Jump to content

Første rifle!


PhilSupertramp

Recommended Posts

God kveld folkens :) Er det noen som kan hjelpe meg med og finne ut hva det første kjøpet skal bli? Jeg tenker jo litt på Ruger 10/22, eller for og være helt ærlig så er det min storebror som sier at jeg skal tenke på den. Hehe. Egentlig har jeg litt lyst på Remington 597.

Tenker jo også at det hadde vært fint med en side side hagle... Eller skal jeg bare *smelle* (hoho) til med et større kaliber??

 

Ha en ellers flott kveld :D

Link to comment
Share on other sites

Tja..det kommer litt ant på hva du skal bruke disse våpene til? Lek eller jakt?

Styr unna side by side..da di fleste av disse ikke er godkjennt for å skyte stål.

Ang Remington 597,så har jeg selv had en slik..den blir ALDRI helt lydløs. Så skal du være en silence hunter,så gå for en boltrifle ala Brno CZ 452/455.

Link to comment
Share on other sites

Mange svar på en gang! Hmm, litt jakt på pipp pipp må man jo, men det blir nok mest plinking på banen. 6.5 er jo gunstig egentlig ettersom jeg skøyt litt med det på Nordstrand i Oslo for noen år tilbake! Side hagle har jeg vel egentlig bare lyst på siden det var det far lærte meg når jeg var liten pjokk! Hvordan er 597 på presisjon?

 

458 win mag? Blir ikke det litt vel i største laget eller bommer jeg helt nå?

Link to comment
Share on other sites

Hei, klarte ikke å la være. Jo .458 er litt mye til å begynne med. Skal du ha noe større enn .22 LR. er 6,5x55M sterkt å anbefale. Egnet til all norsk jakt, jaktfelt, og mulighet for rimelig skytterlagsammmo. En .22 anbefales uansett, brukt BRNO f.eks. Solid, billig og bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok et kjapt google søk på cz 455 og den virker jo ikke så værst den! Vet du hva ca pris på en slik blir?

Ruger mini 14 ligger jo litt i tankene den og, noen erfaringer med det?? Da tenker jeg jo på reindyr jakt:)

 

Hehe, skjønte det var noe ;) Billig er jo bra, jeg har desverre ikke verdens best betalte jobb for øyeblikket så inntil jeg vinner i lotto må jeg tenke penger:(

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mini 14 er moro, og vel helst det. Den kommer ikke i kalibre lovlig til Reinsdyr. En boltrifle i 6,5 er helt perfekt til det, og vil være det mest fornuftige som første jaktriflekjøp. Gode brukte rifler, og optikk til en billig penge er like vanlig som bleier.

Link to comment
Share on other sites

Vil komme med en betraktning spesifikt på Ruger 10/22 kontra Brno 2/Cz-452/Cz-455. Jeg har både 10/22 og Brno 2 (gammel betegnelse, min er fra 1957). Mitt råd er: Vil du treffe det du skyter på, gå for Brno/Cz. Vil du blåse ut mest mulig ammunisjon på kortest mulig tid, men ikke være så nøye på hva du treffer, kjøp en 10/22. Vil du et sted imellom, se på 10/22 Target. Jeg vil tro du er best tjent med Brno/Cz.

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss vokser fort fra halvautoer 8)

 

Fra mannen med bilde av en pistol ;) Jeg synes nå ting som smeller er festlig uansett så lenge det gjøres med annsvar, men nå er jeg ikke ute etter noen diskusjon. Eller takk for mange gode råd! Jeg lurer på om jeg muligens har bestemt meg for Cz, men så har jeg vel også bestemt meg for 10/22... Uff, jeg får ta det med meg i senga og sove på det!

