Jump to content

Jakt med luftgæver?


skarvegutt

Recommended Posts

Er dette lurt? Er det mulig å skyte dyr som skjære med luftgæver?

1:Tja, kommer an på om du er i et land det er lov å jakte med luftgevær, og om du har bestått jegerprøven, og du har ett luftgevær som det er lovlig å jakte med der en er. Ja på dette, og svaret er klart det er lurt, til og med gøy. Er svaret nei på disse spørsmålene, er svaret at klart det ikke er lurt. :wink:

 

2: Lett som en plett, spesielt med et gevær som bruker 22 eller 25 kaliber kuler (5.5 og 6mm). Ellers er jo avstand ett viktig moment med luftgevær.

 

Med andre ord:

I Norge er det ikke lov å bruke noe annet enn krut våpen til jakt (luftgevær og bue er altså ikke lov å jakte med).

 

I Danmark er det (så vidt jeg har fått med meg) lov å jakte alle dyr med luftgevær, så sant det klarer kravet til annslagsenregi (men normalt er det kun ved kråkejakt o.l. man faktisk bruker luftvåpen).

 

Ett hvilken som helst luftgevær er forøvrig en meget dårlig ide å skyte på dyr med, enten det er lov eller ei. Luftgevær til jakt, er normalt betydelig kraftigere enn ett vanlig billig luftgevær.

 

Håper du ble klokere av svaret.

Link to comment
Share on other sites

ey, da var jeg på en PC.

 

Husk at jakt med luffe ikke er bare bare, det er vanskelig å gjøre ettersøk. Grunnet lav utgangshastighet har luftgevær en veldig krum kulebanen, en feilbedømming av avstand fører ofte til bom. Ofte er det også vinkler inne i bildet.

 

Virale deler på mye av det som jaktes er ikke store greiene. Greier du å treffe en 50øring på 20meter med et fjærgevær? 30m? Greier du 9/10? Hvis ikke, hold deg unna skyting på disse avstandene før du treffer 9/10 alltid1

 

Jakt med bjørn har jeg ikke lest om men big bore bob, har "jaktet" og drept bøffel med luftbørse. http://bigborebob.com/" target="_blank

 

Uk lover; http://www.airgunforum.co.uk/forums/vie ... _airgunlaw" target="_blank

Fac lover; http://www.airgunforum.co.uk/forums/fac ... ocess.html" target="_blank

 

Norge; Ikke lov til jakt med luft. Fritt salg av .177 cal, må søke til onkel hvis man skal ha noe høyere. http://www.airgunworld.org" target="_blank for et meget bra norsk luffeforum med mye kunnskap.

 

Sverige; http://airgun.se/air/viewtopic.php?f=27&t=17184" target="_blank

 

Kalkulator for å regne kraft med luffe; http://www.airguns.net/calculators.php" target="_blank

177 fra 8-15grains

22 16-25 grains

25 20-40 grains

 

Fakta om fjærbørser, gas springs, co2, pcp etc; http://en.wikipedia.org/wiki/Air_gun

 

Flere linker til div forum, med masse info.

www.airgunadvice.net

www.airgunworld.org

www.airgun.se

www.airgunforum.co.uk

 

Test ut charigun for å se kulebane til luffer, i alle kalibre og hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

En del skadedyrsfirma har spesialtillatelse til å ta livet av fugler med luftgevær. Dette brukes i kjøpesentre o.l. hvor fugl har kommet inn og forurenser med i skite i butikkene. Rentokil har bl.a. folk som er kurset i dette.

Jeg har selv sett en test av luftgevær utført på skjære. Ei død skjære ble lagt på en haug. Vingene var tapet sammen til kroppen og det ble skutt fra siden på fuglen. Kula måtte da gå gjennom vingen før den kunne gjøre skade på organer.

Geværet som ble brukt var 4,5mm (0.177 cal) med utgangshastighet på ca. 300 m/s.

Avstand 25m. Resultatet var gjennomskyting av kroppen. Det var inngangshull på ene siden og utgangshull i tapen på andre siden.

 

Konklusjon: Det er fullt mulig å ta livet av mindre fugler med et kraftig luftgevær, men som nevnt tidligere i tråden her så er det ulovlig i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye feilinformasjon gitt

 

Ikke for å være pirkete, men hva var det som var feil info?

Du konkluderer også med at jakt ikke er lov, forskjellen er bare at du ramser opp en masse info og linker osv.

 

Geværet som ble brukt var 4,5mm (0.177 cal) med utgangshastighet på ca. 300 m/s.

Avstand 25m. Resultatet var gjennomskyting av kroppen. Det var inngangshull på ene siden og utgangshull i tapen på andre siden

(Fixet sitatet. Jegermeistern.)

