Jump to content

...springkniv?


Guest

Recommended Posts

sannsyneligvis fordi det ikke defineres som en springkniv

 

Hvor finner du den definisjonen?

 

Husker ikke, prøvde å finne det isted men fant ikke. Men det er jo litt av den samme problemstillingen som i USA, hvor springkniver (switchblade) heller ikke er lov i flere stater, men assisted opening kniver er lovlige.

Sånn sett kan man jo evt argumentere for at det norske lovverket kun forbyr springkniver (switchblade), det står ingenting om forbud mot kniver med assistert åpningsmekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke, prøvde å finne det isted men fant ikke.

 

Det var det jeg var redd for. Uten en offisiell definisjon er det i praksis fritt fram for å lage sin egen tolkning. Den kan være gal, men det hjelper ikke stort når en vet hvor mye arbeid det medfører å ta opp kampen mot slike instanser.

Link to comment
Share on other sites

I praksis, så er det der en springkniv. Jeg ser at man ved å drive bladet med kraft fra tommelen istedenfor fra en fjær, så omgår man lovteksten, og det funker i USA hvor lovteksten er viktigere enn intensjonen med loven. I Norge blir også intensjonen bak et lovforslag vurdert, og jeg gjetter på at det kommer en skjerping av forskriften hvis den type kniver brer om seg, eller blir merkesak for en politiker/lovgiver.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Grensen her er forholdsvis enkel... Må du fysisk begynne å vippe ut bladet før assisteringen overtar, så er den lovlig. Kan du åpne den ved å kun trykke på en knapp, så er den ulovlig.

 

Og nå regner jeg med at du har noe håndfast å vise til?

Link to comment
Share on other sites

og jeg gjetter på at det kommer en skjerping av forskriften hvis den type kniver brer om seg, eller blir merkesak for en politiker/lovgiver.

 

Øivind

 

 

Det har allerede vært vurdert men da det ikke har skjedd noe her, regner jeg med det ble skrinlagt eller lagt på is.

Det var politikere/byråkrater som foreslo å forby foldekniver som kan åpnes med en hånd.

 

Nok ett eksempel på dustete politikere og byråkrater som hele tiden må finne på nye regler for å rettferdiggjøre sin eksistens.... :roll:

Hvilket "problem" er det det skulle løse?

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia har i alle fall en definisjon som er ganske grei, og den ser ikke ut til å dekke assistert åpning:

 

"Kniven er utformet slik at bladet er skjult inni grepet og kommer automatisk ut ved å trykke eller skyve på en knapp. Bladet kan komme ut enten sideveis (hengslet som en foldekniv) eller direkte rett ut av enden på grepet."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Springkniv

 

Kilden for dette er i våpenforskriftens § 9-1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

 

Formuleringer som "eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter" gir meg frysninger. Det er så vidt utformet at man ikke trenger mer enn ett regjeringsskifte eller to før vi må levere inn brødknivene. Eller knivsamlingen.

 

Så S&W videoen er relevant og en toller ett eller annet sted bør forberede seg på å spise lettstekt kamel.

 

 

For øvrig tror jeg Cardinal har en lang rekke trykkleifer i innlegget sitt. En slik definisjon betyr at alle med en moderne foldekniv er lovbrytere.

 

Og nøyaktig hvor mye dødligere en springkniv er enn en tilsvarende foldekniv eller assistert foldekniv er litt utenfor min begrensede fantasi.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig tror jeg Cardinal har en lang rekke trykkleifer i innlegget sitt. En slik definisjon betyr at alle med en moderne foldekniv er lovbrytere

 

Ikke så fjærnt som du skulle tro, i Danmark er det en slik definisjon i et lovforbud. En kompiss oppdaga dette den harde måten når han kom gjennom Danmark fra skytestevne i Nederland, og hadde en kniv han vant under NM på Evvje liggende og slenge i bagen siden den gang. 5000 spenn i bot og kniven indratt, og ei helvettes huskestue. AR-15 og ammo derimot var intet problem.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke, prøvde å finne det isted men fant ikke.

 

Det var det jeg var redd for. Uten en offisiell definisjon er det i praksis fritt fram for å lage sin egen tolkning. Den kan være gal, men det hjelper ikke stort når en vet hvor mye arbeid det medfører å ta opp kampen mot slike instanser.

