Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Bruker TSX 110gr i 308 ladd til ca 850m/s på de største rådyrene.

 

Er vel blitt 50stk etterhvert og fungerer veldig bra. Helt annet resultat enn f.eks bruk av 150gr Nosler som ble brukt i gamle dager.

 

Med lyddemper er det veldig behagelig både for hund og fører på korte hold.

 

Anbefales. :D

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig spent på hvordan 180-grainskulene i 300 wby mag vil oppføre seg i elg. Har erfaring med at Oryx i 30-06 blodslår mye på inngangssiden, men om det kommer av hastigheten eller hurtig ekspansjon, er jo vanskelig å vite noe om før man prøver en del annet.

Noen som har prøvd 180 grains? Eventuelt hvilken hastighet skal jeg prøve meg på? Har lyst til å tyne den maks, dvs 920-930-940 m/s, for å ha en del restenergi om alces alces skulle dukke opp på litt lengre hold... Om det er noen kuler som tåler høy fart, må det jo være en TTSX...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å gi gass det. X-kuler har jo en annen virke måte enn de kulene som "sopper" seg og presser seg fram. De "skjærer" mere, det gir gjerne friskere ut blødning og mindre pudding. Har da skutt vilt med X-kuler i godt over 1000m/s, uten pudding effekten.

Link to comment
Share on other sites

kan noen fortelle meg hvorfor MRX er dobbelt så dyr som TSX`n...??

er det kun for att den har den bakre kjerna??

kjøpte en pakke med MRX..men halve pakka ryker jo nesten med, for og skyte inn våpenet med MRX kula! :?

er det foresten noen som sitter på ladedata til MRX i 7mm rem mag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Barns X/TSX helt siden de kom på markedet. Har ladet disse i fra 22 opp til 375 (faktisk mange 100 skudd) Jeg mener at mange av disse skrekk bildene som man hører om er vås, men ja X la igjen mer mantel en andre kuler, men TSX er etter min erfaring ikke noe tema. Brukte 150 TSX i 7mm RM (945m/s) under jakta i fjor fungerte suverent 8)

Det eneste jeg synes (meget vakt) er at dyrene kan gå noe lengre etter ett skudd med Barn, en med andre kuler jeg har benyttet. Men dette er kun synsing.

 

JEG SIER BARE BENYTT BARNS TSX MED GOD SAMVITTIGHET :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tenkte å prøve TSX eller MRX på elgen... Kalibret er .308 Win

 

Jeg ladder ikke selv, men fant ut at schau leverer TSX i 150grains og MRX i 180grains i Federal Premium's Vital shock.

 

 

Har 1-11 riflestigning i et blaser løp, (56cm) men løpet er helt nytt så jeg vet ikke hvor godt det samler ennå. Så jeg får bare prøve meg fram.

 

 

 

Hvilken ville dere valgt til elgjakt? TSX 150g eller MRX 180g?

 

Ser MRX'en er 10kr dyrere, men med 6 elger på kvoten fordelt over 8 mann så blir det ikke den store utgiften uansett :lol:

 

Jeg regner med at restvekten er tilnærmet 100% i begge 2...

 

 

Korriger meg viss schau har flere barnes kuler i utvalget sitt. TTSX er meget ønskelig....

Link to comment
Share on other sites

En 150 grs TSX eller TTSX på 150 grs (9,7 gram) i 308 eller 30.06 vil egentlig direkte sammenlignes mot blykuler i 180 grs (11.7 gram) Det vil også gi den beste banen når man sammenligner homogenekuler i 150 og 180 grs for 30-06.. det føler jeg meg rimelig sikker på.

 

En 180 GRS MRX (11.7 gram) vil kunne direkte sammenlignes med en 200 grs blykule (13.gram).. hva skal du med så tung kule uansett..å spesiellt i homogen?

 

En 150 grs er egentlig det tyngste homogene du bør bruke i 30.cal etter min mening.. :)

 

Så forresten i siste JAKT så er det kommet ferdigladet BARNES VOR-TX i 150 og 180 grs TTSX til 30-06.. burde vel være det rette fabrikkvalget? 8)

 

Jeg er iallefall ferdig innskutt og bestemt på 120 grs TTSX i 6,5x55.. kula er litt lengre enn 10,1 grams ORYX men du verden den freser litt mere ja :mrgreen: gleder meg til teste de to mot hverandre i våte telefonkataloger snart.

