Jump to content

Skrytetråd, fiske.


Guest graahund

Recommended Posts

Fyfy og ha spindeln stående i når man fyrer. :P

 

Ja,men til tross for uvørn bruk har denne primusen holdt i 18 år til nå,og blypakninga er ikke skiftet ennå :). Kunne godt tenkt meg en lett og moderne brenner,men det er ikke å lett å bytte bort noe som er så driftsikkert,og alltid til å stole på :).

Link to comment
Share on other sites

Noen som har god erfaring med fiske etter sø på denne tiden av året? I så fall, hva er trikset? Har aldri fått særlig dreis på fisket før mars/april.. Ser av og til noen saktesvømmende og dorske sø som er veldig lite interesserte i slukene mine..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har god erfaring med fiske etter sø på denne tiden av året? I så fall, hva er trikset? Har aldri fått særlig dreis på fisket før mars/april.. Ser av og til noen saktesvømmende og dorske sø som er veldig lite interesserte i slukene mine..

Kaldt i vannet. Tipset er vel å bruke hvite sluker nå i januar.

Link to comment
Share on other sites

Enig med "graahund", røya er en fantastisk flott fisk. Røyefiske på høstisen/vårisen er min soleklare favoritt hvis jeg kan velge.

"By the way", noen som har tips om røyevann i Buskerud? Follsjø huset røye "før i tiden", men vet ikke hvordan det står til med røyebestanden der i dag?

Link to comment
Share on other sites

Isfiske i mai. Gå opp på natta siden sneen bare bærer da. Slå opp teltet på en lyngrabbe. Høre steggen herje på natta og stå opp når sola har varma teltet nok. Steike en solid panne egg og bacon og avslutte ,med svart kaffe. Ut på isen for å få med morransbettet. Da er livet hærlisch :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

jeger83, kjenner Tinnsjøen godt. Har hatt vogn og båt der i over 20 år. Men noen år legger ikke isen der seg i det hele tatt. Jeg kan ringe innehaveren på Sandvigen camping (Austbygde) der vi lå så får jeg rede på det. Men tengte kanskje det var noen her som kjente til det :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Isfiske i mai. Gå opp på natta siden sneen bare bærer da. Slå opp teltet på en lyngrabbe. Høre steggen herje på natta og stå opp når sola har varma teltet nok. Steike en solid panne egg og bacon og avslutte ,med svart kaffe. Ut på isen for å få med morransbettet. Da er livet hærlisch :)

 

:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Isen ligger i Vestfjorden, hørte det var en som gikk gjennom isen utenfor Ørastranda, temmelig alvorlig. Jeg vil tro isen ligger i Sandebukta (og muligens også Dramstadbukta), langs land i hvert fall. Helt sikkert ikke trygg å gå på. Vi er rett og slett inne i en fæl periode; for tynn is til å gå på, men som gjør det umulig å fiske fra land. :evil:

 

Edit: http://tb.no/nyheter/person-gjennom-ise ... -1.6754905

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå har isen lagt seg i indre delen av bunnefjorden i Ås komune. Den ligger ett lite stykke forbi Tjernes brygge. Det er stålis på ca 20 cm, mer enn nok til og gå utpa og fiske. Flott at det er ett sted så nære Oslo hvor fiskemulighetene er såpass bra. Brutter og to kompiser fikk ca 60 vittinger der i går samt en par fine torsker. De var ute på fredag og og da fikk brutter bla. en fin sjøørett. Ca 1 kg. I morgen prøver jeg og sammen med brutter og noen kompiser. Gleder meg :D .

Link to comment
Share on other sites

Stian84, får vel prøve Møsvatten isteden tenker jeg. Utpå våren en gang :D .

 

Var en runde rundt Tinnsjøen sjekket igår, er mulig med livet som innsats å fiske ved mæl. 3 stk som var der når jeg kjørte forbi. Er du litt mer glad i livet ditt er det knall forhold i Mårvik og Tinnoset.

 

Møsvann kan du jo fiske vis du har mye fyrstikkesker å fylle opp :D

Link to comment
Share on other sites

Sjøisen er vel litt tvilsom nå etter mildværet og vinden som har vært? Jeg hadde tenkt meg utpå, men dropper det pga. usikkertheten knyttet til råtten is... og det er en grunn til at det alltid er noen som går gjennom isen hver vinter :roll: For min del er fluestanga neste...

