Jump to content

En erfaring rikere - vask av tomhylser


fredrik

Recommended Posts

I dag ble jeg en tanke klokere hva gjelder vask av tomhylser.

 

I går hadde jeg det litt travelt da jeg skulle lade opp 50 223 V-max-patroner. 50 tomhylser ble vasket i en fei, og tørket i ovnen på 100 grader.

 

Da jeg tok ut tennhettene så jeg at det var litt fukt i tennhettelomma, tenkte at det ikke spilte så stor rolle... Vel, det gjorde det.

 

På skytebanen i dag fikk jeg klikk på samtlige av disse Norma-hylsene hvor jeg hadde observert litt fukt.

 

En annen erfaring jeg gjorde meg var hvor viktig det er å skylle hylsene NØYE etter man har brukt sitronsyre. Leste et sted her på forumet at vaskemiddel og sitronsyre var gull, så det ble testa. Dette vil jeg ikke anbefale til noen... Det vaskemiddelet som ikke hadde løst seg helt opp ble liggende som små hvite sandkorn inni hylsene.. Det ble og tydeligvis værende igjen noe utpå hylsene, så flere av dem fikk et grønt irr-bellegg på seg...

 

Har i dag vasket hylsene på nytt, i varmt vann med sitronsyre og litt zalo i. Har så kokt dem i zalo-vann, og så kokt dem i rent vann. Avslutningsvis har jeg skyllet hver enkelt hylse under springen, for å være sikker på å få med det som måtte være igjen inni... :)

 

Er litt bekymret for de hylsene som fikk slikt grønt irr.. Er det svekket metall på dem nå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt glovarmt vann rett fra springen, Zalo, og "pepret" kummen godt med sitronsyre. Rørt litt rundt, kansje ti min., deretter skylt godt i varmt vann. Ristet av det meste, og tørket over natten. Dette blir blankt, og ren messing uten rester av noe. Jeg hiver alle hylsene etter skyting, møkkete eller ikke, rett i vibratoren, vasker etter kalibrering/trimming, rifle/enstasjons. Hvis du lader på progressiv presse ville jeg kun renset i vibrator, og sløyfet vask. Hetta bør være ute under tørk ihvertfall, overrasker ikke at du fikk klikk. Lett irring forsvinner i vibratoren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når eg vasker hylsene tar eg ein tom is box lemper oppi hylsene varmt vann og litt oppvaskmaskinpulver. på med låk rister godt til eg ikkje gider meir. Så tar eg tømer av vannet på med nytt reint vann og tømmer på med nytt vann fortsetter til det ikkje er meir såpe i vannet. Så legger eg det ut på ei avis på siden av ovnen til neste dag, så rett i vibratoren.

Link to comment
Share on other sites

Har en Lyman trommel stående her, men den er kjøpt i USA, så går på 110v.. Det er et lite problem :P Så må finne en løsning der.. Da vil mye være løst for min del..

 

Fremgangsmåten min i dag ble nevnt over her, og jeg avsluttet det hele med å legge dem ut på en klut på varmekablene på badet. De har ligget der drøye to timer nå, så skal ta ut tennhettene nå og se om det har tørka opp...

 

Er litt kjedelig at jeg ikke har en slik die som kun tar ut tennhettene.. Har kun en som presser i samme slengen..

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg gjør det:

Etter pressing går de i vaskemaskinen sammen med dongerien, inni to gamle tennis sokker med knute i enden. Etter vask settes de så til tørk opp ned på varmekablene, på en plank full av spiker. Da er de reine. Når de så er tørket går de i trommelen, for den siste finishen og for å fjerne eventuelle lo rester fra sokkene og vaskepulver rester.

 

ps. fjerner sot fra tennhettehullen før vaskemaskinen. Etter vask sitter dette mer fast.

Link to comment
Share on other sites

fredrik, å tørke hylser med hetta i fungerer dårlig, holder lenge på fukt da. Beste løsning er omformer til vibratoren sammen med progressiv vil jeg tro. Vibrering med brukte hetter er ok. Anbefaler i såfall å dunke halsen mot noe før innsetting i auto-presse, for å sikre tom hylse, hetta samler litt media, dette går ut med hetta.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke hensikten med vask så lenge det finnes hylsetromler. Hylsene går i trommelen. Tømmer dem for media. Bruker sprayfett. Lader patronene i karusellpresse. Hiver patronene oppi en isboks med bremserens og rører lett rundt. Er bare oppi noen sekunder. Lett rulling/tørking på ei fille etterpå og de er ferdige. Har aldri hatt en eneste klikk. Har gått noen tusen skudd.

