Jump to content

Rifle(billig) med lav riflestigning i 223


SakoBigGame

Recommended Posts

Hadde samme problemstilling som deg for litt siden jeg var også på jakt etter en rifle med riflestigning til å stabilisere opp til 75grs kuler og med riflestigning 1:10 å ned er det dårlig utvalg i billigere rifler. De billigste jeg fant var Tikka T3 med 1:8 til 7500,- og Remington SPS Tactical med 1:9 til 7500,-

 

Skal sies at jeg leitet kun i de mest kjente merkene så kanskje det er noen andre som vet om noe..

Link to comment
Share on other sites

Bare for å klargjøre litt da det er mange som spør om akkurat dette for tiden.

 

Med 1-14 snurr fungerer 4g(60grs) kuler helt ok. I 1-12 er det aldri noe problem så sant vi ikke snakker om 60 V-Max som er lang som fy.

 

For å skyte 69-75grs Match kuler må du opp på 1-9. 77-80grs som regel 1-8" og tungre = 1-7"

 

Det er lengden på kula som avgjør om den stabiliserer ikke utelukkende vekten.

 

Til normalt bruk er 223 på sitt beste med ca 55grs kuler og også derfor det er standarden. Rask stigning hjelper uten tvil på lange kuler med mindre avdrift. Jaktmessig til viltet en normalt bruker en 223 på er kulevektene som trenger rask stigning lite egnet. At løp med rask snurr ofte også er svært kilne presisjonsmessig på lettere kuler i høy hastighet tenker de færreste på.

 

Virker som rask snurr har blitt en jippo "alle" må ha, men som i praksis ofte medfører mindre brukbare våpen til det en 223 er mest brukbar til....

 

Billigste med rask snurr er uten tvil Savage Edge/axis. Ca 4000,-, 1-9" snurr, løst magasin og sikring ved tommelen. Frésh er den ikke, men det kan en heller ikke forvente til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Ser den, skal en skyte fjærlette kuler og kun eksplodere vilt på kort hold er rask riflestigning bare tull. Kompromisset er likevel:

Skyte BARE lette kuler, eller skyte tunge kuler OG lette kuler. For å skyte bra må jo både løp og kuler være av bra kvalitet, uansett stigning - og at gode kuler kan gå godt i gode løp - uansett vekt(innenfor det som er stabilisert) og stigning, det vet jeg.

Hvilke andre kalibere er det forresten en bruker såpass vidt forskjellige stigninger i?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja ikke helt sikker på jeg er enig med deg her gitt. Igjen dette er fra min side en evaluering av noe jeg ser på som uheldig for mange potensielle kjøpere av 223. Ikke en regel som gjelder for alle. Spesielt ikke for de som skal skyte mye på bane. Men da snakker vi om en spesialisert 223 der alt er designet med ett formål. Ikke en std som skal passe mest for de fleste i beste Ole Brum stil.

 

Stigning er jo bestemmende for lengde kuler en kan skyte. 50 grs Bal Tip er lengre enn 50 grs Rhino, 55 Oryx, 45 BX og tett på like lang som en 60 grs Nosler. Alle kulene jeg nevner nå (foruten Bal Tip'n)er blant kremen av kuler i 223 til Rådyr.

 

Av jaktkuler passende til 1-7" snurr er det bare 75grs Swift Scirocco/75 TSX som jeg kommer på i farten. Felles for begge er at farten og ergo effekten av kulene med liten diameter blir ganske liten. Begynner å bli ganske mange år siden jeg var ihuga rådyr dreper - men husker effekten av 50 grs X i 1000m/s som formiddabelt mye bedre enn 4g Sierra/Norma i 880.

 

At det på bane og ikke minst langhold er flere lyssår mellom en 90grs MK/Berger/JLK i 780m/s og en 55 grs ett eller annet i 1000 er det liten tvil om. Men for jegeren som ikke skyter over 200m betyr avdrift ingenting. Det som faktisk betyr noe er om våpenet skyter bra med ammoen som er tilgjengelig å kjøpe da de fleste ikek er avanserte hjemmeladere.

 

Så I boka mi er det å skyte lette og middels tunge kuler bra viktigere enn å skyte de tyngste kulene for kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte sawage 116wether worier av jaktdepotet. 1-9 snurr. jeg jakter rådyr med federal fusjon, 62gr, og rev med blitzking på 55 gr. tanken med 1-9, er å lade 69gr sierra, men ikke gjort det enda. kan anbefale rifla. kosta ca 5500,- brukte mer penger til demper, og kikkert. monterte en meopta 4-16x44 med mildott retikkel. veldig fornøyd jeg. satte på snipepod fra winge våpen. ingen prob med rev på 200m. vil gjerne få tak i en ny stokk, men sliter litt der.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er ikke uenig med deg, men det fins flere bruksområder enn rådyr.

At det på bane og ikke minst langhold er flere lyssår mellom en 90grs MK/Berger/JLK i 780m/s og en 55 grs ett eller annet i 1000 er det liten tvil om

Jeg har brukt 90gr Berger, og 810-830 m/s, og 80gr Amax i 830-860m/s. Mer aktuelt er vel 75gr Amax og 1:8", da tenker jeg spesielt på alle de som skal jakte fugl, enten gås eller skogsfugl på topp. Disse er ofte opptatt av lave hastigheter og grei oppførsel på kulene og det får de da. Iallefall får jeg det, og god ballistikk.

