Jump to content

Nielsen Sonic midi 45 lyddemper, erfaringer?


anmoe

Recommended Posts

Nei, både sonic 35 og 45 har mye mer plass enn hva det er behov for ved bruk av 17.hmr, den lille patronen genererer ikke nok kruttgass og alt det ekstra rommet fører til dårligere demping enn en billig salongdemper til 500kr.

Balanse er selvsagt en smakssak i forhold til hvor mye løpet er kappet osv, men syns ikke det virker som noe bra argument heller.

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det en Sonic demper spesielt laget for 17 HMR som heter Sonic 17. Den ville jo vært det naturlige stedet å begynne om en skal ha den dedikert 17 demper.

 

Foruten den er Hausken så vidt jeg kan se i farten den eneste andre som lager dedikerte 17 dempere.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge signaturen til TomH har han en cz 455 med både 17hmr og 22lr, da blir det økonomisk galskap å kjøpe en egen dedikert 17 demper. Alle tester viser at 22 åpning fungerer kjempebra til demping av 17.hmr.

 

Offtopic: Jeg liker både Sauer 150's poster og bedriften han representerer, men grensen mellom råd og reklame er jaggu hårfin iblandt.

Link to comment
Share on other sites

Offtopic: Jeg liker både Sauer 150's poster og bedriften han representerer, men grensen mellom råd og reklame er jaggu hårfin iblandt.

 

Hårfin linje - uten tvil - og det er jammen noe han bruker en god del tid på å tenke på også for å være på den sikre siden. Derfor det ikke svares i tråder der det priser o.l som er oppgitt eller spørres etter. Det er slik undertegnede ser det utenfor det som er ok. Å opplyse om produkter som er tilgjengelige på det norske markedet, uten å gi referanse til hvor håper jeg det fortsatt er anledning til å gjøre uten at det blir regnet som reklame. Er som oftest (men ikke på langt nær alltid derimot) vi som jobber i bransjen som har mest styring på hva som er tilgjengelig her hjemme på berget. Å opplyse om det er vel for folkeopplysning å regne - ikke reklame.

 

Når det gjelder reklame i det åpen forum med link til hjemmeside osv ser jeg det er mange som er vesentlig mer på "hugget" enn undertegnede og som nok bør stå lenger fram i køen når deng skal utposjoneres.

 

Helt på siden av tråden derimot - OG ADVARSEL DETTE KAN TOLKES SOM REKLAME - å kjøpe ett 22 bakstykke og to sett med frontmoduler til en av 2moduldemperne er den klart beste løsningen for spørsmålet om 17/22 - 455 demper.Da får du beste mulige dempingen på begge 2

Link to comment
Share on other sites

Den Sonic'n greier vel ikke en 17 REM.

 

Er så vidt jeg ikke vet prøvd ut, men umiddelbart tror jeg ikke 17 Rem er det den er bygget med tanke på.

 

finner ingen info om den sonic .17 demperen

 

Får ta det opp med produsent imorgen tidlig. Kort fortalt er Sonic 17 en SubSonic 35 med stålforsterket førstekammer og flammerør, samt mindre hull i modulene tilpasset .177" kaliber.

 

Men nå er dette strengt tatt en tråd om Sonic 45 og vi må kanskje holde oss unna andre produkter i samme serien i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

får håpe du får svar vert fint og vite når den kom evnt kor tykt løp den takler,

som sonic 35 takler løp inntil 19.0mm og 45 22.5mm derfor 45 blir brukt til varmint, men sonic 35 passe fint til american løp men finner ingen som har dette :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er rimelig fersk i rifleverden:) Har henta meg en gammel weatherby i 308, som jeg bygger litt på. Ska gjøre det BILLIG. Og se om man blir bitt av skytebasillen.

Nå er det demping som står for tur. Har jo lest MYE godt om sonic45 demperen, men når jeg snakket med børsemaker om gjenging så sa han at han var gått bort fra sonicen.

Den ble fort slitt mente han. Gikk i oppløsning. Er det noen som har erfaring??? Eventuelt hvor mange skudd tåler sonic45 i forhold til A-tec, hausken , o.l.?

Link to comment
Share on other sites

Den ble fort slitt mente han. Gikk i oppløsning. Er det noen som har erfaring??? Eventuelt hvor mange skudd tåler sonic45 i forhold til A-tec, hausken , o.l.?

 

Jeg tviler på at den blir fortere slitt enn noen av de andre, så vidt jeg vet er alle modulene forsterket med stålinnlegg.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er ikke umulig at børsemaker er inne på no..

 

Jeg kjøpte en S&L TMD 45 i fjor, og jeg vil kalle den utslitt nå, etter ca 600 skudd.

