Jump to content

Positive og negativt om trofeejakt, trofeer og trofeemåling


STUBBERUD

Recommended Posts

  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter en rask gjenomgang av innleggene over, er alle for å skytte mindre små og mellomstorebukker for etterhvert å kunne ta ut storkukk, når andelen av denne har blitt høy nok til å beskattes.Nils-Ole

 

Dette gjelder ikke meg bare så det er sagt :lol::lol::lol:

 

Ikke endre på siteringer. Rett sitering er lagt inn. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Artig med litt humor over ein skrivefeil som me alle sikkert kunne ha gjort.

 

Eg forstår godt at lidenskapelege trofejegerar og folk som har utleige eller formidling av trofejakt som levebrød kan bli provoserte av det eg skriv. Flott at desse kjem fram med sine argument!

 

Bakgrunnen for mitt engasjement er altså det som kom fram her: http://www.luster.kommune.no/getfile.ph ... df?force=1" target="_blank

 

I kortform viser denne undersøkjinga at det var vanskeleg å finna bukkar ute i skogen som er eldre enn 5 - 6 år. Dette trur eg ikkje er eineståande for heimekommunen min.

 

Å snakka om at slike bestandar toler at det vert skote fleire storbukkar, blir litt meiningslaust i denne samanhengen. (Undersøkelsen i 2007) Sameleis blir det lite relevant å snakka om "returbukkar", for dei finst knapt i skogane våre, her vest.

Link to comment
Share on other sites

Når du sier at alderene på bukkene er 5-6 år, så sammenfaller dette med andre områder også, derfor prøver en del nå å spare mellombukken/oksene, slik at andelen store bukker skal økes, noe som igjen vil medføre at flere store bukker vil overleve og bli eldre en disse 5-6 årene, så fremt at avskytingsregimet holdes på ett nøkternt og edruelig nivå, dette er en automatikk som naturen på en fin måte regulerer, og blir det for mange store bukker vil det være en del dyr som vandrer ut for å finne seg et ledig revir, noen yngre bukker vil suse rundt som satelitter på leit etter et hald. Dette er en av sikkert mange veier for å få opp andelen av store bukker, en annen vei er å totalfrede bukkene, men da blir det vel ikke så veldig atraktivt å eventuelt selge jakta ut.

 

Ja jeg kunne også tenkt meg å skyte en kronhjort, mangler faktisk det..

 

Når anser du at bukkene skal skytes, for de må vel bli jaktet på en eller annen gang??

 

Jammen driver dem trofejakt i Luster også,da kan ikke storbukkandelen være så elendig.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29485598

Link to comment
Share on other sites

No er Luster ein av dei større kommunane i landet, so eg trur ikkje eies skal måtte svare for alle grunneigarane der, karar :wink:

 

Snittalderen på hanndyra er nok lågare enn den bør vere mange stader, både i Luster og i dei fleste andre kommunar her i vest. Men det går rette vegen. Ser ein på avskytingstala so har andelen vaksne hanndyr i avskytinga gått ned dei siste åra (frå ca 33 % vaksne hanndyr i 1986 til ca 22 % i 2009, tal frå SSB).

Særleg tydeleg er denne utviklinga i dei kommunane og områda kor ein har skipa storvald og laga bestandsplanar, med dei mogelegheitane ein har der til ei meir detaljert avskyting enn kva kommunane kan pålegge.

(Ikkje meininga å vere frekk, men på dette feltet ligg nok feks Indre Sogn litt etter resten av fylket...)

 

Mange stader kor ein har redusert andelen vaksne hanndyr i avskytinga har ein sett ein veldig positiv trend dei siste åra med fleire observerte bukkar, større og aldre bukkar, og meir brøling.

Link to comment
Share on other sites

Dette var litt artig, trofejakt i Luster også. Jaja men sann

 

Nei, eg har meir enn nok med meg sjølv. Dessverre/heldigvis er ikkje jobben min å passa på kva andre grunneigarar eller jegerar gjer :D

 

(Ikkje meininga å vere frekk, men på dette feltet ligg nok feks Indre Sogn litt etter resten av fylket...)

