Jump to content

Å tørrskyte med luftgevær


Knuffik

Recommended Posts

Har et lite spørsmål her angående luftgevær som jeg lurer litt på.

 

Kan et luftgevær ta skade av å bli tørrskutt en gang eller to?

Selv mener jeg at stempelet i sylinderen vil bli utsatt for akkurat samme belastning med eller uten kule, og at det derfor ikke er skadelig for geværet.

 

Noen som VET noe? Har diskutert dette frem og tilbake, og letet etter kilder som støtter eller avviser, men finner ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke påberope meg å VITE...

- men er tilbøyelig til å være enig med deg.

 

En parallell: Når det gjelder buer kan det være skadelig å slippe strengen uten pil på den, fordi buen er laget for å ha den motstanden vekten av pilen tilsier og den kan visstnok knekke dersom den ikke har den motstanden.

- Jeg tror vel ikke at motstanden ei luftgeværkule medfører gjør så stor forskjell at det gjør noe for fjær eller sylinder.

 

Som sagt, jeg vet ikke, men jeg har hatt luftgevær siden jeg var veldig ung OG har tatt en del avtrekk med dem uten kule i, kan ikke si at jeg har oppdaget noen skader på mine i hvertfall, mulig jeg har vært veldig heldig, men...

Link to comment
Share on other sites

Den alminnelige oppfatningen blant luftvåpenentusiaster er at det er skadelig for både fjær og stempelpakning. Uten kule i løpet vil man miste mye av motstanden stempelet og fjæren møter. Det er fare for å brenne sund pakningen pga av høyere fart på stempelet og en risiko for fjærbrudd på stempelfjæra. Hvor mye skade et par tørrskudd gjør er vel litt avhengig av kraft på fjær og hvor godt smurt rifla er. Jeg gjør det i hvertfall ikke!

Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp googling har jeg funnet dette:

 

http://www.pyramydair.com/blog/2006/01/ ... rguns.html

 

Her står det kort oppsummert at det ER skadelig for våpenet. Særlig for de som er fjærbelastede. Fjæra kommer i så stor fart at den treffer enden av kammeret og dette kan ødelegge våpenet etter bare et skudd.

 

Det sto også at noen våpen er laget for å tåle det, og da går det gjerne frem av manualen at de tåler det.

 

Jeg har tydeligvis vært heldig med mine våpen, men nå har jeg ingen konkurranse-luftbørser heller...

Link to comment
Share on other sites

Den alminnelige oppfatningen blant luftvåpenentusiaster er at det er skadelig for både fjær og stempelpakning. Uten kule i løpet vil man miste mye av motstanden stempelet og fjæren møter. Det er fare for å brenne sund pakningen pga av høyere fart på stempelet og en risiko for fjærbrudd på stempelfjæra. Hvor mye skade et par tørrskudd gjør er vel litt avhengig av kraft på fjær og hvor godt smurt rifla er. Jeg gjør det i hvertfall ikke!

 

Det er akkurat der jeg stusser.

I luftgevær er det et stempel du presser ned i en sylinder ved lading. Dette komprimerer lufta og danner et trykk. Når du trekker av vil stempelet "frigjøres" og skytes fremover. Når det kommer til et visst punkt vil lufta gå ut en ventil og ut til kula. Med andre ord; sylinderen og stempelet vil ikke bli utsatt for noe uvanlig ved tørrskyting, ettersom stempelet vil treffe "veggen" like hardt uavhengig av om det er kule i eller ikke.

 

Ikke for å prøve å virke arrogant, men jeg føler jeg har forholdsvis god peiling på trykkluft og fjærsystemer. Jobber blant annet på Game-On! og har noen år med skruing og fiksing av luftdrevne våpen bak meg. Akkurat derfor spurte jeg om noen vet noe, og kan komme med kilder eller skikkelig begrunning for svaret.

 

Har forøvrig lest gjennom et par luftgevær manualer på jobb nå, og tørrskyting nevnes ikke en gang noen plass.

 

Rogsom: Har sett linken før, men det er en blogg uten spesielt med begrunnelser, hvor jeg heller ikke skjønner meg på forklaringen som mener at fjæra/sylinderen vil treffe veggen i større fart ved tørrskyting. I mine øyne vil det bli omvendt, men her kan det for all del være jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig treffer stempelet veggen med større kraft fordi det ikke bygges opp et like stort mottrykk som da det er kule i. Mottrykket vil jo bremse ned hastigheten og dermed kraften, stempelet treffer veggen med. Men om våpenet tar skade av det vil jeg tro er individuelt for hver mekanisme.

