Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Ja her er det tydeligvis litt forskjellige meninger. Erfaringa mi heller mot att blåtuppen ekspanderer senest av disse to, Så Tika sitt innlegg støtter jo min erfaring!

 

Men dette står på Barnes sin side om TTSX:

 

"Since its introduction in 2003, Barnes’ TSX Bullet has earned a reputation as “the perfect hunting bullet.” Now, Barnes has improved on perfection by adding a streamlined polymer tip. The new Tipped TSX features the same 100-percent copper body with multiple rings cut into the shank. It delivers the same gnat’s-eyelash accuracy and “dead right there” performance—but with an added polymer tip that boosts BC and improves long-range ballistics. The tip and a re-engineered nose cavity provide even faster expansion. Complete penetration, virtually 100-percent weight retention and four razor-sharp cutting petals that double bullet diameter means the new Tipped TSX creates more internal damage than any competing bullet. Instant expansion and perfect penetration ensures cleaner, quicker kills. The Barnes Tipped TSX—accept no imitations."

 

Ikke greit og bli klok på!?

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet og vist noen bilder før i denne tråden.

TTSX ekspangderer mye mer en TSX, og jeg har skutt flere rådyr og elg med begge i kal .30

I 270w viste også TTsx'n seg å være noe heftigere en tsx.

 

Alle ladet med samme utgangshastighet.

Mulig det er lottene jeg harnkjøpt som er så ulike andres?

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt, at TTSX 168grs 30kal er mere eksplosiv enn TSX 168grs 30kal, ved ca like høy hastighet, har Sendero demonstrert, til det kjedsommelige, gjesp. Men det er kun to kuler i et kaliber, om andre like tunge i andre kalibre oppfører seg likt og i forskjellige hastigheter?

TSX 250grs 9,3 i 800m/s har jo samme fart (ca) 710m/s på 110m hold, som TTSX 9,3'n har ut av løpet, det tarn aldri igjen på normale skuddhold selv med bedre BC og re designet hullspiss under plastspissen. Forskjellen i anslagenergi på 100m for disse to skiller jo oppimot 25%. Kuler med bedre BC og tip er ofte konstruert for raskere ekspansjon fordi de er designet for å fly flatere og fortsatt virke på noe lengre hold, som Barnes sier i sitatet over. Skal de klare det kan de jo ikke starte mye saktere.

Har selv skutt noen elg med TSX 250grs 9,3 i 800m/s og det har jo virket bra, men det har ikke vært langt hold. Hadde jeg hatt en 9,3x64 ville jeg nok testet TTSX i den, artig tanke , men tom lommebok.

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde jeg en plan om å prøve 250 grs TSX i 9,3`n min, men jeg har kort pipe (46cm) og er da redd at farten kan bli i laveste laget for god nok ekspansjon.
Ville jo prøve ladde og sett hva man komme opp i av hastighet uten at børsa går i lufta, før prosjektet ble skrinlagt. Kan jo hende at hastig het ned i 1800fps/548m/s er godt bortenfor skuddhold du vanligvis bruker. Får du 700m/s ut skal den fortsatt ekspandere på litt over 200m hold, ser det ut til.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