 

Det er fult mulig å drepe en elg med et luftgevær også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at vi hopper over hva som er teoretisk mulig, og nøyer oss med at i Norge er det ikke lov å jakte med luftgevær. Konkrete tips om hvor (hvilke land) det er lov, og kravene som stilles mottas med takk. Det er saklig og nødvendig info.

 

Tviler forsåvidt ikke på at det felles mengder av småfugl ulovlig med luftvåpen hvert år, men det har ingenting med jakt å gjøre, og det lar seg heller ikke forsvare.

Til skadefelling er det mulig å søke om å få benytte luftvåpen eller annet egnet avlivningsverktøy som ikke er kruttdrevet.

Men det er da heller ikke jakt.

 

Om det finnes noe Luftgeværjaktforbund i Norge ala Buejegerforbundet, så kjenner jeg ikke til det. Det ville også vært interessant å høre innspillene fra en slik gruppering?

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye feilinformasjon gitt

 

Ikke for å være pirkete, men hva var det som var feil info?

Du konkluderer også med at jakt ikke er lov, forskjellen er bare at du ramser opp en masse info og linker osv.

 

Hva annet skal jeg hoste opp med da acidrain? Doktorgrad avhandling ang ekspansjon av HH kuler i sub hastighet, i kråkefugl?

 

Har jeg konkludert med noe som helst? Jeg skriver bare det du finne på alle andre forum, bøker og om luffeskytning, det krever faktisk "mer" enn å kline avgårde ei kule som drives av krutt.

 

300ms er ganske mye, og så klart greier man gjennomskyting. Hva skjer når du treffer langt bak på fuglen og kula blåser igjenom?

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk like vanskelig å bruke 22 lr på jakt som et luftgevær med tanke på kulebanen.

Jeg har en del luftvåpen hjemme, og flere av dem er av høy kvalitet, og med enkelte av dem er det fult mulig å skyte CD plater på 200m(så lenge det ikke er vind). De jeg har er vel og merke i cal22.

 

Men du skriver at her var det masse feil info, hva var det de andre skrev som var feil??

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På meg ihvertfall virker det litt "lettvint" å flåse med mye feilinfo, for så å bare hive ut et par never med linker til andre forum. Klarer ikke å ta deg forferdelig alvorlig da. At luftgevær til jakt er fullt av begrensninger kom faktisk fram av "feilinformasjonsinnleggene" ?

 

Jeg for min del ville oppfatte innlegget ditt som mer informativt og meningsfylt om du tok deg bryet med å formulere noe passe lett&kortfattelig om utfordringene ved å velge luftvåpen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

...selv har jeg tenkt å begynne å jakte fjellrev med isbor, men er litt i tvil om jeg skal satse på Mora-bor, eller et finskt billig merke! Er det noen som har linker til god info om dette temaet ?

 

For et medlem som er registrert samme dag som den starter denne tråden, konkluderer jeg med at det er nok å svare på første del av spørsmålet;

 

- Nei, det er ikke lurt!

 

 

VK

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk like vanskelig å bruke 22 lr på jakt som et luftgevær med tanke på kulebanen.

Jeg har en del luftvåpen hjemme, og flere av dem er av høy kvalitet, og med enkelte av dem er det fult mulig å skyte CD plater på 200m(så lenge det ikke er vind). De jeg har er vel og merke i cal22.

 

Men du skriver at her var det masse feil info, hva var det de andre skrev som var feil??

 

Det er ikke like vanskelig.

 

Selv har jeg hatt Lightning xl, Bam 51, Egon regulert Ultra+no litt rimeligere fjærbørser.

 

Jakt på bjørn, kun å heve lisens for å jakte i UK.

Link to comment
Share on other sites

På meg ihvertfall virker det litt "lettvint" å flåse med mye feilinfo, for så å bare hive ut et par never med linker til andre forum. Klarer ikke å ta deg forferdelig alvorlig da. At luftgevær til jakt er fullt av begrensninger kom faktisk fram av "feilinformasjonsinnleggene" ?

Jeg for min del ville oppfatte innlegget ditt som mer informativt og meningsfylt om du tok deg bryet med å formulere noe passe lett&kortfattelig om utfordringene ved å velge luftvåpen.

Satt på mobilen. Hadde lyst til å skrive litt mer, og startet så smått. Men så fort at noe slikt kom til å bli alt for omfattende. Så ja, du skal få rett i at innlegget ble noe kort, men jeg har lest om luffer i et par år, og alt man trenger av kunskap ligger i stickys i de forumene.
Link to comment
Share on other sites

Da er vel alle enige at da det ikke er lov å jakte med luftvåpen i Norge, er slik jakt altså ikke lurt.