 

I tillfelle med tørrskyting er det stempelhodet som tar julinga ikke pakningen.(Kommer ann på design, hvis pakningen sitter montert i forkant på stempelhodet er det en annen sak)

 

Pakningen har større belastning når det er ladet, det kommer jo også av at det bygges opp et mottrykk som ikke er like stort ved tørrskyting.

 

Spørsmålet om pakningen tåler hastighetsøkningen ved tørrskyting lar jeg noen andre prøve seg på.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er skadelig for geværet. Til kraftigere gevær til værre er det. Kalles på fagspråket for "piston slam".

I skuddsekvensen møter stempelet en "luftpute" i sylinderen som skapes pga motstanden i kula.

Har flere 100 timer med luftvåpentuning og har sett/gjort nok til å vite at dette er et umotstridelig faktum.

 

Viss du vil vite mer om luftvåpen så kan du begynne her: http://www.airgunworld.org" target="_blank .

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg så meget for opplysningene, og står korrigert =).

 

Fant forøvrig også ut at jeg hadde en litt feil oppfatning av luftgevær mekanismen og hvordan sylinderen med stempel osv. er oppbygd og fungerer.

 

Da lærte jeg noe nytt idag også, takk for hjelpen :).

Link to comment
Share on other sites

Fant forøvrig også ut at jeg hadde en litt feil oppfatning av luftgevær mekanismen og hvordan sylinderen med stempel osv. er oppbygd og fungerer.

 

Da lærte jeg noe nytt idag også, takk for hjelpen :).

 

ikke for å være ufin, men du jobber med å fikse luftvåpen :?

vi lærer alle noe nytt, men oppbyggingen rundt en fjærbørse er ganske basic og ettersom du driver å mekker på dem burde du vite det.

Men snakker vi om tuning av med div virkemidler(topphats, lube, styringer, chocke,) da er vi kommet til steg 2

Link to comment
Share on other sites

Her er et eksempel på hvordan det blir seendes ut ved feil bruk.

PakningSprengt.jpg

 

Dette stempelet kom ut av en Diana 34 jeg kjøpte av en kar på finn.no.

Det "morsomme" med dette kjøpet var at han hadde fått børsa sjekket hos "børsemaker" og kronografert den til 200 m/sek :lol:

Når jeg fikk den måtte den ha 2 skudd for at kula i det hele tatt skulle komme ut :mrgreen: Hadde pakning og deler liggende så det var jo ikke en stor sak.

Link to comment
Share on other sites

Uansett så er ihvertfall jeg føre var. Jeg tror det er ganske mye trykk som skal til for å presse kula ut av løpet. Et trykk som vil "bremse" stempelet som en luftfjæring og gi en myk stopp og ikke smelle i endebutt.

 

Meningene er delte og så skader det ikke å tre en kule inn i en vedkubbe for å avspenne våpenet etter vedlikehold (der kammeret må åpnes). Når alternativet er å kanskje skade stempel eller fjær.

På min Air Arms TX200 så har ikke jeg den luksusen av å kunne avspenne våpenet. Finnes bare en måte å gjøre det på og det innebærer bruk av avtrekkeren. Og isåfall så må det skje "skarpt".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Knuffik

 

Olavm, longrange og noen av de andre her inne har mer børser en du aner. Noen av de er også ganske stiv i pris, Theobon slr feks.

 

Og er i en helt annen klasse en tyrkiamølet dere selger hos game-on.

 

Vær snill, holdkjeft, og hør på de som har peiling :)

 

Var akkurat derfor jeg opprettet tråden, fordi jeg mente noe, men ikke var sikker. Heldigvis hadde folk her inne mer peiling, og jeg fikk motbevist påstanden min.

Håper ikke folk generelt tar det like tungt som deg.

 

Har forresten aldri hørt om noe Theobon merke, men går utifra at du snakker om Theoben.

 

FYI så er det heller ikke luftgevær som akkurat er "spesialiteten" min, og derfor jeg var usikker angående emnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...