Jump to content

Bekymret for elgen i Sør-Norge


STUBBERUD

Recommended Posts

Kanskje dette er svart på lave fellingsvekter i sør :?:

 

Hva tror kammerfolket :?:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 022046.ece" target="_blank

 

Kikka litt på kalkbeltet i Norge ( Klekkekart for div. vår og døgnfluer. ( fluefiskestoff ) ) ser ut til at hjortedyrene her er i god kondisjon og får bedere gevirer en i andre deler av landet. Noen som har samme erfaring. Understrekker at dette er kun en teori jeg har:?:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel resultatet av menneskeskapt forurensning, det vil vel da være viktig å finne kilden til denne forurensningen, og gjøre tiltak mot det, en elggenerasjon skiftes vel ut son ca hvert 15 år

Tror ikke lav bestand eller slike virkemidler har noen effekt på dette, blir elgstammen steril dør de jo ut selv, det er ganske alvorlige signaler som man bør ta på alvor

Link to comment
Share on other sites

hvis det er beite som er for dårlig, hvorfor er slakte vektene på hjort så høye da ?

nå er ikke jeg ekspert på hva hjorten spiser, er sikkert noe forskjell fra elgen bla mer gress osv,

men elgen har jo knapt vert å se på jordene di siste årene så det tyder vell på bra beite i skogen.

 

i laget vårt har vi sendt inn lever prøver , og forskerene mener det er parrasitter på lunger og lever som er skyld i lave vekter. dette mener di er resultat av for høy stamme

Link to comment
Share on other sites

@ Hjorte brøl

 

Ikke vet jeg, men et eller annet er det. Så fort elgen kommer innfor portene til dyrehagen blir de jo riktig så flotte representanter av arten, så genene kan det ikke være noe i veien med.

 

Da blir det nærliggende å tenke for, feil for, "giftig" for .......

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Elg og hjort beiter i stor grad på ulike planteartar. Mange planter har evne til å utvikle mottrekk mot hard beiting over tid, såkalla beiteresistens. Antistoffa som plantene utviklar, hemmar næringsopptaket hos dyra, med påfølgjande dårlegare vekt- og kondisjonsutvikling.

 

Derfor kan ein hjort (som beiter andre planteartar) spise seg god og rundt i eit typisk elgområde, der elgen over tid har beita lenge og hardt på sine prefererte planter.

Link to comment
Share on other sites

@ Hjorte brøl

 

Ikke vet jeg, men et eller annet er det. Så fort elgen kommer innfor portene til dyrehagen blir de jo riktig så flotte representanter av arten, så genene kan det ikke være noe i veien med.

 

Da blir det nærliggende å tenke for, feil for, "giftig" for .......

 

Nils-Ole

 

 

Flott representant av arten i dyrepark?? Det har jeg tilgode å se!

En elg uten muskler,15 takkere på størrelse med en middels 1,5 åring skogselg.Blir trist av synet.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på han karen her Gråhund :!: ( Var der nede med de unge og håpefulle i sommer, og måte selvfølgelig se på elgen )

 

Slettes ikke noe dårlig Gevir, med genene viser seg å stamme fra Trønderlag 8)

 

a5ko49.jpg

 

Elgen Harald har Nordens flotteste gevirSjekk geviret på elgen Harald: 22 tagger.

 

Elgen Harald ble født i 1996, og er syv år gammel. Han kom fra daværende Orkdal dyrepark til Kristiansand da han var liten. Hvert eneste år har gevirene blitt flottere og flottere. Nå har han 10 tagger på den ene siden og 12 på den andre.

 

Symmetrisk

- Det som gjør dette geviret så spesielt er at spirene er lange, og at geviret et godt og grovt i stammen. Det er dessuten veldig symmetrisk, forklarer Arne Magne Robstad.

Robstad har aldri hørt om noe liknende i Norden, og påstår uten blygsel at Harald må være Nordens flotteste elgokse.

- Hvis noen vet om noen som er større og finere, skal jeg med glede bøye meg i støvet, sier Robstad. Men han er sikker på at Harald ikke kommer til å bli utfordret.

 

Da Dyreparken i begynnelsen av september var vertskap for en konferanse med deltakere fra 18 dyreparker i Norge, Sverige, Danmark og Finland, fikk Robstad bekreftet påstanden sin.

- Alle var over seg av begeistring over denne flotte elgoksen. Ingen hadde noensinne sett maken, og mange bestilte sporenstreks Haralds fremtidige avkom, sier Robstad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...