Jump to content

Hysteriet rundt skadeskyting av ulv!!


T3 hunter

Recommended Posts

Nå er hylekoret i gang for fuldt!!!

Jeg pleier ikke å engasjere meg i debatter omhandlet ulv og ulvejakt pga at dette er debatter som ofte blir usaklige!! Men nå klarer jeg ikke å tie!!! :evil:

Skadeskyting er desverre noe vi altid vil ha så lenge man driver jakt og fangst. alle jegere etterstreber jo selvsakt å ungå skadeskyting men uforklarelige ting skjer å skadeskyting skjer!! Hvorfor blir dette så forbaska opphauset i media når det er to ulver som "karnsje" har blitt skadeskutt.......jo bare fordi det er ulv!!! Hvor mange elg, hjort, rein å for den saks skyld ryper blir ikke skadeskutt i løpet av en høst!!?? Er sikkert feil i denne jaktmotstandertiden å dra frem slike fakt, men det irriterer meg at Artsfasisme skall få råde slik i media!!! Selv er jeg ingen rovdyrhater, jeg vil ha jakt bare bestander av rovdyr da jakta på disse gir meg mer spenning en jakt på andre arter, og når den Norske stat har tillatt jakt på 3 ulver i Norge må man være forberedt på at disse kan bli skadeskutt under jakta!! Desuten blir det helt feil å telle timer disse har vert skadeskutt, alle vet at under et ettersøk er det viktig å ta seg godt tid, så også med skadeskutte rovdyr!! Så Kurt Oddekalv her skuffer du meg stort, selv er han hjortejeger å burde vite at skadeskytinger forekommer!!

 

Så til alle som har deltatt på ulvejakta vil jeg bare si grattulerer med et flott resultat, regner med dere har hatt to fantastiske spennende jaktdager!!!

 

Phu.....hjalp å få tømt meg litt offentlig kjenner jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke fulgt med i den aktuelle saken.

Men hvis saken er at det er gitt tilatelse til å felle tre ulver, og to er skadeskutt under jakten med å felle disse, er jeg ikke overasket over reaksjoner :shock:

Normal skadeskytingsprosent på jakt etter hjort/elg som du nevner er på rundt 4 % med regnet bomskudd.

Hvis vi hadde hatt like høg prosent skadeskyting på elg og hjort som det er på store rovdyr, er jeg redd vi ikke hadde hatt aksept blandt befolkningen til å drive med hobbyen våres :?

Link to comment
Share on other sites

Jaktform, jaktform, jaktform.

Hadde en-tre jegere smygjaktet, hadde vi hatt ned mot null % skadeskyting på disse ulvene. For ikke å snakke om åtejakt.

 

Det må sies at jeg skriver dette innlegget med et skeivt smil om munnen. Ikke bli hissige, jeg forstår at mange poster og drivere er eneste måten å få tatt ulvene på innenfor fastsatte rammer.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi kan regne %er her. selvfølgelig er 66,6 % en fantastisk høy skadeskytingsprosent. men.......om vi hadde tatt ut 30.000 ulv slik tallet er for hjortevilt hadde vi jo selvsakt ikke hatt samme prosent, verken med eller uten bom skudd.

Å ja!!! Selvfølgelig har jaktform noe å gjøre med saken.

I tilegg bunner en del av saken ut i at det foreligger en del blodige bilder av skutte ulver, og ja det blir som regel litt blod når man skyter dyr, det være seg på jakt eller under slakting med slaktemaske.

Link to comment
Share on other sites

Om noen har skadeskutt en rotte har det neppe forårsaket særlig mye ståhei .

 

Jeg er ikke uenig, men vi må bare forholde oss til realitetene. Noen arter får større oppmerksomhet enn andre, at omdiskuterte rovdyr som ulv lett skaper rabalder bør ikke komme som noen overraskelse. Nå er ikke jeg mot jakt på ulv selv om jeg er for den, tvert i mot. Jeg tror en jaktbar ulvebestand er veien å gå om vi i det hele tatt skal ha de. Men jeg har også bitt meg merke i dette med skadeskyting.

