Jump to content

Jakt med luftgæver?


skarvegutt

Recommended Posts

Hvor mye energi som "legges igjen" i dyret har ingen sammenheng med effektiviteten i en jaktsituasjon. Gjennomskyting fører som regel til raskere død enn om kulen blir i viltet.

De fleste luftgevær lager mer enn nok skade på mindre dyr til å være nesten umiddelbart dødelig.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at vi har dette forbudet behøver ikke være annet enn at en eller annen byråkrat i Direktoratet en gang for lenge siden ikke hadde snøring på hva som fantes eller ville kunne finnes i framtiden når det kommer til hva som helst og på det mangelfulle grunnlaget kom fram til at det da burde være forbudt.
Tok og fikset den for deg, slik det står nå er det gyldig for størsteparten av det som er forbudt som "våpen" og en hel del andre ting som står på nei-liste i et vilkårlig hjørne av byråkratiet...

 

For øvrig, jeg ser ikke umiddelbart bort fra at en kule som stopper i viltet avsetter mer energi enn en som plystrer gjennom. Særlig ved større hastighetsdifferanser.

En kule som blåser gjennom vil ta med seg vev ut på baksiden, og en del av den kinetiske energien kulen mister på sin vei vil ha blitt overført til dette.

 

Hvorvidt viltet dør er vel fremdeles mest avhengig av hva det blir hull i.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig, jeg ser ikke umiddelbart bort fra at en kule som stopper i viltet avsetter mer energi enn en som plystrer gjennom

Her er du offer for en misforståelse som er svært vanlig, energi avsatt i dyr har ingen sammenheng med dødelige skader, faktisk har energi på projektilet liten betydning for letalitet. Det er impuls/massefart som er det beste målet for effekt på jaktkuler. En kule som "plystrer igjennom" vil i ni av ti tilfeller gi raskere død enn en som stopper i dyret, selv om begge i utgangspunktet har samme energi. Årsaken er at dyret dør av de skadene som kulen gjør på vitale organer, og ved treff utenfor sentralnervesystemet er det blodtapet gjennom blodårer som er revet over av kulen som forårsaker døden. I tillegg vil en kule som penetrerer begge sider av brysthulen føre til lungekollaps mye raskere enn om kulen ikke lager utgangshull. Årsaken er at utgangshullet er større enn inngangshullet.

Link to comment
Share on other sites

Tråden skulle kanskje vært ryddet for svada? Men jeg fortsetter her likevel.

 

De av dere som har peiling på luftvåpen, kan dere gi meg noen råd?

Jeg beveger meg nå ut på et området jeg ikke har peiling på... :?

 

Skal ha luftrifle med følgende:

- PCP

- Magasin

- MÅ kunne skytes links

- Så mange skudd som mulig på en fylling (100++?) om mulig?

- Utgangspunkt .22, men vurderer også .177

- Må holde UK krav 12 F/LBS (altså ikke over)

- Kort og hendig

- Demper

- Pris: 5-10k

 

Skal brukes til trening her hjemme, og jakt utenlands. Derfor UK krav...

 

Skaff deg en krono også!

Skal du f.eks bringe den med deg til UK er det viktig at den ikke gir over 12fp.

Dem er ganske strenge om dem oppdager at den går over!

De fleste stiller seg inn på 11,5fp for å være sikker, ligger du for tett på kan det

at du bruker en annen ammo bringe deg over.

Det medfører at geværet blir destruert og du blir straffet for ulovlig besittelse av

skytevåpen.

Dem er ikke særlig omgjengelige og snille på det punktet!

Link to comment
Share on other sites

Den konklusjonen henger under alle omstendigheter ikke på greip.

