Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

5.56x55

Noen som har prøvd Barnes TSX på fugl(toppjakt)? Har en 5.56x55 Villkatt som jeg sku hatt en god toppjakt kule til. Har tittet litt på 70gr.

Om noen har noen ekstra liggende er jeg interessert! 55 grain og oppover.

 

6.5x55

Får inntrykk av att de fleste velger 120 grains Barnes til 6.5x55? Har sett litt på 130 grain men finner ikke noe særlig info om att denne har blitt brukt noe særlig?

 

Hva er forskjellen På TSX og TAC?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Nei, lite blodsøl, mindre enn Trophy Bonded. Nå ble 5 av 6 elger skutt med "superkuler", så det helt store referansegrunnlaget har man ikke.

Jeg var også fornøyd med/overrasket over å finne igjen kulene, spesielt siden avstanden var bare 40 m og dyret en liten fjorokse på 100 kg. Skudd nr 2 var jo som vanlig unødvendig, men når man først har kommet i gang med skytinga... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen som har ladedata til 140gr TSX i 7x57R, evt. 7x57? Prøvde lage en tråd om dette, uten svar, så håper kanskje noen flere TSX brukere leser her :) Helst n160...

 

Bruker 150 grs og har brukt 47 grs N160 i 7x57R med godt hell. Bruker samme ladning for Swift A frame. Har ikke kronografert enda, men samler godt i min Merkel K1 (kipplauf).

Link to comment
Share on other sites

Glemte en vesentlig ting: sjekk hva hastighet du får med barnes på 100m. Har planer om å bruke den på rådyr, men mistenker sterkt at du må opp noe i hastighet for å klare kravet til større vilt. Hilken hastighet får du med 48 grs i følge QL?

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo an på pipelengde, men hvis vi går ut fra 55 cm fra støtbunnen, så får jeg 768 m/s i utgangshastighet. Det gir 1911 joule ved munningen, og 1582 joule på 100 meter.

Kravet til rådyr er jo 980 joule på 100 meter, så dette holder i massevis (611 m/s i utgangshastighet dekker kravet).

Referanse til forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 13.html#16" target="_blank

 

Men - ladninga med 48 grs N-160 er temmelig nærme max trykk (3200 bar, max på 3400 bar), så det kan jo være en ide å vurdere litt slappere ladning...?

Link to comment
Share on other sites

Vil først si at alt det jeg sier nå kommer fra QL/QT.

Jeg har COL =77m, løpslengde 620mm. Hylsa tar 60gr vann (på mine hylser.) Barnes TSX 140gr.

48gr n-160 gir meg utganshastighet 799m/s og 3041bar (Max 3400Bar).

 

Overfører dette til Quicktarget og får E100=2388J (lest av graf).

 

Har enda ikke målt trykkring, men QL har ikke skuffet meg før ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sako 85 i 308 som jeg skal lade 130grs TTSX til. Børsa har et kort løp på 45cm og derfor tenkte jeg at et kjapt krutt må være god medisin for og få mest fart på kula i det korte løpet.

Jeg tenkte og prøve N-135 siden jeg har det fra før.

 

Tenkte og prøve og starte med 44 og 45grs N135 i lapuahysler med COL:71,37

 

Noen som har erfaringer men denne kombinasjonen krutt/kule?

Link to comment
Share on other sites

At et raskere krutt øker hatigheten tidligere i et kort løp.

Det stemmer, men det løpet er kjørt før du kommer til enden av et lovlig løp. 40cm osv.. Det er slik at i de aller fleste kalibere så gir de kruttene som gir høyest hastighet i et langt løp, også gir høyest hastighet i et kort (lovlig) løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

43-45 grs N-140 gikk veldig greit i rifla mi da jeg testet den kula. Ladet med 45 grs N-140 da jeg ladet til en kompis før elgjakta starta. COL 72 mm og Norma hylser gav ca 810 m/s i hans Sako 85 med 51 cm løp.. MEN jeg synes min lot med N-140 er treig gir lave hastigheter i forhold til tidligere loter jeg har brukt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror svaret er så enkelt som at det er ei anna kule enn lapua mega og det er ikke alle løp som gir tilnærmet likt treffpunkt med forskjellige kuler. Er man heldig har man et løp der man ikke trenger ny innskyting når man bytter mellom forskjellige kuler/ladninger. Er man uheldig har man et løp der man trenger ny innskyting hvis man øker 1 grain på ladninga :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Er det noen som har testet 168 grain TTSX i 308 Win.?

 

Er dette en for tung kule for 308, siden den er homogen?

Fikk testet den litt, men synes V0 var for dårlig sett mot 150 grain TTSX. Jeg fikk den opp til 773-793 m/s etter varierende COL.

