Jump to content

Kongsberg Lakelander - Informativ tråd


Palinder

Recommended Posts

Milletmontasjen er nok god nok, men jeg oppdaget noe litt skummelt mens jeg drev og skulle montere:

 

Montasjen fikk jeg med fra selger. Han hadde brukt en S&B 3-12x50 i den. Milletmontasjen har imidlertid ikke optimalt rekylopptak. Under montasjen er det to tapper på hver side som går inn i sporet i weaverklakkene. Disse tar av for mesteparten av rekylen, men siden de dekker et så lite område blir det tydeligvis voldsomt trykk akkurat der.

 

På bakre klakk på min kongsberg er det faktisk blitt en hviss innsenkning i stålet der hvor disse tappene har sittet. Børsemakeren mente at dette tydet på at montasjen ikke var presset godt inntil fremre del av sporet når den ble skrudd fast og at man derfor fikk en skjevhet med forflytning som førte til at metallet ga etter.

 

Det er med andre ord veldig viktig å sette montasjen godt an mot framre vegg av sporet i klakken før du skrur den fast!

 

Dette er også hovedgrunnen til at jeg vil bytte montasjer. Jeg har jo en tung kikkert også, og ser for meg at jeg kan skade børsa eller at noe etter hvert kan oppstå i forbindelse med for lite område for rekylopptak...

 

Milletmontasjen er jo den som fulgte med mange av børsene, men kanskje ikke den som er optimal likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg hadde en flott og veldig presis Lakelanderbørse 393 i 6,5*55 , og skjøt mange dyr med den,.,,,,det var den optimale jaktrifla for meg, MEN så ble det problemer med magasinet, å jeg måtte sende d tilbake till small arms, og de fikset børsa for meg, men som med damer, utro engang : UT,,.,,,,,Men det var en svakhet med mag,systemet som sviktet.Fjærsystemet fikset ikke å få opp patronene i skuddstilling , ergo ble kulene trødd inn før kammeret, og kulene ble TRYKKET inn i hylsa .....men servicen der var topp....

Link to comment
Share on other sites

Den svenske Lakelanderen med 9 låsklakker som er forgjenger til Kongsberg`n, har den samme dimensjon på gjengepartiet på låskassen, slik at en kan sette inn piper som er beregnet for Kongsberg 393?

Er det noen forskjell på låskassene?

Svein S

 

Nei.

Lakelander 375 har gjengediameter M24x1.

Lakelander 389/Kongsberg 393 har gjengediameter M25x1,5

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har gått til innkjøp av nye montasjer og en ny liten "elgkikkert". Montasjene er Warne QD. Disse ble anbefalt foran Leupold QRW av en kyndig kar.

 

Det ser imidlertid ut til at de ikke passer helt i basene på Kongsbergen. De kommer ikke så dypt ned i sporene som det ser ut som om de burde. Basene har en avrundet form på sidene, mens montasjene har helt rette vegger i "kloa". Tverrgående rekylopptak kommer derfor ikke så dypt ned i sporet på basen som den kunne gjort hvis "klørne" passet optimalt.

 

Jeg vet at flere her inne har Leupold QRW på sin Kongsberg/Lakelander, og at de er fornøyde med disse. Hvordan er tilpasningen mellom baser og montasjer i disse tilfellene? Samme som beskrevet ovenfor? Festeanordningen ser da lik ut på nett i hvert fall..

 

Har noen her inne Warne QD på sin Kongsberg 393, eller evt andre våpen med tilsvarende baser, og har dere opplevd problem med disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Lakelander i cal 308 usett for 7 uker siden.

Den er nesten ikke skutt med, og ser nesten ny ut på alle bildene jeg har fått.

Jeg betalte 5000.- for rifla med kikkert, husker foresten ikke hvilken :roll:

Jeg har enda ikke sett rifla, for den ble sendt rett til jakt og friluft. Der skal den få montert nye kkc stokk, beddes, kappet løp til 45 cm, samt motert harris tofot og a,tec maksim demper.

Rifla ble sendt fra Arendal for to dager siden, kansje kommer den i morgen 8)

Org skjefte er solgt og skal sendes til møre så snart jeg får børsa.

Kikkerten skal byttes ut med en zeiss victory 56 med lys.

