Jump to content

Bør yttertreff på jaktfelt være vitalt treff?


Grimm

Bør yttertreff på jaktfelt være vitalt treff?  

63 members have voted

  1. 1. Bør yttertreff på jaktfelt være vitalt treff?

    • Yttertreff i jaktfelt bør være innenfor vitalt treffområde.
      36
    • Yttertreff i jaktfelt kan trekkes utenfor vitalt treffområde av skytetekniske årsaker.
      28


Recommended Posts

Har aldri prøvd meg på en slik avstemning før, men en gang må være den første. :)

 

Jeg har registrert en del uenighet når det gjelder bruk av yttertreff på jaktfeltblinker. Noen er av den oppfattning at i jaktfeltdisiplinen så skal ringen for yttertreff legges slik at skudd i yttertreff rammer vitalt treffområde. Dvs. at det er all grunn til å tro at skuddet ville ha drept det avbildede dyret innen få minutter hadde det vært levende. Denne oppfattningen skyldes gjerne at man ikke ønsker å oppfordre til eller belønne jegere for å avfyre skudd som kun vil skade dyret.

 

Andre er av den oppfattning at det bør kunne tas mer hensyn til det sportslige og det skytetekniske, og at man noen ganger derfor definerer yttertreff utenfor vitalt treffområde. Hensikten er å skape større yttertreff slik at man kan lykkes i å ikke skremme vekk de litt mindre rutinerte skytterne, samtidig som man beholder muligheten for å lage tilstrekkelig utfordrende løyper for de beste skytterne.

 

Meninger om dette?

Er det kanskje slik at (noen av) dagens skiver med fordel kunne ha blitt endret på? Dersom en figur som har yttertreff market innen vitalt område settes på en avstand som er "passe" for de mindre rutinerte skytterne. Kunne man ikke da gjøre denne figuren utfordrende nok for de beste skytterne ved å gjøre sirkelen for innertreff mindre, evt. findele denne sirkelen med mindre sirkler innenfor som alternativt kan gjelde som innertreff?

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt skal være gøy og det skal være trening til jakta! Ser ingen grunn til at ikke yttertreffene kan være så store som figurdesign tillater, selv om det betyr utenfor vitalt treffområde.

 

Et mål må være å rekruttere folk til skyting, får de 12 bom på første stevnet så kommer de ikke igjen. Men får de 4 bom så synes de kanskje dette var gøy og kommer igjen. Da er de mer motivert for å skyte bedre og trener kanskje til og med, da vil jeg si at intensjonen med jaktfelt er oppfylt!

 

Jeg tror ingen oppgående jegere skyter et velplassert skudd i vomma på en bever fordi de lærte det i BOJ-karusellen!

Link to comment
Share on other sites

treffområdet må være litt og gå på når det er snakk om yttertreff,ellers så vil jeg anta at veldig mange ikke faller for fristelsen og ikke deltar,jaktfelt skal og være arti og om vi skal få bare hold som alle føler dem klarer så vil sporten falle bort er jeg redd. et klart skille på innertreff og yttertreff skal det være. di beo skivene er vel di skivene som du får lettest bom på av alle da innertreff og bom kan gå så og si strek i strek. om yttertreff skal krympe så er det vel stregt tatt bedre med mindre innertreff en det som er i dag,og ingen fyller løypene.

Link to comment
Share on other sites

Der skal være yttertreffsone som tilsvarer dødeligt treff. Og der må være en anstendig margin mellom ytter og innertreff.

Yttersonen må være slik at majoriteten av skytterne har mulighet for å få registrert treff.

Enkelte av dagens blinker er for snevre mellom ytter og innertreff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at jaktfelt i utgangspunktet skal være trening til jakt.

Ergo mener jeg at yttertreff bør tilsvare vitale deler sånn noenlunde ihvertfall.