 

Nei, frekk tykkjer eg absolutt ikkje at du er. Det hadde sjølvsagt vore interessant å vita kva kommunar som vert rekna med her (Lærdal, Årdal, Aurland, Luster, Sogndal... ) Det må vel absolutt vera interessant at slike tal kjem fram. Då er det også muleg å gjera noko med det. For oss "grasrotjegerar" er det ofte håplaust å gå inn i "metervis" med statistikkar og tal. Då er det fint at tala kan tolkast og presenterast slik at folk flest forstår dei.

 

Mange stader kor ein har redusert andelen vaksne hanndyr i avskytinga har ein sett ein veldig positiv trend dei siste åra med fleire observerte bukkar, større og aldre bukkar, og meir brøling.

 

Her er det min tur til å seia "ikkje meininga å vera frekk, men..." Her har du vel teke med eit større element av synsing? At det er slik, er ikkje urimeleg, men tal og statistikkar for dette finst vel ikkje...?

 

Elles vil eg seia at forvaltning tykkjer eg er noko av det mest interessante ved hjortejakta. At dei som har utleige av trofejakt kjem med i denne diskusjonen er heilt nødvendig. Også dei som er lidenskapelege trofejegerar.

 

Berre fyr løs, folkens. :!::):):)

Link to comment
Share on other sites

Det hadde sjølvsagt vore interessant å vita kva kommunar som vert rekna med her (Lærdal, Årdal, Aurland, Luster, Sogndal... ) Det må vel absolutt vera interessant at slike tal kjem fram. Då er det også muleg å gjera noko med det. For oss "grasrotjegerar" er det ofte håplaust å gå inn i "metervis" med statistikkar og tal. Då er det fint at tala kan tolkast og presenterast slik at folk flest forstår dei.
Eg tenker først og fremst på Årdal, Lærdal og Aurland, det er der eg har sett på fellingstala i samband med nokre føredrag der inne.

Det var to-tre ting som slo meg når eg studerte tala og tilhøva i dei tre kommunane, som skilte seg litt frå Sunnfjord/Nordfjord som eg kjenner betre til. Det eine er andel vaksne hanndyr i avskyting, som var høg. Altfor høg, rett og slett. Det andre var dekninga av storvald. Samanlikna med "hjortekommunane" i Fjordane so er det liten dekning av storvad og dermed bestandsplanar i desse kommunane. Og det momentet der gjelder Luster og, som rett nok har ein del storvald, men som og har veldig mange små.

Desse to tinga har ein tendens til å henge litt saman, pga måten bestandsplanar som regel er bygd opp på i forhold til kommunal løyvetildeling.

So er bildet sjølvagt ikkje so svart/kvitt som eg kanskje legg det fram her, her kan det vere mange faktorar som spelar inn.

Men eg vil våge påstanden at eit velfungerande storvald er første og viktigaste steg i retning ei god forvalting.

 

Her er det min tur til å seia "ikkje meininga å vera frekk, men..." Her har du vel teke med eit større element av synsing? At det er slik, er ikkje urimeleg, men tal og statistikkar for dette finst vel ikkje...?
Her er nok ein del synsing ja. Ikkje berre av meg, men det er og innspel ein får frå andre. Vanskeleg å sette eit mål på mengda brøling, feks. Men ein kan få ein indikasjon om ein går inn i på Hjorteviltregisteret og ser på kolle/bukk forholdet i Sett hjort-materialet.

 

Elles vil eg seia at forvaltning tykkjer eg er noko av det mest interessante ved hjortejakta. At dei som har utleige av trofejakt kjem med i denne diskusjonen er heilt nødvendig. Også dei som er lidenskapelege trofejegerar.

+1! :)
Link to comment
Share on other sites

For å oppsummera nok ein gong: Me treng fleire store hjortebukkar i skogane våre.

