Jump to content

Drilling problemer med spredning.


KBJ

Recommended Posts

Var på bana og skulle skyte inn min Zoli MG92 i 12/222rem i dag, noe som skulle vise seg å være håpløst.

Kom meg inn på skiva, men fikk aldri samme treffpunkt.

Hadde til slutt 10-15 skudd innenfor en diameter på ca 20 cm :roll:

Tok meg god tid og brukte ca 4 timer på di skuddene, og prøvde 3 forskjellige fabrikk ladninger.

Kikkerten virker som den sitter, denne har jeg plukket av ei annen rifle og har aldri hatt problemer med den.

Skøt sittende med og uten anlegg uten å kunne se værken fobedringer eller forværring...

Noen som har noen helt geniale tips?

Link to comment
Share on other sites

Så varmt som det var oppi Åsa i dag burde du sikkert vente bortimot 20 min. mellom hvert skudd.

Ved innskying/kontroll av treffpunkt med lodda piper må pipa være kald for hvert skudd,

om du skal få et troverdig resultat. Vent til det blir litt kaldere :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilken montasje har du til denne drillingen?

Husker fra sluttstykket at det var en som hadde er lignende problem med sin Zoli drilling, han hadde fått feil montasje. Var noe med en i stede for to haker for å løsne montasjen...husker ikke helt, den ene beregnet for kombi den andre til drilling. Skal og være et adapter på drillingen for å få hurtigmontasjen til å fungere ser det ut som ifølge siden til Zoli.

 

http://www.zoli.it/index2.php?pagina=1c ... ucile.html

 

Skaubjønn hadde store treffpunkt endringer på sin drilling under vår jakttur i vinter, alt virket ok både med montasje og kikkert, men en av disse er nok synderen...vet ikke om Skaubjønn har funnet ut av det på sin drilling ennå.

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og skaubjønn har ERA svingmontasje på våre drillinger.

Meget bra montasje hurtig å ta av/sette på kikkertsiktet og aldri treffpunkt endring. Skaubjønn mistenker kikkertsiktet sitt og skulle få sjekket opp dette men vet ikke om han har funnet ut noe ennå.

Fordelen med svingmontasje kontra hake er at man enkelt kan bytte kikkersikte om man skulle få lyst til det, og så er den jo en del rimligere en hakemontasjen.

Link to comment
Share on other sites

Tror en EAW svingmontasje med Hebelschwenk (hendel) ligger på rundt 4.500,- God og rask montasje :D

 

Jeg gikk ned til å skyte på 50 meter med min merkel, forskjellig patroner på forskjellige blinker. Dette viste at det var stor variasjon på de forskjellige patronene. Fra 35 mm med Norma FMJ til 14mm med S&B 139gr SP. For å utelukke i allefall deg som skytter, så skyt helst i benk eller i allefall med godt anlegg. La våpenet ligge så dødt som mulig. Jeg ventet i 6-10 min imellom hver skudd, på en overskyet dag for 3 uker siden. Jobber nå med å prøve å finne / lade noe som kan brukes på toppjakt. Noe SP desverre ikke er egnet til.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt sittende i benk med sandsekker, og hadde en bredde spredning på 15cm og høyde spredning på 18cm på 100m

Skal prøve på ca 30 meter neste gang.

Prøvde 3 forskjellige typer ammo i 50 gains.

skjønner ingen ting jeg, for montasjen og kikkerten sitter som f... og jeg tok den heller ikke av under testen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd uten kikkert . Kun åpne sikter på en 30 -50 meter. Skutt 3 skudd med 15 -20 minutters mellomrom. Går det da greit. Er problemet kikkert siktet eller montasjen. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd uten kikkert . Kun åpne sikter på en 30 -50 meter. Skutt 3 skudd med 15 -20 minutters mellomrom. Går det da greit. Er problemet kikkert siktet eller montasjen. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

Husk at utslaget av varmeskyting er mye mindre ved bruk av de åpne siktene enn ved bruk av kikkert :wink:

Jeg ville prøvd med en annen kikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Uansett varmgang, vil den ikke sørge for 20 cm spredning.

