Jump to content

Bilder av kniver (a moment of zen)


omega

Recommended Posts

Siden det er fredag ettermiddag og anledning for de noe lettere trådene, tenkte jeg å poste et bilde som jeg både håper og tror andre vil finne glede i å hvile øynene på. Det er det av Edwards Stamascus-kniv og Trons Blaser K95:

 

blaser_stamascus.jpg

 

For meg er dette så vakkert at det nesten blir for vulgært å få havesyken.

 

Ha en fin fredag - og helg - alle knivinteresserte!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Flott kniv. Selv har jeg mer sansen for de litt mer tradisjonelle knivene. Min favorittknivmaker er Harald Sellevold. Jeg var en periode i min barndom medlem i Bergenstollekniven, og Harald var en av flere hyggelige knivmakere som tok seg tid til å vise og forklare meg og min bror hvordan vi skulle lage våre egne kniver. Det ligger mange bilder på nettsiden hans, men siden jeg ikke vet om det er ok praksis å "hot-linke" så legger jeg heller ved linken til bildene.

Harald lager både kniver som er veldig tradisjonelle.

men også litt mer utradisjonelle og spennende.

Her er en med damask-stål, siden tron og omega har sansen for det

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Flott kniv. Selv har jeg mer sansen for de litt mer tradisjonelle knivene. Min favorittknivmaker er Harald Sellevold. Jeg var en periode i min barndom medlem i Bergenstollekniven, og Harald var en av flere hyggelige knivmakere som tok seg tid til å vise og forklare meg og min bror hvordan vi skulle lage våre egne kniver. Det ligger mange bilder på nettsiden hans, men siden jeg ikke vet om det er ok praksis å "hot-linke" så legger jeg heller ved linken til bildene.

Harald lager både kniver som er veldig tradisjonelle.

men også litt mer utradisjonelle og spennende.

Her er en med damask-stål, siden tron og omega har sansen for det

 

mvh

Oddvar

 

Nå er nok ingen av de å regne som tradisjonelle norske kniver, men som moderne norske kniver i Knut Vollbakken stil. :wink:

 

Det er gjerne stor "skepsis" i Norge til fulltange kniver, men kan nevnes at til og med Bjarne Engli har smidd fulltangejaktblad. :D

Link to comment
Share on other sites

Flott kniv og flott børse, det må eg sei Omega.

 

Legg ut bildet av ein kniv som eg har laga. Forøvrig det som eg har som avatar også, men du ser den ikkje så godt der.

 

kniv5.jpg

Dette er blad av Knut Arne Skjervheim, trur eg det var. ( retta opp i feil navn 17.01 )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Damask blad er flott, det er eit nydeligt håndtverk. Eg var ein tur på Dyrskuen for 4 - 5 år sidan, for å kikke på knivmakere og tredreiere. Det var ei fantastisk helg med masse faglig moro og litt flatfyll på kveldene.

 

Utrulig med masse flinke folk her i landet, gjekk i frå stand til stand med tårevåte auge, og fotograferte utav det ville...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...