 

De luftgeværkulene jeg har i skapet hjemme veier cirka 8 grains. Gitt en utgangshastighet på 250 m/s, gir det en anslagsenergi ved munningen på 15,4 Joule

 

CCI Standard har kuler som veier 40 grains, og har en oppgitt utgangshastighet på cirka 325 m/s. Det gir en anslagsenergi ved munningen på 137,9 joule; nesten en størrelsesorden større enn luftgeværet. Det er ganske enkelt ikke mulig at anslagsenergien på prosjektilet er lavere på i 22LR enn med et luftgevær gitt samme avstand til målet

 

Eksempel, luftgeværkule: http://www.airgundepot.com/rws-superpoint-177.html" target="_blank

CCI Standard: http://www.cci-ammunition.com/products/ ... oadNo=0032" target="_blank

Kalkulator: http://www.pyramydair.com/article/What_ ... ust_2003/5" target="_blank

 

Så kan du regne på 13,43 grains og 256 m/s.

 

Som er hva en HW100 leverer med JSB Exact Monster... :P

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det er nevnt kaniner litt høyere opp.

De er ikke verre å ta enn at dersom man har en grei sprettert og klinkekule så detter dem ved treff i knollen. Det trengs ca 4fpe (gidder ikke regne om til joule) og i England kreves et FAC på alle våpen som leverer over 12 fpe. (FIREARMS CERTIFICATE) og arrester meg gjerne om jeg bommer her...

 

Nå jakter jeg verken på mus eller kaniner (mus på 2 er utelatt) og de mus i huset mitt som er offer for min drapslyst faller for feller eller gift.

Gift er noe dritt da musa typisk dævver inni veggene og den lukta sammen med juleribba er ikke akkurat noe Hellstrøm anbefaler. Bøtte med vippeplanke og vann er fett, plask og null stank. Skyte med illsint .22luft inne gjør jeg ikke....!

Link to comment
Share on other sites

Ordtaket lyder "Man kan lede hesten til vannet, men man kan ikke tvinge den til å drikke". Vannet er i dette tilfellet kalkulatoren jeg benyttet, som lå i det @SveinSkogen siterte, som vist når jeg siterte ham. Hesten er naturligvis @SveinSkogen selv, som i stedet for å benytte kalkulatoren oppgir de data han har på sitt oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Det er grenser for hvor intellektuelle du kan forvente at Kammer-folket er Razumny :wink:

 

dobbelte av energien ved munning for en 8 grains kule

Selvsagt, og mer nøyaktig 28J. Uten å behøve å anta noe ( 8) ), så gir det gjennomskyting på de små småviltartene vi har diskutert, nesten hver gang.

Om jeg skal anta noe, så er det at Ross sitt Daystate Airwolf, gir ca 16J (11.5fp). Den gir gjennomskyting (ikke antagelse) ofte, men langt fra hver gang - på voksen kanin. Hodeskudd = gjennomskyting, kroppsskudd = gjennomskyting litt avhengig av vinkel. Kaninene blir stein døde uansett. Gutten skyter jo >100 kaniner (som blir brukt til noe) i måneden med den rifla, og det blir for dumt å si at den ikke duger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var på besøk i Yorkshire i 1998, verten hadde et .177 luftgevær med kikkertsikte, lyddemper (!) og en raus lufttank som han fylte med en svær sykkelpumpe. Tanken holdt til ca 100 skudd. Vi tømte den på en halvannen times nattevandring med 12V lys og masse kaniner. Det ble vel felt rundt 90 stk etter at vi hadde tatt noen prøveskudd. Mener å huske at samtlige dyr falt momentant.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her er du offer for en misforståelse som er svært vanlig, energi avsatt i dyr har ingen sammenheng med dødelige skader
Jeg er fullstendig klar over at terminalballistikk er langt mer komplisert enn en enkelt kvantifiserbar verdi, men jeg siktet til avsatt energi isolert sett. Som jeg skrev, skuddplassering er det eneste som kan sies å alltid være avgjørende. Alle andre variabler kan man se bort fra ved å endre de øvrige variablene, men så lenge vi snakker om håndholdte våpen uten giftige prosjektiler vil skudd i legg være skudd i legg.

 

For øvrig et interessant felt, terminalballistikk. Synd det ikke er så lett å gjøre det til en yrkesvei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...