Den gamle kikkerten monteres på en rifle jeg skal selge.

Dette er noe av det som er gøy med denne hobbyen :D

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg 393 har faste klakker (Weawer) i låsekassen, så jeg tror ikke det lar seg gjøre å bruke Sako montasjer. Nå har ikke jeg peiling på Sakomontasjer, men har forstått det slik at de har en egen patent på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt Milletringer på Kongsbergen tidligere, og de har fungert helt fint de. Grunnen til at jeg nå har byttet til Warne QD er at jeg kjøpte denne lille kikkerten med lav forstørrelse. Med hurtigmontasjer kan jeg i teorien bytte kikkert uten å skyte inn på nytt. Men så var det altså spørsmålet om hvorvidt tilpasningen er bra nok da... Og igjen: Leupold QRW og Warne QD ser like ut på bilder, men er de det i virkeligheten? Kommer Leupold QRW skikkelig på plass i sporene, eller er det samme problemet med dem som med Warne? Skal få lagt ut noen bilder som illustrerer så snart jeg kommer meg hjem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Leupold QRW på min Kongsberg 393, og de kommer skikkelig på plass i sporene. Hadde tidligere to kikkerter til rifla (Zeiss 2,5-10x50 og Aimpoint) med QRW på begge, og de kunne jeg bytte på uten at jeg trengte å skyte inn for vær gang ved bytting.

Link to comment
Share on other sites

Pfffff. Sukk. Det var ikke det svaret jeg håpet på nei. Nå tenker jeg jo for så vidt at det går an å prøve før jeg eventuelt bytter igjen, men det ser ikke helt bra ut. Det gjør ikke det. Montasjene sitter faktisk litt skjevt også, kan det se ut som. Bikker litt mot den ene sida. Svarte altså. Kan vel om ikke annet inntil videre anbefale Leupold QRW foran Warne QD for Kongsberg/Lakelander da. Typisk? Jepp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå syns ikke jeg at 1,5kg er så veldig tungt, men ja, jeg justerte selv avtrekket på min. Er ikke så mange skruer det kan være. Har ikke rifla foran meg nå, men mener å huske at det er en skru som har en sikringsmutter som du løsner før du skrur det lettere og så strammer når avtrekket er slik du ønsker.

 

Vær forsiktig med for lett da. Og gjør "hardt ladegrep-testen" skikkelig etter å ha justert, slik at du vet at avtrekket ikke kan gå av uten at du mener det!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nå vært og skutt noen ganger med den nye Lakelander riggen min.

Jeg er godt fornøyd med skytekomforten og balansen i børsa. Jeg har ikke fått testet presisjonen skikkelig siden det er bare hjorteskiva som har vært tilgjengelig på banen denne uken. Jeg ser allikevell at skuddene sitter veldig tett.

Men jeg opplevde to ganger at patronen kilte seg under repetering, og ble stående på skrå oppover halveis ned i magasinet og halveis på vei inn i kammeret. Dette Har jeg ikke opplevd på noen av de andre børsene jeg har hatt.

Jeg skjøt med norma jaktmatch så det har ingen ting med at kulene er for butte. Dette har vært et problem i noen børser jeg har hatt, men da kiler ikke patronen seg, men stopper i kanten før kammring.

 

Er det noen andre lakelander eiere som har opplevd dette :?:

 

Hvis så er, hva har blitt gjort for å fikse opp i problemet :?:

Link to comment
Share on other sites

@202 Outback

Ikke opplevd mateproblemer i 308. Derimot i 9,3x62. Da med butte Megakuler. Problemet blei løst ved å presse hylsene bitte litt mer enn nødvendig.

Mener dessuten å ha hørt noe om at det skal være mulig å justere på magasinet dersom mateproblemer.

 

Er det noen som kjenner til om det er forskjeller i låsekassa mellom Kbg393 og Varberger?

Tenker på mulighetene til å bruke Lone Wolf stokk til 393'en.

Link to comment
Share on other sites

@202 Outback Mener dessuten å ha hørt noe om at det skal være mulig å justere på magasinet dersom mateproblemer.