 

Då må me vera motiverte for å la vera å skyta ein del av dei største bukkane me ser. Å tru at me både kan få fleire storbukkar i skogen og at me i tillegg skal kunna skyta storbukkane, det må vera ei misforståing. Ein slags Ole Brum forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke litt kjedelig å skyte alle storbukkene som kalver eller 1,5 bukk da? :lol:

 

Ikke hos eies, det er helt greit der, for da slipper dem å gå rundt å missunne den stakkars jævelen som skjøt et dyr med noe på hue, Da kan dem istedet være hjemme hos hu mor og lage barn til fremtidige hjortejegere.

Link to comment
Share on other sites

Carl-gustav12 skrev:Men er det ikke litt kjedelig å skyte alle storbukkene som kalver eller 1,5 bukk da? Ikke hos eies, det er helt greit der, for da slipper dem å gå rundt å missunne den stakkars jævelen som skjøt et dyr med noe på hue, Da kan dem istedet være hjemme hos hu mor og lage barn til fremtidige hjortejegere.

 

He he he! Moro med litt fleip og humor i diskusjonen :):):)

 

Men viss tannsnittundersøkelse viser at her så godt som ikkje finst bukkar eldre enn 5 - 6 år i skogane våre, då trudde eg at til og med dei ivrigaste trofejegerane innsåg at det kunne vera hensiktsmessig å spara på dei største bukkane. Til stamma kom meir i balanse.

 

Det er ikkje lett å få både i pose og sekk. Og av og til må det gjera litt vondt (les: spara storbukk-avskyting) før det kan bli betre.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ett fint utsagn ut av en gamling som leier ut hjortejakt. Vi sto og flådde på en liten bukk( 8-10 tagger kanskje?), ett fint dyr i bra hold, men ikke et trofe vi sendte til B&C for å si det sånn. To stykker sto med kniver, og sistemann sto og prøvde å overbevise gamlingen at dette ikke var en liten pinglebukk men snarere et resultat av god forvaltning. Ved å skyte ut denne sparte vi større bukker og bestanden....bla bla..... Gamlingen var passelig imponert over både bukken og forvaltingsstrategien og svarte det mest åpenbare enhver med litt sunt bondevett burde skjønne: << Dann der vert no ikkje noke større, da en no fan so sikkert.....>>

 

En død liten bukk blir ikke en kapitalbukk! Det som bekymrer meg når vi smeller ned spissbukk og småbukk er: Hva hvis dette er sønnen til 29-takkeren og super-avlskollen!!!

 

Det vet vi dessverre ikke,- de er altfor dårlig merket det er det som er problemet!

Dessuten skal de være så forbannet vanskelige, urolig og skvetten slik at ingen får tatt en skikkelig titt på dem. Forstår ikke dyrene at når de oppfører seg så vrangt så blir jo hele slektsgranskningen mer som en kjapp obduksjon? Gå å surre utpå bøen i halvmørke..., det er jo klart de blir skutt!

 

Hadde dyrene kommet frem i dagslys hadde det faktisk på sikt vært til deres eget beste! Hadde de i tillegg stått noelunde i ro...

Link to comment
Share on other sites

En død liten bukk blir ikke en kapitalbukk!

 

Sjølvsagt er dette eit poeng. Men slik situasjonen er for hjortestamma her vest der det knapt finst bukkar over 5 - 6 år, så er ikkje dette ei aktuell problemstilling.

 

(Og jegermessig er det vel ein liten utfordring å skyta ein halvdøv og halvblind brølebukk - samanlikna td med ei var og forsiktig kolle med kalv.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter elg på en eiendom hvor det skytes 120-150 elg hvert år. Det har jeg gjort de siste 20 år. På eiendommen foregår det også det mange vil kalle eksklusiv troféjakt. For omlag 10 år siden registrerte vi en kraftig nedgang i andelen store okser. Det ble da innført fredning på alle okser med 6-12 tagger. Det ble skutt en og annen okse med over 12 tagger i årene etter, men det var ikke mange. Så, sakte men sikkert, ble det felt flere og flere.

