Jump to content

Rypejakt, på funnsjøfjellet....meråker


msyncron

Recommended Posts

Jeg bor i Meråker. Sant å si så jaktet jeg ikke ved eller rundt funnsjøfjellet i høst, men jeg kan generellt si litt om rypebestanden jevnt over i Meråker denne sesongen.

Det var klar oppsvingning i fjellrypebestanden, store kull og mye fugl sett i sammenligning med de senere åra.

Lirypebestanden skal jeg ikke uttale meg så mye om, jaktet masse første jakthelga og jeg fikk opp bare en lirypestegg.

Dette var i hovedsak det jeg skulle si, betydelig oppgang i fjellrypebestand mens lirypa ligger fremdeles å soper i bunn av skåla.

Link to comment
Share on other sites

Får pirke litt først da. Er vel ingenting som heter Funnsjøfjellet :wink:

 

Jeg takserte Funnsjødalen og tilstøtende fjell i høst, og bestanden er elendig. I Meråker er vel heller ikke situasjonen noe særlig bedre. Ihvertfall ikke noe jeg vil betale 250 kr dagen for. For den saks skyld synes jeg ikke det er noen glede ved å skyte på de stakkarene som er igjen heller. Vi avlyste jaktprøven vår i Meråker i høst, pga elendig bestand. Ingen vits i å selge et produkt som ikke eksisterer. Skal du satse på fjellrypa, så kan det være en ide å prøve seg innover i området Kjølhaugan, Evjekvelvet, Blåberga etc. Her holder det seg gjerne stabilt med skarv.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Det bruker gjerne være bra i de fjellene som Funnsjødalen nevner her, dette er jaktområdene "mine" og familien har ei seter neddi foten av Blåberga.

For å si det sånn, i Blåberga da, så er det lenge siden skarvbestanden har vært stabil.

For to år siden var den elendig, men denne sesongen så jeg en veldig betydelig oppgang i skarvebestanden. Jeg vil ikke skryte å si at det var mange ryper, for det var det ikke, men oppgangen siden tidligere år var enorm.

Ikke mange kull, men de kulla som fantes de var store, gjerne 10-12 ryper.

Første jaktdag jaktet jeg i dette fjellet og fant rundt 50 fjellryper, dette så jeg også andre jaktdag når jeg gikk meg en tur, og 50 ryper er ikke bra med fugl i en så bra fjellrypebiotop som finnes i fjellene øst i Meråker.

Jeg ville gjort som Funnsjødalen sa, spar pengene. Eller enda viktigere spar de rypene som nå er på rett vei i skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...