 

Vi er enige i at luftvåpen fint kan brukes (og blir brukt) på nesten etthvert vilt på jorden, om våpenet er laget for oppgaven og derved tilsvarer krutvåpen brukt på samme vilt.

 

Tilleggs info som er kjekt å vite, er at fjærdrevne luftgevær. Er normalt mye vanskligere å skyte med en ett salonggevær, dette gjelder dog ikke trykkluft drevne varianter. Som oppfører seg relavtivt likt krutvåpen.

 

Morsom info, er at luftvåpen i sin tid var ovelegne krutvåpen. Er noe usikker på tidperioden, men jeg undres på om det ikke var Napoleon som henrettet enhver motpart (sveitsere?) som var utrustet med luftgevær. Da disse gjorde solide innhugg i hans rekker (han syntes vel det var usportselig at motparten brukte bedre våpen til krigføring :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Sverige og Danmark har jakt med luftvåpen.

Men det kreves fortsatt at man er jeger, altså har bestått jegerprøven, og at man har betalt jegeravgift og løst jaktkort.

Ja, og i UK har jeg forstått det slik at det er tillatt, under visse betingelser, da mot småvilt og skadedyr (gnagere).

 

Ser det slik at luftvåpen godt kunne vær tillatt her også, der som energien er klar tilstrekkelig til det tiltenkte viltet.

Kunne tenkt meg å felle f.eks. skogduer (på åkeren fra kamo-telt) med luftvåpen. Det mest aktuelle ville da være luftrifle i 5,5 mm, og med høyt energinivå. Dette er våpen som nå er lisensbelagt hos oss. Med høyt energinivå er luftrifler også lisensbelagt i flere andre land.

Men skogduejakt er altså (foreløpig) ikke tillatt her, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hevdet at man kan jakte bjørn med luftbørse!

 

 

 

her får man et intrykk av marginene. Husk at det skytes med regulerte trykkluftbørser som er noe helt annet en gammo cfx som jernia selger.

 

Her en en film fra en kar som jakter mye, Skyter med ei russisk børse, med tofot.

 

http://talks.guns.ru/forummessage/30/67563.html

http://edgun.ru/en/index.php

 

Pris? 1000$+

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som kan hjelpe meg litt her? har akkurat bestilit dette luftgeværet med faren min: http://www.sandefjordpaintball.no/index ... ts_id=2174

Siden dette var det billigste(i fohold til utgangshastigheten) men noen som har peiling(erfaring) på hvor bra det er, fordeler bakdeler Osv. og evt. hilken pellets som er best. håper på svar siden jeg har null peiling på dette, synes bare det hadde vært gøy å prøvd å skyte litt på blink før jeg begynner med selve jakta , når jeg blir 16, hehe :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Greier du å treffe en 50øring på 20meter med et fjærgevær? 30m? Greier du 9/10? Hvis ikke, hold deg unna skyting på disse avstandene før du treffer 9/10 alltid1
Joda, det gjør jeg. Eller gjorde for to år siden. Men også på 50 meter med en billig Hämmerli 900. Nå har jeg ikke skutt på en stund.
Link to comment
Share on other sites

Tråden skulle kanskje vært ryddet for svada? Men jeg fortsetter her likevel.

 

De av dere som har peiling på luftvåpen, kan dere gi meg noen råd?

Jeg beveger meg nå ut på et området jeg ikke har peiling på... :?

 

Skal ha luftrifle med følgende:

- PCP

- Magasin

- MÅ kunne skytes links

- Så mange skudd som mulig på en fylling (100++?) om mulig?

- Utgangspunkt .22, men vurderer også .177

- Må holde UK krav 12 F/LBS (altså ikke over)

- Kort og hendig

- Demper

- Pris: 5-10k

 

Skal brukes til trening her hjemme, og jakt utenlands. Derfor UK krav...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

må si at jeg savner min prairie falcon 22 cal..

nydelig valnøttstokk som satt som støpt i henda, 5 eller 8 skudds magasin, lyddemper og en helt syk presisjon.

men den var etter norsk målestokk,så ikke nedtunet på noe vis.

fikk ca 30 skudd med full futt når den var fylt opp.

men det koster litt mer en ei jula luffe :P

Link to comment
Share on other sites

Hør med Egon, om han ikke har noe til de spec's du oppgir syr han nok sammen noe, evt går det mye bra utstyr på airgunbbs.com, det er jo også et uk forum så jakt med luft på kanin, due, kråke osv er rimelig dagligdags der.

