Jump to content

Kongsberg Lakelander - Informativ tråd


Palinder

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Du trenger et kort magasin for at 308 skal fungere skikkelig. Det er imidlertid veldig enkelt å skifte. Spør brukeren Mentor. Han jobber i Kongsberg Small Arms. De selger magasin. Ikke dyrt.

 

Hvor mye er ikke dyrt?

 

Produseres disse børsene framdeles? Hva er isåfall pris, og hvem selger de?

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette skjer med bare en type ammo er det vel ikke usannsynlig at det er noe med ammoen, og ikke børsa, som ikke er helt som det skal. Hardt ladet kanskje? Hvis det skjer med flere typer ammo, kunne det nok være en ide å gi kammeret ditt en skikkelig puss.

Link to comment
Share on other sites

Har bare skutt med to typer ammo enda.

De jeg var med mente at det var sluttstykket som gikk tregt, den delen som tar tak og kaster ut patronen.

 

Tenkte å prøve og demontere sluttstykket, i allefall få renset det skikkelig, og smurt det. Legger det i bremserens eller diesel tenker jeg og smører opp etterpå.

Eller bør det løses opp med noe annet?

 

Bra det bare var 50 skudd i pakka jeg kjøpte da :D

 

Federal american eagle gikk helt fint, skjøt 25 skudd.

Så byttet jeg til Sellier&Belliot, 1 skudd gikk fint andre skuddet så kilte hylsa seg. De neste 3-4 kilte seg og da gav jeg opp(løpet var kaldt før jeg begynte på igjen)

 

Ventet til løpet var kaldt igjen, så prøvde jeg 1 stk sellier&belliot = kilt hylse

Skjøt de to siste american eagle skuddene jeg hadde igjen = kastet helt fint ut

Puttet i en sellier&belliot = kilt hylse.

 

Skal jeg bare konkludere med at sellier&belliot er bare trøbbel i kombinasjon med min rifle, eller er det verdt å prøve å smøre opp sluttstykket?

Link to comment
Share on other sites

Så byttet jeg til Sellier&Belliot, 1 skudd gikk fint andre skuddet så kilte hylsa seg. De neste 3-4 kilte seg og da gav jeg opp(løpet var kaldt før jeg begynte på igjen)

 

Det er nok ingen feil med våpenet ditt.

Vi har solgt Sellier&Bellot på banen en tid og den henger igjen i enkelte våpen. Værst er 30-06. Men også 6,5x55 har tendensen.

Iflg. leverandør er det enkelte lot'er som er "feil" på.

 

Bytt ammo og problemet er borte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nett kjøpt med Kongsberg 393 i kaliber 9,3x62 i links utgåve.

Eg skal montere på Leupold QRW ringer slik att eg kan bytte mellom Swarovski 3-9x36 og Zeiss HT 3-12x56 med lys.

Så vert det GRS stokk og Hausken SD228 og det vert ein bra rigg.

Rifla er presis og god å skyte med.

 

Men det som eg stussa litt på er att det ikkje er noko form for merking på løpet.

Og då meiner eg ingen merking av noko slag.

Er dette vanlig på desse riflene? Eller er dette eit uorginalt løp?

Link to comment
Share on other sites

Mentor kan sikkert fylle inn her, men alle komplette rifler jeg har sett har vært merket med kalibernavn på løpet. Løse piper har derimot kun vært stemplet i enden over kammeret, og ingen piper har noen form for serienummer. Du kan altså ha et orginalt, ettermontert løp. Eller bare en som snek seg ut, uten merking.

 

Gratulere med topp våpen. QRW fungerer utmerket.

Ønsker du flere kaliber så skaffer Mentor løp. Skru ut, skru inn, skyt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som vet hvor jeg får tak på en slik plastdings man setter på sluttstykket og vrir rundt, så fjæra i sluttstykket ikke står i spenn når børsa settes bort for sesongen?

Kan selvfølgelig høre med Thor (Kongsberg Small Arms), men vet ikke om han holder på lenger?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bryter inn på en tråd her i håp om å få litt hjelp. Skal bytte avtrekksbøyle, i stål på en modell 393 og har problemer med å få tak i det. Har snakket med Thor på Kongsberg men har har bare i plast.

Har sendt flere mailer til P.O.Stenmark i Sverige, uten å få svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Tenker på å kvitte meg med LTR'n og anskaffe meg ei 389/393 og lurer på forskjellene.

Kan noen fortelle meg forskjellene på 389 vs 393 om det er forskjell? (forutenom: produksjonsår, magasinkapasitet, og navn)

Er det kun ei lengde på låsekassen? Og er det noe annet svakhet enn avtrekksbøyla?

 

 

Mvh

 

Arne :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Har montert GRS stokk på 393'en min. Dette vart den aller siste GRS stokken som vert laga for 393 Links i følge GRS.

Men orginalstokken ville eg gjerne behalde då eg synes den er meget bra å skyte med, men stokken trengte litt overhaling for å bli brukbar.

 

Fekk børsemaker til å sette inn rekylbolt mellom magasinbrønn og avtrekkerhuset. Ble både pent og sterkt

 

2zri6oo.jpg"%20target="_blank

 

Så ble overgangen mellom framstokk og rosentreavluttningen fikset på elegant vis med ei Fransk lilje.

Skruen for rembøylen løsnet/revet ut når eg hadde skutt ca 20 skudd med tofot i 9,3x62 så det var ikkje noko pent syn syn når skrue og totfot vart liggande igjen på bakken.... Skruen stod akkuratt i overgang mellom rosentreavsluttningen og hovedelen av fremskjeftet. Holet vart plugga og pussa ned. Ny gjennomgåande skrue vart satt inn bak Lilja.

 

2hob39w.jpg"%20target="_blank"%20target="_blank

 

Og så laget like godt børsisen til ein pen skjefteskrue.

Nettskjering vart friska opp og oljebehandling så no er børsa klar for nye utfrodringar i Hjortes

2ihuvlf.jpg

Link to comment
Share on other sites

>Mentor

Hvilke type løp (tykkelse/lende) kan skaffes til 393? Evt.kostnad?

Finnes det oppgradering til sluttstykkene i form av sterke fjær eller speed lock variant?

 

Grunnen til spørsmålet mitt er at det er litt kort slagvei i ett sluttstykke og jeg kjenner til episoder med klikk i sterk kulde.

Jeg vurderer en slik rifle, da alt annet enn dette er fantastisk bra på Kongsberg.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...