Jump to content

skytebukse hvordan brukes den??


per-ulv

Recommended Posts

Har fått tulla meg opp i sporter klassen i jaktfelt.. hvordan skal jeg ikke gå nærmere inn på her, men i den forbindelsen har jeg kjøpt meg skytejakke og bukse. jakka gikk det ganske greit og finne utav, men buksa har jeg litt trøbbel med for og si det mildt..

den er ihvertfall umulig og gå med, uten bakre glidlåsen oppe. sittende skyting? går det egentlig? buksa er så stiv at jeg drar den langt nedpå rompa når jeg bøyer hofta. ville ta seg pent ut på standplass:). noen som sitter inne med tips?

ellers tror jeg ikke jeg tør bruke den...

Link to comment
Share on other sites

Kommer mye ann på hva slags bukse du har tror jeg. Jeg har ei rimelig bukse fra Våpensmia og den har glidelås i sidene på beina. Jeg har aldri opp disse glidlåsene, selv om den blir litt stivere å gå med med glidelåsene nede. Jeg har også prøvd ei mye stivere bukse fra Dagfinnrud og denne var så stiv at jeg tror jeg hadde hatt store problemer med å gå ei feltløype med denne. Uansett merke så er det klart at det er bedre å gå løypa med vanlig jaktbukse, men jeg føler at jeg får ett litt mindre holdeområde på stående med skytterbuksa på, men bare så det er sagt, om man gjør alt riktig og tar gode avtrekk på rett plass er det ikke umulig å fylle feltløypa uten skytterbukse, men om jeg var tvunget til å velge bort en ting så var skytterbuksa det første som ble kassert :)

Link to comment
Share on other sites

nesten like viktig som skytterbukse er og velge skor som du får stramme rundt åkle så du står stødig.noe støtte har du av buksa men som sniper arne sier så er det buksa jeg legger bort først av utstyret mitt. alt utstyr har og litt stress faktor når du kommer på standplass,stramminger i hytt og pine og flere ting du skal komme på og gjøre,om en er kald i hodet så er det bare og gjøre ting riktig så blir det bra resultat. bare se på ronny fjeldskogen.han er en av di aller beste skyttera i norge mener jeg..

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å lese prioriteringene av buksa. Når jeg skjøt aktivt i DFS, så diskuterte vi litt dette på kvelden noen ganger, og der var det ganske bred enighet om at buksa var den siste som forsvant hvis man måtte velge. Jeg prøvde å skyte uten buksa på stående etter noen år med fast bruk av den, og fy fader hvor vinglete stående stillingen ble, selv med jakka. Dette forutsetter jo selvfølgelig at alle glidelåser er lukket på stående. Hvis man ikke lukker glidelåsene på stående, kan jeg skjønne at den kasseres først, men dette er ikke riktig bruk av buksa etter min mening.

 

Jeg har en bukse og jakke fra Dagfinrud i ekstra stiv utførelse, og med alle glidelåser lukket og jakka på, er det såvidt jeg klarer å plukke opp et magasin på bakken på standplass, så stiv er den. Går fint å gå ei feltløype, bare å åpne glidelåsene, problemet med felt og skytterklær er at det blir jæ...ig kaldt nå på vinteren. Det var hovedgrunnen til at jeg sluttet å skyte felt i DFS, og der er jaktfelt og jegerklassen fin, siden det kan brukes skikkelige vinterklær.

Link to comment
Share on other sites

Her høres det ut som skytestilling og utstyr har mye å så i denne debatten. Siden vi i jaktfelt skyter med lang arm uten reim så tror jeg nok ikke støtten fra buksa er så avgjørende som i DFS. En annen faktor er at vi i jaktfelt kan bruke skytterjakker som ikke er godkjente i DFS. Mange av disse er lengre og strammer bra over hoftene, noe dårligere uten buksa, men helt greit uten også. Jeg har aldri brukt dress godkjent for DFS-skyting da jeg ikke har drevet med det, men jeg synes noen av disse DFS-jakkene virker rimelig "slarkete" nederst og tviler på at disse støtter like bra som noen av de amerikanske jakkene eller jakka til bla.skytterlinken. Med litt ull under er de faktisk gode og varme også, heldigvis :)

 

Dette kan vel også sees i sammenheng med at jeg kanksje ikke har erfaring med den stiveste buksa, men dette blir synsinger fra egene erfaringer uansett......

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei ordentlig skytebukse og nå har jeg den nevnte fra Thune. Den ordentlige buksa var mye stivere og hjalp mer på stående. Men fryktelig tungvind å gå i (noe jeg spesielt merka på nm i fjor) og litt stress med mange glidelåser på standplass, som førte til høyere puls og mye å tenke på. Thunebuksa har bare glidelås i livet, støtter greit rundt hofta, kjempegod på sittende og reint behagelig å gå i. Det har ført til at jeg faktisk skyter bedre (også stående) og er mer rolig på standplass..

Link to comment
Share on other sites

Her mener jeg brodsjo har ett godt poeng. Det hjelper ikke hvor godt buksa strammer om man girer seg opp og blir stresset da man kommer på standplass av alle glidelåsene og strammemulighetene. Selv har jeg ei amerikansk skytterjakke som har 5 spenner som skal klikkes sammen og strammes etter i tilegg til 2 glidelåser i siden som skal ned, før man skal skyte stående. Dette er stressende nok synes jeg så jeg velger å gå med glidelåsene på buksebeina lukket, så slipper jeg dette i tilegg. Buksa er av merket Kurt Thune, og er ikke målsydd. Det hjelper ikke om man teoretisk får ett knall lite holdeområde med ei stiv bukse, om man har puls i 180 etter all stramminga. Jeg tør påstå at de stiveste buksene egner seg kun til baneskyting da man skal være relativt stasjonær. Det er i alle fall ikke buksa mi som har skylda da jeg ikke skyter godt. Feilen sitter som regel i andre enden enn beina :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...