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle bli et blyforbud, så er det nok over og ut for 6,5x55

 

Dette er vel netopp grunnen tiil at Norma blåste liv i 6,5-284... Den har samme hylselengde og samme diameter på hylsebunnen, er bare noe feitere rundt livet. Det vil gjøre at den gamle sliteren i 6,5x55 får fortsette i elgskogen, bare med litt rommere kammer...

Link to comment
Share on other sites

Husk rent løp før test av "kobber" kuler. Her i distriktet har 150grs lagt ned mengder av elg, fra 30-06 og dame utgaven. :mrgreen:

Puss med mantel fjerner før skyting?

Ja, rent kobber er mykere enn de andre legeringene som brukes, kula kan bli skadd og presisjon dårlig.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

MartinJ:

http://robsoft.nu/databaser_se/laddata/showloads.asp?MainID=4 ;) Ihvertfall t utgangspunkt

 

Kan tenke meg de er djevelsk lange. Har prøvd 210 grs Ttsx, men det var en fjasko.. Elendig presisjon.. Selv har jeg prøvd 185 grs tsx i min 338wm. En ren nytelse å skyte med! Det er jo lette kuler for kalibret, men jeg måtte bare teste og de funker så bra at det kommer til å bli min storviltkule i år!

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket Robsoft, men synes endel av ladningene der virker vel kraftige, blir jo komprimert som bare F, endel av de oppgir også ganske lange patronlengder, noe som vil føre til at rillene på kula stikker utenfor hylsa, jeg har lada noen testladninger med redusert ladning som skal testes imorgen, får se hva slags resultater jeg har å melde da.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg ser av en tråd at du har testet litt med 120gr TTSX i 6,5x55, har nettopp bestillt en pakke med samme kulene og er nysgjerrig på hvilke ladninger, hastigheter (om du har målt) og hvordan presisjonen er? Har du testet disse kulene i telefonkataloger enda?

 

 

Edit: dette skulle egentlig være en pm til hoterhals, men i farten havnet den ved en feiltakelse her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på teste de. Har ladet som følger så langt:

 

Norma hylse

Winchester LR hetter

N-560 krutt 48 grs

COL 73 mm

 

Dette har gitt meget god presisjon, men fikk 790 meter i sekundet på chrony.. :? Nå er løpet mitt bare 50 cm, men har ikke fått noe tegn som tilsier at jeg ikke skal fortsette oppover på kruttvekta/evt teste annet krutt.

 

Sier meg fornøyd hvis jeg får den opp i 820-830 meter i sekundet og presisjonen er lik nå.

 

Nå skal det sies at jeg tror egentlig 790 m/s gjør jobben nok, skjøt de på 200 meter og fant igjen kulene i snøfonna, og de hadde allerede åpnet bra vil jeg si til å bare gått i snø.. Så vil tro et skinn og ribbebein på 100 meter vil bidra her :-)

 

Mangler noen kataloger enda. Skal teste de direkte mot Norma Oryx fabrikk patroner. Tipper de allerede virker dypere og åpner like bra... så jaktpatron er allerede valgt :-)

 

Hvis du begynner å forske du og så del gjerne info!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg fant ladedata til den gamle Barnes X-kula 120gr i VJ Ladebok utg. 3 (MRP min-max 47-49gr), er de gamle X-kulene for ulike TSX og TTSX til at disse dataene kan brukes..?

TSX og TTSX gir betraktlig lavere trykk en gamle X.

M.E.O 47-49gr MRP er et greit utgangspungt, Lader en seg forsiktig oppover kan det godt være at en ikke nermer seg max før rundt 50gr MRP

Det ligger forøvrig noen QL simuleringer i en tråd her på forumet som indikerer at trykket med 50gr MRP og col 73mm gir rett oppunder 3800 bar.

Søk så finner du den nokk

Link to comment
Share on other sites

Har også kun haft gode resultater med 85 grain TSX i 243w samt 180 grain TSX i 300wm

 

Har fått gode resultater, fart og presisjon, med både TSX og TTSX 168grs med N550 og N560 krutt i 30-06er med ca 60cm pipe.

 

Har du detaljer på resultater som ladning, hastighed, præcision og i hvilken riffel 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk kronografert noe ammo i dag.