 Innleggets emne: Re: "358win tråden"Skrevet: 23 Nov 2013, 18:40 Registrert: 16 Nov 2009, 22:41Har skutt 3 reinsdyr m Barnes 180 gr ttxx. Vo=830 m/s. Har da brukt 43 gr Norma 200. Trygg ladning i mitt våpen. (Tar intet ansvar for andres bruk av samme ladning). Kula går 4 cm over på 100 meter og 8 cm under på 200. Storbukken på 76 kg fikk kula midt i høyre bogkule fra 155 meter. Kula gikk skrått framover og satt i skinnet på andre sida. Hadde lagd hull i skinnet men altså ikke folatt dyret. Kula hadde mistet to "blad" Men drt må en vel regne med ved treff i så tøft bein. Den tok 5 desperate skritt og veltet over på sida og var død. Simla fikk ett skrått skudd bakfra på ca 80 meter, inn rett foran mellomgulv pp høyre side. Ut foran bog venstre side. Den tok en runde på 70 meter m veldig tydelig skuddreaksjon og ble liggende. Kalven fikk et skudd fra 120 meter bak bog høyre side ut rett foran mellomgulv. Hadde revet opp litt av mellomgulv/vom. Tydelig skuddreaksjon, løp kanskje 100 meter. Blod mellom hinner noen steder, men barnes x kuler gir ikke "svart" kjøtt rundt skuddkanal. Kan kaste det meste i kverna.200 gr Barnes Ttsx bt: 820 m/s. Skjøt en piggokse på ca 70 meter. Dessverre inn litt langt bak, i selve vomsekken, ut foran bog på motsatt side. Litt dårlig skuddreaksjon. Lungene hadde fått en tydelig smell, men ingen store blodårer var tatt. Den fikk et skudd til etter ca 120 m gange og ble liggende der. Ble imponert over at kula gikk den lange veien fra vom og ut på andre sida. Veldig lite griseri i buk. Skjøt ei røy som satt i ei gran. 40 m hold. Sneiet ryggen som åpnet seg helt. Bryst fint. Skjøt også en kvit hare som trykte under ei gran. Inn bak bog venstre side ut forn bog andre sida. Voldsom effekt. Digre høl. Den var ferdig vommet av kula. Alt av innmat var blåst ut men heldigvis ikje hull på vom.Med denne hastigheta er .358 Win på høyde m 30-06. ( pipa er 56 cm lang) Remington mod 7. Lett og lettvint våpen som jeg blitt veldig glad i. Kommer ikke til å bruke annet enn Barnes ttsx.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra testresultatene i testen ovenfor ser det ut til at Barnes kulene ekspandere veldig tidlig sammenlignet med Hornady GMX. Det er nok årsaken til at så mange opplever blodslått inngangsside med Barnes.

 

Kanskje man skal prøve gmx neste sesong og sammenligne med årets resultater.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skaffet meg 50 stk TTSX 165 grs til .308'en. Et impulskjøp...

 

Hører rykter om at man kan gå ned til 150 grs i stedet for å bruke 168'en når det gjelder denne kula. Fra før har jeg Rhino SS 165 grs, som jeg egentlig skulle fortsette med, men så ble det nå denne da.

 

Blir 165 grs litt "tregt" i .308, og burde jeg kjøpt 150 grs i stedet? Smak og behag, kanskje? Har ikke begynt å lade dem enda, men grubler på å prøve 42,5 grs N-150 og med totallengde på 71 mm. I QL betyr dette 754 m/s. Greit dette?

 

Med samme krutt, men med 44,5 grs og 150 grs kule, blir hastigheten 791 m/s.

 

Er forresten N-150 kurant å bruke til denne kula? Har jo et par bokser med Norma 201 her og, i grunn påtenkt .222 og 55 grs helmantel, men ser at man ikke trenger å fylle hylsa til randen for å få samme hastigheter som med N-150.

 

Det ryktes jo at disse homogene greiene ikke har vondt av litt fart, men det funker vel bra med 165 grs og, eller? Kulene skal for øvrig ikke skytes på annet enn papp likevel, for verken elg eller hjort har jo tenkt å komme min vei noen gang, men det kan jo hende, om stjernene står i riktig posisjon, at så skjer en gang i fjern fremtid...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg innbiller meg at 150 grs kanskje kan funke bedre i ca 800 m/s fremfor 750 m/s med den tyngre. Gruble... Har en kompis med .30-06 som er interessert i disse kulene...

 

Leste en test om 130 grs'en. Var bedre enn Oryx 180 grs, mente man der, etter å ha testet gjennom bogfjøl og telefonkataloger...

 

Tenker litt på det med hjort og, og mulig 165 grs'en kan bli litt vel solid i en hjortekalv? Til elg er den sikkert bra, men litt skeptisk til små hjort. Nå blir det muligens ikke hjortejakt neste år (det ryktes i heimen at fruen foreløpig synes det er nok med elgjakt...), men på sikt blir det garantert det. Gidder da ikke bruke tid på finne en egen hjortekule. Vil gjøre det enkelt, men bra, til begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Har hausta 24 hjort, 2 rådyr og 1 rein i haust med barnes tsx 150 grains, lada med norma 203B, ca. 820 ms.

Nok ein sesong har kula imponert meg, og fleire og fleire av dei eg jaktar ilag med går over til denne kula, både i 308 og 3006.

 

Får sjølvsagt eit og anna blodslått slakt dersom kula treff bogbein e.l., men stort sett flotte og godt utblødde slakt.

 

Men det viktigaste er at dyra døyr raskt og effektivt, og det oppdraget utfører TSX perfekt!!

Link to comment
Share on other sites

Har regnet litt på det, både med N-150 og Norma 201.

