Jump to content

Hvilken 18-200 mm er best


Sportskytter

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er ganske så sikker på at jeg hadde gått for Sigma. Har 3 Sigma-objektiver selv, men ingen 18-200. Sigma gjør det generellt bedre enn Tamron i de testene jeg har lest, hvis jeg ikke husker feil. Har også en gammel Tamron til min gamle Nikon F-801. Den var jeg aldri helt fornøyd med. Jeg synes ikke den var så skarp som den burde være.

Link to comment
Share on other sites

En liten faktaopplysning: Nikons 18-200 har f/5.6 som største blender ved 200mm. Det er jaggu mørkt nok. Både Tamron og Sigma har f/6.3 som største blender ved 200mm, det er enda en tredjedels blender mørkere.

 

YMMV, men dette alene er nok til at jeg for min del ville holdt meg unna tredjepartsoptikken. Testene anyder også at tredjepartsoptikken har treg autofokus og dårlig skarphet.

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-200_3p5-5p6_vr_afs_n15/

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_18-200_3p5-6p3_os_n15/

 

Du får nok et bedre objektiv ved å kjøpe original Nikon, men om denne kvalitetsgevinsten er verd ekstraprisen er det vel egentlig bare du selv som kan svare på. Jeg for min del ville nok ikke kjøpt Nikonen heller (sånne superzoom'er er litt for fulle av kompromisser for min smak), så at jeg ikke ville brukt ei eneste krone på noen av de to andre er kanskje ikke så nyttig for deg å vite, selv om jeg ville valgt Nikonen hvis disse tre var det jeg hadde å velge mellom. Vær uansett OBS på at du får ikke topp-optikk ved å satse på en slik superzoom. Personlig ville jeg heller spart opp til f.eks. 16-85 + 70-300; det gir mer vidvinkel, lengre tele, bedre skarphet, mindre fortegning og litt mer lys i den lange enden. Men, som sagt: YMMV.

 

Bunnlinje: Nikonen er "best", kvalitetsmessig sett. Er den verd ekstraprisen? Det avgjør lommeboka di og kravene dine til optikken.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening vil ikke 18-200 kunne bli bra, det er for stort spenn, og du får en elendig vidvinkel og en grumsete tele. Kjøp 17-35/2,8 og 70-200/2,8 VR, det blir bra.

 

Bruk pengene på bra glass, det holder seg evig, selv om du bytter kamera! Dagens Nikon kan fortsatt bruke linser fra 1959!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha bytta, kjøpt og solgt diverse optikk til kamera, so kjøpte eg me til slutt eit objektiv som eg er veldig fornøyd med, eit Sigma DC 17-70 mm 1:2.8-4.5. Denne bruker 77 mm filter, er relativt tung, men denne brukar eg i 95% tilfellene eg brukar kameraet mitt... Og det som er veldig fint er at den går ned i 2.8 for litt vanskelig lys..

 

Optisk sett så ser eg ikkje store forskjellen på det proff objektivet eg hadde frå Canon før, som var fast 2.8, men den er litt treigere på fokusering og når du tar bilder rett opp/ned, så er ikkje den fast nok, sånn at den zoomer seg utover.. Men prisen tatt i betraktning, så er det eit godt valg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har originale Nikon 18-55 og 55-200 i dag men lurte på og bytte ut disse for å få alt i en linse slik at jeg slipper å bytte linser, ofte har man med seg feil linse har jeg erfart mange ganger så det hadde vært veldig greit med en linse.

Jeg har prøvd dette i dag å det virket da greit nok syns jeg. http://www.japanphoto.no/product/objektiv/sigma-nikon/sigma-18-200mm-f3.5-6.3-dc-if-asp-for-nikon/

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 17-35/2,8 og 70-200/2,8 VR, det blir bra.
Smak & behag, men jeg ville nok savnet området fra 35mm til 70mm. For meg blir det litt stort sprang mellom disse to. Og 70-200/2.8 koster både skjorta og halve skinnet på ryggen, så den er nok utenfor budsjett for flere enn meg...

 

Enig med 625 her.. Du kan også gå for 70-200 f4 om 2,8 blir for dyrt.. :)
Spørs om det blir så mye billigere, for da må'n bytte til Canon.

