Jump to content

Nielsen Sonic midi 45 lyddemper, erfaringer?


anmoe

Recommended Posts

Sikler litt på denne jeg også :)

Ringte de idag , og fikk inn demper til min 243win om en ukes tid.

Den demper 23 - 26db , og det er jo i gaten jeg trenger.

30kaliber var på tilbud til 1190,- og normal pris 1490,-.

Helt overkommelig uansett den prisen :D

Bygger 11 cm på løpslengde , noe som slår de fleste vel?

Jeg kjøper en 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeger har hatt demper til test en stund og det vil komme først en anmeldelse og senere en test på trykk. Vi antar den første er på trykk allerede i første nummer som kommer nå i Mars. Komplett test med db målinger etc må en nok vente litt lenger på. Er nok greit for skibentene å teste flere dempere samtidig.

 

Etterbrenner har også ett par eksemplarer liggende klar til seg så snart han er ferdig med VM på ski og IWA, men en ser nok da på høsten før dette er på trykk i Vapentidningen.

 

Demperen er forøvrig tilgjengelig fra alle forhandlere som ønsker å føre den. Finner du den ikke lokalt, får en mase litt på sin lokale forhandler :wink:

 

Litt usikker på om det er greit at vi legger ut bilder osv i denne tråden- så fint med en tilbakemelding fra mods om det før en gjør masse unødvendig jobb.

 

De som ønsker en brosjyre på pdf kan sende oss en e-post så sender vi en over.

 

Med andre demperes historie har vi vært mest interessert i å sjekke hva de tåler, ikke mest av lyddempingen. Vi er ganske sikre på at de store 50/55mm demperne demper bedre enn denne og andre med 45mm diameter. Men juling tåler den ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Nei pipeprofilen må ikke dreies ned så sant pipe Ø <22,5mm på punktet der demperen slutter inne på løpet. Munning - 15 cm. Pom ringen dreies ut til 0,1-0,15mm over pipe Ø som er vanlig på alle teleskopiske dempere med pom støtte. Pom ringen skal altså IKKE ha kontakt med løpet, men skal være der som en sikkerhet slik at demperen ikke skal få anledning til å avvike vesentlig i vinkel grunnet romme gjenger på en eventuell gjengejobb om den ikke blir skrudd til skikkelig. Med en skikkelig utført gjengejobb er den unødvendig, men er laget som er en ekstra sikkerhetsforanstaltning.

 

Vi har mye spørsmål om ekstra moduler til de som har sub prosjekter på gang. Vi har kontaktet importør/produsent og det er ikke ekstra moduler tilgjengelig før komplette dempere i alle kalibere er ferdigprodusert i godt antall og forhandlerne som ønsker det har fått demperne de ønsker. Så April-Mai måned er det nærmeste vi tør si pr idag

 

Prisen på ekstra moduler antar vi ligger i prisklassen 100-150,-stk

Link to comment
Share on other sites

Nei pipeprofilen må ikke dreies ned så sant pipe Ø <22,5mm på punktet der demperen slutter inne på løpet. Munning - 15 cm.

 

Tykkeste utgaven, 12mm til 458LOTT jeg tenkte på. POM, betyr det "point of momentum"?

 

Våpenet er allerede gjenget for rekyldemper av Petter Korsell. Så for meg å skru denne av, og skru på demper, om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Er det noen forhandlere i Trøndelagsområdet (fortrinnsvis Nord-trøndelag) som har tatt inn denne demperen?

Eller er det foreløpig kun dere som har denne demperen på lager?

 

ABC Fritid har Sonic 45 både på Røra i NT og på Lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei

 

Nokon som har prøvd Sonic 35 mot Sonic 45 :?:

 

Er det store forskjeller og kva anbefalast?

Sonic 45 har vekt på 450g

Sonic 35 har vekt på 305g

 

Nokon som kan kome med ei anbefaling av desse to versjonane? Demping i Sonic 35 vs Sonic 45?

Eg tenkjer å montere ein av desse på ei 6,5 x 55 rifle med 52cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har en Sonic 45..på min kal.22LR. Overkill av demper ja,men den funker. Ang vekta,så veier min 496 gr på kjøkkenvækta. Så hvis den skal veie 450,så har jeg 42 gr med grums i min.

En kompis av meg har Sonic 35 på en 223,å er godt fornøyd med den på det kalibret.

Jeg personlig ville gådd for en Sonic 45 med ekstra moduler på en 6,5 slik du har. Den vil dempe bedre enn en Sonic 35. Mulig forskjellen blir marginal,men jeg tror du vill bli mest fornøyd med en Sonic 45.

