Jump to content

Hvordan trene for å bli "god"


Rawlins

Recommended Posts

Hvordan trener dere for å bli en god skytter? Jeg skyter 1 gang pr uke med .22 på 25m bane, de andre kveldene skyter jeg luftpistol 9,7m bane i kjellern. Jeg trener styrke 3ganger pr uke, skal suplere med kondisjonstrening når det er mindre fare for å brekke lårhalsen (hele Fredrikstad er dekket av is, har vært sånn en stund nå) og da blir det for det meste stisykling men og noe jogging.

Når det gjelder luftpistol har jeg blitt svært mye bedre enn når jeg begynte for ca 3mnd siden. Før var jeg fornøyd med å treffe i svarten, nå blir jeg skuffa når jeg skyter dårligere enn niere. Persen er 539 på 60 skudd så jeg har mye å gå på. Treninga har jo gitt bedre resultater på 25m og men siden jeg skyter med klubbens våpen og gjerne bytter mye på hva jeg skyter med så blir det litt dårligere skyting der.

Treningsøktene med luft er for det meste 60 skudd, skyter gjerne 5-10 skudd som oppvarming. Er det noe annet jeg bør gjøre for å bli bedre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver ikke med pistolskyting da, men rifleskyting i DFS, og jeg er enig med OlavM. De gangene jeg virkelig har planlagt hva jeg skal fokusere på når jeg trener, har jeg som oftest fått tettere samlinger og bedre serier. Personlig føler jeg også at jeg blir mer avslappa og fokusert når jeg har planlagt hva jeg skal trene på i forkant

Link to comment
Share on other sites

Her er mange dyktige skyttere her inne, visst noen av disse kommer på banen med litt hjelp tror eg kansje at du er på rett vei. Det eneste rådet eg kan gi er og finne noen i klubben som har skutt lenge og er dyktig og få dei til og hjelpe deg.

Vi kan ikke sitte her og "se" hva du gjør , det kan en kollega på bana gjøre.

Og som alt annet, en må trene mye og lenge og på dei riktige tinga.. :wink:

Grep, avtrekk, pust, siktebilde, skytestilling osv.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Som aktiv DFS skytter og var også aktiv med håndvåpen for en del år siden har du her allerede fått mange gode tips . Med den egentreningen du legger ned er du godt i gang og holder du deg innen 9'r stort sett begynner ting og komme på plass .Og komme i en klubb med høyt nivå er også et stort pluss for da får du mye tips og støtte . Og når konkuransene blir flere etter hvert og at automatikken funker så husk på at poengene ligger mellom øra :wink:

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Spør om noen i klubben din kan sette deg i kontakt med en trener. Evt noen andre klubber i kretsen. Anbefaler Mysen PL, f.eks.

 

Du er selv din viktigste trener og det er viktig å skyte for å trene, ikke for å skyte. Kjøp boka det er linket til over her og still opp på konkurranser, for guds skyld. NM er ikke farlig det heller :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar :) Den boka skal bestilles. Jeg har nok en tendens til å skyte for å skyte så å sette klare mål for hver trening er nok lurt. Dette gjør jeg jo når jeg trener styrke eller andre ting så dette burde jeg jo egentlig ha skjønt selv. Bedre med 30 "beviste" skudd enn 60 ukonsentrerte. Konkurranser skal det nok bli fremover. Kunne tenkt meg å prøvd meg på luftpistol nå egentlig men føler kanskje at min noe enkle pistol ikke duger helt. (greit å ha noe å skylde på :lol: ) Ambisjonene om å bli god må jo og settes i forhold til alder, jeg er 40+ så det er sikkert begrenset hvor god man kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Mange tips og råd allerede, både fra pistol og rifleskyttere. Jeg har vel lite å tilføre utover det som er sagt, men kan komme med ett lite tips.

 

Ett tips er å ikke se på serier på trening. Skyt så mange blinker (eller niere, dersom du er fornøyd med å holde deg innenfor nier-ringen, noe resultatene dine gjør at jeg tviler på) som mulig på rad. Gi f.. i hvor mye du har på 5-skudd, 10-skudd eller for den saks skyld 60-skudd. På trening har dette liten verdi, ingen premier deles ut på trening. Bryt dette bevisst, ved å ikke skyte fulle serier. Fokuser på ett og ett skudd. Gi deg om du merker at konsentrasjonen svikter.

