Jump to content

Hvilke patroner er dette?


Glensen

Recommended Posts

Fikk plutselig noen trepropp i dag samt en 9mm. Er disse noe å ha? Kommer til å ta vare på de uansett, men bør de forsikres, eller kan de bare ligge i rotekoppen sammen med annet random?

 

Patronene:

4q1k6r.jpg

 

 

Bunnmerking patron 1: 39 39 P186 IXd1

351cwom.jpg

 

 

Bunnmerking patron 2: 21 39 P131 VIIb1

ogktqg.jpg

 

 

Bunnmerking patron 3: 48 39 P186 Ia1

1zc2vtl.jpg"%20target="_blank

 

 

Bunnmerking patron 4: 22 39 P198 IXd1

35kviw7.jpg

 

 

Bunnmerking patron 5: 4 38 P249 IVg1

nprrk0.jpg

 

 

Bunnmerking 9mm: B(tegn)F 43 9M/M

waq5on.jpg

 

 

Fikk også med et pistolmagasin jeg ikke vet hva er til. Det er 10cm langt på det meste, 1 cm tykt og maks patronlengde er ca 2,4cm. 9mm-eren passet ikke. Det er uten merking.

 

fnzggw.jpg

nv4ow7.jpg

 

I tillegg fikk jeg en kaffeboks jeg mistenker kommer fra flydropp. Den var dessverre åpnet, men det var ikke lenge siden. Kanskje jeg kan drikke en kopp kaffe fra 1944? Merket 7lbs net, TWININGS & (uleselig), Packed 1/44

303kb2w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dei kan nok sikkert ligge å slenge sammen med resten av patroner, det er vanlig skarp 9mm og kortholds patroner..

 

Bildene viser Tysk 9mm og 7.92x57 patroner, med ulike merkinger, hvis ikkje eg tar heilt feil.

 

Magasinet ser ut til å være eit Colt 1911, .45 magasin..

 

Kaffien får du heller gjere ein test med, og poste resultatet, he, he.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å være uenig med Mauseren angående magasinet. Hvis detr er ca. 1cm bredt skal du ha problemer med å få plass til en .45ACP patron i det 8) Dessuten mangler det spor for lås og sleidestopp. Jeg heller helst mot at det er til en Mauser 7,65mm pistol, dvs. Mod. 1910, 1934 eller HSc. Slike magasiner er ofte stemplet med Mauser-logo på bunnplaten.

Link to comment
Share on other sites

Svarte, fikk blod på møllen av dette. Har vært en tur i skapet:

magso.jpg

Øverst Mauser HSc, nederst Kongsberg M/1914 - lisensprodusert Colt 1911 for de som ikke skulle vite det fra før :wtf:

Det ser absolutt ut som det er et HSc-magasn, og det ser ut som om tilbringeren har kilt seg fast litt nedenfor øverste posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Fikk plutselig noen trepropp i dag samt en 9mm. Er disse noe å ha? Kommer til å ta vare på de uansett, men bør de forsikres, eller kan de bare ligge i rotekoppen sammen med annet random?

Du har tyske 7,9 infanteri-øvelsespatroner (7,92, som vi sier).

Nummerne (fabrikkoder) i hylsebunnen viser at dine patroner er fra fabrikker som lagde mye ammo i 7,9 før og under krigen.

Bla. "131" som det fantes mye etterlatt (krigsbytte) av her i landet etter krigen.

Trepropp-ammo i 7,9 er det vel ikke så mye å se av i dag. Ikke kast den. Vil du ikke ha ammoen selv bør du gi til en samler.

 

9 mm-eren er, som ditt "tegn", en omvendt "pil" i hylsebunnen viser, opprinnelig engelsk statseiendom. Dette er altså engelskprodusert 9 mm ammo. Den er ganske sterkt ladet, synes jeg å huske. Den er korrosiv, og har berdanhette.

Denne ammoen kom ofte i firkantede mindre pappesker med "lomme" for hver patron.

 

Kaffen? Ikke nødvendigvis dårlig den, hvis den ikke har stått utett lenge. Har du en liten elektrisk kaffekvern kan du finmale den litt ekstra, for å fiffe opp aromaen.

Ville prøvesmakt, neppe noe som helst farlig med det, hvis det ikke har gått mugg i den. Og det har det neppe.

Og blikkboksen er et klenodium i seg selv, med historisk sus, og verdt å ta vare på.

Link to comment
Share on other sites

Intet av dette blir kastet. Det stammer fra en motstandsmann i Rogaland. Fikk også med en del tennere og lunter til sabotasjeaksjoner. Sprengstoffet fikk jeg ikke. Har også ankletsene hans, samt en korketrekker. Man skulle vel drikke vinen sin i 1944 også...

