Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Etter "ein mannsalder" med 180 grs Oryx er eg nysgjerrig på noko nytt. Var ute etter 150 grs TTSX, men det hadde dei ikkje inne, so det vart ein pakke med 165 grs.

Rifla er ei Rem 700 i .308W med 47 cm løp. Jada jada, eg veit at 150 grs er eit vesentleg betre valg i .308. Men no er det no ein gang 165 grs eg har.

 

Kjapp og enkel testing på skytebana viste god presisjon med både 43 grs N150 og 41 grs N140 (COL 71mm på begge). Har lyst å prøve ein av desse til hausten.

 

Er det nokon som har praktisk erfaring med 165 grs TTSX i .308?

 

Vil dette funke greit eller er det direkte uansvarleg med so tung og halvtreig homogen kule i .308?

 

Nokon som har QL og kan køyre dei to nemnde ladningane gjennom? Spent på kalkulert hastigheit...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har skutt fugl eller andre små dyr med ttsx? Mye motstand som skal til for at man får ok ekspansjon?

 

Ja. Ikke skyt tiur med sånt! :roll: ihvertfall ikke lada til ca 955 m/sek.

 

Godt råd.

Høy hastighet og ekspanderende kule på fugl er ikke alltid den beste løsningen.

 

Skjøt en gang en tiur med 120 grains Swift A-frame som forlot løpet med over 1050 m/s og tiuren døde raskt for å si det på den måten.

Veldig mye mat var det ikke å få ut av den...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

God kveld. Etter å ha bladd igjennom 18 sider med tsx/ttsx info, blir jeg betenkt over den antatte hastigheten jeg har ladd opp. Har puttet 56 grs n-140 bak 250 grs ttsx, col 84.4 i 9,3x62, 52,5 cm pipe. Tidligere antagelser har vært ca 700ms, og ser det er en annen som har målt de samme tallene med den samme ladningen. Spørmålet er da om det er noen som vet om dette vil være nok, eller skal jeg finne et nytt krutt å lade opp på nytt? Evt også hva slag kru vil gi nevnte kule høyest fart? På forhånd takk.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Noen som har data på 150 grains TTSX med litt N140 krutt bak seg? Eller er n150 et bedre krutt?

Kaliber 308

 

Bruka ladedata etter ladeboka nr. 7. Lada trinnvis N150 i 43,5 - 44,2 - og 45,0 grain. Fekk gjennomsnitt hastigheit på 815 - 820 - 840 m/sek. Har 53 cm. pipelengde og fekk ingen trykktegn med den kraftigaste ladninga. Det var rundt 0 grader då ladninga vart testa so eg gjekk ned på den svakaste ladninga i 815 m.sek. og det stemmer bra etter ladeboka med litt fråtrekk av kortare løp. Presisjonen vart god. Reknar med hastigheiten kan auke litt ein varm dag. Synest ladeboka opererer med litt slakke hastigheiter i 50 cm. pipe. Får litt meir i mitt løp. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Traff du grove bein med det skuddet?

Kula har nok ekspandert maksimalt når den har mistet en vinge.

Enig i at det ikke er optimalt, men kula gjorde tydligvis jobben likevel.

Endret kula retning i dyret?

 

Selv har jeg ikke opplevd at en TSX eller TTSX har mistet en vinge eller to.

Jeg har fått gjennomskyting med alle skudd utenom ett og den kula så ut som en fra en kulereklame, selv etter knusing av mye bein i høy hastighet.

 

Med den gamle Barnes X kula, opplevde jeg at kula mistet en vinge eller to på nesten alle skudd når jeg brukte den i min 6.5-06 og traff bein.

Når den gjorde det, hadde kula en lei tendens med å kantre og totalt forandre retning i dyret.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Kan noen kjøre noen ladninger i QL for meg, for å finne hastigheten?

 

CAL 30-06

Org. Blaser løp

 

Barnes TTSX 168grs

Norma hylse

Federal no.210 LR primer

VV N-160 56grs

Col: 81,7mm

 

Og

 

Barnes TTSX 168grs

Norma hylse

Federal no.210 LR primer

VV N-160 55grs

Col: 83mm

 

 

På forrhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Lite bidrag til Barnes tråden. 

