kulene ikke gikk presist på lengre hold.

Han sa også at ekspansjonen var "liten", og at skadeskyting og lang flukt på hjorten var mest sannsynlig.

 

Hmm... Disse kulene får jo masse skryt andre plasser!

Er det noen som kan svare meg upartisk på dette, uten synsing eller fordommer, men med ekte erfaring? Noen som faktisk har skutt hjort/elg med TTSX,

kansje til og med med en Tikka T3 i .30-06? :)

 

Er spent på svar, og om kulene heller bør gå til rev eller til trening... (som forsåvidt er greit)

 

Han du anntok har peiling er på en ganske så lang bærtur/ mosetur eller noe i den duren.

 

Selv har jeg skutt 180 grs x med 3006 i en S&L pipe (for 10 år siden). Stabilerer og er meget presis, men unødvendig tung.

 

Nå bruker jeg 150 grs tsx, og erfarer at denne er mer presis enn machkulene mine på 300 m.

Effekten i vilt står på ingen måte tilbake for moderne loddete kuler etter min erfaring.

Typisk med kraftig utblødning og bra blodspor.

Kulene er svært ekspansjonvillige, og ekspanderer på lenger hold enn de aller aller fleste blyfylte kuler.

Etter min mening har du skaffet deg en av de beste elg/hjortekulene som er å oppdrive for kaliberet!

Link to comment
Share on other sites

Men altså, nå spurte jeg en som jeg antok hadde erfaring med slikt, og han sa at slike kuler skulle jeg styre langt unna!

 

Han, og du, skulle ha sett de elgene vi skjøt for 15 år siden med 150 gr X (lenge før ekstra T'er, S'er mm) fra .308W. Det var ihvertfall ikke noen problemer med ekspansjonen. De kulene vi fant igjen kunne vært brukt på reklamebilder. Her er to av dem.

 

1196706.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nokon som kan hjelpe med ladedata-tips for ttsx 140 grain til 7X65 R? Har N160, N19, N15. Lite å finne i ladebøkene...

 

Skal skytast i kipplauf med Jägerlås, så ladningane treng ikkje vere like svake som i ein gammal drilling.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Nokon som kan hjelpe med ladedata-tips for ttsx 140 grain til 7X65 R? Har N160, N19, N15. Lite å finne i ladebøkene...

 

Skal skytast i kipplauf med Jägerlås, så ladningane treng ikkje vere like svake som i ein gammal drilling.

 

På forhånd takk!

 

Har du sjekket Norma sine data? N15 tilsvarer vel MRP http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/7x65R/

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ligger Ladeboken 6. utgave an på disse kulene? Er de omtalt med ladedata?

 

Var en som sa at moderne kuler ikke var inkludert i boken.

 

i kalibrene .308 win og .30-06 har de omtalt Barnes TSX med ladedata. i 308 win har de kun tatt med 150 grains TSX, men i -30-06 har de tatt med 150 og 165 grains TSX

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Disse kulene får jo masse skryt andre plasser!

Er det noen som kan svare meg upartisk på dette, uten synsing eller fordommer, men med ekte erfaring? Noen som faktisk har skutt hjort/elg med TTSX,

kansje til og med med en Tikka T3 i .30-06?

Er spent på svar, og om kulene heller bør gå til rev eller til trening... (som forsåvidt er greit)

 

 

 

6358439991_452654a521_o.jpg

 

Et par av mange.

 

270W xxxgrains ttsx, gjennomskyting 2 1/2 års okse.

 

samme rifle.

6743924053_7b1aefa911_o.jpg

 

har en del erfaring med disse i noen kalibre. Dette er knall kule for all jakt på de fleste avstander.

 

3006, 168grains tsx. 2 års okse skutt nå for en uke siden. den gikk 2m før den klappet sammens. Den lille røde prikken er uthullet.

7369386386_0172d969bc_b.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Er spent på svar, og om kulene heller bør gå til rev eller til trening... (som forsåvidt er greit)

 

6358439991_452654a521_o.jpg

 

Et par av mange.

 

270W xxxgrains ttsx, gjennomskyting 2 1/2 års okse.

 

 

Hvilken hastighet er det på denne kula?

ser jo ut som den ødelegger "litt" kjøtt..

Link to comment
Share on other sites

Ladet slik en jaktladning bør være, men selv om de blå tuppene er fine å se på blir det bare tsx kula som blir brukt. TTSX er nok litt for villig til å ekspandere. TSX kulene oppfører seg etter det jeg har erfart i både 270W og 3006 mye bedre. (har brukt både i begge kalibrene).

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hastighet er det på denne kula?

ser jo ut som den ødelegger "litt" kjøtt..