Min zoli i 7x57 gir nr 2 4 cm opp, nr 3 5-6 cm opp, så stabiliserer den seg der. Minimal spredning sideveis.

 

Og med skadedyrkaliber med lette kuler og ditto varmegang skulle varmespredningsproblemet være enda mindre. Hvis du er sikker på kikkerten, er mitt tips montasjen. Zolimontasjen med to hendler har vært omtalt før, den gir større sjanse for spredning.

Min har kun en hendel. Dette skulle alikavel bare påvirke når du tar av og på.

 

Som sakt, sjekk montasjen!

Link to comment
Share on other sites

jeg skaut med merkeldrillingen min i forrige uke når det var noe så jæ.....g varmt tok prøven deretter skulle jeg øve litt mere med åpne sikter,vet at børsa samler godt både med åpne og med kikkert men ikke den

dagen ,den gikk ikke bra idet hele tatt tror rett og slett at det var for varmt til at den fikk kjølt seg ordentlig,

hvis jeg ikke venta 20 min mellom skuddene,men sånn er det med lodda løp desverre men ingen betyding når det er jakt for meg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Helt rett. Varmespredningen er i vertikalplanet. Ikke horisontalt. Skyt med åpne sikter .Se hvordan det går :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Min erfaring er at varmespredning er både vertikal og horisontal. På min Heym drilling, sprer treffene seg opp og til høyre, når det blir varmt. Jeg var på banen på mandag, for å finjustere kikkerten og aimpointen. Jeg veksler mellom de to. Og jeg brukte 17 patroner. Og for meg er eneste løsningen, å skyte ett skudd. Reise seg og vente til resten er ferdig å skyte. Og så gå fram og lappe med en rød tusj for å merke lappenen. Og så rusle tilbake til standplass for å gjøre seg klar til neste skudd. På denne måten skyter drillingen min like bra som Remingtonen min. Det er klart at dette tar tid, men drillinger er ikke for utålmodige personer uansett.....

Link to comment
Share on other sites

@ Gordon Setter:

Hva slags drilling og montasje er det skaubjønn har?

Hesann. Jeg pusser opp, og har ikke rukket å se på drillingen min enda. Regner med at det er løst retikkel, og håper SuB tar det på garantien. Er som Gordon Setter har skrevet ERA sving montasje, den har jeg også på dobbeltrifla og har hatt på en rekke rifler tidligere. Stoler helt på montasjen!

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell mellom drilling og vanlig kombi når det gjelder spredning? Har nemlig en Zoli 12/76 - .222rem. Skjøt tjue treningsskudd for en tid tilbake. Fem skudd og fem minutter pause mellom hver serie. Kun på siste skuddet i hver serie merket jeg at treffpunktet steg, men det var ikke mer enn ca 5 cm. På den elektroniske skiva var ingen av de tjue skuddene dårligere enn 5,0. Skiva viser opp til 5,9. Vet ikke helt hva dette utgjør på skiver med opp til 10. Ble i grunn bra fornøyd! Kan liten varmespredning ha one med kaliber å gjøre og kanskje? .222 er jo ikke akkurat noen kanon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips. Gikk over montasjen i går, og det ser ut som jeg fant feilen.

Hadde lurt seg litt Loctite mellom sikteskinna og base-skinna. Fjernet det og skrudde alt godt i sammen.

Har vært på bana nå og konstanterer at sidespredninga er borte(untatt den jeg har skyld i sjøl).

Fikk videre et tips av Bjørns Jakt og Fiske om å skyte rifleløpet deretter begge hagleløpene osv.....

Dette virka bra og er nå nede på 3 skuddssamling på 5 cm @100m.

Begynner og føle meg mer kofortabel nå :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...