Kanskje jeg bare er et offer for selektiv journalisme, godt mulig, men uansett er dette en art hvor skadeskyting er spesielt uheldig for oss jegere. Mye fokus, få dyr, mange folk og en generelt sett krevende jaktform gjør nok dette til en langt større utfordring enn å velte noen elg i skogen. Jeg har ikke jaktet noen av de store rovdyrene, og kommer heller aldri til å gjøre det, så jeg skal være forsiktig med å si hva man bør gjøre. Men om denne jaktformen er såpass mer krevende enn annen jakt burde man kanskje ha en egen godkjenningsordning for den, kanskje ulvejegerne kunne innført en frivillig ordning for å vise at de tar problemet på alvor? For om bildet av jakta blir at 2 av 3 dyr skadeskytes vil det kunne få konsekvenser for langt fler enn de som jakter ulv, de som driver med slik "medievennlig" jakt blir fort representanter for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo snakk om å stramme inn lisensjakten på grunn av denne skadeskytingen.

 

Problemet er vel fort at en jeger kan bli litt for ivrig med tanke på at ulv er blitt lov å jakte på nå, noe som dessverrer fører til at skadeskytingen er større. Hvem vil vel ikke felle ulv for første gang?

 

Selv har jeg ikke jaktet ulv, hadde vært utrolig morro å få vært med på det :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg mye igjen i det Fulmen sier over her, men vil si litt selv også. Jeg er for ulvejakt, og har ingen sterke følelser hverken for eller imot ulv (men jeg står ikke på barrierene for mer ulv, bare så det er sagt) til tross for at jeg bor og jakter med hund i områder med ulv. Men det som helt klart er viktig er å ta ett oppgjør med noe av kulturen ved jakta på rovdyr og da kanskje spesielt de store rovdyrene. Jaktleder har utvilsomt et vanvittig ansvar på denne type jakt og det er ikke alltid lett å få jegerene til å holde skuddet om skuddbildet ikke er helt klart. Det var ingen tvil om at det var mye cowboytanker før jaktstart iallefall, om at det er bare å få bly etter dyra, så stopper de før eller siden. Og den holdningen kan man ikke som jeger gå ut i skogen med, samme pokker hva man jakter. Er redd for at det er denne holdningen vi ser igjen, når man hører om gauper som fikk 11 smeller etter seg før den ble stoppet, eller ulver som må lide seg igjennom 2-3 dårlig plasserte skudd før den felles. Skuddantallet her er tatt fra løse lufta, alt jeg veit er at det ble brukt mer enn et skudd på minst to av ulvene.

 

Argumentet om at skadeskyningsprosenten vil synke ved større kvoter syntes jeg blir noe slapt, ved få dyr som skal felles burde man lettere få en 0-skadeskytingsprosent. Her hadde man ikke dårlig tid eller dårlige forhold, og det bør man som jeger se på moralen ved.

 

Jeg tror ikke det ble gjort noe ulovlig, og håper ikke anmeldelsen leder noe sted annet enn å få jegere til å tenke litt igjennom saker og ting. Hadde du ikke tatt skuddet på en frisk elg eller en hjort bør du neggu ikke løsne skuddet etter gaupe eller ulv heller. Og holdningen mange jegere gav uttrykk for var ikke veldig overbevisende i så måte. Dessverre!

 

Håper på flere år med ulvejakt i samme form, men at vi kan få en liten holdningsendring som ikke setter jegernorge i et så dårlig lys ovenfor de som ikke jakter.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikkje til å legge skjul på at det stort sett er slik at dersom ein skadeskyter ei kråke, ein rev eller andre dyreslag som er til pest og plage for folk flest, så er ikkje det så stort å snakke om, blandt oss jegere. Det er jo ikkje riktig, men det er noko med kva som blir skadeskutt og ikkje skadeskytinga i seg sjølv.

 

Men derimot, blandt dei som ikkje har sansen for jakt og spesielt på ulven, så vil alle sånne ting bli blåst opp og brukt mot oss, så eg meinar at uansett dyr, så bør me passe på å få skutt det på ein måte som ikkje gjer at me får fleire mot oss..

 

Skadeskyting er og blir ein uting, men det skjer stort sett oss alle, ein eller annen gong. Det er derfor viktig å fokusere på det og ikkje la jaktmotstandere få meir vatn på mølla enn strengt tatt nødvendig..