 

Nikon lager ikke 70-200 f/4, det er det Canon som gjør. Men Nikon lager en 70-300 f/4.5-5.6 som får rimelig gode skussmål

 

Jeg har originale Nikon 18-55 og 55-200 i dag men lurte på og bytte ut disse for å få alt i en linse slik at jeg slipper å bytte linser, ofte har man med seg feil linse har jeg erfart mange ganger så det hadde vært veldig greit med en linse.
Tja... Tjo... Skeptisk. Men hvis du er fornøyd med bildekvaliteten fra 18-55 kit'en og den rimelige 55-200'en, kan nok en 18-200 være et alternativ. Og hvis du ha testet f.eks. Sigmaen og mener at den er bra nok for deg og ditt bruk, hvorfor spør du da? :)
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Nikon 16-85 og 70-300 som Sako nevner. Tross disse gode objektiver er det på noen turer jeg synes det er for mye og for upraktisk å drasse på to objektiv. Da er Sigmaen i 18-200 ideell når jeg vil bruke speilrefleksen som et stort "kompaktkamera".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Nikon 16-85 og 70-300 som Sako nevner. Tross disse gode objektiver er det på noen turer jeg synes det er for mye og for upraktisk å drasse på to objektiv. Da er Sigmaen i 18-200 ideell når jeg vil bruke speilrefleksen som et stort "kompaktkamera".
Det er i slike tilfeller at jeg tar med denne. Eller denne. Eventuelt klarer meg uten området fra 85 til 200mm. 8)

 

Men sånt avhenger veldig av hver enkelts smak, behag og preferanser, så jeg skal ikke si at det som er rett for meg nødvendigvis er rett for trådstarter (eller andre)

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter

 

Hvis du ikke ønsker å gi for mye for objektivet, og bruker det mest for "amatør" bruk er Sigma sin 18-200 et bra allround alternativ. Dog har ikke dette objektivet den beste blenderen, men skal man ha det på du bruke masse penger !

Du får et objektiv som kan brukes i de fleste situasjoner. Dekker trossalt er stort område.

 

Som andre har nevnt, skal man ha noe bedre så er Sigma sin 70-200 f2,8 skikkelig bra ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Etter min mening vil ikke 18-200 kunne bli bra, det er for stort spenn.

Når du synes 10x zoom er for stort spenn for objektiver, er det en tankevekker når deg gjelder kikkertsikter med stort zoomområde.

 

Objektivet trenger ikke lenger å designes konfokalt, siden det har autofokus. Ikke trenger den å ha konstant lengde, og det gjør ingenting, om optisk akse flytter seg ved zooming. Vekt spiller mindre rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nikon sin 18-200 VR får dårlige tilbakemeldinger på byggekvalitet. Mange som klager på det.... Optisk er den dog noe bedre enn Sigma-Tamron, men jeg har slått fra meg den linsen...

 

jeg har en Tamron 18-200 dog....

Problemet med den er treg autofokus. Bildene er skarpere med kit-objektivet 18-55.

Men 18-200 er praktisk på reise.

Ellers kommer jeg til å kjøpe mindre men flere linser. 18-200 blir aldri det samme som dedikerte vidvinkel og zoom-linser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt nikons 18-200 på mitt d200 og synes det er et flott turobjektiv. Jeg ville helt klart kjøpt dette fremfor sigmas og tamrons alternativer. Først og fremst pga at høyeste blender er lavere på nikon (som andre nevner 5,6 vs 6,3 er faktisk stor forskjell), men også fordi nikons egne objektiver holder seg bedre i pris (på generellt grunnlag).

 

E slikt objektiv er fullt av kompromisser, men til syvende og sist fungerer det svært godt til sitt bruk. For hver eneste brennvidde finnes det bedre alternativ (selvsagt), men hvis man trenger ett objektiv som dekker en stor 'range' og som gjør en ok jobb så kjør på.

 

 

Min anbefaling:kjøp et brukt ett på www.foto.no. Du bør få det for fra 3500 kroner. Ta en titt på bildene du tar iløpet av et halvt år med objektivet og sjekk hvilken brennvidder du har brukt. Da får du en god pekepinn på om objektivet er noe for deg eller ikke.Liker du det ikke så selger du det bare igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...