 

Det kan godt tenkes,men de som selger kniver med assistert åpning i Norge må jo ha lov til å importere dem, så et eller annet sted er vel denne saken vært tatt opp før.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig tror jeg Cardinal har en lang rekke trykkleifer i innlegget sitt. En slik definisjon betyr at alle med en moderne foldekniv er lovbrytere

 

Ikke så fjærnt som du skulle tro, i Danmark er det en slik definisjon i et lovforbud. En kompiss oppdaga dette den harde måten når han kom gjennom Danmark fra skytestevne i Nederland, og hadde en kniv han vant under NM på Evvje liggende og slenge i bagen siden den gang. 5000 spenn i bot og kniven indratt, og ei helvettes huskestue. AR-15 og ammo derimot var intet problem.

 

/D

 

Danmark nærmer seg britene , når det gjelder paranoia ovenfor kvasse gjenstander. Jeg snakket med en dansk håndverker på ett prosjekt jeg var på. Da jeg brukte leatherman kniven min , spurte han meg om om jeg hadde "kniv sertifikat". I Danmark er det bare forbudt å bære en kniv. En håndtverker som kan dokumentere behov , kan derimot få ett "sertifikat".

Jeg er glad jeg ble født i det 20 århundre, og slipper å oppleve slutten på det 21. Det kommer ikke til å være trivelig....

Link to comment
Share on other sites

Vel, såvidt jeg vet kan man fritt bære foldekniv i Danmark - sålenge bladet hverken er låsbart eller kan lett åpnes med en hånd. Spyderco har laget slike kniver spesielt for det danske markedet.

 

Det er en mulighet jeg gjerne skulle hatt her. Jeg har en sveitserkniv liggende i skuffen på jobb, fordi jeg ikke tør ha den på meg på gaten i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett filmen det ble linket til lengre opp i tråden og jeg kan ikke si at jeg ble overbevist om at disse knivene er SÅ forskjellig i sin virkemåte at de ikke burde falle inn under samme lovverk.

 

Man kan lese litt om salgsargumenten for "assisted open" HER, men setninger som:"the assisted opening mechanism is fortunately not considered a switchblade" overbeviser ikke meg helt.

 

Ellers skriver de om virkemåten:

"When the user applies manual pressure to the thumb stud, they overcome the resistance of the torsion bar which propels the blade open"

 

Minner veldig mye om å trykke på en knapp som utløser en mekanisme...

Link to comment
Share on other sites

Stor forskjell, 1 man må fysisk bevege bladet før asisteringsmekanismen trer i kraft. 2 og dette er slik jeg ser det viktigst av alt, asisteringsmekanismen. Virker kun i en del av knivens åpningsområde, slik at har ikke bladet fri bane, så svinger det ikke helt ut av seg selv.

 

Forøvrig er jeg dypt uenig i wikki definisjonen av springkniv, i mitt hode har det alltid betydd kniver somm "skyter" ut av knivskaftet. Gjerne med nok kraft til alene ta liv, og med knivblad som en dolk.

Link to comment
Share on other sites

Springkniv vil nok i Norge være alle kniver hvor en fjær er med og hjelper bladet ut. Vi har på ingen måte den samme detaljerte beskrivelsen som i USA.

 

grevlingen1: Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med noen av de som importerer "assisted openers" og høre om de har fått aksept for disse eller ikke. (Det er fullt mulig at de ikke har det.) Har de fått det burde det være dokumentsjon nok for tollen. Hvis ikke har du en stor utfordring.

 

Forøvrig er jeg dypt uenig i wikki definisjonen av springkniv, i mitt hode har det alltid betydd kniver somm "skyter" ut av knivskaftet. Gjerne med nok kraft til alene ta liv, og med knivblad som en dolk.

 

Wikis definisjon stemmer bra.

Det finnes ingen springkniv som kan penetrere nok til å ta liv med kraften av fjæra av disse "out the front" springknivene.

Fjæra gir bladet fart de første milimeterene, og deretter er det kun hastigheten bladet har fått som sender det ut.

Har man en meget skarp kniv klarer man så vidt å penetrere huden og få ut en bloddråpe.