(Kan nevnes at jeg har en S&L 45 Twister på min 308 med en ekstra modul,å er meget fornøyd)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lurer på om det blir å handle en Sonic 35 med 6mm hull som jeg skal ha på Cz455èn i 22lr/17hmr, for den demperen kan jeg jo også bruke på 223èn min.

 

Til 6,5x55èn bli det vel en Sonic 45 med 7mm hull, og sikkert ekstra moduler til begge to for å ta litt mere av toppsmellen til 17hmrèn og 6,5èn.

 

Er det noen som har erfaring med Sonic 35èn på 17hmr og 223rem og om man event. trenger mange ekstra moduler for å ta ned smellen?

Hva med 6,5èn?

 

Tenker igrunnen ikke å kappe 6,5 løpet pga jeg er redd for å miste hastighet, men 22lr løpet blir sikkert kappet ned mot "MrPolar" sin lengde.

 

Men 17hmr løpet har jeg ingen aning om hva det blir, noen som har en formening om hvor mye man kan kappe av det før det blir innvirkning på hastigheten?

 

Siden det sikkert blir et 22mag løp etterhvert i Cz`n så kan jeg vel stille samme spørsmål om kapping av det også.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en 22lr i Varmint eller har en 223 i Varmint,så MÅ du ha en Sonic 45. 35`en er ikke tykk nokk i ræva til å passe et Varmintløp.

Når det er skrevet,så har svigerbror akkorat fått seg en Sonic 35 på sin 222, Det funker,men jeg ville vell selv valgt en 45 dær å.

Jeg kjøpte som du vet Sonic 45 med 6 mm hull. Akkorat med samme tanker som deg. Den skal brukes på en framtidig 223..i Varmint selvsakt :mrgreen:

Samtidig som den nå står på min 455 i kal.22lr.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er en Cz 455 American jeg har og løpet på 223èn har omtrent samme profilen så jeg vil helst ikke henge så mye vekt på fronten av disse løpene, begge løpene er 16mm tykk 14cm innpå løpet og sonic 45 har max mål 22,5mm der, men siden jeg ikke finner noe mål om sonic 35 demperen så skal jeg komle meg til å sende mail til Jaktdepotet om de har brosjyre å sende på den, pdf brosjyren på Sonic 45 har jeg funnet.

 

Det jeg egentlig er mest spent på er feks. om hvor mye to ekstra moduler vil hjelpe på smellen på 17hmr med 35 demperen pga jeg har ett ønske om en så stille som mulig kråkesprenger og om kapping av 17hmr løpet vil ha mye innvirkning på utgangshastigheten for jeg vil helst ikke miste noe der.

 

Ha...fant noen mål på 35èn på en Finn.no annonse, 35èn takler løp inntil 19mm tykkelse 12cm inne på løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg lurer også på å kjøpe en Sonic 45, men er usikker på om mitt Shilen løp .30 kal med std M14x1.5 gjenger vil passe til denne demperen.

 

Info fra produsenten av Sonic 45:

 

"Montering

Ved montering er det viktig at løpets ende gjenges

helt inn - uten frispor.

Frisporet sitter i flammedemperen!

Monteringen skal gjøres av autorisert børsemaker".

 

Mitt løp er tidligere gjenget med et frispor mellom vanlig løpsdiameter og gjengene for dempere som Hausken og A-tec.

En A-Tec demper har vært i bruk fram til nå.

 

Kan jeg bruke løpets nåværende gjenger på en Sonic 45 demper, eller må jeg få laget et nytt gjengeparti uten det omtalte frisporet for å kunne bruke Sonic 45?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med Sonic 35èn på 17hmr og 223rem og om man event. trenger mange ekstra moduler for å ta ned smellen?

Hva med 6,5èn?

Ser det etterlyses sammenlikninger av Sonic 45 og Sonic 35. Jeg har begge med maks 7 hull, og de er skutt en del med på en 6,5x55. Er temmelig forskjell i gjengene på dem selv om begge er i 14x1. 45'n er grei å skru på og gjengene på rifla er tilpasset dden sammen med min første 35 (den var det skjevt gjengeparti på, men Depotet sendte ny med en gang jeg henvendte meg dit. BRA!). Den nytilsendte 35'n er traaang i gjengene gitt. Overrasket over den store forskjellen. Sklei ut litt her, men det hører kanskje med.