 

Ang. Bogen ligger det nok is... hvertfall hvis vi snakker om samme Bogen (den utenfor Melsomvik).

Link to comment
Share on other sites

Angående usikker is.....

 

Jeg var med fattern på Tinnoset den gangen Storegutt gikk. En røyepilker hoppet fra isflak til isflak på jakt etter røyestimen, og han tok mange fisk på denne måten. I mens jeg var der datt han uti vannet 2 ganger, og måtte gi seg med "isflak hoppingen" fordi han bare hadde med seg 2 skift :lol:

 

Mye gale mennesker ved Tinnoset i si tid !

Link to comment
Share on other sites

Var i Sandebukta i dag.Broderen fikk en kubbe rund s.ørret på 4,5kg.En nydelig fisk.Ellers blei det en sei på 2,5,4 torsk på 1,5-2,knurr,småhvitting og en flekkete hai.

Ca 20 cm is.

 

Bilde?

 

Sjøørett på 4.5 kg er ikke daglig kost, det må ha vært artig. Å når den i tillegg var i godt hold, så er det ekstra morro.

Fikk selv en sjøørett på 3,5 kg i Sandebukta for 3 år siden (på isen), det går mye fin fisk der nede. Så en som fikk en på 5,5 kg for 2 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så lenge man kun bruker ei stang/snøre. Mener å huske at det er lov med to i Drammensfjorden, eller så var det omvendt (2 ellers, 1 i Drammen). Da er du nesten like langt :mrgreen: Ja, jeg er flink med tåkeprat og har eksteme ferdigheter til å uttale meg om ting jeg ikke er helt sikker på, og burde muligens bli politiker :lol: Er imidlertid sikker på at det er lovlig med hvertfall én stang, tross alt.

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var en flott ørret! :D

 

Kan ikke konkurrere med den, men kan da nevne på min lille som jeg tok i går. Dro til et lite vann med jentungene for å pilke småabbor. Onkelen til fruen er grunneier til halve vannet og nevnte på at han hadde sett isfiskere i blant, men visste ikke om det var noe særlig der. Det har tidligere vært et fint abbor og gjeddevann, men midt på åttitallet rotenonbehandlet de vannet og satte ut regnbueørret. Dette slo i grunn litt feil i og med at det fremdeles var igjen litt fisk, og noe år senere var all ørret borte, mens gjedda var feit av god mat. Abboren har sjelden blitt større enn hundre gram. For noen år siden ble det tappet ned, og det ble sagt at all fisken døde ut.

 

Men, siden det hadde vært noen isfiskere der, måtte det da være litt å få, tenkte jeg, og la i vei med unga.

 

Etter noen småabborer byttet jeg hull og fikk to kjappe småabbor. Ned med pimpelen igjen og nytt napp, men da ble det liv. Et svare strev med det lette utstyret, bitteliten pimpel og bitteliten lyskrok med et par maggot.

 

Fin abbor tenkte jeg, men motstanden var såpass stor at jeg konkluderte med gjedde, helt til jeg så svarte prikker i hullet og skjønte det var ørret. Det ble et svare strev å få den riktige veien opp gjennom det 9,5 cm store hullet (konkurransebor til småfisk...), men til slutt kom den opp.

 

1,7 kg og 58 cm var resultatet. Trodde nesten ikke hva jeg så. Onkelen til fruen har ikke hørt om vanlig ørret i det vannet før, og kan ikke huske at noen har satt ut. Andre jeg har pratet med etterpå tror meg nesten ikke, men jeg har jo bildebevis...

 

En teori jeg har, er at det er en mjøsørret som har gått opp bekken fra Mjøsa og av en eller annen grunn har klart å hoppe over kanten på demningen i enden av vannet, selv om det høres rart ut. Kanten er en bra bit over bekken.

 

Menmen, her er den, ørreten som ikke eksisterer: :)

 

rret-Grtlitjernet2.jpg

Link to comment
Share on other sites

ska si det var en fin ørret til å ikke eksistere :lol:

 

 

var en tur på et røyevann forrige helg, og hadde med meg 6 stenger og et stormkjøkken. kan ikke akkurat si at æ fikk tid til og bruke stormkjøkkenet da alle de 6 stengene nappet på likt hele tiden. mista sikkert goft over 100 fisk, og fikk opp 40 + på isen :roll: kan ikke skryt så my av størrelsen, men finns et par eksemplarer på mellom 200 - 500g da :winke1: en fin tur ble det iallefall :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...