 

Har kommet til at følgende ladning kan passe i børsa mi:

Browning X-bolt .308.

51 cm løp

Kule: Barnes TTSX 150 grs

Krutt: Norma 201

Kruttvekt: 41,5 grs

Fyllingsgrad: 94,8 %

COL: 71 mm

 

Trykk: 3 548 bar

Hastighet: 800 m/s

 

Kan dette være noe?

 

Med N-150 må jeg opp på 45 grs, med fyllingsgrad på 111,3 % om jeg skal få 800 m/s. Det må da bli ganske komprimert?

 

Eller hva kan fornuftig lengde på patronen være (har ikke rukket å måle maks patronlengde i kammeret enda)? blir 71 mm kort? Hvor lang totallengde har dere andre med samme kula i samme kaliber?

 

Med 168 grs (det er 168 og ikke 165 grs jeg har, fant jeg ut), får jeg bare 747 m/s med ganske kvass ladning. Da føler jeg det kan fungere bedre med 150 grs. Eller er det bare noe jeg tror?

 

Jeg tar for øvrig utgangspunkt i hva jeg vil bruke som maksladninger her nå. I følge QL streifer jeg rødmerkinga på trykk med disse. Vet at endel bruker tøffere ladninger enn dette, men jeg vil helst ikke ta så mye sjanser selv. Trygg og god ladning på rundt 800 m/s høres kurant ut for min del. Mister jo litt hastighet med kort løp og (originalt 51 cm på rifla mi), så jeg må jo lade hardere for å få mer hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg var deg ko-stens så vil jeg ha solgt 168 grs varianten til noen som har en 300 mag eller 30-06, og satset på 150grs TTSX/E-tip.

Med en utgangshastighet på rundt 740m/s så skal du ikke tøye holdene så veldig langt før du risikerer at denne kula ekspanderer dårlig.

Med N150 krutt bør det være rimelig greit å få pressa en 150grs kule over 800m/s. Norma 201 ville jeg ikke ha brukt til disse kulen. Det er etter min mening alt for raskt.

Link to comment
Share on other sites

Oi. Det var kjapt svar. :-)

 

Og jeg som startet ny tråd om N-150 og Norma 201... :oops:

 

Det spørsmålet går på om jeg skal fylle hylsa 110 % med N-150 eller 95 % med Norma 201 for å få 800 m/s.

 

Ellers takk for synspunkt rundt 168 grs. Har allerede hørt med en kompis om han vil ha til .30-06'en sin. Han kjøpte 50 stk samtidig med meg. Selgeren mente at 168 var vel så bra som 150 til .308, men jeg har i grunn hørt motsatt andre steder. Har også hørt at homogene kuler gjerne vil ha litt hastighet, og da stemmer det ikke helt overens!

 

Så jeg selger 168 og kjøper 150 for å være sikker!

Link to comment
Share on other sites

Min jaktmakker bruker N140 og 130 grs kule. Upåklagelig presisjon og effekt. Rusler avgårde i 850 m/s og er ikke spesiellt hardt ladet.

 

Men så var det de reglene da :-) Uansett så parkerer den både oryx, mega og aframe i gjennomtrengning og diameter på prosjektilet ved ekspansjon er meget bra.

 

Tror uansett hvis du går for 150 grs så ville jeg ladet den til ca 830-850 m/s utgangshastighet, da er du iallefall helt på sikker side iforhold til god nok ekspansjon hvis holdet drar ut litt. Nå skal det sies at disse kulene ekspanderer veldig lett så dette er kanskje en mere teoretisk problemstilling her inne enn i praksis.

 

Lykke til! God jul!

Link to comment
Share on other sites

Kan noen hjelpe meg med å finne en fornuftig start og maxladning for 130gr tsx i en 308 og norma krutt. Jeg finner data for vv men jeg tør ikke prøve å omregne det til andre typer krutt.

 

Rifla er en kort 308 45-47cm (har ikke kappet enda). Krutt blir vell norma 200 eller 201 og norma hylser. Max Col 71mm. Jeg har 202 og 203b fra før, men antar at disse blir litt trege til en så lett kule??

Link to comment
Share on other sites

Kan noen hjelpe meg med å finne en fornuftig start og maxladning for 130gr tsx i en 308 og norma krutt. Jeg finner data for vv men jeg tør ikke prøve å omregne det til andre typer krutt.

 

Rifla er en kort 308 45-47cm (har ikke kappet enda). Krutt blir vell norma 200 eller 201 og norma hylser. Max Col 71mm. Jeg har 202 og 203b fra før, men antar at disse blir litt trege til en så lett kule??