Fra venstre til høyre.7mm 120.0gr ttsx. Så to 30 cal150.gr ttsx. Siste er 30cal 165.gr accubond. 

7mm plukket utav ryggrad på hjort, 90kg slaktevekt. Hastighet ved anslag 940m/s.Dette var et unødvendig oppfølgings skudd, men i kampens hete og alt det der. Mista tre fliker og restvekt 107.grain.Første skuddet var i bogen, gjennomskudd. 

Di to 30 cal ttsx kulene ble plukket utav DSC_0406.JPG.0763c67ffb4ace806a142608749925fd.JPGen bukk på ca 120kg slaktevekt. Hastighet ved anslag ca. 880m/s.Di sto i skinnet på motsatt side. Sentrale bog treff. 165 accubond ble funnet i skinnet, på en liten 6 tagger med slaktevekt på 62kg.hastighet ved treff ca 700m/s.Ingen av dyrene gikk mer enn et par meter. Godt fornøyd med effekt og presisjon på Barnes kulene. 😀

 

 

DSC_0405.JPG

DSC_0400.JPG

DSC_0401.JPG

DSC_0402.JPG

DSC_0403.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...
På 23.4.2018 den 23.05, vwhotrod skrev:

308 ja:-)

48 grs og opp mot 51 grs er det jeg har brukt. 51 grs gir ca 920 ms i en 50cm LW pipe. I min 50cm S&L ga det "bare" 900ms men fikk aldri god nok presisjon. Har ikke prøvd den samme ladningen i Sauerpipa jeg har nå i 308.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har testet en stige med 150gr ttsx og cfe 223 og n540. Fikk god fart med begge krutt, men ingen god presisjon med n540. Med 51gr cfe223 fikk jeg fart på 945ms men ingen presisjon verdt å nevne. Med 0,09mm i friflukt og 48gr cfe223 fikk jeg 895ms og brukbar presisjon, skal lade et par stiger med forskjellig settedybde å se om jeg får alle i samme hull. Er nysgjerrig på hvilken col/friflukt andre har brukt, og evnt om det har hatt merkbar innvirkning på presisjonen. Bruker engangsskutte og halspressa sako hylser. 

0512EF54-9711-43D4-B816-96EBC028B0D8.png

Edited by Fredrik k
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke presisjon før jeg hadde mer enn 1,2mm friflukt. Alt under så ut som det var skutt med hagle, satt litt på spissen. Endte med 1,5-1,6mm friflukt for enkelthets skyld, da holdt den fint innertier på 100m. Dette var med  ttsx 130grs og N140

Edited by Jon_
Presisert friflukt
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til kort/null friflukt, spesielt med homogene kuler. De skal vel brukes til jakt og ikke match? At kort friflukt er eneste vei til god presisjon er en myte, dessuten vil man gjerne ha litt marginer på jaktammo. Med 0,1mm friflukt skal det ikke mye til før du får en patron som kamrer trangt, det er ikke min definisjon av god jaktammo. Jeg foretrekker å starte med minst 1mm, om ikke det funker kan en begynne å eksperimentere litt. Gjerne begge veier.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg setter kula slik at kun siste rille vises over halsen. God kulehold gir mindre soting og siden (T)TSX har disse rillene er det mye mindre for halsen å holde fast i kula. Enig med @Erlend Meyer at kort friflukt har litt overdrevet godt rykte som presisjonsfremmende parameter. Jeg prioriterer alltid god kulehold.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skulle gjerne hatt ei pakke eller to med TSX, 210 grs boat tail i kaliber .338. Noen som har, eller vet om noen som har denne inne?

Jeg sjekket tilbudsmailen til Brownells forrige uke, og da mener jeg at de hadde denne kula på tilbudet sitt, men når jeg skulle bestille dagen etter så stod det bare "Denne kan ikke restnoteres". 

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, gunner skrev:

Jeg skulle gjerne hatt ei pakke eller to med TSX, 210 grs boat tail i kaliber .338. Noen som har, eller vet om noen som har denne inne?

