Jump to content

Browning X-Bolt .308 win - Testet i dag!


macchiato

Recommended Posts

Etter mye om og men, også videre, kom det en Browning X-Bolt i .308 win i hus her for en stund siden. Førsteinntrykket i butikken var veldig godt, og ettersom selgeren og jeg ble enige om en vettug pris, slo jeg til på en sånn en. Noe dyrere enn en T3, som jeg i utgangspunktet hadde myst på, men dersom man skal regne med hva det normalt koster å bedde mekanismen (x-bolten er ferdig beddet foran og bak, og har frittliggende pipe), kappe og krone løp og gjenge for demper, kommer de vel ut omtrent likt.

 

Umiddelbart inntrykk var at stokken (syntstokken) er veldig behagelig å holde i, og passer meg relativt bra. Dessuten slipper man å hoppe høyt i været av lyden hver gang stokken slår borti en kvist. Og når jeg først skulle ha en .308, liker jeg det faktum at Browning har laget ei kort kasse tilpasset kaliberet, slik at den egentlige fordelen med .308 kontra .30-06 var ivaretatt. Løpet var også kappet til 51 cm fra fabrikk, og kom ferdig gjenget for lyddemper. Dermed ble det med en A-Tec Maxim i pakka. På toppen står en Zeiss Victory Diavari 3-12x56, i Leupold QR-montasjer. Altså en rigg som er tenkt å fungere til allsidig jakt, jaktfelt og trening på bane. Komplett veier denne riggen litt i overkant av 4 kilo, og med to moduler tatt vekk fra demperen, er balansen i våpenet meget god. Det henger til og med "normalt" på skuldra ved bæring i reim. Avtrekket har jeg justert så lett som det kan bli, og skuddet går nå av ved et trykk på ca. 1,3 kilo. Og som Alf Martin Bråten påpekte: X-Bolten har et MEGET godt avtrekk rett fra fabrikk. Som å knekke den berømte glass-stanga :D. Null kryp, fornuftig avtrekksvekt til jaktbruk og null etterlslep.

 

Var en tur på bana og skjøt opp ei pakke med jaktmatch forrige uke, sånn bare for å teste riggen. God skytekomfort, nydelig avtrekk og ca. 25 mm samlinger ble første dags resultat. Fabrikkladd jaktmatch ga forøvrig 807 m/s utgangshastighet. Med kort pipe syns jeg dette var veldig bra, rett og slett. Dette var uten demper, så forventningene til å teste med demper i dag var relativt høye.

 

Til dagens skyting hadde jeg ladd opp testladninger med 150 grs Lapua Lockbase og kruttvekt fra 43,5 grs til 45,5 grs med Vihtavuori N140. Håpet var å finne en ladning med god presisjon med utgangshastighet på ca. 800 m/s. Håpet ble innfridd, da 45,5 grs ladningen ga 805 m/s og en presisjon på 13 mm på tre skudd. Merkbart bedre presisjon med demper, det må sies, men det kan godt skyldes at det er lenge siden jeg har skutt særlig mye, slik at rekylopptaket mitt ikke er helt på høyde om dagen. Nå skal også nevnes at ingen av testladningene hadde dårligere presisjon enn 25 mm, og alle satt innenfor tieren på 100 meter.

 

A-Tecdemperen tok mye rekyl, og med fire av seks moduler demper den mer enn bra nok til å jakte uten hørselvern. Når til og med balansen i våpenet ble bra, er jeg fornøyd ut over de forventningene jeg hadde til dette utstyret. I tillegg ser riggen bra ut, selv om jeg glemte å ta bilde av våpenet.

 

Noe annet som overrasket meg, er at treffpunktet er 5-6 cm høyere med demper, uten nevneverdig treffpunktforandring sideveis. Altså er det bare for meg å skru 6 knepp opp på kikkerten, dersom jeg vil skyte uten demper. I tilfelle tette serier på jaktfeltrunden, med dertil hørende mirage, er dette positivt i min verden. I dag var det ca. 2 varmegrader, og jeg fikk merkbar mirage etter 6-7 skudd. Altså omtrent som forventet.

 

Min konklusjon etter 100 skudd, hvorav 50 uten og 50 med demper er at dersom noen spør meg om Browning X-Bolt i .308 win, med 51 cm pipe og A-Tec Maximdemper er noe å tenke på, så er det i høyeste grad det :D. Jeg har heller ikke funnet spor av mantel i pipa ved pussing etter 50 skudd, hverken første gang på banen eller i dag. Og nei, jeg har ingen økonomiske interesser av å si det, jeg er bare veldig fonøyd med produktet jeg har kjøpt ;).