 

Det hadde vert veldig fint hvis noen hadde gitt et hint, på hvordan dette gjøres :wink:

Jeg har merket at det er spesielt når det bare er en patron i kammeret, at dette skjer. Kan virke som om fjæren ikke holder patronen hardt nok opp mot toppkanten på magasinet, det hender også at bolten ikke tar med seg patronen frem når det bare er en patron i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Da høres det jo ut som om patrona ikke kommer høyt nok, og som du sier at fjæra er litt slapp.

 

Det er litt vanskelig å vurdere ditt problem sånn over skriverier, men, det er altså hovedsaklig to vesentlige "justeringsmuligheter". Den svarte saken som holder patronene nede, og Den fjærbelastede saken som løfter opp patronene. Hvis du ikke ser bare tommeltotter på hendene dine bør det være greit å fikse til på egen hånd. Det krever jo at man grubler over problemet.

 

Det er mulig å øke spennet i tilbringeren ved å bøye til denne noe. Litt fiklete, men det går. Vinkelen på denne, altså om den løfter mer foran eller bak kan være medvirkende til funksjonen.

Den svarte saken som holder patronene nede har vel blitt justert på alle de fire fem magasinene jeg bytter i mellom. Både tilpasset spennet inn mot patronen, og filt/pusset den kanten som går mot patronen slik at den slipper litt lettere. Husk at børsa bør være montert i stokken for at du skal få se hvordan det reellt fungerer. "Plyndreknappen" kan ligge mot stokken og avstanden mellom Knappen/låsen/stokken kan medvirke til å bestemme hvor hardt/løst patronen løser ut. Dette er litt kilent å få til akkurat, men når det først funker er det helt supert. Hvis du er forsiktig og forstår problematikken bør det være greit å prøve seg fram.

 

Husk å bruke "riktig" moment når du drar til stokken etterpå. :wink:

 

Tillegg: Endret teksten en smule. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve dette i morgen.

Jeg har prøvd med olje på kula ved sikringsknappen.

Svogeren min har lik rifle han sier sikringen er mye tregere på min rifle en på hans.

Kan det ha noe med at børsa har blitt beddet og fått nytt KKC skjefte og at noe står i spenn :?:

 

Ellers var det kjekt å høre at det er flere som har en slapp en :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...Og mens vi snakker om sikringen :roll: Sikringen min har en liten feil. Mellomstillingen fungerer ikke når jeg skyver sikringen framover fra "safe". Hevarmen er fast til tross for at sikringen står i mellomstilling. Hvis børsa er avsikret og jeg trekker sikringen tilbake til mellomstilling fungerer den.

 

For å få ut sluttstykket med sikret børse må jeg altså skyve sikringen helt fram og så tilbake til mellomstilling.

 

Noen som forstår hvorfor/hva som er feil?

Link to comment
Share on other sites

Det er en liten bolt som låser hevarmen/bolten, kan høres ut som om den er litt lang eller sporet som sikringsfløyen går i på den bolten er litt rommt. Mål den med et skyvælær, så skal jeg sjekke på mine. Jeg har ikke hatt slike problemer med dem. Verken med sikring eller magasin.

Skogsjefen

Link to comment
Share on other sites

Eg har no kjøpt min andre Lakelander stokken på denne er ikkje bedda. Kan eg da bruke den stokken eg har som er bedda på begge riflene? Eller må det beddes en stokk spesiellt for hver børse? Det er sjølvsagt kun en midlertidig løsning. Eller er det bedre å bruke u bedda?

Link to comment
Share on other sites

Til Palinder. Hadde tilsvarende problem med min 393. Sikringen gikk tregt og var ikke til å stole på. Hadde også problemer med utløseren for sluttstykke. Den hang seg opp slik at sluttstykke falt ut når jeg satte fra meg våpenet med sluttstykke i bakre stilling. Riktig ille var det når stokken var våt og kald.

 

Årsaken var "trangt om plass". Jeg fjernet litt treverk på toppen/kanten ved sikringen med en tapetkniv og gjorde hullet/utsparingen for sluttstykkeuløser litt større med en rundfil, og vips så funket det som det skulle.

 

Dersom stokken er ubeddet, og du har tenkt å bedde, så kan du tilpasse beddemasen slik at låsekassen legges en aning høyere i stokken.