Figurene bør plasseres på en avstand slik at yttertreff er relativt lett. I tillegg bør man bruke viltslag som jegerne kan forholde seg til. Selv om avstanden er liten, er det ikke mange som ville løsne skudd stående mot små mål som f.eks skjære.

 

For å skille de gode skytterne, bør innerblink være liten. Gjerne i kombinasjon med poengdeling. God plass mellom innerblink og ytterblink.

 

I tillegg mener jeg at ringer og grenser for verdier ikke bør være synlig fra standplass, selv ikke i stjernekikkerter. På levende vilt vises ikke vitalt område med en klar, hvit strek.....

Dette kan løses ved å ha ringene på baksiden av figurene (noen slike finnes allerede). Da ville man også unngå de endeløse protestene fra skytterne som tror de ser bedre i sine stjernekikkerter enn anvisere som står med nesa mot skiva.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet litt om dette tidligere i tråden som omhandler Hadelandscupen. De skivene vi opplever å møte i denne cupen er både realistiske hold på storvilt, men også urealistiske hold på andre. Hvor ofte jakter folk jerpe med rifle sittende på 85m? Hvor ofte skyter folk flest et rådyr stående på 120m? Jeg vil anta at de fleste ville sette seg ned på nevnte rådyr, om muligheten er til stede. Derfor er jeg av den oppfatning at jaktfelt først er å oppfatte som skytetrening, hvor det betyr mindre hvor feil yttertreff faktisk er. Som andre sier, om en nybegynner deltar og opplever å få flere skivebom enn treff, pga trange yttertreff, hvor sansynlig er det at han tør vise seg i en slik konkuranse igjen? Dette kan være gjellende for folk som klarer skyteprøva på 1 forsøk også, siden en del BEO figurer har SVÆRT små vitale områder. Stående skyting på disse kan derfor være en utfordring for en hver. Når avstanden strekkes langt nok kan de bli utfordrende sittende også. Jeg er av flere grunner ikke glad i disse BEO skivene, men foretrekker figurer fra BOJ og Dagfinrud. Her er innertreff godt markert og en del har også markert vital sone, men ikke alle. Forslaget om å ikke ha innertreff synlig blir for min del søkt, all den tid dette faktisk er en skytekonkuranse, hvor det er avgjørende med mange innertreff for å hevde seg. Om du treffer i 4`er ringen eller i 5`er ringen på en elg eller rådyr er fullstendig irrellevant for dyret i skogen, det er en stjernetreff uansett og dyret vil dø raskt. I konkuranse derimot, der teller vi poeng. Det fine med jaktfelt er jo nettopp at det favner så bredt, det er vanskelig nok for de dyktigste, samtidig som det er lett nok for nybegynnerne. Om vi endrer på denne balansen ved å krympe yttertreffene er jeg helt sikker på at vi mister mange deltagere. På Lunner og Lygna har vi år hatt et svært godt oppmøte med ca 350 deltagere på begge stevner. Jeg føler dette bekrefter at noe gjøres riktig.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jaktfelt er jo tross alt en konkuranse da ! Ett sted må jo ytter og innerblink markeres. Hvis man ikke er fornøyd med dagens jaktfelt får man gjøre som enkelte andre gjør, lage ett rent jegerstevne med større blinker og kortere hold. Vet fler som gjør dette. Men det rare er at det fenger ikke det heller. Har vært på ett par og så lite folk ser jeg sjeldent :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener yttertreff bør være innenfor vitalt treffområde på aktuell viltart. Vanskelighetsgraden kan en regulere med skivetype og avstand. Men hva er vitalt treffområde på kråke når jeg skyter med .22-250? Eller motsatt; hva er vitalt treffområde på elgokse når jeg skyter helmantel i .222? Jeg savner de lange holdene som blei brukt før. 250+ m. Litt for å vise hvor vanskelig det faktisk er å treffe noe på slike hold.