 

Ser ut som hylsene til patron 1 og 3 er av kobber. Kan dette stemme?

Link to comment
Share on other sites

Kobberbelegget er nok elektrolyttisk pålagt.

Stålhylser kan ha St i bunnstempelet.

Tyskerne bruke før krigen, og et stykke inn i krigen, to hovedtyper av messing-legeringer i sine hylser. Den ene legeringen har * merke i bunnen. Legeringene lå omkring 67-33 kobber - zink.

Utover i krigen, og i slutten av denne ble hylsene oftere laget av jern (stål).

Stål)hylser har noen egenskaper som er gunstige, f.eks. ved høy skuddtakt i maskingeværer. Det blir påstått at spesielt "tunede" MG 3 med stålhylse-ammo kunne komme opp i en kadens på over 1000 skudd pr. minutt, faktisk helt opp i 1200. Uten hylseriv. Det betinger nok stålhylser, ja.

 

Rene kobberhylser blir for myke til annet enn svært lave trykk, som i .22 l.r. hylser.

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

Prøvde en kopp av kaffen nå.

Den var ikke drikkende. I boksen lukter det kaffe, men når den er ferdig brygget luktet det "gammelt" og smakte likedan. Klarte nesten å kjenne et hint av kaffe der.

 

Nå er boksen forseglet, og det forblir den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den nederste er i hvert fall 7,62 Nagant til russisk Nagant M1895 revolver med gasstetting.

Krympingen av hylsen foran kulen er gasstetningssystemet - ved avtrekk skyves tønnen frem slik at fremste del av hylsen kommer inn i overgangskonen. Når da skuddet blir avfyrt ekspanderes hylsen og tetter mot løpet. Denne konstruksjonen har den bieffekten at det blir effektivt å bruke lyddemper på revolver.

Link to comment
Share on other sites

Igjen kan jeg svare på den siste: Det er en 5 in 1 Blank, populær i Hollywood til bruk ved innspilling i western-filmer. Den er en løspatron navngitt ut fra at den passer i våpen for fem forskjellige kalibre utviklet fra samme basishylse.

Mauser68, tar du den første ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Jeg fant i høst en gammel hylse i søla på skytebanen, det står bare REM-UMC 12m/m i bunnen på den.

Jeg vasket av den og gnidde litt med en skuresvamp, den var helt svart og oksydert og fæl.

 

Noen som vet hva dette kaliberet ble brukt i ?

Var det haglpatron eller rifle tro ? Den er veldig tynnvegget i messingen synes jeg.

 

Lengde : 43,7mm

Utvendig diameter: 13,6mm

Innvendig diameter: 12,76mm

 

bilde.png.3c102289baf3d7f7f63d16a0be03ed99.png

 

bilde.png.136c2adabe35313564064164572f4806.png

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare C.E.A. (som skrev siste innlegget i denne tråden før Bergara-Man ),vært blandt oss,hadde vi nok fått fasiten umiddelbart..😊

 

Men denne 12mm hylsen er nok en 12x44,hvertfall regnet så blandt ekspertene.

Legger ved et bilde som viser forskjellen på denne og .410.

3683323_20200411_185509(2).jpg.faf5f4d7a90fb8ccfcfca345a94378cd.jpg

 

Det som er litt spesielt er at den har muligens noe mindre Rimdiameter enn andre 12x44 hylser?

Mitt eks er 15,35mm mens de fleste andre norske og utenlandske er 15,70 - 15,90mm. (.410 er ca 13,50mm)

Kanskje andre også har et eksemplar de kunne måle?

 

En annen ting med Bergara-Mans hylse,er at for meg ser det ut som at c-en i UMC,ser mindre ut enn U og M...

Mulig det er vanlig,men jeg har aldri sett 2 varianter av dette bunnstempelet..

Det kan også være at vinkelen lyver litt,kanskje vi kunne få et bilde rett ovenfra?

mvh

Finn

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, bubo skrev:

Hadde bare C.E.A. (som skrev siste innlegget i denne tråden før Bergara-Man ),vært blandt oss,hadde vi nok fått fasiten umiddelbart..😊

 

Men denne 12mm hylsen er nok en 12x44,hvertfall regnet så blandt ekspertene.

Legger ved et bilde som viser forskjellen på denne og .410.

3683323_20200411_185509(2).jpg.faf5f4d7a90fb8ccfcfca345a94378cd.jpg

 

En annen ting med Bergara-Mans hylse,er at for meg ser det ut som at c-en i UMC,ser mindre ut enn U og M...

Mulig det er vanlig,men jeg har aldri sett 2 varianter av dette bunnstempelet..