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde vi som er for (eller i det minste ikke mot) ulv kuppe denne jakta. Når jeg ser en del av holdningene rundt ulv er det ikke noe sjokk at man får skadeskyting, hat er et horribelt motiv for å jakte. I utgangspunktet har jeg ikke noe ønske om å felle ulv, men om alternativet er at folk som ikke bryr seg om viltet står for avskytingen vil jeg nok fire litt på ting.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg enig med det i, Mauser68. Men rev, kråke og den slags skytes det rimelig mange flere av her i landet. Noe som igjen betyr at det er færre øyne som følger med på hvordan det går. Og det syntes jeg er et viktig moment, har man hele norges hærskare av naturvernere tittende over skuldra bør man jaggu være sikker før man slipper skuddet. Selv om man er aldri så uenig i andres holdninger bør man tenke litt over bråket som kan oppstå, og vi veit at media "aldri" ser ting fra jegerens ståsted.

 

Om jeg syntes det er riktig eller ikke å "ta mer hensyn" til noen viltgrupper enn andre under jakt? Nei, egentlig ikke. Men i noen tilfeller får en skadeskyting mye mer oppmerksomhet enn andre ganger og vi som jegere dertil mer motbør i media.

 

 

Litt gode poenger det Fulmen kommer med, igjen; Kanskje bør de som ikke har så sterke følelser ta jakta? Jeg tror, helt uten å ha ryggdekning for det, at en inbitt ulvemotstander kan ha lettere for å slippe kula i en situasjon den helst ikke burde gå. Det er nemlig veldig sterke følelser inne i bildet her.

 

Edit: siste utsagnet her er selvsagt ikke veldig seriøst ment. Bare en liten tanke, da jeg vil at alle skal ha lik rett til jakt her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Å høre ulvehyl kan nok forsterke villmarksopplevelse, spesielt i store villmarksområder som Canada, og Russland. Jeg mener vi har for lite terreng i Norge til at dette går bra uten bråk, tenker på budskap, og lange tradisjoner for jakt med bikkje. Å oppleve en jaktbikkje, og ett familiemedlem drept av ulv er ille. Likevel, når temperaturen har kjølnet bør også ulv forsøkes avlivet så humant som mulig, som med alt vilt. Selvfølgelig. Annet ligger langt under vår verdighet, og bør gjøre det. Ulven følger bare sine instinkter som andre predatorer. Når det er sagt er det for mange reportere som fyrer oppunder virkelighetsfjerne drømme-romantikkere, synd at vi synes å måtte gå på nåler grunnet disse.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven §19 sier at jakt og fangst skal utføres på en slik måte at ikke viltet uttsettes for unødige lidelser.

Dette gjelder i utgangspunket for alt vilt, enten det er kråke, ulv eller elg.

Hvis det skytes på villrein i bevegelse, vil det kunne resulltere i bøter(miste retten til å jakte) grunnet fare for å utsette viltet for unødig lidelse.

Jeg ser ærlig talt ikke forskjellen om det skytes på ulv.bjørn og gaupe eller villrein i bevegelse.

Spørsmålet er om dette ikke er lovbrudd uannset hvilken av rasene det skytes på.

Folk går man av huse for å delta på jakten etter rovdyr i disse bygdene, noen av disse har et innbitt hat til disse dyrene.

Dette er ikke noe godt utgangspunkt for å sikre human og sikker jakt.

På bakgrunn av dette synes jeg det er like godt at dyrene blir tat ut av SNO/DN med helekopter og bedøvelsespilerl

Link to comment
Share on other sites

Har forståelse for en del bønder som forbanner ulven etter tapet av en stor saueflokk. Og det er klart de "driter" i om skuddbildet ikke er optimalt, de vil bare få ulven bort for godt. Synd det er slik at det fører til skadeskyting.

 

Som nevnt oppover her burde man ha respekt for dyret uansett om det er ulv eller elg..

Link to comment
Share on other sites

Hysteri ja, det er hysteri som media har fremstilt

Og alle som sitter rundt og er kunskapsløse og sluker alt media sier og skriver, rått, til og med lederen i NJFF-Hedmark, en av Fylkets tillitsmann for jegere og fiskere i Hedmark.