Link to comment
Share on other sites

Yttertreff bør jo tilpasses skyteavstand og stilling. Sittende på f.eks. BOJ-bever på 50m på innerring (2'er), så bør ikke mer enn ytterring (1'er) være 3'er. Samme med dyrefigurer med ringskiver, unødvendig å gå utenfor ringene på yttertreff hvis holdet er sittende og eller stående på kort hold. Men det bør være opp til hver arrangør å vurdere, uansett må vi praktisere større yttertreff enn innertreff etter min mening, og spesielt på lengre hold der < 12x forstørrelse blir en ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det bør være en god differanse mellom inner og yttretreff. noe som bør vurderes ut i fra avstand.

 

liker ikke BEO skiver netopp pga liten differanse mellom inner og yttertreff og for den gjenomsnittlige skytter så er det fort gjort å tape treff her

og som flere andre mener så er dette ikke oppløftende og vil bremse lysten til å delta på stevner !

 

at det settes strengere krav til treff i feks Nm.LM.og FM er helt greit men på vanlige approberte stevner bør dette være noe snillere

 

tror det er viktigere å få med flest mulig til å skyte en å henge oss opp i om hovedtreffet er vitalt eller ikke ? da blir det fort mere vi kan henge oss opp i hvis

alt skal være 100% korekt hele tiden !

Link to comment
Share on other sites

Du får ta en tur til Lunner neste år Flatin, da tipper jeg vi flytter elg og hjort enda lenger ut. I år stod dem på ca 230m. :mrgreen:

 

Det høres meget bra ut! Jeg har dessverre ikke fått skutt et eneste stevne i år, til tross for store ambisjoner. Men det er ennå noen muligheter igjen. Har skrudd inn igjen (den utskutte) 6,5-06AI-pipa. Ikke så praktisk, men desto mer morro :) Fin på lange hold ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Men det bør være opp til hver arrangør å vurdere, uansett må vi praktisere større yttertreff enn innertreff etter min mening, og spesielt på lengre hold der < 12x forstørrelse blir en ulempe.

 

Jeg er helt enig i at yttertreff bør være større enn innertreff brodsjo! :mrgreen:

 

Når det gjelder poengsirkelen på elg, hjort og rådyr, så synes jeg denne er unødig liten til at den skal være yttertreff ved stående skyting. Som sagt tidligere, det er ikke noe stort flertall som fyrer løs stående på disse dyra når avstanden er over 100m under reel jakt. Derfor finner jeg det naturlig å ha større yttertreff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt jaktfelt siden 1992. Maxavstanden beregnes ut i fra størrelsen på innertreff. Om man tar diameter på innertreff i cm. og ganger med 12, 10 eller 7 i hhv skytestillingene ligg, sitt/kne og stående. Denne er grei.

Avstand/vanskeliggrad må beregnes ut fra innertreff som er rund, ikke yttertreff.

At man blir premiert med treff i snute/kjeve, stek og mageregionen er noe suspekt. Men nå tror jeg det er få skudd totalt sett som havner i nevnte områder under f.eks. NM-Jaktfelt. Så det spiller liten rolle.

Link to comment
Share on other sites

Bever på 50m sitt blir det vel drøyt å belønne et skudd i vomma på dyret, å bomme med en halv meter på 50m sitt fortjener ikke poeng. Rådyr,elg og hjort på lange hold er det jo greit med treff i hele dyret siden mesteparten av poeng sirklen er innertreff, men på for eks et rådyr på 70m stå med 4-5 inn bør det ikke vera mer enn vital del.Når det gjelder de boe skivene så er jo de bare helt idiotisk laga, skiller jo ofte bare en 1cm fra innertreff til bom, synd dom er laga sånn for dom er jo fine å skyte på ellers.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg der brunst, på de figueren som det er markert treff i hele dyret, burde det brukes. Det vil si at på beveren på 50 meter er det treff i hele dyret, og på rådyr er det treff i hele dyret på 70 stående og ikke bare ringene. Men på ulven, reven og de figurene som det er markert et vitalt treff område burde det brukes, disse figueren er det ikke merket av treff i dyret, å da blir det dumt å bruke hele dyret som treff. Trur ikke jaktfelten har noe å tjene på å ha liten treffområde, blir bare mindre deltagere på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg aldri helt skjønt logikken i forskjellen på markeringen på enkelte av disse blinkene. Noen ganger blir inner/ytter holdt innenfor vitalt område, mens andre ganger er ytter markert på så godt som hele dyret? Det blir gjerne ikke helt riktig å henge det på produsentene av blinkene heller, alle blinkene er godtkjent av veterinær.