He he, farten er nok noe over det man trenger i elgskogen, en litt vel ivrig slakter hadde også virkelig gått til verket med lyst før bildet ble tatt. Har jo faktisk sett værre med blyspiss kuler i lavere hastighet tidligere.
Link to comment
Share on other sites

Ladet slik en jaktladning bør være, men selv om de blå tuppene er fine å se på blir det bare tsx kula som blir brukt. TTSX er nok litt for villig til å ekspandere. TSX kulene oppfører seg etter det jeg har erfart i både 270W og 3006 mye bedre. (har brukt både i begge kalibrene).

 

Artig å se at flere setter spørsmåltegn ved disse kulene. Jeg har samme erfaring som deg med TSX og TTSX. TSX tåler mere juling etter mine erfaringer. Det hjelper meg lite hva reklamen sier.

TTSX går meget godt i mine våpen, men man skal være obs på hastigheten. Jeg har skutt begge kulene i div elg og rådyr, i høy hastighet. TTSX har gitt store blødninger ut i hinnene på inn-siden nesten hver gang. Jeg trodde at disse kulene tålte "alt", og det gjør de i og for seg, for de holder sammen, men de gir mye søl. Kjøttet er ikke ødelagt, men det er nok et formidabelt sjokk som blåser blod ut i hinnene og sprenger blodkarr. Kalibrene jeg snakker om, er 7mmRemMag, 6,5x55, og 338RUM, og hastighetene er mellom 950-1000m/s.

Jeg har allerede brukt TSX iett par år før dette, på samme måte, men jeg erfarer at de er mye snillere og gir ikke så mye blodgjørme.

Dette mener forøvrig mange at er umulig, for; "sånn er ikke Barnes TTSX!" Det er greit nok det, i følge reklamen, men jeg bare forteller hva jeg har erfart så får folk prøve selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat skutt mine første skudd med Barnes TSX over kronografen med 375n min, prøvde litt forskjellige ladninger, 71grn N150 med 270grn TSX (COL91) ga en hastighet på ca 784 ms i snitt, hva slags hastigheter bør disse kulene ha for å gjøre en brukbar jobb ut til 200m ??

Link to comment
Share on other sites

Ladet til min 9,3X62 og var på bana i dag, Fikk ca 35mm sammling og hastighet på 788 m/s over kronografen(kun ett skudd) Syns dette virket veldig raskt i forhold til .375?

 

Ladedata:

Kule: 250 gr Barnes TSX BT

Krutt: Norma RP11

Kruttvekt: 60gr (komprimert ladning)

COL: 83,5 mm

Hastighet: 790 m/s

Løpslengde: 55 cm

Sammling 100m: 35mm

 

 

Skutt i Mauser M98, ga Ingen trykktegn.

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

HAr ladet 270 grs TSX i min Ruger i 375:

 

77,5 grs N-540, 215 hette, Remington trimmet hylse Col 90,6, hastighet matematisk utregnet ca 840 i 58 cm pipe

Har ikke fått Chronografert den enda, ikke noe høyt trykk, svært lite munningsflamme, en ladning som jeg kommer til å bruke flere ganger, samling ca 20mm, (tre kulehull tangerer hverandre.

Denne ladningen finner dere i BArnes sin ladetabell hvor max med denne kruttypen er 78,5 grs n-540

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

3006 168gr TTSX med Rhino 19 og federal 215 hette sier en ladetabell fra barnes skal gi 805ms med 55.5gr

871ms med 60gr (komprimrert?)

noen som har formening om hvor mye forskjellen blir om jeg bruker CCI 200 hetter i stedet?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en vellprøvd kombinasjon:

 

168 grains TSX/TTSX

Krutt: N-560 vi bruker 62 grains

Hette: Fed 210

Hylse: Lapua

Friflukr: 1.3mm

V0= 897m/s løpslengde 58cm

 

Denne oppskriften brukes i et par rifler. For å jasse opp hastigheten bruk N-550

For 375H&H min( RemAWR) 270 grains TSX V0= 850 krutt m-550

Link to comment
Share on other sites

3006 168gr TTSX med Rhino 19 og federal 215 hette sier en ladetabell fra barnes skal gi 805ms med 55.5gr

871ms med 60gr (komprimrert?)

noen som har formening om hvor mye forskjellen blir om jeg bruker CCI 200 hetter i stedet?

 

Om du tar utgangspunkt at Magnum hette = 1 grs med krutt er du ikke veldig langt unna

Link to comment
Share on other sites

Har handlet min første pakke med TSX, 55grs for 222R. Strekklapp er montert og jeg har kjørt noen ladninger gjennom QL (max på 20grs N130 / 22,5 N140). Noen ting jeg bør passe på? Max lengde i mitt kammer er 54,8mm, hvor mye friflukt bør disse ha? Og er det noen grunn til å ikke lade til max fart?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...