Jump to content

...springkniv?


Guest

Recommended Posts

Jeg sliter litt med begrepet "særlig farlig" både om kniver og skytevåpen. Dette er gjenstander som er konstruert for å være særlig farlig i utgangspunktet, så hvordan små forskjeller i utførelse skal gjøre så mye fra eller til er for meg ett mysterium. 

Når det gjelder kniver, så er man vel først å fremst ute etter de knivtypene som lett fascinerer ungdom, for å holde disse bort fra skolegårder og ungdomsmiljø, men at de er særlig mye farligere enn andre kniver har jeg vanskelig for å tru.

 

Forbud av enkelte knivtyper eller mekanismer fremstår meningsløst all den tid de aller fleste har såkalt aktverdig formål for sine kniver, og de som ikke har det, ikke etterlever slike forbud allikevel. 

Forbud og regler som innskrenker handlefrihet uten å løse ett problem har vi nok av fra før.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke gjøre en dritt med en "skummel, låsbar foldekniv" som du ikke kan gjøre nøyaktig like godt med en morakniv til 30 kroner, og de er omtrent akkurat like lette å skjule.

Men klart, bare man får innført enda et idiotisk forbud som er med på å senke den generelle respekten for lovverket så føler man i det minste at man har gjort noe med et helt ikkeeksisterende problem...

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at små spisse kniver, gjerne med låsbart blad eller slirekniv, fort kan føre til problemer i bymiljøer. Jeg er for kanskje strengere reguleringer av kniv enn i dag. Men da må myndighetene være seriøse, og også lempelige med unntak for f.eks. jegere og militære.

 

Sånne flåseforbud, som forbudet mot springkniv (mens en drøss med tilsvarende farlige kniver er lovlige), kunne vi vært spart for.

Link to comment
Share on other sites

Alle kniver er jo strengt tatt forbudt i bymiljø, med eksplisitt unntak for bl. a. jegere og militære. Er det du egentlig ønsker deg et unntak fra forbudet mot å ta med kniv på offentlig sted for små, uspisse og ikke låsbare lommekniver med slapp (i motsetning til stiv) klinge? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MItt syn er at det er ikke nok å regulere bæring, man må også gjøre noe med tilgangen på små spisse og skarpe kniver.

 

Kniver med fast blad i størrelsesområdet 6" til 8,5" kan man nok ikke forby.

 

Under det kan man erstatte dem med f.eks. slipjoint og de mindre farlige kjeramiske knivene.

Link to comment
Share on other sites

Her kom jeg over en dom hvor man ser litt hvordan de tenker rundt tolkning av ordlyden i forskriften: https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2017-24663

 

Karambit med fast blad har sluppet gjennom nåløyet, men de har diskutert "snilt" og "aggresivt" utseende/design. 

 

Når det kommer til "spring-assisted" versjoner ser det ut som de tipper andre veien:

"Slik lagmannsretten ser det, må en springkniv forstås som en foldekniv som spretter ut i forholdsvis høy fart ved å trykke på en knapp. Knivene i beslag A6 og A7 er som nevnt såkalt «spring assisted». Det vil si at knivbladet, ved tilførsel av en viss manuell kraft på en tapp som er en slags forlengelse av bladet, spretter ut ved hjelp av en mekaniske i kniven. Dette skiller seg noe fra en tradisjonell springkniv, hvor det er tale om en utløserknapp på skaftet, og hvor det ikke er nødvendig å tilføre noe manuell kraft. Lagmannsretten er - som tingretten - kommet til at det avgjørende for om en kniv regnes som en springkniv må være funksjonen, og ikke hva slags teknisk løsning som er valgt. Slik lagmannsretten oppfattet det, skulle det svært lite kraft til for å få ut knivbladet fra de aktuelle knivene, og knivbladet spratt da ut i høy hastighet, tilsvarende mer tradisjonelle springkniver. Knivene i beslag A6 og A7 må derfor regnes som springkniver i forskriftens forstand."

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Röda_Lacket skrev:

Sånne flåseforbud, som forbudet mot springkniv (mens en drøss med tilsvarende farlige kniver er lovlige), kunne vi vært spart for.

Det var til og med en som kom med et flåseforslag om bestått jegerprøve for å få kjøpt kniv xD

Link to comment
Share on other sites

Leste litt mer i den dommen. Rettstilstanden for mange typer kniver er ganske så usikker. Resultatet er at vanlige folk ikke gidder å bruke kniv utenom kjøkkenet, fordi de ikke orker å sette seg inn i forskjellene.