 

Jeg har blitt spurt på stevner om hvorfor det er greit å skyte en bever i ræven mens det er ugreit å gjøre det samme med en hjort. Jeg blir i grunnen et godt svar skyldig.

Link to comment
Share on other sites

innertreff og yttertreff er vel sett på litt ut fra nettopp at det er en konkuranse og det skal skilles på treff,er enig at på sittene på kort hold så burde ikke hele dyret telle som treff. bommer du her så har du fortjent bom uansett. det at vi med stjernekikkerter ikke skal se treffområdet-ringene er jo egentlig et argument jeg ser det store poenget med,hva da med tolking av skiver,skal du sette tolken inn fra baksiden av skiva. nei jaktfelten er grei slik den er nå, det og få med flere der det kansje er tynt med jaktfeltskyttere er ganske enkelt og gjøre jegerkompiser nyskjerrige og forklare hva det er og rett og slett ta dem med på stevner så dem får prøvd. for jegere som kansje ikke har vært nøye med innskyting og ikke vet at på korte hold så må en holde høyt i treffområdet osv da blir det ikke 150p og di det gjelder vet jo det selv også,så vi kan ikke lage løyper som alle fyller.vi som arrangsjører må være bevist på og velge en del store figurer skal det fenge di lokale jegeren,om det lar seg gjøre da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er greit med argumentene for stort yttertreff med tanke på rekruttering og deltakelse.

 

Men hva med problemstillingen og kritiseringen rundt skadeskyting/ettersøk etter store rovdyr? (les: gaupe og ulv)

Var på mitt første jaktfelt i år og sitter igjen med et meget godt inntrykk. Det eneste jeg stusser over er at yttertreff på gaupe-blinken dekket omtrent hele dyret, fra hals til hale.

Hvilke signaler sender det til motstandere av jakt på rovdyr?

Hvilket inntrykk sitter en fersk jeger igjen med? vil denne jegeren tro at et skudd i vom er greit siden det er godkjent treff på jaktfelt?

 

Detter gjelder kanskje andre skiver også, men det er denne skiven jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se hvordan man klarer å koble skadeskyting av vilt med en skytekonkuranse?

 

Jeg vill minne om at man med slik tankegang, fort kan bli så PK at det hele blir kvalmende.

 

Om man skal dra dette helt ut, og likevel dra en slik kobling. Er det fornuftig at minst en markering på blinken, tilsvarer vitale områder (for å ha en almen opplysende effekt). Utover dette er det størst mulig trefflate som gjelder (men allt med måte). Det lille jeg har skutt av jaktfelt, har etter mitt syn vært opplysende nok for min del, i forhold til vitale soner o.l.

Link to comment
Share on other sites

nei, vi som jegere drar forhåpentlig ikke slike paraleller,

og vi har vel et annet syn på ting enn de som skriker høyest om antallet skadeskytinger.

 

Her var det snakk om hvorvidt yttertreff bør være vitalt eller ikke, og det synes jeg det bør være.

 

Hva mener du med PK forresten? Jeg skjønner rett og slett ikke hva som menes med den forkortelsen.