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Syns det er praktisk med vask etter kalibrering/trimming selv om jeg begynner med trommel/vibrator. Da ved lading på enstasjonspresse, ved progressiv presse er jeg helt enig at vask er problematisk. Explorer, det er vel stikk motsatt? To timer er plenty i vibrator med nøtteskall og hylsepolish.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene trenger for det første ikke å stå over natta. Hvis det er nødvendig hos deg, er det vel for at rensemedia er gammelt. Bruker gjerne 3 timer før pressing for rengjøring, og 1time eller 2 etter pressing til å fjerne hylsesmøring. Ut i fra min lille erfaring har det fungert meget godt.

 

For det andre, bør man slettes ikke la hylsetrommelen stå over natten. Friksjonen som oppstår i trommelen kan lett føre til varmeutvikling og i værste fall brann. Hylsetromling bør skje under en viss form for overvåkning.

 

edit; rettet skrivegrums.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en Lyman trommel stående her, men den er kjøpt i USA, så går på 110v.. Det er et lite problem :P Så må finne en løsning der.. Da vil mye være løst for min del..

 

Hei du trenger ein omformer men du må sjekke kor mange watt tromelen din er på først. Clas olson hadde tidlegere omformer men finner den ikkje lenger du kan jo sjekke vist du har ein butukk i nerheten.

Eller så kan du jo sjekke ebay feks ein slik vist den er nok watt

 

http://cgi.ebay.com/STEP-UP-DOWN-TRANSF ... 4345wt_908

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mulig men syntes problemet er litt hypotetisk siden man bare trenger å slå den på når man er hjemme for deretter å finne på noe annet. Feks å myse på Kammeret :)

 

Tillegg. Min står på betonggulv så er vel ikke så redd for brann i mitt tilfelle.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Har en Lyman trommel stående her, men den er kjøpt i USA, så går på 110v.. Det er et lite problem :P Så må finne en løsning der.. Da vil mye være løst for min del..

 

Hei du trenger ein omformer men du må sjekke kor mange watt tromelen din er på først. Clas olson hadde tidlegere omformer men finner den ikkje lenger du kan jo sjekke vist du har ein butukk i nerheten.

Eller så kan du jo sjekke ebay feks ein slik vist den er nok watt

 

http://cgi.ebay.com/STEP-UP-DOWN-TRANSF ... 4345wt_908" target="_blank" target="_blank

 

Tror du ikke denne er kraftig nok:

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =152536842" target="_blank

 

Forresten en egen tråd om dette her:

viewtopic.php?f=35&t=50102

Link to comment
Share on other sites

En løsning som fungerer fint for meg, er å la være å vaske eller tromle hylsene. Forstår at praktisk og pistolskyttere som plukker hylsene opp av søla er nødt til slikt (og selvfølgerlig svartkruttskyttere), men ellers ser jeg ingen fordeler med blanke hylser fremfor brune.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 4-5000 skudd i året sånn ca.

Det gjelder da 6,5x55 hylser for bruk i DFS.

Jeg har den største Dillon trommelen. Kjøpt fra USA med 110 volt spenning. Kjøpte omformer på Claes Ohlsson. Fungerer utmerket.

Jeg lader hylsene mine 5-6 ganger(kun halspressing) før de kasseres. Da er som regel også løpet utskutt.

Hylsene blir tromlet før hver omladning, i sånn ca 2-3 timer.

Da er de "rene og pene", samt at de er mye lettere å lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg låner tråden litt....

 

Jeg har ikke trommel ennå, så det jeg lurer på er:

 

 

Skal jeg vaske hylsene noe før jeg fjerner tennhetta / presser hylsene? (fjerne sot) Eller kan jeg smøre de opp og presse, sånn at jeg kan ta vasken etterpå og hele hylsen kan tørke fritt uten at vann ligger i tennhette lomma?