I likhet med balisong har det ikke noe med disse knivenes egenskap som potensielle våpen at de er forbudt, det er kun det at de er populære blant ungdommer, og sånt kan vi ikke ha noe av. :o

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg var i en kort tid i besittelse av en slik "dolkelignende" springkniv. Måtte bruke ekstremt mye kraft for å spenne den, og fjæren virket helt frem/nesten helt frem. Denne var det kun mulig å "avfyre" mot bløte mål, med 0-5mm klaring.

Fikk bladet mulighet til å få opp hastighet (tilsvarende ca halve bladlengden, gikk den rett gjennom dongeribukkser, flere spillkort etc. Denne laget vel hull i en skinnjakke også om jeg ikke husker feil. Var faktisk redd for denne, da jeg var av den oppfattning at utlisiktet "avfyring" hadde potensiale til å skade den som hadde den på seg.

 

Har prøvd andre som ikke har vært i nærheten av slik styrke.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg var i en kort tid i besittelse av en slik "dolkelignende" springkniv. Måtte bruke ekstremt mye kraft for å spenne den, og fjæren virket helt frem/nesten helt frem.

 

Var det en "enkelt-virkende" som bare skjøt ut, og måtte manuellt trykkes inn? Disse kan man få mye kraftigere, men er sjeldne.

På de vanlige "dobbelt-virkende" OTF, hvor bladet både går ut og inn, virker ikke fjære på lenger avstanden enn man beveger knappen, som regel mindre enn en cm. Om man hindrer bladet å gå helt ut kan man skyve bladet inn og ut uten belastning.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg var i en kort tid i besittelse av en slik "dolkelignende" springkniv. Måtte bruke ekstremt mye kraft for å spenne den, og fjæren virket helt frem/nesten helt frem.

 

Var det en "enkelt-virkende" som bare skjøt ut, og måtte manuellt trykkes inn? Disse kan man få mye kraftigere, men er sjeldne.

På de vanlige "dobbelt-virkende" OTF, hvor bladet både går ut og inn, virker ikke fjære på lenger avstanden enn man beveger knappen, som regel mindre enn en cm. Om man hindrer bladet å gå helt ut kan man skyve bladet inn og ut uten belastning.

Det var en ekte springkniv (enkeltvirkende), om man t.d. tenker på disse "Nato" knivene som hadde fjær asistert ut og inn felling. Så kan man vel knappest kalle de spring kniver (pingle greier, som etter mitt syn er assisted, og ikke ekte vare).

De Nato knivene kunne man forøvrig løse ut mot låret, uten at det gjorde annett enn å stikke litt (som du skriver er de utrustet med sikkerhets funksjon) men så var de heller ikke ekte springkniver, men assisted på den måten at en spente fjæren med tommelen til låsingen åpnet seg, og knivladet slo frem. Enhånds kniv kaller man slikt (eller assisted om man vill, da der ikke er noen fjær som er spent før en skyver knappen ett stykke.

 

Vi fikk vel billige etterligninger av disse "Nato" knivene fra Tyrkia, originalen var vel standard for FN soldatene våre i Libanon? (var fra en slik kar jeg kom bort i den første av de "Nato" knivene). Jeg mener i hvertfall att hans kniv var mye bedre enn de som ble kjøpt som turist suvinirer senere.

 

Eneste grunnen til å forby den type kniv, var vel at de var dolker (dobbelt eggede). Med enkelt egg er jeg ikke engang sikker på om de er forbudt, noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det var en ekte springkniv (enkeltvirkende), om man t.d. tenker på disse "Nato" knivene som hadde fjær asistert ut og inn felling. Så kan man vel knappest kalle de spring kniver (pingle greier, som etter mitt syn er assisted, og ikke ekte vare).

De Nato knivene kunne man forøvrig løse ut mot låret, uten at det gjorde annett enn å stikke litt (som du skriver er de utrustet med sikkerhets funksjon) men så var de heller ikke ekte springkniver, men assisted på den måten at en spente fjæren med tommelen til låsingen åpnet seg, og knivladet slo frem. Enhånds kniv kaller man slikt (eller assisted om man vill, da der ikke er noen fjær som er spent før en skyver knappen ett stykke.

 

Vi fikk vel billige etterligninger av disse "Nato" knivene fra Tyrkia, originalen var vel standard for FN soldatene våre i Libanon? (var fra en slik kar jeg kom bort i den første av de "Nato" knivene). Jeg mener i hvertfall att hans kniv var mye bedre enn de som ble kjøpt som turist suvinirer senere.