 

 

Hei :) Lyst og lade 130gr ttsx selv i kortløpa 308 men da med Hodgon cfe223.Men til spm ditt,iflg ladeboken har di ladet 130gr ttsx i 50cm løp med følgende data.

Norma202.startvekt 44gr mv 831 maks 46gr mv 863. Norma203B startvekt 46gr mv 833 maks 48gr mv873.(col på begge 70mm,Norma hylser)

Link to comment
Share on other sites

Ble vist litt påvirket av denne tråden jeg og.... Sitter her og vurderer enten 150 grains eller 168 grains TSX til elgjakt, har en tikka t3 3006 med a-tec maxim på.. lurer litt på hvilken kule jeg bør velge og deretter hvilken laddning, har noe vv krutt stående hjemme, men det er ikke noe problem å skaffe noe annet om det er noe som er bedre egnet. Jeg heller jo mot 150grains etter å ha lest litt i denne tråden, men jeg lurer litt på om den har nok anslagskraft når holdet begynner å strekke seg litt? Har ikke planer om å skyte på 350 meter altså, men er jo greit å vite at elgen velter på litt lange hold!

Går nå med 180grains oryx, funker kjempe bra den men vi har på jaktlaget pratet litt om å gå over til homogene kuler.

Hva tror dere? har ikke kronograf per dags dato... Hvordan vil lyddemperen påvirke trykket og utgangshastigheten? er ikke så erfaren med hjemmeladding altså..

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mer en 25 hjortedyr med TTSX 130 grains i 30.06 Vo fra 970 til rett over 1000 m/s.

Hold har vært fra 10 m til laaangt. ( med 500 m/s i minimum anslagshastighastighet er maks avstand da ca 550 m ) absolutt alle dyrene har blitt liggende få meter fra der hvor de ble påskutt og slaktene har vært meget fine. Største var en bukk på 139 kg.

Denne kulen er ladet med ca 60 grains N 150 og satt med lett krymp. Fantastisk presisjon!

 

Flere jeg kjenner har ladet tilsvarende kule til ca 900 m/s i 308 Win og opplever flotte slakt og gode skuddreaksjoner.

 

I år gikk jeg over til 168 grains TTSX ladet til 880 m/s med N 550 og 1,3 mm friflukt.

Har skutt en god del dyr med denne kulen i år og med ett unntak ( skjøt en bukk på 100 m hold. Null skuddreaksjon selv om begge lungene var mos, dyret bare ruslet 100 og la seg dødt ned..)har jeg opplevd at dyra stort sett har gått ned i smellen. Bare flotte slakt med null blodslått. Typisk er at treff er høyt og litt bak i bogen og da har vi ikke løsnet bogene en gang - kun et lite rødt hull i inngang og et utgangshull på str med en femkroning.

 

Tidligere har jeg god erfaring med Swift A frame 165 grains men TTSX kulene liker jeg bedre til all jakt utenom på reinsdyrjakt eller på flate jorder mm pga voldsom gjennomskytnings kraft med påfølgende fare for rikosjetter. Prøvde Nosler Accubound 150 grains på reinsdyrjakten i år men var slett ikke fornøyd med slaktene!

 

Den kulen som jeg har best erfaring med så langt er faktisk TTSX 130 grains i høy hastighet. I 3006 presterer nok den vel så godt som f. Eks Oryx 180 grains.. ( J. lien har vel felt et stort antall Oryx og Sebra med denne kulen i 306 Win som eksempel. )

Til hjort ville jeg kanskje valgt 150 grains i 3006 men da ladet til høy hastighet. En 150 grains TTSX i V0 på ca 900 m/s feller alt vilt i Norge også på avstander de fleste ikke skyter på!

 

Er jakten i hovedsak på Elg tror jeg TTSX 168 grains er en kule som presterer minst like bra som tradisjonelle 180-220 grains kuler - antagelig bedre!

 

Med/uten lyddemper har ingen praktisk betydning mhp utgangshastigheten, men treffpunktet kan variere mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
for .30-06 : 51-52,5 grs med N150 gir veldig fine ladninger med ttsx 150.

 

V0= 880m/s pipelengde 55 cm.

 

Har skutt ett og annet med disse kulene, og fellesnevneren er at de har gitt pene slakt uansett avstand.