 

Lag ett ark, sett ett kryss på linja for hver blink. Når du skyter nier, begynn på ny linje. Fokuser på å få så lang linje med "x" som mulig.

 

Selv trakk jeg dette lenger. Jeg er rifleskytter, og i denne grenen er det ihvertfall en fordel å gjøre alt så likt som mulig. Hvert skudd, helt likt. Antar at det er det samme med pistol. Jeg la opp en liste over ting jeg var dårlig på. Ikke for mange, tre-fire er maks. For hvert skudd evaluerte jeg disse før jeg så på verdien av skuddet. Minst to av tre måtte stemme for at jeg skulle sette kryss. Ergo kunne det bli kryss, selv om jeg skjøt en nier. Alle (nesten) skyter en nier iblandt, det er ingen krise dersom man har gjennomført skuddet på riktig måte. Men har man gjort ting feil og slumpet inn en blink, så har det ingen verdi på trening. Altså ikke noe kryss. Mine gyldne tre ting var (som regel): 1. stilling (innta stilling med lukkede øyne, når de åpnes skal man være på skiva). 2. pusteteknikk ( skuddet avfyres etter korrekt inngang på skiva og etter like lang tid hver gang), 3. verdi på skuddet (for min del, var dette blink).

 

Men det er også viktig med en "gjennomkjøring" som forberedelse til stevner. Skyt stevne program iblandt, og legg da opp slik at det blir helt likt en konkurransesituasjon. DA skal du fokusere på resultatene.

 

Tror du er på god vei, og resultatene du nevner viser da også det. Støtt deg til erfarne skyttere. Spør mange om råd, og velg de rådene som passer deg.

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

bra utstyr til og byne med,så er det viktig og jobbe med og trene riktig. her ville jeg tatt kontakt med steenvaag skyttersenter v jeppesen,der kan du få mye hjelp til di rette tinga med en gang. en ting er og trene men noe helt anna er konkurasen, det er der du får nerver som kan forandre på mye. mitt råd er og starte med og trene riktig og ikke legg deg til uvaner di er værre og få bort.etter vært så vil rutine komme mer og mer

Link to comment
Share on other sites

Eg er i same situasjon som deg. Dessverre har eg ikkje moglegheit for personleg trenar der eg bur. Her må eg lære alt sjølv, dessverre med moglegheit for å lære inn mange feil .

Eg har skaffa den aktuelle boka, og kan anbefale den sterkt. Ved å analysere skotet, lære og automatisere dei enkelte delar og føre loggbok har resultata vorte mykje betre. Også eg trener så mykje som mogleg med luft for å luke ut feil i avtrekk, sikte mm + at eg kan trene heime. Så les boka, trur den vil gjere underverk.

 

(Ikkje sikkert at dette var nyttig info, men ville berre streke under at vi er fleire som er 30 ++ som ønskar å treffe sentrum med .22 og selvfølgelig skyte 600 i standardpistol) :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Dagl; jeg skriver ned alt jeg skyter og regner ut poeng og snitt. På denne måten konkurrerer jeg med meg selv. Hvorfor burde jeg ikke gjøre dette? Fokuserer jeg "feil"?

@Lindy; i klubben jeg skyter nå er det heller ikke mulighet for egen trener. Det er egentlig svært få muligheter i det hele tatt. Klubben består av hovedsakelig av rekreasjonsskyttere og snittalderen er vel 50..så som deg trener jeg alene og er derfor avhengig av tips og råd fra bøker, nett og folka her på kammeret. Godt å høre at det er flere over 30 som vil lære å skyte godt. Ang klubb skal jeg melde meg inn i klubben i nabobyen senere i år, der er det et høyere nivå med hensyn på konkurranse. Og fasiliteter.

Link to comment
Share on other sites

Å konkurrere med seg selv er bra. Du har jo ett mål om å bli bedre, og da må man jo gjentatte ganger slå seg selv.... Skyting avgjøres jo av poengene, og det er naturlig å bli resultatorientert og telle poeng.

