Jump to content

Må en KKC stokk monteres av børsemaker?


Froyd

Recommended Posts

De er som alle andre stokker klar for montering. Trenger ikke børsemaker til dette. Forutsetter selvfølgelig at den kkc-stokken du kjøper er beregnet til det aktuelle våpenet. Det er jo ikke dumt å få den beddet, men ikke et must. Test den først, og hvis du ikke blir fornøyd med presisjonen så går det an å få den beddet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jaktfalken. Dersom den ikke passer er det lurt å få hjelp til dette arbeidet. De skal jo i utgangspunktet passe, men det er ikke alltid sånn. Du vil få et inntrykk av dette når du legger jernet i stokken og begynner å stramme skruene. Ikk dra til skruene hvis du er usikker. En god regel er å hele tiden passe på at det er klaring i mellom løpet og fortreet.

Personlig fikk jeg min kkc-stokk beddet med det samme, da vet jeg at alt er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe stokk..

 

Fikk en til mauseren min, men siden mausere er veldigt forsjellige, så passa dessverre ikke denne helt så det ble endel fresing før eg bedda den. Resultatet ble veldigt bra, men ble litt arbeid.

 

Vanligvis så passer de greit uten å måtte gjøre noe, men f eks mauser kan det vere litt jobb på. Så om du ikke liker slikt kan det vere greit å få en børsemaker til å gjøre det.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hva vil bedding si? tilpasse så løpet blir frittliggende?

Bedding vil si at en karve ut litt av stokken å legg i beddemasse som stivne med kassa skrudd på plass slik at dette blir dødt å stabilt... Det er for at kasse å pipe ikke skal bli påvirket av bevegelse i treverket... Enkelt forklart...

Link to comment
Share on other sites

Hva vil bedding si? tilpasse så løpet blir frittliggende?

Bedding vil si at en karve ut litt av stokken å legg i beddemasse som stivne med kassa skrudd på plass slik at dette blir dødt å stabilt... Det er for at kasse å pipe ikke skal bli påvirket av bevegelse i treverket... Enkelt forklart...

Men hvis man ikke tar visse forholdsregler, risikerer du å lime låskassen fast i stokken, og du vil aldri i verden få den løs igjen uten å ødelegge stokken.

Bedding kan du gjøre selv hvis du vet hva du driver med. Hvis ikke, gi jobben til en børsemaker.

Det kommer garantert til å spare deg for en masse problemer, og du kan klage hvis du ikke er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk montert nye kkc stokk på en Lakelander i fjor.

Jeg synes dette er en knall god stokk, (spesielt til stående skyting).

Stokken er heller ikke spesielt tung.

Jeg solgte orginal stokken på lakelanderen for 1500.- på finn (strøken- solgt etter en halv time)

Så jeg måtte ut med sirca 3000.- i mellomlegg, det var det absolutt verd.

Jeg fikk stokken bedda, og løpet kappet og gjenget i samme slengen.

Betalte ca 8500.- for kkc stokk, bedinig, kapping, gjenging, a,tec maksim demper, og en deka tofot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...