 

Lada .30-06 med 51 grs N150 og ttsx 150, Norma hylser, CCI 200 hetter og COL 83,65mm. V0=860 m/s pipelengde 50 og A-tec Maxim demper. Fikk mer enn god nok samling til at skytteren ikke klarer å utnytte den.. Skyter hull i hull med Nosler CC 155 grs i samme hylse og hette, 52 grs N150 COL 82,25 mm i min rifle. Demperen flyttet skuddene ganske mye ned til høyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var enklere før når bare den originale X-kula fantes i 100, 120 og 140 gr. Den tyngste var en lang ubrukelig blyant av ei kule. 120 gr hadde mer riktig lengde i forhold til 140 gr blykuler. De kunne en også få litt skikkelig fart på. Jeg ville valgt 120 gr for å sikre høy fart og ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en 130 grs tsx fra elgjakt i utlandet. Stor okse på 330 kg. Skutt skrått forfra. Elgen snudde seg 180 grader før den falt. Dette er den eneste som er funnet igjen etter 8 fall. Disse kulene hadde vært et meget godt valg hvis de var lovlige her til lands.

 

525399.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg pløyd gjennom hele denne tråden, men er fremdeles usikker på hvilken kulevekt jeg skal gå for.. :winke1:

Masse meninger og erfaringer, tenkte derfor å spørre om konkrete råd.

Jakter rådyr, hjort og villrein. Har hittil brukt 180grs Trophy Bonded, men har lyst til å prøve blyfritt. Våpen: Remington 700 uten lyddemper.

Foretrekker V0 på 820+ pga kulebanen.

Holder det med 150grs, eller bør jeg opp i 165/168grs. Forresten, hvorfor to like kuler med så liten vektforskjell?

Takknemlig for alle innspill, folkens! :D

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra din jakt så hadde jeg gått for 150 grs TTSX. den har en bra fart med da påfølgende hyggelig kulebane, og rådyret eller hjorten er like død, uten at den er sprengt, skjøt rådyr i fjor med 130 grs TSX bare et rundt fint hull tvers igjennom og bukken datt på flekken.

Dette er mitt valg i allefall, og jeg skjøt rein med 150 grs TTSX i 3006 fulladet, det samme der et 20 kr utgangshull med knapt sjokkjøtt.

En Norsk elg tåler ikke denne, garantert, ei heller hjorten, skal man sammenligne med Skottland noe som er nærliggene iforhold til størrelsen på hjorten så skyter de kronhjort der med 243 og 270 win med 110 grs kule, de går heller ingen steder etter en treffer. Der skytes det enormt mye hjort og tildels på drugt hold, og dette duger i massevis der.

I dag finner du så mange premiumkuler med lodda kjerne, og halvhomogene som type Rhino, Bear Claw, og North Fork, så det er ikke enkelt dette her.

Nesten så en må bare gjøre et valg og gå for det, men TSX/TTSX kulene er meget gode, jeg bruker de fra 6,5 til 375, og jeg angrer ikke, samtidig denne diskusjonen om bly i viltkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig design på kulene.

Fra Barnes sine nettsider.

 

Is the 168-grain .30-caliber TSX the same as the 165-grain TSX? Is it really a match-grade hunting bullet?

These bullets have different ogive geometries. The 165-grain TSX incorporates a shorter tangent ogive in the nose profile. It’s designed for cartridges with short magazines such as the .300 WSM and .300 Win Mag. The 168-grain TSX BT has a secant ogive which lengthens the nose profile and has shown superb accuracy downrange. It offers the best of both worlds because it’s also a premium hunting bullet offering exceptional terminal performance. It is best suited for cartridges such as the .308 Winchester, .30-06 and .300 Weatherby.

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen er noe av det dårligste jeg har sett bli fremstilt som en sammenligning av homogene kuler og kuler med blykjerne.

Arbeidet har kun verdi som eksempel på hvordan homogene kuler kan oppføre seg.

Som grunnlag for kulevalg er den verdiløs.

Link to comment
Share on other sites

I denne linken ligger en ganske grundig test av GMX sammenlignet med TTSX og noen konvensjonelle kuler.

 

http://www.soarraptors.org/Documents/Co ... tStudy.pdf" target="_blank

 

Jeg legger merke til at GMX går lengre inn før den ekspanderer litt bråere enn ttsx`en. Vil tro dette er en fordel i forhold til blodslått på inngangssiden.

 

Og har PerS annen dokumentasjon som underbygger hans slakt, så er det av almenn interesse.

Det har også runnet en del vann i havet siden 2010

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...