Jeg sjekket tilbudsmailen til Brownells forrige uke, og da mener jeg at de hadde denne kula på tilbudet sitt, men når jeg skulle bestille dagen etter så stod det bare "Denne kan ikke restnoteres". 

https://www.hjemmelading.no/products/barnes-210-grains-tsx-bt-338-kal-338

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...
1 hour ago, Sitka said:

Har nokre 120 gr tsx kuler liggende samt mrp krutt. Kva tenker de er fornuftig startlading, 46 gr kanskje? Er 6.5x55 rifla er tikka t3x, ukappa. Veit ikkje akkurat lengda på det, 55/56 cm kanskje. COL tja 75-77 mm eller Noko sånt.

 

Med referanse til norma sine ladedata på nett og Ladeboken er du på trygg grunn der ja. 

Ladeboken starter på 47gr MRP med ttsx samt gmx. Siden det er en tsx er du nok nære mtp COL-en ja. 

 

Selv ville jeg valgt en col på 75mm for tsx og 76mm for ttsx. 

Edited by follo
Col
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sauer 101 .308 med 42 cm pipe fikk jeg disse hastighetene med 130 grain Barnes TTSX : (billig chrony) 

 

N550, COL 71, FED 210L, +20°C

 

48 - 801,6

48,5 - 823,5

49 - 825, 3

49,5 - 829,1

50 - 841,25 (gjennomsnitt av 4)

50,5 - 848,7

51 - 858,4

 

(fikk snitt på 748,3 m/s med 6 skudd Norma Golden Target ferdigrulla i samme forhold, for sammenligning.) 

 

Testa mer enn ett skudd kun med 50g sålangt. Det så vertfall lovende ut. 

 

Dobbelt utkastermerke på 51g. (men det virker som denne rifla gir tidlige utkastermerker). Så erfaringsmessig får jeg nok tungt hevarmsløft på +-52g. 

NB: dette er godt over produsentenes anbefalte max 

 

Håper noen kan få litt glede av dataene.👍Nå står mer lading og presisjonstesting i denne og ei kimber for tur. Kommer nok til å teste med 50g i begge. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg lader 308 med 130 ttsx og 49grs N140. 
tabell til VV sier Max 47,1 med N140. COL 70,5. 
I X bolten med 45cm løp har jeg hastighet på 900m/s. 
det er så vidt antydning til trykk tegn, om man kikker veldig godt på hylsa. Noen andre som har erfaringer med samme ladninger? 

Edited by Lunds
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lunds said:

Jeg lader 308 med 130 ttsx og 49grs N140. 
tabell til VV sier Max 47,1 med N140. COL 70,5. 
I X bolten med 45cm løp har jeg hastighet på 900m/s. 
det er så vidt antydning til trykk tegn, om man kikker veldig godt på hylsa. Noen andre som har erfaringer med samme ladninger? 

Det ligger stor usikkerhet i det å lese trykktegn fra hylse/tennhetter. Personlig ville jeg ikke ladet så mye (eller i det hele tatt) over produsentens maks-data. 

 

Edit: Sett litt mer på VV sine data. COL i VV sine data er 70.7 men med TSX-varianten. Du burde ha noe lenger COL. Dette vil nok påvirke trykket i mye mindre grad sammenlignet med den høye ladningen du har. Du oppgir ca samme målte hastighet som VV måler med 2grain mindre krutt (men med 16cm lenger løp).
Jeg klassifiserer den ladningen du beskriver som potensielt farlig, jeg er sikker på du har overtrykk.

Edited by follo
Nøyere titt på VV-ladedata.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lunds skrev (2 timer siden):

Jeg lader 308 med 130 ttsx og 49grs N140. 
tabell til VV sier Max 47,1 med N140. COL 70,5. 
I X bolten med 45cm løp har jeg hastighet på 900m/s. 

Da har du overtrykk og du bør redusere kruttmengden til det produsenten oppgir som maks. Vihtavuori har både bedre kompetanse og bedre utstyr til å måle trykk enn det du har. Det er en grunn til at det oppgis maks kruttvekt og det er for å unngå uhell og skade på våpen og personer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...