Skal innrømme at den letteste kula jeg har prøvd i 1:7" løpet er 62gr Berger FB. Med ei solid ladning (fullt) N550 har jeg flere ganger skutt 10 skudd i et hull som kan dekkes av en klistrelapp: 12-13mm samling @100m, det synes jeg ikke er dårlig. Effekten av denne kula i stormåse er heller ikke til å klage på...

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte sawage 116wether worier av jaktdepotet. 1-9 snurr. jeg jakter rådyr med federal fusjon, 62gr, og rev med blitzking på 55 gr. tanken med 1-9, er å lade 69gr sierra, men ikke gjort det enda. kan anbefale rifla. kosta ca 5500,- brukte mer penger til demper, og kikkert. monterte en meopta 4-16x44 med mildott retikkel. veldig fornøyd jeg. satte på snipepod fra winge våpen. ingen prob med rev på 200m. vil gjerne få tak i en ny stokk, men sliter litt der.

 

hvilke erfaringer har du med denne sammenliknet med howa 1500 lightning? Er stokken like myk i fremskjeftet?

Presisjonen er god på det meste av fabrikk ammo rett fra esken?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Gammel tråd, god diskusjon rundt riflestigning...

 

Men undertegnede er fortsatt usikker på om 1-8 eller 1-12 er det rette valget. Noen vil da også antyde at det er Tikka det er snakk om og det stemmer.

Tikka'en i 223.Rem har vel ry for å være litt vanskelig når det gjelder rett ammo, spesielt i 1-8. Lader selv og har mulighet til å eksperimentere.

Lette kuler under 50 grains er uinterressant. Formålet er stort sett toppjakt og trening. I tillegg er det ønskelig å ha muligheten for rådyr, selv om jeg har andre rifler som er primærvalget til rådyr.

Men de mest interessante kulevektene er rundt 55-60 grains. Blant annet Lapua FMJ, V-Max 55 grains, Oryx 55 grains, Norma SP 62 grains og Partition 60 grains.

Skal jeg satse på at 1-8 gir meg den nødvendige presisjonen i disse vektene og i tillegg kan ha mulighet til tyngre match-kuler? Eller skal jeg satse på det mer trygge i at 1-12 da vil gi meg gode samlinger med kulevekt rundt 55 grains? Nå er jo 55 grains langt i fra lett kulevekt i 223 og jeg må det vel ha håp om å få dette til å samle i 1-8 også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør nesten vedde en årslønn om at man ikke kommer til å få noen som helst problemer med kuler ned til 45 gr i en 223 med 1-8" :)

 

Står tilbudet åpent??? Jeg tar gjerne imot en årslønn ekstra da min egen er lite å skryte av :winke1:

 

Jeg kan gi deg tosifret antall navn på kunder som sliter som fy med akkurat dette. Kan også legge fram reklamasjonslogg'n som bevis. Er det nok ?

 

De krappeste pipene er særere presisjonsmessig og svært mye mindre fleksible enn de mer "normal" snurr for kaliberet. Det er ikke spesielt for .224 løp - men regelen for alle kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør nesten vedde en årslønn om at man ikke kommer til å få noen som helst problemer med kuler ned til 45 gr i en 223 med 1-8" :)

 

Står tilbudet åpent??? Jeg tar gjerne imot en årslønn ekstra da min egen er lite å skryte av :winke1:

 

Jeg kan gi deg tosifret antall navn på kunder som sliter som fy med akkurat dette. Kan også legge fram reklamasjonslogg'n som bevis. Er det nok ?

 

De krappeste pipene er særere presisjonsmessig og svært mye mindre fleksible enn de mer "normal" snurr for kaliberet. Det er ikke spesielt for .224 løp - men regelen for alle kalibere.

 

Glad jeg skrev nesten :) Trodde ærlig talt at det var et skrivebordsproblem. Har vært borti en Rem med 9" og to T3-er med 8". Alle har gått bra med lette kuler. Selv har jeg en 221 Rem som går som en stråle med 35, 40 og 45 gr V-max. Den oppnår selvsagt ikke samme hastigheter som 223, men 40 gr V-max ligger på ca 1020 m/s i snitt. Litt OT, men 6,5x55 med 8" bruker også å gå kanonbra med 85 gr Sierra HP, 95 gr V-max og lignende kuler. I tilligg går riflene like bra med 156 gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lange kuler skal man forvente at fungerer i 1-12? Løp er selvsagt individuelle, men kulevekten bør vel kunne grabbe over 60 grains? Som blant annet 60 grains Partition og 62 grains Norma SP skal normalt ikke være et problem for 1-12?

 

Og vil kapping av løp påvirke stabilisering av kulen?

Link to comment
Share on other sites

Mange år siden jeg var ivrig på .224" rifler, men min gamle Sako i 222 hadde 1-12 og skjøt 60 Nosler helt ok om hastigheten var over 860m/s.

 

Kompisen sin Remington hadde 1-14" var helt på kanten med samme kule. Var kun med heite ladninger helt oppe rødstreken den fungerte.

 

62grs Norma SP er du dårlig kule. Til Rådyr er 45/50grs TSX, 50/55 Rhino Soft, 55 Oryx de klart beste kulene. Gir greit 1000m/s i de fleste 223 rifler og vil Gi gjennomskudd I de fleste vinkler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...