Jeg vil her gjengi ordrett hva Hamar Arbeiderblad v/ Stian F Steinsvik refererer han på:

 

"To av de tre ulvene som har blitt felt i Rendalen har blitt skadeskutt på forhånd, Bjørn Næss, som er leder i Hedmark Jeger og fiskerforening, vil ha strengere krav for å kunne bli med på ulvejakt.

Med bare en Gaupe igjen på kvoten, er snart årets rovdyrjakt over.

I går (16.02 min anm) ble de to siste på ulvekvoten felt i Rendalen. Men som da Osdalshannen ble felt i forgårs, ble også en av ulvene i går skadeskutt før den ble felt. Begge disse ulvene gikk med skuddskade i beinet i rundt en time før de ble drept.

En oversikt over årets Gaupejakt viser også en høy andel skadeskyting. Av de åtte gaupene som er skutt og drept til nå har tre av dem blitt skadeskutt på forhånd. Det får bla. Fylkesmannen til åå reagere.

 

Vanskelig å skyte ulv

- dette er ikke heldig i det hele tatt sier rådmann Håkon Berg Sundet. Han mener jakt på dyr som ulv og gaupe, er vesentlig vanskeligere enn F.eks. elg

- Derfor må også jegerene ha mer is i magen å være sikker på å ha den i siktet før de skyter sier han.

- Har folk vært for ivrige i årets jakt, og er dett for mange dårlige jegere som deltar?

- Det er vanskelig å si , men jegerne må huske på at rovvilt, som alt annet vilt, skal avlives på en human måte som mulig.

- Og når de blir skadeskutt, er det vel ikke særlig humant?

- Nei. Dyret får jo smerter. Spesielt i starten, sier Sundet.

 

Refses av sine egne

En som gåår vesentlig mye lengre i kritikken, er Bjørn Næss som er leder i Hedmark Jeger og fiskerforening.

Han sier rett ut at det er altfor lett å være med på ulve-og gaupejakt og at all skadeskytingen kan tyde på at ikke alle jegere tar det så seriøst som de skal.

- Vi er særdeles bekymret over skadeskytingen som foregår. Det er ikke heldig og det understreker det vi har påstått, at det er altfor lett å få lisens til å felle rovdyr og at de som skal være med på å felle ulv, må ta det seriøst.

- Over 1300 jegere i Hedmark har løst lisens til å jakte ulv i år

- Vi har ved flere anledninger foreslått at man skal innføre et ekstra kursprogram og prøver for å få lisens til å jakte rovdyr. Vi har flere ganger søkt om støtte fra Fylkesmannen til å arrangere slike kurs, sier Næss. Nå når Fylkesmannen også stiller seg kritisk til skadeskytingen, kan vi forhåpentligvis få støtte til åå arrangereslike kurs sier Næss.

- Næss er helt klar på at skadeskytingen som har foregått gjør jakten inhuman og er med på å ødelegge jegernes omdømme. Han mener faktum som at to av tre ulv ble skadeskutt, vil gi vann på mølla til kreftene som ønsker å forby rovdyrsjakt og som er ritisk til jakt generelt.

- Vi må ta innover oss at jakt på ulv alltid vil oppfattes som kontroversielt. Derfor er det helt avgjørende at jakten blir gjennomgått på en mest mulig ordnet måte. Jeg er helt sikker på at en skadeskutt ulv er med på å ødelegge jegernes posisjon og gi næring til dem som er prinsipielt imot jakt.

Vi må være særdeles opptatt av en slik jakt gjøres på en human måte

- Og det har ikke skjedd i jakta i Rendalen?

- Nei, sier Næss kontant."

 

 

Les denne artikkelen og prøv å tenk selv

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren

Er opplysningen som kommer frem i media bare oppspinn ?

Eller synes du det er greit med så høg skadeskytingsprosent ?

 

 

Om skadeskytingsfrekvensen er så stor som det hevdes vil jo fremkomme av en eventuell raport fra SNO, jeg er også at man skal ha en Nullvisjon mht skadeskytinger enten der er ulv eller elg, meg bekjent var disse påståtte skadeskytingene kun en oppfølging av et dødskutt dyr, på samme måten som man gjør under elgjakta, forskjellen her err at varsling skal gjøres umiddelbart uansett, og postfolkene SKAL sitte på sine poster, dette gjør at man ikke kan gå til skuddplass og avslutte jakta

Man ser ikke en eneste uttalelse fra de sentrale aktørene i denne jakta, tro meg den var overvåket av myndighetene.

