Jump to content

Går det mot hjortejakt i august?


frontier

Recommended Posts

Jeg har skutt noen dyr i august, men jeg må innrømme at jeg ikke fikk helt "feelingen" av hjortejakt. Jakta starter 10 september, og for meg er det en magisk dato. Men at det evnt blir en oppstart av tidligere jakt er jeg derimot ikke imot. Vi hadde i høst forlenga hjortejakt frem til jul, for første gang, men vi jakta ikke lenger enn til midten av november, da var vi ferdige. Er det veldig mange som ikke klarer kvota si innen "normal" jakttid, i disse tider der nattjakta med god optikk gir grunnlag for tidlig felling av kvote? Er klar over at ikke alle kan jakte på innmark i måneskinn, men om man ikke klarer kvota innen medi november, burde man kanskje tenke annerledes og se på om man har ei for stor kvote i forhold til hva man faktisk klarer å ta ut, og om der er nok dyr i området for kvota.

 

Vi har fått større og større kvote hvert år, siden 96, og vi har alltid klart oss. Det krever selvsagt en innsats fra jegerne, da vi er samme gjengen ennå, men utviklingen av sikter og selvfølgelig erfaring fra tidligere år, gjør at vi klarer å ta ut det vi skal, med forholdsvis god margin. Da vi skjøt skadebeite dyr om sommeren, fikk det ingen påvirking, dyra gikk der og beita like forbanna, uansett, så vi gav oss med det.

 

For vår del, er alltid en kalv eller en bukk som er det siste dyret vi feller, og det vil forhåpentligvis ikke ha den store påvirkningen på drektige koller i området. Det er forskjell på å smyge stille rundt i skogen, og ta ut det ene dyret man sniker på, evnt felle et dyr fra tårnet i måneskinnet, og å ta et organisert jag gjennom skogen 23 desember i håp om å knerte de siste dyra man har igjen.

Link to comment
Share on other sites

. Det er forskjell på å smyge stille rundt i skogen, og ta ut det ene dyret man sniker på, evnt felle et dyr fra tårnet i måneskinnet, og å ta et organisert jag gjennom skogen 23 desember i håp om å knerte de siste dyra man har igjen.

 

 

Er vell akuratt det som sjer, di fleste plasser.

Link to comment
Share on other sites

Å herregud?? E jo nett da dei er! Men da e greit, du får senda inn eit forslag da, om at dei må endre navn fra Skadedyr til bøtjuver! Lykke til!

 

Rotter og mus er skadedyr, hjort er en ressurs og stor inntektskilde.

 

Hvem skal jeg sende inn forslag til?

 

Gidder ikkje krangle om det, men ka e da hjorten gjere når den går i gresse til bøndene da? Og kva kallar bøndene dei etter dei har lakt fra seg x-antal kilo med avføring rett før han skal slå? og gresset som er 30-40cm lavere en kva det normalt sku vert? :sarcasm: Men nå glømmer vi det!

 

Eg og har vert på jakt i august, og synest det er kjekkere den 10sep, da eg kan sleppa daschen etter den :P

pleier også og gå og spare på 1 bukkaløyve fram til november :) bare for og ha ein gå etter :)

Link to comment
Share on other sites

hei

Siden det stadig er snakk om økende hjorte stammer, over det ganske land og ønske om tidlig jakt og sein jakt for å holde stammen på ett normalt nivå. Bør det snart komme krav om att grunneiger feller kvota si, eller få avkorting på kvota neste år, eller så får dei slippe andre til. Her eg bor er det svært vanskeligt å komme seg inn på hjorte jakt. Når du da i tilleg veit om grunneiger som kun tar ut 50 prosent av kvota og driter i resten og for så å klage på all skadden hjorten har påført dei i løpet a vinter og vår. Da blir eg letter overgitt og hadde egenlig håpet på at hjorten åt opp både gard og grunn.

Link to comment
Share on other sites

og for så å klage på all skadden hjorten har påført dei i løpet a vinter og vår. Da blir eg letter overgitt og hadde egenlig håpet på at hjorten åt opp både gard og grunn.

 

Klaging er som en kronisk sykdom for en god del grunneigare.

Dessverre er det også grunnlaget for mye av hjorteforvaltningen :?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nå engang slik at man baserer ikke tildelingen på hjort, på avskytingen året før, men på grunnlag av tellingene om våren, iallefall her hvor jeg bor. Så om noen lar være å skyte kvota si, så kan de ikke straffes med lavere kvote året etterpå, sånn i teorien, men jeg skjønner frustrasjonen :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, her er man en smule vær avhengig. Skyter man ikke kvota fort og galt tidlig i jakta, virker det å gå til hel med hele greia. Da kan det virke som om det vanlige være omslaget til sydvestlig vind som kommer midt i / slutten av september her, fører til at dyra trekker den ene eller den andre veien. Resultatet er ihvertfall at ett vald blir sittende med fulle bøer (noen hundre meter utenfor vårt vald, men slik er livet). Snur ikke vinden i perioder, blir det helt trasigt.

 

Samtidig sitter man med kvoter som ikke gir en mulighet til å høste av de dyra som faktisk er i valdet (som en så fint sa det, med bare bukk på kvoten, skulle vi ha fylt den tjue ganger). Men så er vi jo velsignet med en jaktform som for øyeblikket gjør jakten her utrolig inneffektiv. Litt tragisk at man som jaktberettiget, ikke har anledning til å skyte hjorten som gresser 10m fra verandaen (knapt så de flyttet seg når en ropte bø til de fra verandaen :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er fullt klar over att årets felling ikke har noe med neste års kvote. Men når flere kjente grunneier ikke eller kun jakter et par uker og tar ut dei dyra dei vil ha og så driter i resten av kvota og snakker høyt om det. Men ved seinere anledninger sitter og snakker om hva den forbannede hjorten har gjort med enga.eplen og diverse annet. mens det sitter mange som så gjerne vil ha tilgang på jakt og som ikke er gift med odels jenta. La det bli avkorting i kvota til slike og før dei over på andre eiendommer som gir tilgang til jakt for den vanlige man.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...