 

Jeg fikk ganske bra samling ( 13.41 mm ) med 150 grain TTSX og fart opp i 868 m/s i 60 cm pipe. Men er usikker hvilken kule som vil være den beste.

 

Jeg har brukt N-11 krutt LOT nr.93231.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere var min gulladning i AZ lux 3006 m/65cm pipe, 140gr tsx, 59gr 203b i engangsskutte normahylser! Hastighet 980m/s å samlet 3 skudd på frimerke! I år ble det ladet til en jaktkompis med tikka m55,lurer på om løpe er 55cm! Der stoppet d på 56gr! (best samlig) Nå har jeg en x-bolt i min eie med 50cm løp! Kan ladeguruene si noe om d ville vært lurt å prøve et annet krutt mtp d korte løpe! Tanken var 150gr TSX/TTSX! Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

308w

168 grains TSX v0 = 850m/s. Tikka 595 sporter løpslengde 61cm. Krutt N-540 (45 grains)

Presis - ja særdeles under 25mm med 3 skudd med 168 grains og 3 skudd med 140 grains (874m/s) men denne presisjonen kan nok også tilskrives tikkaen, som er noe av det mest stabile og presise jeg har skutt med da man kan døtte både jaktmatch og hjemmelaget nosler custom i samme samling.

 

 

3006

168 grains TSX og TTSX lades likt og går helt likt. V0= 897m/s. Lakelander løpslengde 58cm.

Krutt N-560 (62grains)

Presis - ja - skutt et knippe rådyr med begge. Min erfaring er at TTSX ekspanderer noe hurtigere. I dag fikk jeg lyst til å bruke blå tupp på kula og felte et rådyr, forige uke ble det brukt uten blå tupp (de fungerer utover anbefalte skyteavstander og ekspanderer villig)

 

Uten tupp/v og blå tupp/h

177170191_030255a65b_o.jpghttp://farm1.staticflickr.com/68/177170191_030255a65b_o.jpg[/img[/url]

by killertriz, on Flickr[/img]

Vi har fått 905m/s med N-550 men den er nok litt heit (hv mauser)

 

Lengden på patronen må man måle selv = 1,3 mm friflukt anbefales av barnes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sendero skrev:

308w

168 grains TSX v0 = 852m/s. Tikka 595 sporter løpslengde 61cm. Krutt N-540 (45 grains)

Presis - ja særdeles under 25mm med 3 skudd med 168 grains og 3 skudd med 140 grains (874m/s) men denne presisjonen kan nok også tilskrives tikkaen, som er noe av det mest stabile og presise jeg har skutt med da man kan døtte både jaktmatch og hjemmelaget nosler custom i samme samling.

 

Hei og takk for svar, sendero.

 

Kanskje jeg må prøve meg på 540 kruttet. Hvilken OAL har du på patronen?

 

Her er min ladning:

21.12.2011

308 Win 168 grs Barnes TTSX Polytip

Tennhette: CCI Large Rifle

Krutt: N-11 42 grain Lot.nr. 93231

OAL: 72,5 mm

V0: 773 m/s

Klima: -4*C, Baro 1012, Moh 134 m, JAKTPATRON !!!

Samling: 16,10 mm

 

21.12.2011

308 Win 168 grs Barnes TTSX Polytip

Tennhette: CCI Large Rifle

Krutt: N-11 43,3 grain Lotnr. 93231

OAL: 74 mm

V0: 797,1 m/s

Klima: -4*C, Baro 1012, Moh 134 m, MULIG JAKTPATRON

Samling: 20 mm

 

Bruk av disse ladedata er på eget ansvar. Disse er for min rifle!!

 

Turde ikke dytte mer krutt i patronen da kruttet ble særdeles presset sammen. Og iht. QL er det maks ladning. Med tanke på trykk, så merket jeg at patronen var vanskelig å få ut av kammeret, og det var merker i bunnen av hylsen ( 43.3 grain's ladningen ).

 

Best samling ble det med anbefalt OAL fra Barnes sine hjemmesider.

 

Jeg får teste ut andre krutttyper.

Link to comment
Share on other sites

308w

Må vente på data fra 350rm, står i ladeboka hans. Friflukt satt til 1,3mm.

Hylse: norma

Hette: federal 210

Lenge siden vi testet nå, 2005 og tenkte ikke på lufttrykket men fint sommervær 15-20 grader.

 

Fant vist dette bilde; men på arket står det 186 grains TSX dette er feil da det skal være 168grains. Skuddet over er 120 grains XBT (924m/s) av gamle sorten. Bilde ligger på siden, forstår ikke helt hvorfor eller hva jeg kan gjøre for å snu det.