 

Gjennomføring av ett skudd inneholder imidlertid mange delmomenter, og trener man på alle samtidig så kan man ikke få fokusert 100% på det enkelte. Om man slenger inn en tier på ett ellers dårlig gjennomført skudd, så er man fornøyd om man teller poeng. Det er ikke bra på trening, for egentlig var skuddet bare flaks...

For å si det kort, så tror jeg (ihvertfall fant jeg ut at det gjaldt meg) at man kommer til ett punkt da man må trene på hvert delmoment for å komme videre. Da vil poeng-fokuset bli feil. Jeg mener at man ikke skal fokusere for mye på poengene på trening. Skyt istedet enkelte serier innimellom for å måle framgangen. Men dette er min vei å gå. Det er ikke sikkert dette er rette måten for deg.

 

Nervepress er imidlertid skytterens svøpe, og evnen til å beherske nerver er det som skiller klinten fra hveten i skyting. Gode forberedelser, god selvtillit og fokus på arbeidsoppgavene gjør at man lettere holder nervene i sjakk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Eg er i same situasjon som deg. Dessverre har eg ikkje moglegheit for personleg trenar der eg bur. Her må eg lære alt sjølv, dessverre med moglegheit for å lære inn mange feil .

Eg har skaffa den aktuelle boka, og kan anbefale den sterkt. Ved å analysere skotet, lære og automatisere dei enkelte delar og føre loggbok har resultata vorte mykje betre. Også eg trener så mykje som mogleg med luft for å luke ut feil i avtrekk, sikte mm + at eg kan trene heime. Så les boka, trur den vil gjere underverk.

 

(Ikkje sikkert at dette var nyttig info, men ville berre streke under at vi er fleire som er 30 ++ som ønskar å treffe sentrum med .22 og selvfølgelig skyte 600 i standardpistol) :lol:

 

Hvor bor du da?

Vi leide inn en landslagstrener for noen år siden, som kom til klubben vår (Stord PK) og holdt ett helgekurs med masse gode personlige tips, det ble ikke mange kronene på hver, mener vi var 10 stykker.

 

Det var iallefall gull verdt for meg. Så om du har en klubb (og det må du vel for å eie 22 lovlig...) så er det vel som oftest mulig å få flere med seg.

Link to comment
Share on other sites

For pressing (skyte presisjon) har jeg pleid å fokusere på prosessen bak hvert skudd. Finn stilling og grep, lad, pust, løft, finn siktet, finn målet, avtrekk, finn målet, ned. Vær metodisk, finn rytmen og la vært skudd telle for seg. Vurder hvor du traff, sjekk, og gjenta. Det hele blir en form for meditasjon hvor du trener opp kroppen til å huske bevegelsene og rytmen, til du slutter å tenke bevisst på det du gjør.

 

Stilling og grep er punkt 1. Du skal kunne løfte våpenet med øynene igjen og likevel være på skiva. Grepet skal være med lang- og ringfinger, tommel og lillefinger skal være slappe.

Pusterytmen skal være rolig med moderat dype drag. Løft våpenet til toppen av skiva og la det synke ned til siktepunktet mens du lar lungene tømme seg naturlig. Avtrekket skal være rolig, fokuser mer på det enn siktepunkt. Det frøste målet er å gjøre avtrekk så du treffer der du siktet i det skuddet gikk av, med tiden kommer resten. La rekylen komme, nyt den. La siktet falle ned mot siktepunktet igjen før du senker våpenet rolig. Ta et dypt åndedrag.

Hvis du er mer avslappet når du er ferdig med en økt enn når bu begynte er du godt på vei.

 

Akkurat dette med å nyte rekyl er viktig. Jeg husker at jeg prøvde en 71/2" Ruger BH i 44 på banen en gang, eier klagde litt på presisjonen så jeg gjorde et forsøk. I et slikt våpen er 44 bare kos, selv med spreke ladninger. Man bare svikter i albuen og lar våpenet løfte seg i en jevn og dorsk bevegelse mot taket. etter 5 skudd gikk vi frem, og jeg er usikker på hvem av oss som fikk mest hakeslipp. 49 poeng i en fin samling :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det meste har jo vært nevnt, og du er nok allerede en betydelig bedre skytter enn meg. Som selv om jeg er trener, gjør håreisende mye feil (altid lettere å fortelle andre ting man ser de gjør feil, enn å vurdere seg selv).