 

Ja til restriksjoner på kniv, men mest mulig på produsent og forhandler - og færre juridiske feller for forbrukerne.

Link to comment
Share on other sites

Mine barnebarn får en kniv av meg når de fyller 7 år. Den er skikkelig skarp og foreldrene syns det er flotte greier. Nå bor mine barnebarn i middels store byer - men knivbruken foregår når de er på turer i skog og mark eller på fisketurer. De lærer at kniv er et nyttig verktøy og det vil de nok ta med seg videre i livet. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Röda_Lacket skrev:

Neida. Men mange som bor i byer gjør ikke det. Jeg er vel en av en av de siste generasjonene som fikk leke med tollekniv. Altså av de som er oppvokst i en middels stor norsk by. I Oslo er det enda værre. Folk går i fjellet uten kniv på sommeren osv.

Kremt.....Grunnen til at du er en av de siste generasjonene som fikk "leke med tollekniv" som du selv så eksplisitt uttrykker det, er vel at enkelte har meninger som du selv ytrer i tråden her?
 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Röda_Lacket skrev:

MItt syn er at det er ikke nok å regulere bæring, man må også gjøre noe med tilgangen på små spisse og skarpe kniver.

 

Kniver med fast blad i størrelsesområdet 6" til 8,5" kan man nok ikke forby.

 

Under det kan man erstatte dem med f.eks. slipjoint og de mindre farlige kjeramiske knivene.

En hvilken som helst idiot kan lage en veldig godt fungerende liten, spiss og skarp kniv bare ved hjelp av en saks, en ispinne til skjefte og lokket fra en boks makrell i tomat, litt lim for å holde det sammen og bunnen av en kaffikopp for sliping. Forbudet ville ikke være verdt blekket det ble skrevet med.

"Mindre farlig keramisk kniv". Jo takk, her i huset er det de to porselensknivene som er de desidert farligste.

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Röda_Lacket skrev:

Neida. Men mange som bor i byer gjør ikke det. Jeg er vel en av en av de siste generasjonene som fikk leke med tollekniv. Altså av de som er oppvokst i en middels stor norsk by. I Oslo er det enda værre. Folk går i fjellet uten kniv på sommeren osv.

Mine barn får kniv i treårsgave. De er skarpe nok til å barbere seg med og holdes sånn. Kniven er selvsagt med på alle turer, også i barnehagesekken. Dette er Oslo, alt annet er løgn.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Grunnen til at jeg har slike holdninger, er alle reaksjonene jeg har møtt gjennom livet. På det jeg selv trodde var normal oppførsel.

Problemet jeg ser med holdninger som dine er at de aldri kommer i mål - til tross for at hensikten antagelig er god.

Å forby noe som ikke er ett problem om man ser på draps statistikkene (ref fallkniver med låsbart blad) fordi at man fantaserer på tiltenkte scenarioer og videre ikke ser nyttefunksjonen, er etter min mening ett åpenbart feilspor. En kriminell er en kriminell og vil enten A) drite i eventuelle forbud  - B) finne andre løsninger på hva han evt ønsker å utføre.

Forbud løser mao ingen ting.

Det rammer kun lovlydige borgere som etter beste evner forsøke å forholde seg til politikers iver til å vise handlekraft  (og beklageligvis for ofte - inkompetanse).

I fengsler i USA dreper de hverandre med tannbørster (prison shank). Ja...tannbørster!  En pinne/pølsespidd vil naturlivis duge like bra riktignok. Skal man forby slikt også når fantasien løper løpsk?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Röda_Lacket skrev:

Nå skal vi snart få ny våpenlov. I forbindelse med ny våpenforskrift kan slike kniv spørsmål avklares. Så får vi se om Leatherman skeletool ender opp på rett side av loven. For ryker flipper kniv ryker nok enhånds åpner til slutt....

Nå har mange i denne tråden svart på dine påstander med direkte og saklig argumentasjon. Du har vist ignoranse mot disse innleggene samtidig som  du selv stadig har kommet med nye ubegrunnede påstander.

Moderaroterene på dette formumet bør vurdere å banne brukeren din basert på at du fremstår som ett troll. Aka "trolling".  https://no.wikipedia.org/wiki/Trolling_(Internett)

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi setter igjen strek her for diskutering om våpen brukt til ikke-fredelige sammenhenger. 

 

Sitat

Vil vi ikke ha:

Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger.

 

Min utheving. Tråden låses da "diskusjonen" neppe medfører noe av allmenn interesse eller viktighet herfra.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...