 

Uansett. Børsemaker fikser dette lett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som bruker 2 fot på orginal stokken? Eg skulle på reinsjakt i helga og tenkte att dette måtte være en god idé. Så onsdag monterte eg på en Caldwell to fot i reim festet og dro på bana. Børsa var innskutt over sandsekk og gikk beint på 100m stor var overraskelsen når eg med 2 fot godt avtrekk fikk 8,6 og 8,7 ca kl11... Av med to fot sandsekk under. Og 3 gode sentrum... På med 2 fot igjen og ny 8er kl 11... Er stokken for myk? Noen som har fått til 2 fot og Lakelander med orginal stokken? Eg tørr ikkje bruke den så lenge det er så stor forkjell ved av og på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker av og til Caldwell tofot på min Kongsberg 393, og har aldri registrert noen treffpunktforandringer med tofot kontra uten. Der er såpass god klaring mellom pipe og stokk på en 393, at jeg finner det usansynlig at en tofot skulle resultere i store treffpunktforandringer.

Det er forøvrig originalstokken jeg bruker, og den er ikke beddet.

Link to comment
Share on other sites

Min er en 389 som er beddet. Men det er uten Tvil forskjell med og uten 2 fot. ( Eg har hatt mange rifler med 2 fot og kun hatt dette problemet 1 gang før) da løste eg det med å selge børsa... Det var ikkje planen denne gang;-)

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har problemer med sikringen. Dette kommer oftest av at dere har lukket sluttstykket mens sikringen er i bakre stilling. Da presses bolten ned og kan forandre vinkelen på sikringsarmen som låspinnen går i.

Ta ut suttstykket av våpenet, snu det, så vil du se en blank strek fra under på suttstykket fram til låsesporet.

Der ligger somregel feilen.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fryktelig lite å lese om disse riflene på nettet! Nå har jeg fått brosjyren, men skulle gjerne lest mer, og ikke minst sett flere, gode bilder av rifla! Er det f.eks. noen som vet totallengde på børsa, og løpslengden?

 

Kjenner at det frister litt med en slik, særlig siden den er norsk, men skulle gjerne visst litt mer!

 

Hvorfor i all verden har ikke fabrikken noen nettside? :shock::roll:

Link to comment
Share on other sites

Min er en 389 som er beddet. Men det er uten Tvil forskjell med og uten 2 fot. ( Eg har hatt mange rifler med 2 fot og kun hatt dette problemet 1 gang før) da løste eg det med å selge børsa... Det var ikkje planen denne gang;-)

 

Seint svar men........

Har samme erfaring med Remington mod7. Der må jeg holde under forskjefte for å roe ned rekylen, med demper er problemet løst.

Tror det er bedre om våpenet er mer framtungt.

Link to comment
Share on other sites

Fryktelig lite å lese om disse riflene på nettet! Nå har jeg fått brosjyren, men skulle gjerne lest mer, og ikke minst sett flere, gode bilder av rifla!

lakelander_07.jpg

 

lakelander_06.jpg

 

Her er to "positurer" min med classic stokk og en Leupold VXIII 2,5-8x36. Som du ser så er det i alle fall mulig å få kikkerten godt ned til kassa. Bruker Leupold QRW for å ha muligheten til å velge mellom forskjellige kikkerter. Det blir faktisk så lavt at den høyeste utgaven av montasjene ikke er høy nok for en Meopta R1 7x56 RD med 1" rør. Hadde det vært en litt annen pipeprofil så hadde det gått, men nå ble det å forsøke å få fatt i Extra High fra Warne. Det skal gå greit, da de er nesten 4mm høyere. En annen ting som jeg har opplevd med mange av disse riflene, er at de setter det meste du fôrer den med på tilnærmet samme treffpunkt. Positivt! Har en Stoney Point pole Cat 2-fot, og med den har jeg ikke merket problemer med forflytning av treffpunkt. Er det noe jeg skulle ønsket annerledes, så er det en annen avtrekkerbøyle samt at jeg er veldig glad i løse magasin, men jeg ser ikke for meg arbeidslyst nok til å gå løs på en slik modifisering. Avtrekkerbøyler i stål er enkle å skaffe fra Sverige.

 

Har masse bilder av den med både Monte Carlo og Classic stokk om det skulle være ønskelig, men det er stort sett trofebilder, og da er vel ikke rifla i fokus 8)

 

Lykke til med Lakelander'n/Kongsberg'n. Det kan nesten ikke bli feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...