 

Eneste grunnen til å forby den type kniv, var vel at de var dolker (dobbelt eggede). Med enkelt egg er jeg ikke engang sikker på om de er forbudt, noen som vet?

 

Tror ikke FN-soldatene har blitt utstyrt med noen springkniv som standard. Regner med de er privat innkjøpt.

 

Det jeg skrev om at de ikke er så kraftige har ikke noe med sikkerhet å gjøre, men mekansimen må være slik for at man både skal felle ut og sammen kniven ved hjelp av en skyvbar knapp (dobbeltvirkende).

 

Forbudet mot springkniver har ikke noe med at de er dobbelteggede, at de skyter rett ut vs. svinger ut som en tradisjonell kniv, eller er mer ferlige ann andre kniver. Fjær=springkniv.

Lovformuleringen er ikke like detaljert i Norge som i USA, så her kan nok "assisted" også bli kalt springkniv kun fordi det er en fjær som spenner mot bladet. Får man problemer vil selvsagt en god og seriøs forklaring fungere. Dette er tross alt ikke farlige greier.

Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot springkniver har ikke noe med at de er dobbelteggede, at de skyter rett ut vs. svinger ut som en tradisjonell kniv, eller er mer ferlige ann andre kniver.

Jeg må si meg enig i det, det ligger nok heller i at de er (eller oppfattes som) enkle å skjule og raske å trekke.

Link to comment
Share on other sites

Du får høre med en viss knivhandler i Oslo. Han skal tidligere ha hatt kontakt med tollvesenet, og da skal de ha bekreftet overfor han at "assisted opening" ikke er en springkniv.

 

Får høre om han har noen papirer på det....

 

Det fantes tidligere ett rundskriv om "springkniv" som beskrev dette som en kombinasjon av trykknapp og fjær....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde lyst til å prøve en slik kniv og bestilte denne 5021.jpg

i fra Capsicum http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?page=article&artno=5021

de har tilbud på den nå ca. halve prisen av hva den koster i utlandet.

Ble litt skuffet i førsten over assisted systemet men med litt øvelse går det bra, trodde den skulle ha en knapp slik noen andre jeg har sett.

 

Se video her.

http://www.crkt.com/YeaGo

Link to comment
Share on other sites

Er det noen form for låsing på denne? Ser for meg kniven sprette opp når jeg stikker hånda i lomma for å ta opp nøklene... :shock:

 

Det er ingen springkniv! Det er en foldekniv hvor fjære begynner å virke et stykke etter at man begynner å åpne den. Den er like mye/lite sikker som en "vanlig" foldekniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Gammel tråd, men fikk en overraskende mail i dag fra Jetcarrier. Hadde bestilt en foldekniv med flipper-funksjon fra Amazon som visstnok var beslaglagt og oversendt til politiet da de mente den var en springkniv!

Det er en CRKT Vizzle designet av Jesper Voxnæs. https://kniveksperten.no/crkt-vizzle.html Den (og en haug andre foldekniver med flipper) selges jo i norske nettbutikker, så må si jeg ble mildt sagt overrasket.

Er det andre som har opplevd lignende?

Og er det håp om at det kommer mer fornuft inn i bildet når en fra politiet skal se på saken?

Link to comment
Share on other sites

Bor ikke i Oslo nei, men takk for tipset. Sendte dem en mail for å høre. 

Denne kniven har jo ikke en gang noe fjær-hjelp eller noen assistert åpning. Vil si det er en helt ordinær foldekniv med flipper. Mer kjøpt pga design/samling da det vil(le) bli(tt) min 6. kniv fra Vox. Så spent på utfallet her...

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan så si. Det er springkniver, batangakniver og stiletter som er forbudt. Det er vet dette med aktverdige bruksområder som kan være vanskelig å få øye på? Til samling synes å være en helt legitim grunn for erverv - men da må vel det reguleres i forskrift?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Röda_Lacket skrev:

Så hvorfor støtte man ikke fritt salg av lange skytevåpen? Som i praksis er et mindre samfunnsproblem enn kniver med låsbart blad.

Hvilket samfunnsproblem er kniver med låsbart blad?

Nøyaktig det samme som alle vanlige kniver kanskje?

 

9_9

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...