 

En ting jeg har merket meg er ekstremt viktig, er det mentale.

 

Ting som forteller at du gjør noe riktigt, er dette med å være mentalt avslappet etter trening (en god treningsøkt for meg, gir meg en god ro i sinnet, omtrent som meditasjon). Merk at dette først og fremst gjelder for presisjons trening, med fokus på det enkelte skudd og repitisjon av gjennomføring. Er man oppjaget og stresset, er noe svært galt (eller vill bli det).

 

At man ikke fokuserer på treffpunkt, men på samling (= lik gjennomføring skudd for skudd).

 

At man bryter ting ned til ett og ett skudd, og kun fokuserer på dette skuddet (ingentig annet skal bety noe når en skyter press).

 

At man bryter ned skuddet til enkle momenter, og gjennomfører disse (ikke for mange momenter i gangen, jeg har gjort mine desidert beste samlinger, når jeg kun har trent på utgangsposisjon, avtrekk, og sikte).

 

At man ikke presser seg selv utover optimal konsentrasjons tid (i litraturen din kan du lese mye om dette), og lærer seg til å starte på nytt når en opplever dette (mange, meg selv innkludert. Mister tolmodigheten og presser av skudd som man burde ha avbrutt). Å starte opp igjen ett avbrutt skuddforsøk, uten å bruke tanker på avbruddet er viktig. Du skal nå tenke som om det er ett helt nytt skudd du utfører.

 

Fysisk trening, tenk på at det du er ute etter er stabilitet (stabil skyteplattform). Kondisjon (fysisk utholdenhet gir betydelig øket evne til konsentrasjon). Allsidig trening (pass deg så du ikke trener deg "skjev" eller overdriver treningen), dette er svært viktig. Da det er flere gode eks skyttere i norge, som er borte fra sporten grunnet feil fysisk trening.

 

Konkurranser. Mental styrke, er til en viss grad avhengig av å ha kontroll på hva som skjer rundt en, og hva som skal hende. Ikke la seg stresse, lag enkle rutiner, og følg disse. Fokus skal være på egen prestasjon, hvordan naboskytter gjør, er ikke tema før etter konkurransen.

 

Varier trening, men behold fokus (deloppgaver for hver trening, gjør det enklere å strukturere treningen, og holde fokus).

 

Hjelpe å trøste, skulle bare skrive ett par linjer jo. :oops:

 

Uansett, nå følger jeg mitt eget råd, og tar en tur i kjellern for litt avtrekkstrening. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Masse bra svar her. Takker igjen. Som fersk skytter har jeg mye å lære, jeg føler at jeg er på vei mot tilstanden "lærd uvitenhet". At man vet at man ingenting vet. Tar til meg alle råd her, har fått boka sikt mot toppen og er glad at jeg ikke har kommet lengre i å lære meg uvaner. Har gjennomført noen økter nå uten våpen/eller med våpen uten å skyte et skudd. Men sliter litt med dette da jeg synes selve skytinga er så utrolig moro. Føler meg ikke moden nok til å delta på nm som er rett rundt hjørnet men hadde vært moro å møtt opp med min Gamo Compact til 1695,- blant alle med fete matchvåpen til 10k++ :mrgreen: Men hadde det ikke vært for at jeg skal handle inn våpenskap samt første våpen i mars så hadde jeg investert i en bedre luftpistol. Synd det er få "billige" brukte våpen til salgs.

Link to comment
Share on other sites

En gang for lenge siden vannt jeg klassen min med en Gamo compact, men optimal er den dog ikke.Men fin til trening,presisjonen er bra. En relativt billig matchpistol er Baikal IZH 46, tror den koster rundt 4200,- hos Toolfarm. Spekulerte litt på den, russerne har brukt og bruker denne i store konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Nja, skeptisk... I 2008 brukte Leonid Ekimov Feinwerkbau og Natalia Paderina skjøt med Steyr. Hva de russerne som ikke kom til finalen skjøt med, vet jeg ikke. Men av de 16 finaleskytterne var det 10 Steyr, 4 Morini, 1 Anschütz og 1 FWB.