 

161036351_a1782f23fa_o.jpg[/url]

IMG_3830 (Small) by killertriz, on Flickr[/img]

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har brukt 30-06 180 grains fusion i noen år, men til høsten vurderer jeg å bytte til en homogen 150 grs. Barnes vor-tex (med TTSX), winchester xp3 eller norma kalahari.

 

Har lest meg fram til at disse ekspanderer lett i små dyr, men da blir rådyr og whitetail brukt som eksempel. Hvordan er det med rev? Vil den ekspandere eller blir det som en helmantel?

Jeg prata med en i dag som mente xp3 skulle være ei god revekule, for den ville virke som en helmantel og gi gode skinn. Jeg bryr meg ikke om skinnet, jeg vil ha ekspansjon. Hans erfaring var fra en stk hare.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet 168 grain TTSX i 308 Win.?

 

Er dette en for tung kule for 308, siden den er homogen?

Fikk testet den litt, men synes V0 var for dårlig sett mot 150 grain TTSX. Jeg fikk den opp til 773-793 m/s etter varierende COL.

 

Foreslår at du prøver TSX/TTSX i 110 og 130gr versjoner. Fungerer veldig bra og 130gr går det greit å lade opp til 940-960m/s i 308W.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

@LeivVidar Jeg har skjønt det sånn at TSX ekspanderer lettere enn TTSX, da plasttuppen på TTSX kan forsinke ekspansjonen noe. Noe som for øvrig gjør at TSX ekspanderer på lengre hold enn TTSX. Eller husker jeg feil? Dere får gjerne rette på meg viss dere vet det. Jeg husker ikke hvor jeg leste dette.

 

Får en ferdigladet TSX? Jeg lader ikke selv. (ennå)

Link to comment
Share on other sites

jaktdalen skrev:

Er det noen som har testet 168 grain TTSX i 308 Win.?

 

Er dette en for tung kule for 308, siden den er homogen?

Fikk testet den litt, men synes V0 var for dårlig sett mot 150 grain TTSX. Jeg fikk den opp til 773-793 m/s etter varierende COL.

 

Mine erfaringer med denne kula er noe av det samme, men om kula går 800 m/s eller 900 m/s så dør dyret uansett.

 

Her er mine ladedata:

 

21.12.2011

308 Win 168 grs Barnes TTSX Polytip

Tennhette: CCI Large Rifle

Krutt: N-11, 42 grain, Lotnr. 93231

OAL: 72,5 mm

V0: 773 m/s

Pipe: 60 cm

Temp/Baro: -4*C, Baro 1012, Moh 134 m

Samling: 16,10 mm

 

21.12.2011

308 Win 168 grs Barnes TTSX Polytip

Tennhette: CCI Large Rifle

Krutt: N-11, 43,3 grain, Lotnr.93231

OAL: 74 mm

V0: 797,1 m/s

Pipe: 60 cm

Temp/Baro: -4*C, Baro 1012, Moh 134 m

Samling: 20 mm

 

Dette er ladninger som er tilpasset min rifle. All bruk av disse data er på eget ansvar!

 

Erfaringene med denne kula ble at den fungerer godt på norsk jakt, men det er ønskelig med litt mer V0 og langholdsegenskaper. Derfor ble det 150 grain TTSX kula.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok beskrevet før både i denne tråden og andre tråder.

 

De fungerer utmerket på rev, men store hull og gjennomskyting.

 

Har noe erfaring med barnes da jeg har brukt dette fra mindten av -90tallet.

 

De har hatt varierende oppførsel og presisjon, men de har altid ekspandert uansett på over normale jaktavstander.

 

Min erfaring med TTSX er at de ekspanderer mye mer enn TSX kula, både i .30 og .277. om det er unikt i disse kalibrene tviler jeg på. Har gått tilbake til TSX etter å ha laget i overkant store hull i rådyr med TTSX. Til elg spiller dette mindre rolle og de har virket fint. Har nå skutt i underkant av 10 rådyr med TTSX i 3006 og 168grains kula. Dette er muligens litt lite datagrunnlag, men jeg ser en klar tendens til god effekt i viltet.

 

Plastspissen ble vel til for å sikre ekspangsjon ute på lange avstander og det gir utslag på de litt mer moderate skuddavstandene på vilt.

 

Elg skutt med xxxgrains TTSX i 270W, gjennomskyting avstand ca 60m

6358439991_452654a521_o.jpg[/url]

Okse by killertriz, on Flickr[/img]

 

rev skutt med samme rifle og xxxgrains TTSX i 270W, skyteavstand ca 100m.

6743924053_7b1aefa911_o.jpg[/url]

rev_beatriz by killertriz, on Flickr[/img]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...