 

God natt folkens, ønsker dere en flott morgen dag og alle andre dager generelt :)

Link to comment
Share on other sites

Fra mannen med bilde av en pistol ;)

Nå brukes gjerne pistoler i litt mer regulerte skyteprogrammer enn salongrifler. Dessuten trodde jeg denne tråden handlet om salongrifler og hvordan disse brukes, ikke om avatarene til bidragsyterne :wink:

Nuvel, budskapet mitt rundt valg av salongrifle hvis du skal velge en er at du sannsynligvis i det lange løp blir mer fornøyd med en presis boltrifle enn med en halvautomat. Selvsagt, hvis du har anledning til det, kjøp begge deler :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har en Ruger 22/10 perfekt rifle, å billigere enn vannvikan sport i Trøndelag skal du lete lenge etter, han ordna den synt, med bushnell kikkert til 3200.- ferdig sendt. det er absolutt en rifle jeg trives med, jeg har tatt noen sittende kråker med den, jeg hadde en lignende tidligere å den fikk jeg montert lyd demper på å den gikk så stille med lyd demper at jeg hørte hylsa traff bakken som en høyere lyd enn selve skuddet.. Tror det var en ALM demper om jeg ikke husker feil.

Så jeg vill anbefale rugeren absolutt.

 

Jeg har også en 308 SPS 700, satt opp etter en fra insattsen sitt oppsett. Den fungerer godt til jakt, men ikke til det jeg brukte den til :oops: revjakta i fjor ble med en rev på ca 60 meter med med ekspanderende ammo. jo vist ble reven humant avlivet, jeg traff rett og alt det, men det var ikke noe å samle på etter på, foralldel det var en skapprev jeg hadde hatt i kikkerten en ukes tid så det var ikke noe å samle på men likevell. Nå har jeg lest en del fra sverie på skytter forummet der borte, de har stor suksess med mini 14 på reven å glugga.... Så jeg har hevet inn en søknad så får vi se å prøve, kikkert er bestilt så får vi se om dette blir verd innvisteringen.

 

Så jo jeg tror at mini 14 er en rifle som må prøves jeg hører at de som er fornøyd har virkelig lagt seg inn i hvordan dynamikken på denne virker.

 

Kommer tilbake når jeg har prøvd den. :-)

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss vokser fort fra halvautoer 8)

 

Idiot :wink:

 

Når ble du så stor at fornuften tok overhånd. :roll:

 

Det finnes untak :wink:

 

Ruger 10/22 er en artig rifle med god presisjon. de kan være noe kresen på ammo, så det trengs gjerne noen pakker får å finne ut hvilke som passer best din eventuelle Ruger. I mine 2 fungerer Remington HP best.

Fordelen med Ruger 10/22 er at det finnes mange muligheter for oppgraderinger.

 

Hvis du er ute etter "topp" presisjon bør du heller satse på en CZ boltrifle. Vil si at de er gjerne et bedre jaktvåpen en Ruger 10/22.

 

Problemet blir om man skal følge hjertet (Ruger 10//22) eller hodet ( Boltrifler CZ/Remington/Ruger)

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

cz er ikke det dummeste man kan kjøpe. dei er kjente for halvferdige les-dårlige avtrekk for match skyting. kjøper du den med løps skifte kan du få deg ei pipe i 22wmr,eller 17hmr så kan du bruke den til alt småvilt. har selv 22wmr og presisjon og effekt i vilt er upåklagelig. knakende kjekt med ei hardtslående "salong" :wink:

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss vokser fort fra halvautoer 8)

 

Idiot :wink:

 

Når ble du så stor at fornuften tok overhånd. :roll:

 

Det finnes untak :wink:

 

Ruger 10/22 er en artig rifle med god presisjon. de kan være noe kresen på ammo, så det trengs gjerne noen pakker får å finne ut hvilke som passer best din eventuelle Ruger. I mine 2 fungerer Remington HP best.

Fordelen med Ruger 10/22 er at det finnes mange muligheter for oppgraderinger.

 

Hvis du er ute etter "topp" presisjon bør du heller satse på en CZ boltrifle. Vil si at de er gjerne et bedre jaktvåpen en Ruger 10/22.

 

Problemet blir om man skal følge hjertet (Ruger 10//22) eller hodet ( Boltrifler CZ/Remington/Ruger)

 

MADMADS

Skal en bruke hodet er Sako et klart bedre valg! Koster mye mer, men er så utrolig bedre følselse med våpenet og presisjonen er helt rå. har selv hatt både CZ og ruger 10/22, men begge disse falt helt fra sammenlignet med sako

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...