 

300 weatherby magnum

6 stk patroner.

82,5 grains N-15 (en rask lot, tilsvarer 83-83,5 grs MRP)

Federal 215 hette

180 grs Barnes TTSX

COL 91,5 mm

 

Snitt utgangshastighet 936 m/s (min 930 - maks 940).

 

Gav (barne)knyttnevestor samling på 200 m. Godt nok. Jeg er klar til jakta. :)

Link to comment
Share on other sites

God kveld. Sitter her og vurderer og prøve 150grs TTSX min .308 med 45cm løp. Dette r først og fremst tengt til hjort og kanskje litt rådyr. For og opppnå annslagskravet på 150grs kule må en vel oppi ca. 820-30m/sek MVO. Dette tror jeg kan bli et problem med mitt korte løp. Som mange sier er vel kravene rundt dette forlengst foreldet. Er det noen av dere som har ladedata med denne kula i dette kaliberet?

 

 

Det ser foresten ut til det er skrevet feil på lapua sine sider med ladedata på 165grs TSX. Min. ladning med N140 er oppgitt til 702m/sek mens maks ladning er oppgitt til 715m/sek.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kronograferte noen ladninger med 150 gr TSX i vinter til 820 m/s i et 48 cm Sako-løp. Ladningen er 43 gr N135 og col 71 mm i Norma-hylser.

 

 

God kveld. Sitter her og vurderer og prøve 150grs TTSX min .308 med 45cm løp. Dette r først og fremst tengt til hjort og kanskje litt rådyr. For og opppnå annslagskravet på 150grs kule må en vel oppi ca. 820-30m/sek MVO. Dette tror jeg kan bli et problem med mitt korte løp. Som mange sier er vel kravene rundt dette forlengst foreldet. Er det noen av dere som har ladedata med denne kula i dette kaliberet?

 

 

Det ser foresten ut til det er skrevet feil på lapua sine sider med ladedata på 165grs TSX. Min. ladning med N140 er oppgitt til 702m/sek mens maks ladning er oppgitt til 715m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Klarer noen å skyte en X i vann uten at den ekspanderer, og bremser opp?

Havert skytes på land fordi den ellers synker, kobben kan skytes i sjøen, den flyter.

Jeg har brukt 165 grs GS custom istedenfor Barnes, og en legger trådkorsett i toppen av "knotten". Kula slår ned i sjøen bak kobben, og jeg har ikke fått rikosjetter på Haverten enda. Kaliber er 308NM og farten er 950 m/s. Fungerer upåklagelig. Det samme gjør Lapua Scenar forresten.

Link to comment
Share on other sites

Den ladningen syntes jeg hørtes kvass ut. Noen eksperter som kan komentere det?

 

Kronograferte noen ladninger med 150 gr TSX i vinter til 820 m/s i et 48 cm Sako-løp. Ladningen er 43 gr N135 og col 71 mm i Norma-hylser.

 

 

God kveld. Sitter her og vurderer og prøve 150grs TTSX min .308 med 45cm løp. Dette r først og fremst tengt til hjort og kanskje litt rådyr. For og opppnå annslagskravet på 150grs kule må en vel oppi ca. 820-30m/sek MVO. Dette tror jeg kan bli et problem med mitt korte løp. Som mange sier er vel kravene rundt dette forlengst foreldet. Er det noen av dere som har ladedata med denne kula i dette kaliberet?

 

 

Det ser foresten ut til det er skrevet feil på lapua sine sider med ladedata på 165grs TSX. Min. ladning med N140 er oppgitt til 702m/sek mens maks ladning er oppgitt til 715m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet på 41 gr. og ladningen er helt OK i min Sako, men jeg vil ikke gå høyere. Til sammenligning gir Rem UMC 150 gr fabrikkammo 805 m/s i mitt løp.

 

Skepsis er sunt i denne hobbyen. Når du syns en ladning høres kvass ut, bruker du den ikke, i hvert fall ikke uten å starte lavere. For du gjør vel det ?

 

Den ladningen syntes jeg hørtes kvass ut. Noen eksperter som kan komentere det?