Disse tre bildene som Dag Bjørndal leverte til Østlendingen startet det hele, det var blod ppå bildene og fysj det skal vii ikke ha noe av

Link to comment
Share on other sites

Men ærlig talt, dere er vel ikke overrasket over at reaksjonene kommer? Ulvejakt er kontroversielt. Nå skal jeg ikke uttale meg om det som skjedde under den nevnte ulvejakta, jeg var ikke der.

Men det er naivt å tro at ikke enkelte grupperinger forsøker å putte kjepper i hjulene på slik jakt. Da gjelder det i aller høyeste grad å følge "boka" til punkt og prikke.

 

Ja, jeg er for ulvejakt... Bare så det er sagt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Refses av sine egne

En som gåår vesentlig mye lengre i kritikken, er Bjørn Næss som er leder i Hedmark Jeger og fiskerforening.

 

Næss gjør meg enda mere overbevist om at jeg valgte riktig med å melde meg ut av NJFF. Makan til egosentrisk, korrupt organisasjon som motarbeider sine egne medlemer skal man lete lenge etter. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Enig med D.A. En idiotisk uttalelse i media, bør ta oppvasken privat. På linje med Siv Jensen's drittprat om Norge i utlandet. Vi jegere bør følge loven så godt som mulig, utføre best mulig håndtverk. Jaktleder bør presisere det. At skadeskytinger forekommer av og til er ikke til å unngå i virkeligheten. Så får politiet ta hånd om psykopatene som strør om seg med drapstrusler.

Link to comment
Share on other sites

Enig med D.A. En idiotisk uttalelse i media, bør ta oppvasken privat. På linje med Siv Jensen's drittprat om Norge i utlandet. Vi jegere bør følge loven så godt som mulig, utføre best mulig håndtverk. Jaktleder bør presisere det. At skadeskytinger forekommer av og til er ikke til å unngå i virkeligheten. Så får politiet ta hånd om psykopatene som strør om seg med drapstrusler.

 

Kan ikke være mere enig, dette er også noe av årsaken til at jeg skrev avisartikkelen ordrett ned fra Avisen, slik at dere får se hvordan ting fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, interessant lesing, har ikke fulgt så mye med. Mr. Næss virker ikke til å ha mye til overs for Norsk likeverd ,og jaktkultur. Falsk så det holder. Hvis han med dette har ett ønske om mer human jakt er han en tosk. Han skriver at det spesielt til å begynne med er smerter med skadeskyting, mye forskning sier vel det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

For dei som har fulgt med på rovdyrjakt i Sverige så er det også der påstander om meir skadeskyting på rovdyr enn anna storvilt. Spesiellt på bjørnejakt, noko som ikkje er heilt ufarleg om så er tilfelle.

Så denne diskusjonen er ikkje noko spesiellt for Norge om nokon måtte tru det.

 

Lars Gangås sa for øvrig i ein kommentar at det ikkje er ulovlig å skadeskyting. Nei det kan vera rett,men det kjem no an på kva som faktisk har skjedd. Skadeskyting kan vera uhell,men det kan og vera eit resultat av uforsvarlig jakt. Akkurat kva som har skjedd i denne saken veit eg ikkje, derfor dømmer eg ingen.

 

Ellers synes eg ein eller anna moderator bør ta ein kikk på denne tråden før den skeier heilt ut.

Link to comment
Share on other sites

På bakgrunn av dette synes jeg det er like godt at dyrene blir tat ut av SNO/DN med helekopter og bedøvelsespilerl

Jaaavel - nei? Jeg mener da bestemt å huske at det ikke ble særlig mindre oppstyr av den jakta, akkurat! Og diverse skadeskyting og uhell har man jo også med den type "jakt" (i anførselstegn, fordi vårt norske språk ikke har noen praktiske uttrykk for "uttak av skadedyr").