Link to comment
Share on other sites

Aiwass, jeg antar at du var en tur på stevnet på Moelv i går? Den gaupa ble satt på ca 110m stående. Begge ringene som finnes på den ble benyttet som innertreff. Hva mener du ville være naturlig å benytte som yttertreff om ikke resten av dyret skulle være det? Vi MÅ skille mellom konkuranse og jakt, det tror jeg faktisk rovdyrelskere klarer å gjøre også. Om du har så store moralske problemer med å skyte jaktfelt på pappdyr, er kanskje DFS felt mer i din gate? (Der skytes det jo bl.a. på figurer som etterligner en gammel hjelm, oppleves det bedre? :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

@Kammerherren

 

Njet. Det var på et stevne tidligere i vinter. (Gaupe sittende på 119 m)

Jeg har aldri sagt jeg har noe problem med å skyte på hverken det ene eller det andre.

-Men er det ikke for å bli bedre skyttere vi driver med skyteøvelser som jaktfelt? For å kunne sende avgårde et skudd som vi vet at treffer innen vitalt område?

Link to comment
Share on other sites

Aiwass, jeg synes spørsmålet ditt rett og slett er en mistillit til norske jegere og skyttere. Jeg tror alle klarer å skille mellom jakt og konkurranse, og ser ikke problemet du beskriver. Må da være mye bedre å få folk ut på jaktfelt og trene, enn å lage det helt lærebokrett, med resultat at mange middels skyttere ikke gidder, fordi de ikke opplever at de treffer noe. Ad rovdyrmotstandere, så tror jeg ikke de vet at jaktfelt finnes engang, så de hadde jeg ikke ofret en kalori på å bekymre meg om.

Link to comment
Share on other sites

jaktfelt er en konkuranse gren uten tvil som har vært sagt før. og løypene må settes slik at det kan skille di beste skyttere. det er som sagt bedre og legge opp en lukket jeger felt som di som ikke har skutt før prøver seg på først.dett vil også virke litt inn på selvtilitten deres da di sansynelig treffer mer og synes det er morro. men så er det sannelig ikke lett og få den vanlige jeger ut i ei feltløype.har prøvd og få med mange jegere men du verden så mye undskylninger en får høre. jeg setter sannelig mål av meg og gjøre resultater selv også,men det må da jaggu den gjevne jeger gjøre også.glem resultatet og si at det er en konkuranse mot deg selv så kan det bli arti også.blir det alt for mye press så er det ikke morro lenger heller.

litt om skiver så synes jeg beo skiver ikke er brukbare og skyte på.her er yttertreffet veldig urettferdig da du for eks innnertreff og yttertreff er mer eller mindre ring i ring på ene siden av figuren, og på andre siden så er det 30cm.boj skivene er di beste der synes jeg da yttertreffen er mer fordelt på dyret.og selv om en skytter skyter 150p stevne etter stevne så kan faktisk selv han skadeskyte på jakt. og om du treffer bra kalven i papp på 200m så er det ikke sikkert det går like bra om du gjør det i elgjakta med en elg med kjøtt og blod.dette er noe alle skjønner veldig fort tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes enkelte ganger at mye av dyret kan telle som treff, dette mest pga rekruttering og "selvtillits oppbygning" for ny ankomne. For nivået begynner å bli så høyt inne jaktfelt nå at hvis en bruker mye beo skiver hvor yttertreffen er såvidt større enn innertreff på enkelte figurer tror jeg at en skremmer vekk endel ny begynnerer for det er ikke så morro å debuterer med flere nuller.

 

Var senest på stevne i dag hvor løypa var i overkant tøff for den vanlige jegeren. Dette var jegerstevne med kun 1 klasse. Det var vel ca 60 på stevne og jeg tror ikke 45 av greide100 poeng. Og det er ikke særlig motiverende. Når det er satt opp ekorn og mår på rett over 90 meter og skjæra på stå på 38 meter, så har hvermansen store problemer med å treffe disse. Da syntes jeg at en fort kan kvele interessen.