Jeg er overhode ikke i tvil om årsaken: De mellomstore oksene ble spart! (Men de store ble tatt ut)

Og dette rimer da veldig lite med eies' prediken?.....

Link to comment
Share on other sites

En ting skal Eies ha rett i, og det er statistikkene som forvalting og forskning er så glad i. Men sannheten er som vi alle vet at sett hjort og andre skjemaer som slaktevekter og diverse kan vi tørke oss i ræva med. De er kun brukenes for forskerne som trenger penger om

vinteren!! Statistkk tror jeg bare på når jeg selv har vært med å forfalske den.

Det som bekymrer meg mest nå er at det skal bli tillat med fri kalveavskyting. det blir interessant om noen år hvor mange kalver som blir storbukker :shock:

Link to comment
Share on other sites

Målet ser det no ut til at me (alle...?) er einige om: Det trengst fleire store og godt vaksne oksar og bukkar i skogen. Ikkje minst her i kommunen min, der det er vanskeleg å finna hjortebukkar eldre enn 5 - 6 år.

 

Midla for å nå dette målet er me enno litt usamde om. Men det går seg nok til...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

En ting er ihvertfall sikkert, jeg skyter en kapital bukk/okse om jeg får sjansen. Men går ikke spesielt inn for det. Men som sagt. Da smeller det :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det då...

 

Viss ein ikkje klarer å motivera jegerane til ei haldningsendring her, så bør ein vurdera strengare praksis når det gjeld tildeling av frie løyve. Det vil eg sjå på som ei ulempe.

 

(Dette var meint generelt, og ikkje spesielt til deg, graahund.)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det då...

 

Viss ein ikkje klarer å motivera jegerane til ei haldningsendring her, så bør ein vurdera strengare praksis når det gjeld tildeling av frie løyve. Det vil eg sjå på som ei ulempe.

 

(Dette var meint generelt, og ikkje spesielt til deg, graahund.)

 

 

Frie løyver i hjortejakta tyder stort sett berre på dårlig forvaltning og manglande driftsplaner.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå skal det sies at hjort (og rein) jakter jeg ikke lenger. Har desverre ikke helse til det. Det går på elg og rådyr lokalt her i Ski. Pluss at jeg jakter dovhjort i Sverige. I Sverige der jeg jakter går de spesielt inn for og ha flest mulig storbukker i terenget. Det nesten regulerer seg sjøl da de store er yderst vanskelig og jakte på. Der er det ingen som gråter om det detter en kapital bukk. (nb. jeg har ikke greid det enda :D ). I fjor skøyt jeg en piggbukk :roll: .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Det nesten regulerer seg sjøl da de store er yderst vanskelig og jakte på.

 

Interessant det du skriv. Når det gjeld kronhjort har eg inntrykk av at det er omvendt. Spesielt i brunsten kan dei verka både døve og blinde.

Link to comment
Share on other sites

En død liten bukk blir ikke en kapitalbukk!

 

Sjølvsagt er dette eit poeng. Men slik situasjonen er for hjortestamma her vest der det knapt finst bukkar over 5 - 6 år, så er ikkje dette ei aktuell problemstilling.

 

(Og jegermessig er det vel ein liten utfordring å skyta ein halvdøv og halvblind brølebukk - samanlikna td med ei var og forsiktig kolle med kalv.)

 

