Jump to content

prosjekt kv 59.


spad1

Recommended Posts

Tenkte å vise hva mitt prosjekt for januar har vært.Børsa er en kv 59 i kaliber 30-06.historien bak den vet jeg ikke. kjøpte den for en billig penge av tesla her på forumet.

Jeg skal med en gang innrømme at jeg har vært svært dårlig til å ta bilder underveis.

 

Dette er mitt budsjettbygge for å kunne holde på med litt langholdsskyting. Og jeg har ikke prioritert skjønnhet i første omgang.

Slik så børsa ut når den ankom meg

DSC00092.jpg

Jeg har foreløpig kun modifisert original stokken.Den er foret ut i framgrepet med 1 cm til hver side. samt 1 cm under. kolben er ganske modifisert. her er det skåret ut og limt in bjørk. Kraftig inspirert av Raudnakke med andre ord..Børsa har nå en falcon menace 10x42, omsmidd hevarm og ny sikring. avtrekket er foreløpig ikke byttet ut.men har liggende et timney. pipa ble kortet 3 cm for å få bort framsiktet.

100_1923.jpg]

bildet ble tatt etter at jeg tok av maskeringen på kolbekappen.så har noe opprensking igjen der. venter også på en harris tofot som skal på.

100_1924.jpg

som nevnt så er ikke skjønnhet prioritert o første omgang.men jeg holder på å bygge en ny stokk i laminat,og denne blir nok spandert en del timer mere på..

Det vil komme flere bilder etterhvert som prosjektet skrider fram,og en ny stokk lages. Grunnen til at jeg i første omgang har modifisert originalstokken,er rett og slett for å kunne bruke børsa,mens den nye stokken blir laget..

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, interessant å se. Har sjøl ei sånn M59, ståendes innerst i våpen skapet, som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med?. Den er ikke mye brukt, så den er pen å se på. Lurer på å lage ett eller annet, som jeg kan leke meg litt på banen med. Den har kikkert, omsmidd hevarm og ny sikring, så det er egentlig bare å begynne å bruke. Har lurt litt på å kappe løpet litt, men vet ikke helt hvor mye. Disse gamle kongsberg løpene er jo pølsa i rosinen på disse riflene. Kanskje duracoate den i en slags farge, for det er jo ikke noe verdifullt klenodium akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Da skal man prøve å oppdatere litt. selv om det sikkert ikke er store interessen for en gammel mauser.

Ny stokk er under arbeid. her holder jeg på med grov utfresing til låsekasse.

DSC00033.jpg

prøving av låsekasse,skal begynne å ta ned i områdene for utkaster,samt utløser bolt.

DSC00034.jpg

her begynner man å se ting, har også merket av kjernelinja hvor kolben kommer ,slik at jeg har noe å gå utifra senere..

DSC00037.jpg

DSC00038.jpg

så langt er det kommet pr dags dato. Er litt i tvil om utforming av stokken enda, da jeg ikke helt klarer å bestemme om den kun skal brukes på bane eller om jeg også skal bruke den på post..

Link to comment
Share on other sites

knall bra.

jeg har vert å hentet min kv 59 fra sannesvåpen i dag å er kjempe fornøyd :D hatt den inne for å smi om hevarm skiftet sikkring osv....

skal lage egen stokk etter vert selv men hadde litt hastverk denne gangen å hadde ikke tid til å vente :wink:

 

normal_kv_59.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...