Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Noen formening om hvilken hastighet en 130 grs TSX i 6,5 burde fyke avgårde med? 47 grs MRP ga 850 i 57 cm Blaser løp, ser for meg at den gir litt mindre blodslått rundt såret om den kommer seg ned i 820-830? Tenker 46 grs MRP vil gi ca dette...

Link to comment
Share on other sites

Eide: 130grs TSX i 6,5er ikke lovlig til storvilt. Men kan jo henne du skal jakte rådyr. Tenke bare å informere om du ikke tenkte over det.

 

Jeg brukte 120 grs TTSX i min 6,5x55 ladet med 52 grs MRP. hastighet på 920ms. Har skutt flere rådyr med dette. å fine slakt..

 

jeg hadde brukt 50 grs MRP om jeg var deg :D

Link to comment
Share on other sites

I kveld skjøt jeg mitt første vilt med Barnes TTSX, en rådyrbukk. Kula gjorde jobben sin men jeg vet ikke om jeg er helt fornøyd, traff begge bogbladene med den følge at det ble enormt med blodslagning i begge sidene og enormt med beinsplinter. Har ikke hatt et sånt slakt siden jeg skjøt et rådyr på 5 meter med 9,3. Jeg hadde lada med 49 grain MRP bak 120 grains kule, fant igjen kula og den veide 117 grain, hadde mista en av flikene. Ser det er flere som er fornøyde med kula og det kan hende jeg var veldig uheldig med et skikkelig treff i begge bogbladene.

Link to comment
Share on other sites

Kuleplasering, kuleplasering, kuleplasering, og til sist type kule. Dette er regelen eg har funne. Treffe du i bogen blir det gris uansett. Blodet pumpes mellom hinnene, og slaktet kan bli meget stykt.

 

Legge du skuddet bak bogen går det bra, type kule spele mindre rolle. Eg brukte lrx, men har og brukt scirocco, og accubond.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har noe mening om den her ladingen.

3006 med vv160

Barnes ttsx 168

Startet min 50.2 og økte med 0.5 opp til 51.7

Hadde så å si hull i hull på 50.2 altså minimumslading som vv anbefaler i tabellen sin.

De andre var det et par cm mellom hvert hull.

 

Ser i tab at det tilsvarer fart på 745 Dvs anslagsenergi på ca 2900+.

Holder den fint til elg? Burde jeg lade mer oppover? Selvom jeg har funnet en bra samling.

Har ikke tilgang til kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har tilgjengeleg ei ny ladebok med data for 30.06 Norma N204 og barnes tsx 150 grain? Skulle gjerne hatt max og min verdi på krutmengde (204) som er lista i ladeboka 6 eller 7.

Barnes TSX 150 gr - 30-06 fra L7:

N204: Min 57 - Max 59 (COL: 82 mm)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ladet .222 me ttsx 55gr kule med N133 krutt?

Står i Vihtavuori Reloading Guide Edition 12 at ei kule med samme kulevekt kan ha 21gr til 22.7 gr..Men finner veldig lite om Barns kuler til dette kruttet. Noen som gidder og kjøre dette i QL for meg?

Hadde vert greit og fått brukt opp den boksen med krutt :)

Link to comment
Share on other sites

siden det ikke er bly i dem har kula ofte en god del større volum og vil derfor ta opp mer plass i hylsa dersom du har et kaliber som gjør at den må litt nedi.

Særlig der hvor kula er tung i forhold til volum i hylsa kan det da bli en del mer trykk enn med blykule av samme vekt...

 

...av egen erfaring :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en kalv og et ungdyr -160kg.

Kalven 40m ble hjertet klyvd på, 1 ribbein på begge sider truffet, Grei ekspandsjon, fint slakt.

Ungdyret 70m, igjennom begge bogene, lungene most. Fint inngang og utgangshull. Litt blodslått, men jeg har sett lite elg så kan ikke si om det var mye eller lite ødeleggelse.

Begge dyrene ble til fine slakt hvertfall.

Barnes ttsx 168 gr, VV-n160 53.5 grain - 3006.

 

Noen har ment at det var en for slapp ladning, men jeg følte den var bra! og det viste seg på slakta. Skal bli spennende å se om storoksen detter i Østfold når jakta her starter.