Det er jo nettopp i områder som ditt at dette er aktuelt! La vær å skyt alle 4-6 års bukkene så blir antagelig noen av dem eldre! Dersom stammen er for stor må det skytes noe mer hunndyr, samt at avskytinga legges i hovedsak på kalv/1,5 års dyr noen år. Når stammen er på riktig nivå, må avskytinga følge anbefalt rettet avskyting. Dvs. maks 20-22% voksne hanndyr og 15 - 20 % voksne hunndyr. Dersom genetikken er til stede vil dere da kunne ta ut disse 20 prosentene voksen bukk som store bukker. Men det betinger at dere skyter spissbukk og lar mellomklasse bukkene (3,5 - 6,5 år gamle) gå i fred. Det skal godt gjøres å skyte ut alle hanndyrene som kalv og spissbukk, så rekrutteringa inn i voksenbukksegmentet vil da være sikret. Men det viktigste er å ikke skyte mer enn ca 20 % voksne bukker. Dersom avskytinga av voksen bukk i mange kommuner på Vestlandet ligger på 35% er det jammen meg ikke rart at det er langt i mellom de store bukkene i bestanden. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Men det viktigste er å ikke skyte mer enn ca 20 % voksne bukker. Dersom avskytinga av voksen bukk i mange kommuner på Vestlandet ligger på 35% er det jammen meg ikke rart at det er langt i mellom de store bukkene i bestanden. :shock:

 

Det er en ting jeg ikke forstår, hvordan kan hjortestammen på Vestlandet ha en slik eksplosiv utvikling hvis der ikke er bukker nok???? Er det Vår Herre som driver på slik han vistnok gjorde for et par tusen år siden, men på hjorten denne gang???

 

Nå har ikke jeg så mye erfaring med hjort og hjortejakt men det nærmer seg vel 40år nå i et høyt gear. Har også drevet forvaltning på kommunenivå i godt over halvparten av tiden og kjenner nok historien til hjorten i Norge bedre enn de fleste.

 

Det eneste jeg vil si er at ingen bestander er like, ingen terrenger er like og heller ingen jegere. Når man leser =skummer igjennom denne tråden så slår det en at forvaltningen må ha gått glipp av et drøss med professorer som har alle løsninger på dette med hjorteforvaltning, hvordan få masse store bukker o.s.v., utrolig hva folk vet eller mener at de vet.

 

Jeg er redd veldig mange storbukkfundamentalister enten ikke er i stand til å skyte en slik bukk eller de vil forsøke å få alle andre til å la være å skyte stor bukk slik at de selv kan ha mange å velge i.

Det jeg vil si til diskusjonen er : BRUK SUNDT VETT og husk at bukken bare kan skytes EN gang. Det er ingen fare med å skyte stor bukk hvis der er flere andre bukker som sokner til terrenget.

Og til slutt , la vær og snakk om gener, det har minimal relevans for den norske hjortestammen. Det er og blir MILJØ og TILFELDIGHETER som avgjør 99%

Link to comment
Share on other sites

Vil også si at det er veldig fornuftig og la storbukker gå igjen. De vil være med å gi best produksjon av kvalitesdyr osv.

 

Mangen steder er det kun sykkelstyrer igjen i skogen og det er ikke langsiktig bra.

 

 

Men sykkelstyrene er slik fordi de er unge, det er ikke gamle dyr med dårlige egenskaper. Husk at bukken har samme arveegenskaper når den er 1år som når den er 10-12år.

Eneste lille problem med bare ungbukker i et stort område er at man kan få litt seinere kalving på noen av kollene. Men jeg tror mye uvettig jaging og driving i brunsten kan gjøre vel så mye skade på kalvingstidspunktet

Link to comment
Share on other sites

Begge innleggene til C.E.A. hever tråden betraktelig! TAKK!

 

C.E.A skrev: Det eneste jeg vil si er at ingen bestander er like, ingen terrenger er like og heller ingen jegere. Når man leser =skummer igjennom denne tråden så slår det en at forvaltningen må ha gått glipp av et drøss med professorer som har alle løsninger på dette med hjorteforvaltning, hvordan få masse store bukker o.s.v., utrolig hva folk vet eller mener at de vet.

 

En ting er i hvert fall "nesten" sikkert, de må få lov til å bli noen år før de setter opp kapitale trofeer! ( Tidliggere Norges rekord fra Tjøme på rådyr, var 2 1/2 år "tannprøve" , men må betegnes som et untakk! )

 

Noen hundreårs forvaltning på kontinetet rettet inn mot store trofeer viser at alder og ikke minst området er av stor betydning for produksjon kapitale trofeer over tid! ( Noen områder produserer årlig kaptile trofeer, i andre områder er det mere tilfeldig. ) Om dette skyldes, gener ( meget usansynlig ), mattilgang ( meget sansynlig ), eller kjærlig ompleie :D .......... vites ikke, men sånn er det bare..........