AD Demping, så er det kun 3 personers subjektive ører som er testet, men vi skjøt med disse to demperne samt en Maxim 338 med samme gjenger. Vi hørte forskjell, men ikke så mye som vi trodde. Prøvde flere ganger for å overbevise oss skikkelig om noe vi egentlig ikke trodde på. 45 og Maxim ble oppfattet temmelig like, lillebror dempet noe dårligere. 35'n var mer enn god nok til et par skudd i jaktsituasjon. Ville ikke brukt den til mengdeskyting i dette kaliberet i alle fall. Det får man forresten ikke gjort heller, for den blir fort varm og gir rikelig med mirage temmelig kvikt. For mitt bruk av 6,5 som begrenser seg til skyting på en sjelden bever eller råbukk samt masse timer bæring og postering, så er den bortimot perfekt. Til grøvre kaliber er jeg nok litt i tvil.

Vi skal forresten teste dem litt på en 223 en dag med det første også, med de samme subjektive ører som nok har hørt noen udempede smell for mye. Der blir det 6mm hull på 45'n så den får en "nybegynnerfordel" :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg lurer også på å kjøpe en Sonic 45, men er usikker på om mitt Shilen løp .30 kal med std M14x1.5 gjenger vil passe til denne demperen.

 

Info fra produsenten av Sonic 45:

 

"Montering

Ved montering er det viktig at løpets ende gjenges

helt inn - uten frispor.

Frisporet sitter i flammedemperen!

Monteringen skal gjøres av autorisert børsemaker".

 

Mitt løp er tidligere gjenget med et frispor mellom vanlig løpsdiameter og gjengene for dempere som Hausken og A-tec.

En A-Tec demper har vært i bruk fram til nå.

 

Kan jeg bruke løpets nåværende gjenger på en Sonic 45 demper, eller må jeg få laget et nytt gjengeparti uten det omtalte frisporet for å kunne bruke Sonic 45?

 

Noen som vet? lurer på det samme :)

Link to comment
Share on other sites

Dette bekreftes i en mail jeg fikk fra Jaktdepotet også.

Gjenger med frispor fungerer helt fint med Sonic demperene, men disse er konstruert slik at frispor ikke er en nødvendighet. Frispor på løpet har mindre diameter enn resten, og vil således fungere som det "svakeste" partiet. Denne mulige problematikken kan man altså unngå ved å kjøpe en Sonic og lage gjenger uten frispor, slik jeg har forstått det.

 

 

Jeg har gjenger med frispor. Fungerer helt greit det med min Sonic 45.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sonic 45 jeg bruker på en .223. Har ikke prøvd noen andre dempere så har lite sammenligningsgrunnlag, men til prisen jeg ga for den er jeg veldig fornøyd. Har skutt rundt 800 skudd til nå og fungerer fortsatt like fint. Det jeg merker er at børsa blir ganske framtung, men det har ikke vært noe problem for min del. Har man langt løp og mulighet til å kappe får man sikkert balansert det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Skal kjøpe meg demper til 308, bli nok en Sonic ja, (35 eller 45)

Siden det blir en allround rifle, er jeg interessert i en lett demper som demper

nok til å unngå hørselskade.

Lurer derfor på om noen vet hvor mange moduler du kan ta av Sonic 45 demperen

og at den likevel demper "nok", evt. hvor mye den da vil veie?

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å synse om dette. Greit nok at man kan mene noe om hva som er behagelig, men dersom du vil ta vare på ørene er ikke dette godt nok etter min mening.

 

Jeg selv synes ikke en std. Hausken demper "nok" (i.e. Jeg bruker fortsatt hørselsvern på jakt) på 308. Jeg føler meg meget avhengig av hørselen min og er villig til å bruke både "bukser og seler" for å ta vare på den.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg demper til 308, bli nok en Sonic ja, (35 eller 45)

Siden det blir en allround rifle, er jeg interessert i en lett demper som demper

nok til å unngå hørselskade.

Lurer derfor på om noen vet hvor mange moduler du kan ta av Sonic 45 demperen

og at den likevel demper "nok", evt. hvor mye den da vil veie?

 

Takk for svar!

 

Kjøp deg en Sonic 45 og la alle modulene stå på :)

 

Du kjenner omtrent ikke vekten på den, og geværet blir heller ikke framtungt om du kapper løpet. Har Sonic 45 på min Tikka T3 med syntetisk stokk, som igrunn ikke veier en dritt. Ble overrasket over at jeg ikke kjenner sonicen mer enn det jeg gjør, og ga en helt suveren vektfordeling på min! Den demper da godt nok til å unngå hørselskade ifølge mange tester. Er også mange som har påstått at sonicen demper bedre enn f.eks hausken std og atec maxim!

 

Løp og kjøp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er ikke noe vits med så stor demper for 17hmr, en vanlig salongdemper (ja, også om den har 22 hull) er bedre*, lettere og billigere.

 

* Med bedre menes da teknisk målt lydtrykk i dB, som er hva som har noe å si i forhold til hørselsskader. Subjektive opplevelser av hvordan et smell høres ut, kan gi andre konklusjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...