Det kan også være at vinkelen lyver litt,kanskje vi kunne få et bilde rett ovenfra?

mvh

Finn

 

Det ser ut på den hylsen du avbilder at C-en i UMC er mindre der også. Men vanskelig å se da den er såpass oksydert.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Bergara-Man skrev:

Det kan stemme med den som heter 12,7 x 44R Remington

Finnes det en patron som heter 12.7x44?

Jeg kjenner ikke til den.

Den Norske patronen heter 12x44, men i mange kilder er den blitt kalt både 12.17x44 og 12,7x44, det er feil.

Patronens navn oppstod så vidt jeg husker i 1885 da Norge ved lov innførte det metriske systemet. Da skiftet patronen navn fra 4"' til 12 mm. 

Forvirringen kan ha oppstått når ukyndige skulle regne om fra 4"' til metrisk. I Norge var det på den tid i bruk flere målestandarder og jeg mener vi hadde tre typer "' i bruk samtidig. Disse var basert på norske tommer, danske tommer og både desimale "' og "' basert på 12 tall systemet.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Per-S skrev:

Finnes det en patron som heter 12.7x44?

Jeg kjenner ikke til den.

Den Norske patronen heter 12x44, men i mange kilder er den blitt kalt både 12.17x44 og 12,7x44, det er feil.

Patronens navn oppstod så vidt jeg husker i 1885 da Norge ved lov innførte det metriske systemet. Da skiftet patronen navn fra 4"' til 12 mm. 

Forvirringen kan ha oppstått når ukyndige skulle regne om fra 4"' til metrisk. I Norge var det på den tid i bruk flere målestandarder og jeg mener vi hadde tre typer "' i bruk samtidig. Disse var basert på norske tommer, danske tommer og både desimale "' og "' basert på 12 tall systemet.

 

Det stå en del om dette i den linken her (men om det er korrekt vet jeg ikke):

 

http://www.autochart.com/12_7mm-50-70.htm

 

Det ser ut som (som du nevner) at det var mange merkelig målemetoder og benevnelser, jeg har ikke noe greie på hva som er riktig her. Men om dere ser det som skrives der så er det kanskje noe info som er riktig der ? Det står Norway, Sweden og Other, der står den 12,7x44R Norwegian og Remington.

 

Mer her også:

 

http://www.autochart.com/12_7x44r.htm

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Finnes det en patron som heter 12.7x44?

Jeg kjenner ikke til den.

Den Norske patronen heter 12x44, men i mange kilder er den blitt kalt både 12.17x44 og 12,7x44, det er feil.

 

Kjært barn har mange navn...😀

Og jo,det finnes en patron som heter 12,7x44,riktignok helst utomlandsk,kanskje..

(Bildene er lastet ned fra nettet for så lenge siden at jeg dessverre har glemt hvor..)

20366855jm.jpg.6f0dd10b03d2bcdbfb4d4a8a0d8a3b4a.jpg

 

20366857hf.jpg.b16e3d4f6e0b57c883daed1f1d341f42.jpg

 

1861487817_Bohmansvildsvin029(2).jpg.56b861b1167d226fef50fab1699fde4a.jpg

 

Bohmansvildsvin033.jpg.2ba1969314bf2f56cb92f88b4defcbf9.jpg

 

Og tilsist en eske jeg har selv:

 

20180723_220650.jpg.751fd289eee2ba7d8a7303f03f9a7be0.jpg20180723_220712.jpg.ca7ef4eebd357fd8a462ac745655dd7f.jpg

 

C.E.A. var jo den største pådriver for å kalle den kun 12x44,men heldigvis skjønner vi jo alle hvilken patron det dreier seg om,uansett om man kaller den så eller så...

Hvis man ikke drar inn 12,7x99,da blir det verre...😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det offisielle navnet i Norge er 12 mm, men det er grove rifler slik at kulediameter er mye større, men kaliber er boringsdiameter. Jeg har slugget noen av disse løpene og riflingsdiameter er ofte rundt 12.5.

Jeg vet ikke hva patronen offisielt het i Sverige. 

Hylsen som startet dette er ganske sikkert en 12x44 for bruk i Norge/Sverige.

Innvendig diameter på skutt hylse målt til ca 12,7 stemmer bra, det er normalt noe mer enn kulediameter.

Jeg diskuterte dette mange ganger md Veidinn, og fikk anledning til å lese gjennom hans samling av dokumenter. Han var ganske klar på at korrekt betegnelse var 12 mm. Det er jo ganske avslørende at alle esker med 12,7 på etiketten er sivile utgaver. Det som finnes av originale militære pakninger er merket 12 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...