Link to comment
Share on other sites

Enig, vi får prøve å holde en høflig tone :) Jeg syns vi har en litt unik jakttradisjon i Skandinavia, håper vi kan holde på det. Mye av skitten i Sverige kom vel fra EU. Jeg er sikker på at vi kan bli bedre med trening, og holdningsarbeid lokalt. Håper på bedre ledere i foreningene framover, med bedre vett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at de som jakter store rovdyr bør passe på og være nøye med hvordan det skytes. Om det kommer ut at det er bedrevet cowboyskyting vil det ramme jegerstanden på en eller annen måte. Rovdyrjakt blir mer "sett" av folk flest enn mye annen jakt. Dette bør man ha i bakhodet.

 

Å ja, det er mer ståhei om det blir skadeskutt en ulv enn om noen skadeskyter en and. Akkurat so mdet er mer "ting som følger med" (ettersøk, osv) om man skadeskyter en elg enn om man skadeskyter en hare.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn Næss: Vi har ved flere anledninger foreslått at man skal innføre et ekstra kursprogram og prøver for å få lisens til å jakte rovdyr. Vi har flere ganger søkt om støtte fra Fylkesmannen til å arrangere slike kurs, sier Næss. Nå når Fylkesmannen også stiller seg kritisk til skadeskytingen, kan vi forhåpentligvis få støtte til åå arrangereslike kurs sier Næss.

Hvorfor kom jeg til å tenke på et uttrykk som "å mele sin egen syke mor", (det er nok 2 forskjellige uttrykk!) eller noe i den dur, eller "straks pengene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer", når jeg leste dette sitatet, tro?

Link to comment
Share on other sites

Hvis Næss tar seg en lang ferie er jeg sikker på at noen tlf. samtaler kan føre til deling av erfaring fra de som har dette fra ulv, og bjørnejakt. Helt uten å blåse opp i media hvilke forferdelige mennesker vi er. Og late som vedkommende er mer moralsk, og ansvarlig en jegere flest, æsj.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ulvejakta ikke har lange nok tradisjoner her til lands (i nyere tid) til at vi kan sette en standard for nettopp dette viltet når det gjelder skadeskyting? Kanskje standarden kan settes lik f.eks drivjakt på villsvin i østblokklanda. Da er vi godt innenfor normen....

Link to comment
Share on other sites

Kanskje standarden kan settes lik f.eks drivjakt på villsvin i østblokklanda. Da er vi godt innenfor normen....

Noen har foreslått en annen norm: Akseptabel avlivingstid er som den gjennomsnittlige tida det tar fra en ulveflokk får inn det første bittet eller rispet i låret på en velvoksen elg, og til elgen til slutt dør av blodtap, mens ulveflokken spiser av den!

Link to comment
Share on other sites

På bakgrunn av dette synes jeg det er like godt at dyrene blir tat ut av SNO/DN med helekopter og bedøvelsespilerl

Jaaavel - nei? Jeg mener da bestemt å huske at det ikke ble særlig mindre oppstyr av den jakta, akkurat! Og diverse skadeskyting og uhell har man jo også med den type "jakt" (i anførselstegn, fordi vårt norske språk ikke har noen praktiske uttrykk for "uttak av skadedyr").

 

Ja... oppstyr ble det, ikke minst fra oss jegere som mente at dette skulle vi klare minst like godt sjøl.

Men det ble tross alt ikke skadeskyting av helekopteruttaket til SNO, da selve avlivingen skjer i kontrolerte former.

Vi er også ganske dum hvis vi tror vi kan presse gjenom et aksept for en jakt utførelse som medfører høg skadeskytingsprosent og fare for unødig lidelse for dyra, tradisjon eller ikke.

Jeg synes både den svenske og norske ulvejakta har hatt et preg av hastverk over seg. I sverige skulle omtrent alle ulvene skytes de første dagene uannset hvor mye oppstyr det ble om skadeskyting og felling av feile dyr.

Å bruke litt lenger tid for å gjøre ting sikkert, virket helt uaktuelt.

At det nå kommer kritikk for skadeskytingen er helt normalt.

Link to comment
Share on other sites

Da føler jeg for å kaste noe bensin på bålet og bli skikkelig upopulær.