 

Kronograferte noen ladninger med 150 gr TSX i vinter til 820 m/s i et 48 cm Sako-løp. Ladningen er 43 gr N135 og col 71 mm i Norma-hylser.
Link to comment
Share on other sites

Pleier og legge på en 2-3 grs krutt så får det gå dit høna sparker. Mye lettere og lade seg nedover enn oppover må skjønne :winke1: Hehe neida det var spøk. Da starter jeg nok på 40 grs jeg da. Men får du jevne hastigheter og bra presisjon med så raskt krutt? kan tenke meg at fyllingsgraden av hylsa med denne mengden og kruttet blir tilnermet perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått 100 kuler fra Mr Alvestad i dag, og lada opp noen skudd til en kjenning.

 

300 win mag, 150 grs TTSX, 78 grs MRP, COL 84,5 mm, Blaser 63 cm pipe. Skal gi 970 m/s (i følge Quickload). Ref Normas Laddmanual er dette en midt-på-treet-ladning i 300 winmag med 150 grains kule.

 

Ballistikken med denne hastigheten er slik at om man skyter inn 5 cm over på 100 m, så er man +/- 6 cm fra 0 til 260 m. Blir spennende å se kula over en kronograf, og hvilke hastigheter dette gir.

 

Noen andre som har prøvd Norma-krutt og 150 grs kule?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lada og testskutt 130 grs tsx i dag. Fulgte Barnes' ladedata og lada med Norma 202 som iflg burning rate chart skal tilsvare A2460. Resultatet ble pene trekløvre ved maxladningen. Ble overrasket over at yankee'en hadde så lite margin på maksladningen. I og med at jeg måtte omregne fra en fabrikant til en annen prøvde jeg litt til. 1 grain over maks begynte å gi antydning til treg hevarm. Kronografen glimtet med sitt fravær i kveld men jeg kan alltids komme med oppdatering.

 

Oppskriften i min rifle (X-bolt) ble som følger:

Norma 308 hylse

Federal 210 tennhetter

51 grs Norma 202

COL 72mm

Barnes TTSX 130 grs

 

 

 

Edit: Det var selvfølgelig TTSX, ikke TSX som jeg først skrev.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det vet du sannsynligvis bedre enn meg, for jeg har rett og slett ikke anelse. Når jeg lader til meg selv og ikke finner ladedata prøver jeg å omregne kulevekt/form/bæreflate, brennhastighet og fyllingsgrad etter beste evne. Dernest starter jeg et sted mellom teoretisk min/max ladning og øker til jeg får tilfredsstillende fart og presisjon. Over teoretisk max tar jeg det i halvgrains intervaller. Skulle det underveis bli flate tennhetter, treg hevarm eller avtrykk av sluttstykket er det på tide å lage en annen plan. Trykkregning kan jeg ikke, og legger derfor ikke ut ladedata på slike ladninger til vanlig. Tenkte imidlertid at denne kunne være grei å dele likevel da den etter mitt syn er tilnærmet produsentens anbefalinger, og at det sikkert er flere enn meg som trøblet litt med kurante ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye over maks er trykket når du får treg hevarm og hvor mye går trykket ned når du reduserer ladningen ett grain?

 

 

Det tror jeg er ganske umulig å svare på. Det eneste man kan si sikkert er at treg hevarm oftest er et tegn på for høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lada og testskutt 130 grs tsx i dag. Fulgte Barnes' ladedata og lada med Norma 202 som iflg burning rate chart skal tilsvare A2460. Resultatet ble pene trekløvre ved maxladningen. Kronografen glimtet med sitt fravær i kveld men jeg kan alltids komme med oppdatering.

 

Nå har en kompis med samme ladning vært og prøvd kronografen. Resultatet ble 925-926 m/s i Tikkaen hans med 50 cm løp. Jevnt over gir X-bolten min 25-30 m/s høyere fart enn Tikkaen hans, så ca 950 sekundmeter i en 308 er jeg veldig fornøyd med :D

 

Kameraten opplevde det samme som meg: At 50 grs gav noenlunde grei presisjon, mens 51 grs holdt klisterlappen på tre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen fasit men i mine notater har jeg fra 2 til 20 ms variasjon i femskuddsserier med diverse ladninger. 2 ms må være veldig bra selv om fem skudd ikke er nok for å trekke konklusjoner.

 

I en testserie med 48, 49, 50 og 51 grain krutt X og TSX 168 grain i 30-40K var variasjonen 3, 2, 7 og 19 ms.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...