 

 

Skal bruke RCBS dier / presse

Link to comment
Share on other sites

Eg tar vannkokeren å koker opp vannet, så har ein god sprut med zalo og 2-3 ss med sitronsaft ( den som vanligvis brukes i te ) oppi og ruller rundt hylsene godt. Så lar eg dette stå til at vannet er lunka/kaldt og skyller minst 3-4 gonger med reint vann, før eg har dei inn i steikeovnen på 75 grader i 2-3 timer. Lar døra stå open etterpå, med varmluftsvifta på, for å få ut fukt frå ovnen. Det fungerer iallefall heilt fint på dei 4-500 hylsene eg har gjort dette med.. :)

Link to comment
Share on other sites

Eg tar vannkokeren å koker opp vannet, så har ein god sprut med zalo og 2-3 ss med sitronsaft ( den som vanligvis brukes i te ) oppi og ruller rundt hylsene godt. Så lar eg dette stå til at vannet er lunka/kaldt og skyller minst 3-4 gonger med reint vann, før eg har dei inn i steikeovnen på 75 grader i 2-3 timer. Lar døra stå open etterpå, med varmluftsvifta på, for å få ut fukt frå ovnen. Det fungerer iallefall heilt fint på dei 4-500 hylsene eg har gjort dette med.. :)

 

Gjør du dette før du presser og etter at du har presset?

 

Det jeg spurte om var før pressing, ikke for fjerning av olje/fett på hylsen etter pressing. En kompis sa han tørket hylsene utvendig med klut og rødsprit for fjerning av kruttrester...

Link to comment
Share on other sites

Personlig vasker jeg hylsene før jeg halspresser dem. Bruker vaskemaskin på 60 grader, hylser i dobbel sokk og arbeidsklær :)

Tror fett og skitne hylser er en dårlig kombinasjon, selv om en rengjør dia ofte..

Tørker så hylsene på varmekabler, smøres og presses.

Vasker dem igjen i varmt vann og zalo.. Tørkes så igjen på varmekabler...

Gulle rene hylser........

Bruker å rengjøre hettelomma før isetting av hette..

Tut og kjør!

Link to comment
Share on other sites

Alle her skriver om hvordan, men få om hvorfor.

 

Hvorfor vasker dere vått?

Det er jo uendelig mye enklere med noen få/mange timer i hylstrommelen istedenfor å rote med zalo, syre, sokker, badegulv og stekeovner.

 

Jeg vasker ikke vått. Tromler bare.

Er det derfor jeg sliter med presisjon?

Kommer jeg til å ødelegge det nye flotte fine Competition Redding die-settet mitt, som ikke var billig?

Kommer haugen med dyre Lapua hylser jeg kjøpte akkurat til å vare mye kortere?

Link to comment
Share on other sites

Gjør du dette før du presser og etter at du har presset?

Eg heilpresser hylsene, så vasker eg dei, til slutt så er det halspressing og fresing av hylsehals..

Hvorfor vasker dere vått?Det er jo uendelig mye enklere med noen få/mange timer i hylstrommelen istedenfor å rote med zalo, syre, sokker, badegulv og stekeovner.

For min del, så er det fordi at eg har relativt lite volum med hylser eg pleier, har ikkje hylsetrommel og fordi at tipset eg fekk første gangen det funka.. :)

Men skal vel tilføye at ønskelista til jul inneholdt hylsetrommel, men julenissen var ikkje einig i fjor dessverre.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Drev å vaska på div måter før sjøl au, mye styr med skylling & dagevis med tørking. Nå har jeg trommel, å alt er mye enklere. En time eller to i trommelen, å hylsene kan lades og skytes med rett etterpå om en vil. En trommel koster jo ikke så mange kronene, å er ei god investering. Mener også at hylsene varer lenger med trommling, enn div behandling/vask i div kjemikalier, som sliter mye på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Det går meget hurtigere med vask + tøring, hylsetromler skal jo stå natten over :roll:

 

Emm..... nei.

 

Jeg lar hylsene ligge i hylsetrommelen i 2-4 timer alt etter hvor skitten de er, maks 4 timer. Slenger de oppi etter at de er skutt, deretter i pressa, oppi trommelen igjen, ferdig.

 

Så jeg har sluttet for lengst å vaske mine hylser i flytende lurium, da DET tok for lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Neida Xprez - Vasket 400 hylser på 2,5 timer i går, og det gikk så fint så. Så det tar ikke så mye tid, vasking, skylling og inn i varmluftsovnen på 40 - 50 grader i 3 kvarter - ferdig. Hylsene var tørre som en ørken ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt udiskutabelt mer arbeid å vaske hylsene, fremfor å tromle dem..! Mulig man faktisk kan gjøre det raskere, men forskjellen er at med trommel, så rekker du å se en film osv i mellomtiden. Vasker du må du jobbe aktivt. :)

 

Har gjort mye av begge deler. Både 223 og 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Før vaska eg med zalo og sitonsyre, tørka i baker ovnen. Masse jobb! No sjekkar eg om hylsene er fri for sand, smører og presser. Etter på tørkar eg av dei med ei fille med rødsprit, har ikkje hatt problemer av noke slag. Det meste fungerer men dette er minst jobb. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...