Jeg går utifra at de som jakter ulv, stort sett er elg jegere. Og det er jo ikke til å stikke under en stol, at mange elgjegere sliter med å skyte en stor elg når den kommer, dvs, man får dyresjelven osv, og hva skjer da når man skal skyte en ulv? Tipper blodpumpa går i 600 da, og hvordan skal man da treffe en "liten" ulv i vital sone, når man sliter med å treffe låve veggen fra innsida av låven?

 

Kanskje ulvejakta burde utføres av folk som har skutt og jakta mye ulv, og ikke 1300 skyteglade karer som legger igjen 30 skudd på banen hvert år, og tar resten på 25 års erfaring på stolsekken ute i skauen med kaffe og sneipen i kjeften.

 

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg leste i et jaktblad for noen år siden, at elgjegere er de fortrukne ulevjegerne, siden de har "roen" i kroppen, er tålmodige og skyter sikre skudd på korte avstander i skogen. Jaggu sa jeg smør.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ulvejakta burde utføres av folk som har skutt og jakta mye ulv, og ikke 1300 skyteglade karer som legger igjen 30 skudd på banen hvert år, og tar resten på 25 års erfaring på stolsekken ute i skauen med kaffe og sneipen i kjeften.

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg leste i et jaktblad for noen år siden, at elgjegere er de fortrukne ulevjegerne, siden de har "roen" i kroppen, er tålmodige og skyter sikre skudd på korte avstander i skogen. Jaggu sa jeg smør.

Konkret så er de fleste av disse jegerne de som også er med i de kommunale rovviltfellingslagene

Link to comment
Share on other sites

...Kanskje ulvejakta burde utføres av folk som har skutt og jakta mye ulv...

Hvor mange i Norge har det?

 

Jeg går jo utifra at noen har mer erfaring med ulvejakt enn det jengse elgjeger. Jeg kunne vel søkt om å jakte ulv jeg også, men jeg har ikke noe erfaring med sånn jakt, så da er det uaktuelt, learning by doing, er noe som faller litt utenom her, føler jeg.

Link to comment
Share on other sites

Gal mann, du har et poeng syns jeg. Det du sa er noe man bør ta opp på private møter innen jaktlagene. Bør være mulig med en slags intern kursing, så må jo folk få sjansen til å høste erfaring, som villreinjegeren sa er det vanlige jegere det handler om, det syns jeg er bra. Uten media-stress.

Link to comment
Share on other sites

Slik er det med all jakt, jeg kan ikke en dritt om F.eks seljakt, og ligge å skyte på en liten blink som hodet på en sel som ligger og dupper i bølgene som ei garnflyte, til det vil jeg trenge opplæring og trening.

 

Slik er det med all jakt, man trenger opplæring og erfaringshøsting,

Ta for eksempel for 15 år siden hvor mange dugandes bjørnehunder fantes det i kongeriket, svært få, hva skjer i dag hvor det er gitt flere lisensfellingstillatelser på bjørn og jegrene har fått øya for denne jakta, flere og flere som har fattet interesse for denne jakta har også skaffet seg kunnskap, og også etterhvert dugelige bjørnehunder.

Hadde lisensjakta på ulv tatt samme retningen hadde nok dette også endret seg i denne retningen der også, Vi jegere etterstreber hele tiden å perfeksjonere oss innenfor de jaktformene vi driver.

Derfor blir det så jævlig urettferdig att Fylkeslederen i NJFF - Hedmark går ut på den måten han gjør.

 

Hvordan reagerte dere når det knakk i kvister første gangen dere satt på elgpost, økte ikke pulsen og adrenalinet strømmet noe raskere. Dere skjønner hvor jeg vil hen?

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er det som er så veldig fælt her da Vest?

 

For eksempel påstander om korrupsjon.

 

OM det faktisk er meir skadeskyting på rovvilt bør ein først og fremst finne ut kvifor det er sånn. Deretter kan ein vurdere om det er noko ein kan gjere med det.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke snakk om det er mere skadeskyting av rovdyr. Men at media og visse grupper har mere fokus på slik jakt. Er det så vanskelig å forstå?

Er vel mere at dette "selger" mer i media. Og andre bruker media for det det er verdt.

Er ikke uten grunn de håndplukket jegere for å jakte hybrider i Østfold for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...