 

Er heller ingen problem å eksportere sub 12 fra UK, fac er en helt annen historie, tok et år før jeg fikk min .25 i fac:)

Link to comment
Share on other sites

var vel ca 10 jeg betalte for børsa,koffert og pumpe, så ble det 300 bar 10 liter dykkerflaske(brukt) fyllkit og lyddemper.

så måtte jeg jo bestille noe gøy ammo, det ble fra sverige fra han kisen her: http://luftvapen.e-butiken.se/" target="_blank

og da vil jeg gjerne anbefale denne ammoen: http://luftvapen.e-butiken.se/" target="_blank

gikk hull i hull i mi børse. ganske tung,så den er stabil.

 

her er den jeg hadde: http://www.americanairgunhunter.com/falcon.html

Link to comment
Share on other sites

må si at jeg savner min prairie falcon 22 cal..

nydelig valnøttstokk som satt som støpt i henda, 5 eller 8 skudds magasin, lyddemper og en helt syk presisjon.

men den var etter norsk målestokk,så ikke nedtunet på noe vis.

fikk ca 30 skudd med full futt når den var fylt opp.

men det koster litt mer en ei jula luffe :P

 

Jeg har min Falcon i .22 og er helt enig, utrolig god presisjon.

Forøvrig er det lov å eie og bruke luffer over 12fpe i UK, men da må man nok ha lisens.

Falcon gir vel drøye 40 fotpund, men kan lett skrues litt opp....:-)

Du får da 15 flate skudd....

Link to comment
Share on other sites

En del skadedyrsfirma har spesialtillatelse til å ta livet av fugler med luftgevær. Dette brukes i kjøpesentre o.l. hvor fugl har kommet inn og forurenser med i skite i butikkene. Rentokil har bl.a. folk som er kurset i dette.

Jeg har selv sett en test av luftgevær utført på skjære. Ei død skjære ble lagt på en haug. Vingene var tapet sammen til kroppen og det ble skutt fra siden på fuglen. Kula måtte da gå gjennom vingen før den kunne gjøre skade på organer.

Geværet som ble brukt var 4,5mm (0.177 cal) med utgangshastighet på ca. 300 m/s.

Avstand 25m. Resultatet var gjennomskyting av kroppen. Det var inngangshull på ene siden og utgangshull i tapen på andre siden.

Konklusjon: Det er fullt mulig å ta livet av mindre fugler med et kraftig luftgevær, men som nevnt tidligere i tråden her så er det ulovlig i Norge.

Etter hva jeg har hørt kan man ved spesielle tilfeller få tillatelse til å bruke luftgevær til avliving av mindre skadevilt. Man måtte da søke en eller annen instans (husker ikke hvilken). Mener det var snakk om 4,5 men det KAN ha vært 5,5 også...

 

men vet at det kan la seg gjøre etter søknad, men usikker på hvem man skulle søke... ville hørt med DN dersom jeg hadde hatt behov for det... men hvorfor ikke skaffe seg en .22???

Link to comment
Share on other sites

Alt til sitt bruk, groveste jeg har skutt med er 155mm (15,5cm) og det funker til sitt bruk det også... Alt som defineres som våpen skulle uansett kaliber vært søknadspliktig og registreringspliktig, altfor mye idiotskyting og lekeskyting.

Enkelte vet antagelig ikke hva slags skader man faktisk kan utrette med et luftgevær...

ALLE får svi tilslutt, også jegere da "almenheten" snart ser med falkeblikk og ugleøyne på alt som kan si pang eller ligne på et våpen.

Sier du to stygge ord til naboen kan han ringe til onkel og si at du har truet han...og de hauser inn hele våpengarderoben din...

 

På tide folk tar dette med våpen alvorlig, også luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det går helt fint med småvilt vist geværet/pistolen er mer en 250 ms.

Men det er ikke lov og jakte med annet enn krutt. du kan få tilatelse av politimester

dersom du har skadedyrproblemer . Vist du skal skyte dyr (noe jeg ikke anbefaler) burde du bruke hatsan mod 70 eller hatsan mod 125

Link to comment
Share on other sites

Nei; politimester kan ikke gi tillatelse.

 

Utøvelsesforskriften, Kapittel 5, § 15., 1. ledd, 1. punktum:

 

§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt.

 

Det finnes INGEN hjemmel for å gi tillatelse, og et eksplisitt forbud mot en slik tillatelse.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_5

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint med småvilt vist geværet/pistolen er mer en 250 ms.

Men det er ikke lov og jakte med annet enn krutt. du kan få tilatelse av politimester

dersom du har skadedyrproblemer . Vist du skal skyte dyr (noe jeg ikke anbefaler) burde du bruke hatsan mod 70 eller hatsan mod 125

Ja bruk for all del den mest upresise dritten fra Hatsan...

Det eneste de børsene egner seg for er som armering om du skal støpe platting til utegrillen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...