Jump to content

Lærbukse


gunleil

Recommended Posts

Et litt merkelig tema, men slenger ut noen tanker. Har en tid vurdert å gå til anskaffelse av en lærbukse/skinnbukse, hovedsakelig fordi det ser litt kult ut. Hvordan behandler man en slik? Regner med at den trenger noe smørning. Hvordan er en slik bukse i praktisk bruk? Legger ved en link til en bukse de selger på friluftsmagasinet. Noen som har synspunkter på denne buksa?

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=4772" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den buksa, har brukt den rundt ti dager på jakt, et par helger på tur og mange kveldsturer med fiskestang. Skinnkvaliteten virker å være god, dumt det samme ikke kan sies om sømmene. Jeg har bytta ei bukse, men nummer to er like ille. Tror ikke jeg gidder å bytte igjen.

 

Jeg har ikke god greie på skinnklær egentlig, men jeg tror det er lurt å bruke en spray. Det har i alle fall jeg gjort...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Kanskje ikke noe å satse på om sømmene er så dårlige nei. Noen tips til andre lærbukser da?

 

er litt usikker, har hatt løst på en skinnbukse jeg å og jeg vet at der er enkelte samer som lager slike bukser.

 

noen kjøper skinn og får en sydame til å sy sammen en bukse!

 

kan ringe noen og høre om de vet om noen som lager slike skinnbukser:)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt ei härkila skinnbukse på elgjakt i 3-4 år nå, Den har holdt bra, gnidd på lærfett på den en gang. Myk og lydløs og selv om den blir våt utenpå har den vært så og si tørr inni, som pluss vil jeg si : Lydløs, lett og tørke vekk blodsøl, varm, og det fester seg ikke noe snø på den. som minus vil jeg si att den kan bli litt for varm hvis man skal gå mye, tørker sent, og blir utrolig tung når man får gått i regnvær en dag

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har noen av dere gjort dere noen erfaringer med bruk av skinnbukse?

 

Har titta på Härkila Jämtland buksen, og syens den gir et godt inntrykk av kvalitet.

 

Men, før jeg handler:

 

Blir ikke lærbukser litt klamme??

 

Hva bør man smøre de inn med, og vil de da tåle noe særlig nedbør før de blir tunge?

 

Får man "saltutslag" som på sko dersom de blir skikkelig våte?

 

Kjedelig å kjøpe ei dyr bukse som bare ender med å bli hengende i skapet, men er litt lei av å måtte liste meg rundt all slags vegetasjon som normalt stikker hull i G-T bukser..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne fra Sweedeteam (kjøpt hos Norteam Engros) de siste to årene på jakt i Skåne, og på hjort og rådyrjakt her hjemme.

Dette er ikke hel skinnbukse, men tykk mollskinn (bomull) med skinn i front og i baken.

I tørt vær er det blitt min desidert favorittbukse, myk, lydløs og behagelig å ha på.

Gir den en liten omgang med Mink Oil av og til.

Designet forutsetter imidlertid at en bruker høye støvler slik at "frontlappen" henger over og slik unngår rusk og rask i støvlene.

Ikke helt det du er ute etter, men med lette og varme Muck Boots, er dette en fin kombinasjon.

 

 

bilder_1263_zps7b48dc38.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ei fin bukse for den som liker støvler. Min onkel hadde ei tilsvarende for mange år siden.

Selv er jeg nesten allergisk mot gummistøvler, og vil helst ha helt alminnelige jaktstøvler med normal bukse.

Muckboots har jeg, men der ikke helt fascinasjonen?

De har dårlig støtte, puster jo i praksis ikke, og blir klamme som alle andre gummistøvler.

Et par Viking gummistøvler som nå er utslitt og gjør fjøstjeneste en og annen weekend er de beste av den sorten jeg har hatt på bena. Lette, gode å gå i, god støtte, men sokkeskift nå påregnes i løpet av dagen.

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom brukte jeg lærbukse på jakt. De må smøres med tynn lærolje for å være vanntette, men den samme smorninga gjør dem klamme og kalde.

 

MEN de var suverene ved elgjakta hvor man enten sitter på post eller tusler rolig med hunden. Suverene fordi man ved vomming etterpå bare kunne gå i nærmeste bekk og vaske av blod og annet gørr, så var buksa like fin igjen. Til kvelden kunne den brukes til selskap. Kul og praktisk bukse, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...