Link to comment
Share on other sites

Grattis med flott rifle Macchiato. :)

Har ein kompis som kjøpte seg ein X-bolt her i sommer, og har jakta med den no i haust. Har så vidt kikka på den, og rifla ser veldig grei ut. Dette er den rustfrie typen med syntetisk stokk, rifla går veldig bra, og det er ein fin mekanisme på den.

Men etter utsagt frå naboen, så er den ikkje så rustbestandig som hans gamle Ruger M-77, som har tålt alt av fuktigheit i mange år, uten ein flekk rust.. X-bolten hadde faktisk fått små rustflekker på sluttstykket og løpet, etter relativt få dager i fukt også. Så det synst faktisk naboen var meget dårlig, i forhold til sin gamle M-77.. Utover det, så er det kun gode ting å sei om rifla. :)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor jeg har gått for utgaven med svart stål. Jeg bare passer på at det er oljefilm på alle ståldelene, så går alt så fint, så. Du kan forresten hilse han kompisen din og si at det ikke finnes rustfritt stål, det finnes bare ståltyper som ruster langsommere enn andre. Nettopp derfor gidder ikke jeg betale ekstra for blankt stål ;). I kniver gjør jeg det, men ikke i børser.

 

Dessuten er mantelbelegg mer jobb å fjerne enn noen stakkars rustflekker, så for meg betyr det mye mer at jeg ikke har funnet spor etter mantel i pipa etter de 100 skuddene jeg har sendt gjennom den til nå :D.

Link to comment
Share on other sites

Du kan forresten hilse han kompisen din og si at det ikke finnes rustfritt stål, det finnes bare ståltyper som ruster langsommere enn andre

Vel, Rugeren hans har mange år på baken, og den har ikkje ein einaste rustflekk på det som er synlig på rifla iallefall. Har fleire kjenninger som har samme rifla, og det er faktisk så nært rustfritt du kan komme.. 8)

Ellers så er eg einig med deg i det med stålet, eg heller til brunert, gamle Mausere finnest merkelig nok ikkje i rustrfritt.. :shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Testet min nye X-bolt Stainless Stalker i helgen (cal. 30-06), og må si at det var en positiv opplevelse. Riflen minner mye om Tikke T3 Lite SS. Dura-touch (en slags gummiering) på skjeftet får våpenet til å virke mindre plastaktig enn T3'en. Gode samlinger selv fra første skudd. Stort pluss for godt avtrekk. Som nevnt i innlegget over var det svært lite avleiringer i løpet under innskytingen. Jeg erfarte imidlertid et par ganger at sluttstykket ikke gikk tilstrekkelig langt bak, slik at patronen ikke ble matet inn i kammeret. Antar at dette har noe med skytteren å gjøre :? , men når jeg var tilstrekkelig bevisst på dette faktum gikk det greitt. Testet riflen kun med demper, og med denne var både lydnivå og rekyl behagelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
dersom noen spør meg om Browning X-Bolt i .308 win, med 51 cm pipe og A-Tec Maximdemper er noe å tenke på, så er det i høyeste grad det

 

Hei er ny på forumet og skal handle samme riggen som deg. Jakter først og fremst hjort og rådyr, men vil kunne jakte litt elg unntaksvis. Tenker først og fremst på at det kan være en fordel som relativt uerfaren skytter å handle 6.5x55, men har "second thoughts". Har du ut fra din erfaring med x-bolten noen tanker om dette?

 

1. Hvor viktig er det med den ekstra trøkken som 308 gir? Ser ut til (kilde:http://www.bedrejakt.no/Dokumenter/Rapport%20Bedre%20elgjakt%20ferdig.pdf) at 6.5 ikke gir høyere andel skadeskyting på elg enn .308

2. Vil jeg lettere kunne skyte bedre med 6.5 pga mindre rekyl? Har skutt endel med 308 og synes dette går greit.

3. Kommer til å kjøpe lyddemper. Er 308 en fordel ved et evt. fremtidig ønske om å kappe pipa på x-bolten? Vil dette kunne bli en problemstilling (du sier at du har fin balanse i våpenet)?

 

Takk for evt. svar!

Link to comment
Share on other sites

Virker som et nydelig våpen. Du har ikke et bilde du kan legge ut da?

 

Spør du meg så hvis valget står mellom et våpen med lyddemper i kaliber 6.5 x 55 eller .308 så hadde jeg gått for sistnevnte. Med demper så er rekylen helt ubetydelig uansett, en .308 pipe kan kappes noe mer enn en 6.5 og den ekstra trøkken som .308 gir kan komme godt med den dagen man får behov for det.

 

Jeg har en atec ctm-4 demper på min .308 og rekyl og smell er nærmest et ikke-tema på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...