 

En skal helt klart ha stevner som er krevende men jeg syntes figurene over tid nå har javnt over blitt mindre og mindre. De beste skyter rundt 150 uansett hvordan løypa er, men det er stor forskjell for "hvermansen" å få javnt med treff eller å nulle på flere hold. Da kan en heller ha 2 skille figurer og lege disse sammen.

 

Jeg ser i hvertfall rundt her at interessen er der, men for å få fler med så må en ha noe som er overkommelig. Jeg er lit opptatt av å prøve å få med den vanlige jegeren slik at han trener litt mer enn de 30 skuddene og da må en legge det litt tilrette.

Link to comment
Share on other sites

@aiwas

Vet du hva? Jeg synes du heller skulle ha tatt deg en tur til Moelv i går jeg, fint å støtte opp under stevner som er i nærmiljøet, spesielt når du er opptatt av at vi skal bli bedre skyttere. Du har jo bare litt over en time og kjøre mener jeg. Litt trist at Pettern må konstatere at flesteparten av deltakerne kommer fra oppland og Buskerud når stevnet blir avholdt i Hedmark synes jeg. Det blir jo litt feil at folk som deltar på 1 jaktfeltstevnet i sesongen skal sette standaren for hvordan det skal gjennomføres?

 

@Jamt

Jeg er redd en del arrangører tenker for mye på pengesekken når de setter opp løyper. For meg høres det helt absurd at det benyttes ekorn og mår på rene jegerstevner. Med tanke på at innertreffen på disse krever at børsa virkelig går midt i på den bestemte avstanden for å ha mulighet til å treffe. Nei, på rene jegerstevner, der flesteparten av de som deltar faktisk benytter elgrifla som ikke er perfekt skutt inn med et godt klikksjema, der bør det benyttes store figurer, gjerne elgokse, rein , hjort, rådyr, ulv, gaupe, elgkalv og andre figurer med romslige treffområder.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt jegerstevne her i Lier forrige helg, der sto jerv og villsvin på 300 m. :shock: Skikkelig moro med 458, selv om jeg bare fikk ett treff på måren. (tabellen sa 25 knepp fra 100, skulle nok tatt 28)Samlingen satt lavt, dessverre. Kråke på 80 m var heller ikke helt lett, men jeg tror samtlige som var der tok dette for det det var, trening og moro men med figurer og opptelling av poeng. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mår på 300m?! Himmel og hav. Jeg er forsåvidt tilhenger av litt lange hold, men da fortrinnsvis på vilt som er mulig å treffe på slike avstander. Jeg tror de færreste jaktfeltskyttere hadde truffet bra på den figuren om de så hadde brukt benk og skytestøtter. PS: Hvor mye vind skal til for å blåse .458-kula di ut av innertreffet på mår på 300m?

Link to comment
Share on other sites

OOOps, skrivefeil, jerv mente jeg.

 

Tja, vind ja. :roll: Nå var det ikke noe vind omtrent, skrudde ikke for det, men med bc 0,28 og 405 grain flatneset kule, så kan du jo regne selv. Utgangshastighet 735 m/s. Ble noen fine hull i skivene da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

OK, jerven er vesentlig større, men fremdeles liten på 300m. Men da er det ihvertfall et realistisk håp om å treffe. Høres morsomt ut! :)

PCB sier 10,5 cm pr. sekundmeter vind. Sammenholdt mot Beaufortskalaen så er det ikke mye tegn en skal se til vind før en blåser av skiva. Men jeg er ikke helt kalibrert på praktisk vindstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Moro var det. Det er noe eget når det er konkurranse. Selv om dette var en liten konkurranse kun i skytterlaget, så er det konkurranse, og da er det mer moro enn når det bare er trening. Men den var ikke spesielt stor å sikte på med 1-4-kikkert med tysk 4-retikkel. :D Villsvinet på samme avstand var bedre, og der ble det nesten fullt, selv om det var sittende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...