 

Såvidt jeg har fått med meg er Nielsen Sonic en fortsettelse av demperproduksjonen til S&L.

 

Jeg skal ha ny demper nå, men den blir ikke Nielsen/S&L.

De må bevise at deres produkt ikke er bortkastede penger over tid før jeg kommer tilbake som kunde.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Heisann

Ser dette var en gammel tråd, men tenkte det var greit å poste det her likevel

Kjøpte meg en sonic 45 demper på JD for ca. et halvt år siden. Demperen har ligget på et tørt sted og umontert når den ikke har

vært i bruk. Demperen har vært med en gang på banen og max 20 skudd. Da jeg åpnet demperen etter et par dager så jeg at det hadde satt seg en del rust i den spiralen som gjengestykke sitter i. Trodde det var rustfrittstål, skjønner ikke hvordan denne demperen kan være særlig slitesterk??

 

Håper noen kan gi meg litt input på dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kjøpte en S&L TMD 45 i fjor, og jeg vil kalle den utslitt nå, etter ca 600 skudd.

 

Er baflene slitt vekk? Har sendt 4-5000 stk 22-250 skudd gjennom en aluminiumsdemper og den er ikke som ny innvendig men den demper som den gjorde da den var ny.

Link to comment
Share on other sites

Vis en demper er utskutt og utslitt etter 600 skudd, ville eg tatt dette opp med forhandler og tatt saken videre der. Eg vil tru att det er rimelig grunn for reklamasjon. Veit ikkje kva løpslengde eller ladninger som er brukt men eg ville uansett kontaktet forhandler og lagt frem saken.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er ikke umulig at børsemaker er inne på no..

 

Jeg kjøpte en S&L TMD 45 i fjor, og jeg vil kalle den utslitt nå, etter ca 600 skudd.

 

Såvidt jeg har fått med meg er Nielsen Sonic en fortsettelse av demperproduksjonen til S&L.

 

Jeg skal ha ny demper nå, men den blir ikke Nielsen/S&L.

De må bevise at deres produkt ikke er bortkastede penger over tid før jeg kommer tilbake som kunde.

Gammel post, men jeg stusser over endel ting.

 

Utslitt etter 600sk påstås uten beskrivelse av hva som menes utslitt, og heller ingen beskrivelse av løpslengde og kaliber den er brukt på.

 

Finner dette merkelig da demperen har stålbafler.

Link to comment
Share on other sites

hehe sant nok :lol:

Lurte bare på om det var vanlig.

Rust i løpet er jo ikke bra, men rust i demperen er kanskje vanskelig å unngå :?:

 

Har hatt min demper nå i snart 2 år, og på den tiden har den vel fått ca 2000 skudd. Da på bane med 30-150 skudd pr økt. Etter endt skyting har den havnet i baggen til neste økt. Ikke pusset, kun demontert ett par ganger for å sjekke slitasje. Bortsett fra kruttslam er den som ny :)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kjøpte en S&L TMD 45 i fjor, og jeg vil kalle den utslitt nå, etter ca 600 skudd.

Er baflene slitt vekk? Har sendt 4-5000 stk 22-250 skudd gjennom en aluminiumsdemper og den er ikke som ny innvendig men den demper som den gjorde da den var ny.

 

Utslitt etter 600sk påstås uten beskrivelse av hva som menes utslitt, og heller ingen beskrivelse av løpslengde og kaliber den er brukt på.

Finner dette merkelig da demperen har stålbafler.

 

Remington seven , 308win. 47cm

 

Og, nei, bafflene er fortsatt inntakte, bortsett fra i enden der ei kule subbet borti.

Problemet var stålet i gjenge-innsatsen mellom demperen og løpet.

Jeg kan ikke annet en tro at stålet rett og slett var for mykt.

Det virket nesten som om demperen visnet og ble mere og mere hengete med hodet..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...

Skal ha demper til Mini-14 (.223), og det står hovedsaklig mellom Sonic 35 eller 45. Demper de omtrent like mye i .223, og hvem blir fortest varm? Vil helst ha muligheten for en del hurtige skudd etter hverandre før det kommer kraftig mirage. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Min far kjøpte en Sonic 45 før jakta nå i høst. Han satte den på sin Sako i 308, med 49cm pipe, og la ut på jakt i regnvær. Etter et par dager med relativt bløtt vær fant jeg på at jeg skulle ta en titt inni demperen. På stålbaflene i hver modul er det nå vokst ut krystallignende rustroser. De kan gnikkes av, men stålet er fortsatt oransje under. Dette var overraskende, da jeg trodde dette var rustfritt stål. Kan det være noe annet enn rust?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...