Jump to content

Rifle til elgjakt


mrt89

Recommended Posts

Hei. Da har økonomien gjort det mulig og invistere i ei rifle til elgjakt.

Jeg har vært med på elgjakt tidligere og det har meget givende. Så da tenkte jeg og kjøpe egen rifle.

 

Men så er det jo slikt at jeg ikke kan noen ting om hva som er ei god jakt rifle.

Så da må jeg nesten spørre dere her inne.

 

Riflen skal brukes til elgjakt først og fremst.

Jeg ønsker en god og presis rifle. Kort løp, da det vil være enklere og frake med seg.

Ønsker at riflen skal veie lite.

Og er en fordel om riflen har muligheter til og bygges om. Kan tenke meg at jeg vil like og kjøpe utstyr osv og fikle med den. Har værtfall vært tilfelle med alt mulig ellers jeg eier. :lol:

 

Hvordan kaliber er det og anbefale?

Prisklasse, helst under 10.000 kr. Men kan strekke meg til 15.000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel gangske mange tråder som handler om dette..

 

Om du vil ha et arbeidsjern til under 10 000,- inkl optikk er det vel ikke sååå mye å velge mellom. Det bli i allefall vanskelig å finne ei med pipebytte system om det er det du ønsker..

 

Vil du ha ei lita å lett jakt rifle så vil jeg anbefale tikke t3 light

Link to comment
Share on other sites

Da ege ikke har erfaring med elgjakt, men god erfaring med hjortejakt i ulent terreng,

vil eg anbefale:

 

REMINGTON SEVEN

 

Dette er en liten og lett rifle som er lett å transpotere samtidig som den er ganske hendig i jakt sammenhenger.

Har selv en Seven SS i 223 rem, med god presisjon. Har 15 mm samlinger med hjemmeladd (av Duble`) Gamking 55 grs med N133.

Ser på dette some ypperlig storviltbørse i 308 win.

Har laget egen tråd om denne:

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

 

Det kommer sikkert en (HP :wink: ) og anbefale en Østerisk Steyer Scout senere.

 

Les også denne:

 

viewtopic.php?f=21&t=49705

 

Ellers vil eg anbefale Rifler som Tikka t3, Remington 700 SPS/BDL/CDL, Savge.

Hvis du klare å strekke strikken litt lengre er SAKO 85 eller Sauer 202 de beste alternativene.

Helst i kaliber 308 win og oppover på elgjakt.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Det kommer sikkert en (HP :wink: ) og anbefale en Østerisk Steyer Scout senere.

På generelt grunnlag anbefaler jeg den varmt, men den bryter med endel av trådstarters forutsetninger :wink:

Og er en fordel om riflen har muligheter til og bygges om. Kan tenke meg at jeg vil like og kjøpe utstyr osv og fikle med den.

Den har allerede de finessene man gjerne vil tilpasse selv.

Prisklasse, helst under 10.000 kr. Men kan strekke meg til 15.000 kr.

Da faller den utenfor, i hvert fall ny.

 

Nei, rimelig rifle med stort potensiale for ombygging og personliggjøring, da vil jeg si Remington 700 er den mest naturlige kandidaten. Den er ikke riflen jeg selv ville valgt, men det skyldes at jeg gjerne vil ha våpen som ikke alle andre har, ikke at det er noe galt med Remington 700.

 

Og ad

vist du har tengt deg en t3 så velg heller en browning xbolt.

ta og ring til butikker som selger begge de to så skal du se at de anbefaler x bolten ;)

vil jeg si: Hvis valget står mellom de to riflene, så velg den du føler deg mest komfortabel med. De er kvalitetsmessig likeverdige, og begge er rifler du vil være tjent med livet ut.

 

Og legger vi budsjettet til siden og prøver å oppfylle disse kriteriene best mulig:

Jeg ønsker en god og presis rifle. Kort løp, da det vil være enklere og frake med seg.

Ønsker at riflen skal veie lite.

Da er min anbefaling:

- Blaser R93 Nachsuche

- Mauser M03 Trail

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Hadde ikke regnet med så mange svar på så kort tid. :lol:

Prisen er uten kikkert. Er kun selve riflen til max 15.000 kr. Så kommer jo optikk osv. Men siden optikk kan koste fra noen 100 lapper og opp til flere tusen så velger jeg og holde det utenfor. Derfor er budsjette såpass stramt.

 

Skal sjekke ut de riflene dere har nevnt, så er det bare og komme med flere forslag. Tar til meg alt med stor takk.

 

Alt jeg kan bedømme er jo utsende. Erfaring om riflene har jeg ikke.

Men av utsende likte jeg litt den remington 700 sps.

Er jo viktig at utsende er bra også. :lol: Selv om man ikke skal være noe moteløve når man er på jakt.

Link to comment
Share on other sites

så på en tikka eller xbolt får du nesten rifle + kikkert som veier like mye som m03 ;)

Personlig ville jeg likevel foretrekke M03 fremfor begge de to. Og jeg jakter med en R93 Professional SW som snart blir supplert med et 52cm 9,3x62 løp i standardprofil 8)

Men det blir av litt akademisk interesse siden både M03 og R93 sprenger trådstarters budsjett ganske ettertrykkelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

med en remington sps må en vel påregne retting av låskasse osv.. (har jeg hørt rykter om.. :| ) Skal en ha en remington bør en vel gå for en cdl eller no.. Jeg er enig med han som anbefalte seven, det er ei lekker rifle som er lett, og passer i budsjettet, jeg har egentlig lyst på en slik sjøl, men garderoben er full :roll:

 

se på denne linken:

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5923" target="_blank

 

en slik i 308 er en fin fin elgdödare :)

Link to comment
Share on other sites

med en remington sps må en vel påregne retting av låskasse osv..

Såååå liten elg finnes vel ikke i Norge, at retting av låskasse er ett must :D

Av de tusener av Remingtonrifler som blir brukt til jakt er det vel ett fåtall som er rettet. :wink:

Har selv en som ikke er rettet og er helt grei til jakt, men er nok vesentlig bedre presisjon i min A-bolt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva du mener me lett,mitt tips eller råd er ,eg kjøpte nå i Februar ein ny Schultz & Larsen m97 dl den kostet 12800 med QR montasjer ferdig gjenget og kappet til 55,5cm montert ein hardcore 45 twister 15350 ferdig levert i plastkoffert,satte på kikkerten etter tre skudd var den innskutt ,dette var i cal 6,5x55 ,kommer til å kjøpe løp til banen åpner i Mai i cal 22-250 og 9,3x62,må da kun skifte magasin,både treverk og blånering ser ut til å vere av god kvalitet,Har ein heil del med div rifler ,denne fikk eg inn i skapet for å kunne ha fleire muligheter,seinere fra 22-250 rem til 458 win mag.

Link to comment
Share on other sites

 

ikke et must.. om du leker jakt så er det sikkert greit nok.. :wink:

 

Er vel litt drøyt å påstå at jeg og andre leker jakt om vi bruker en Rem som ikke er rettet :evil:

 

 

min mening er at du får ei bedre rifle med bedre presisjon for nesten samma prisen, værre er det ikke.

 

Akkurat der er vi enig :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...