Link to comment
Share on other sites

Kronografere landingen min i går, må si jeg her håpet på me hastighet :/

I en original x-bolt i 308win( 51 cm løp tror jeg) og 150 grs ttsx med 45 grs N-150 bak så får jeg ca 750 m/s. Men et er vell der man ligger med så kort løp og n-150 krutt.

Kan jeg få mer hastighet vist jeg går over til N-140 og lader litt hardere? 45 grs N-150 er en medium ladning i følge ladeboka :)

Link to comment
Share on other sites

Les tråden om Hodgdon cfe 223 krutt i 308 win. Flere som hoster ut denne kula i over 900 Msek. Med kortere løp enn ditt...
Jeg har kronografert gamlingen sin Weatherby 308w med Lothar Walter pipe på 50cm, 48,5gr CFE 223 og 150gr TTSX til 930 ms. Min egen Sauer med Schultz og Larsen pipe på 50cm og samme kule med 50,5gr krutt får "bare" 915 ms. Presisjonen i min børse er ikke über bra med dette kruttet men god nok for jakt. Lader også Scenar 167gr med samme kruttet og presisjonen er også her ikke best men helt greit. Får da 840 ms med den ladingen som mitt på treet. Maks ladning gikk ikke noe bra.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Ja den er ikke super lett å få til å gå godt. Var i dag og testet på litt hold med 167gr Scenar og den går ikke veldig presist nei. TTSX med CFE kruttet er brukbart, mer enn god nok til jakt.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

I min T3 .308 Win med LW pipe så har jeg ca 920m/s med 150 gr TTSX og CFE223. Testet med en "stige", og siste ladningen ga en 15mm 5 skuddsgruppe. Ladet opp mer av den, og verifisere med en serie til dagen etter, også 15mm 5 skudd. Sjekket med en 3 skuddsgruppe på 300m, og den ble ca 50mm. Så jeg vil si at TTSX og CFE223 funker bra i rifla mi. Men Swift Scirocco II går elendig, Nosler BT ikke spesielt bra og SST går ok. 168 gr TTSX gir forøvrig samme gode presisjon i min .300 WM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har i helgen testen ttsx 168 grain fabrikkladd i rifla. jeg fikk veldig gode samlinger. 14mm på 5 skudd.

jeg har 46cm løp og kronograferte denne til 774m/s

 

er det noen grense på hvilken hastighet kula må være over for å ekspandere normalt ??

 

i følge applied ballistic vil kula ha en hastighet på 653m/s på 200 meter. er det noe fare for att den ikke vil ekspandere i den hastigheten ??

Link to comment
Share on other sites

Den skal fint ekspandere helt normalt på 200 meter med den hastigheten.

Barnes selv sier at ttsx får full ekspansjon ved en hastighet på 600 m/s og høyere.

 

Du vil komme ned på ca 600 m/s i hastighet ved 297 meter med din ladning.

Så i forhold til ekspansjon, burde du trygt kunne bruke den ladningen ut til 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

TTSX 250 grains 9.2x62 i våte aviser. Kulen til venstre er skutt på 100 meter og den til høyre er skutt på 200 meter. Strelok estimerer hastigheter på 693 m/s på 100 meter og 634 m/s på 200 meter, gitt utgangshastighet på 744 m/s(i kronograf). Ladningen ga god presisjon og vil fungere godt på elg til høsten.

 

2015-05-09_17_30_44.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har prøvd N-140 og N-150. Fikk best presisjon med N-150.

Ladeboken oppgir at 44-46grs med N-150 gir hastighet mellom 815-845m/s med patronlengde 71mm.

 

Med min 45cm pipe måtte jeg opp i 46,5grs N-150 og patronlengde 72,3mm for å få en hastighet som greier storvilkravet.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å få tak i 165 og 168 grain TTSX i 30 kaliber siden februar.... Er tomt overalt! Ingen vet når di får tak og ingen vet hvorfor de ikke har fått inn. Hva skjer med det da?

To nye rifler i 308 og 300wm som jeg må finne godladninga til før jakta. Så trenger endel kuler....

 

Var på banen og overhørte en samtale angående dette. Fikk ikke spurt om detaljene. Men det jeg fikk høre var at det muligens er en eller annen form for lovendring på gang i statene. Som har resultert i at amerikanerne kjøper opp alt av Barnes kuler, som igjen har ført til lite/ingen eksportering til Europa. Var snakk om at di vurderer utbygging av fabrikken, men venter til etter denne lovendringen hadde blitt avklart. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette, eller har annen/mer info?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...