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å seia at inlegg ein er einig i, hevar tråden. Slik er det ikkje alltid.

 

Å "dyrka" fram trofeer kan ein gjera i oppdrett, hegn og parkar. Så enkelt er det ikkje i norsk villmark, men ei viss påveking har me ma ved å skyta eller "freda" stobukkar. (Og dessverre: Eg har skote storbukk. Men er ikkje stolt av det.)

Link to comment
Share on other sites

Den siste påstanden der er nok ikkje heilt riktig, Stubberud. Det fins fleire areal som ligg meir enn 3 km frå nærmaste tunge, tekniske inngrep som er habitat for hjorten.

Det fins og ein heil del hjorteareal som er meir eller mindre upåverka av menneske, som ligg so utilgjengeleg at der sjeldan/aldri vert jakta etc.

 

Utan at det egentlig har so mykje å seie for denne problemstillinga :wink:

 

Edit: Alle saklege innlegg hevar vel tråden? Også dei som ein kanskje ikkje er heilt einig i (kanskje aller mest dei!) :D

Link to comment
Share on other sites

Norsk villmark ( minimum 3 kilometer til nærmeste bilvei ), er i dag dessverre krympet til under 3% av norges total areral. og i de 3 % prosentene finners det dessverre ikke hjort!
Dette har du faktisk heilt rett i. Eg var upresis, og prøver meg på nytt med "utmark". Kjemisk fri for hjort er likevel ikkje "villmarka". Ein del av hjortane feitar seg opp her.

 

Eies: Er du stolt av å skyte en kalv, spissbukk, 3 års bukk da?

Som regel: Ja.

Link to comment
Share on other sites

Kristian - Artig vri på en konkurranse :!:

Håper et av kriterien blir vekt. Altså lavest mulig vekt på bukken.

 

Jeg har etter å ha lesten boken "Råvildt og medaljebukke" til Kim Lindgren et klar oppfatning av at vekt er viktig for å få en bedre bestand enten det er rådyr eller hjort. Ved å prøve å skyte ut de dyrene med lavest vekt i en bestand vil kondisjonen og gevirstørrelsen bli bedre. Dette tror jeg er kortversjonen til Lindgren for å få frem medaljebukker i bestanden. Lindgren er så vidt jeg har kommet frem til en av de få som har fått sine tanker om forvaltning ut i praksis og ned i bokform. Anbefaler boken til alle som er interessert i forvaltning av dyrestammer. Tror til og med C.E.A. kan plukke opp en ting eller to fra boken. :wink:

Boken kan kjøpes direkte på forfatterens hjemmeside http://www.raavildt.dk" target="_blank

 

Det er nok vanskeligere å skyte riktig dyr i ei bratt og utilgjengelig vestlandsli enn i kulturlandskapet i Danmark. Men, hvis man skal forvalte bestanden kan man prøve selv i Norge.

Link to comment
Share on other sites

2,5 år og bare 50kg bør den helt klart komme på lista!

 

Har ikke funnet så mye statistikk om vekt på hjort. Når det gjelder villrein er de mye mer opptatt av vekt og det finns materiale å se på. Er det noen som har noen linker til statistikk slaktevekt på hjort?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke der finnes slik statistikk på vekt. Det som en ganske klar tendes er at frodige områder med veldig få dyr gir fantastiske vekter, og at det som regel normaliserer seg når bestanden blir større. Det er jo logisk at dyr som kan velge å stå til knes i flott beite mye av året blir større enn de som må forflytte seg mye og sloss mye for maten.

Siden hjorten må regnes som en relativt "ny" art de fleste steder etter en solid knekk for 3-400år siden, så knenner vi alle den at : dyrene var mye større før Ja de var større fordi de var færre, i all hovedsak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...