 

Når det er sagt, er sikkert Baikalen mer enn god nok for de fleste på lokalt/nasjonalt nivå. Og gir forholdsvis mye "pfft for your buck!"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kontakt Norges Skytterforbund. De har liste over hvem som har bestått de ulike trenerkursene. I tillegg finnes det visstnok muligheter for å få gratis trenerstøtte fra NSF dersom man har yngre skyttere i klubben. De to dyktigste er nok Petter Bratli og Pål Hembre, det er iallfall min erfaring. De er jo også de to mest meritterte pistolskytterne i kongeriket hvis jeg ikke tar mye feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Mange tips og råd allerede, både fra pistol og rifleskyttere. Jeg har vel lite å tilføre utover det som er sagt, men kan komme med ett lite tips.

Lag ett ark, sett ett kryss på linja for hver blink. Når du skyter nier, begynn på ny linje. Fokuser på å få så lang linje med "x" som mulig.

 

 

Det du skriver om her tror jeg er et glimrende råd, og kanskje bedre enn de fleste, om en ellers har teknikken på tørk.

Jeg har i alle fall notert det bak begge ørene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Reis på så mange stevner som mulig. Har selv merket at på treninger kan det gå sån noali greit. Men når hvertfal jeg skal konkurere så skjer det no i toppen. :cry: Så jeg tror det er viktig å trene på å konkurere.

 

Er så heldig å ha banen (25m) innendørs for meg selv om dagen :) Det jeg skal terpe på fremover er å skyte 200p på 8 sek hurtig fin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Selv om tråden er gammel, det er mye her som er verd å lese to ganger, minst, og du som startet den er nå innmelt i ny klubb (?) og har funnet andre som gir deg personlige råd, så hiver jeg meg litt på her.

 

For det første; det er i hovedsak tre måter å skyte på: den rette, den feile og min måte. "Min måte" har like mange muligheter som det er skyttere. I hovedsak betyr dette at du skal samle flest mulig råd, vurdere hvem som gir disse rådene, og se om de passer deg. Noen typer råd skal du ikke tukle med, selv om det er lett å "modifisere" disse og. (Klart som blekk.)

 

Mine råd her er mine, og er det som har virket for meg. Det er noen år siden jeg skjøt aktivt, men tror ikke det har skjedd så mye siden den tiden hva dette gjelder. Jeg er baneskytter, 25 m., luftpistol (dengang med fjær) og noe fripistol. Siluett fikk jeg aldri tak på, prøvde vel heller ikke så mye. Felt er bare gøy.

 

Når du skyter skal du føle deg komfortabel. Her er vanligvis første tanke på klær. Kle deg etter forholdene, ikke frys. Jeg vant et større stevne en gang, i juni, da jeg tidligere på dagen var ute og kjøpe lange underbukser. Klær bør ikke hindre skytearmen. Noen skifter til solide sko, jeg har aldri hatt med hverken sko eller klesbytte, men dog overtreksbukse med stort sett fast plass i bagen klar til bruk.

 

Fire hovedpunkt i min skyting er: Stilling, grep, sikte og avtrekk. Det kan skrives, og er skrevet, avhandlinger om hvert av disse punktene. Jeg skal kort gå innom disse, så kort at jeg håper det stiller flere spørsmål en det svarer.

 

Stilling: Er det noen som kan kunsten å stå stille i timesvis uten å gjøre noe, er det forsvaret. Utgangspunktet er dermed hvilestilling. Deretter ut med armen i en komfortabel stilling; ikke rett frem og ikke rett til siden, dette blir ukomfortabelt i lengden. Den ledige hånden bør festes, i bukselomme eventuelt med en finger (meg), i beltet el. Begge øyne bør vare åpen, slik at man ikke bruker konsentrasjon på å holde et lukket. Jeg kan ikke skyte med å se med begge, så jeg blinder av et øye.

 

Grepet: Dette er av det vansklige, da alle har forskjellig hånd og arm, og hver pistol er forskjellig. Som hovedsak skal siktelinjen fortsette i rett linje gjennom armen, ikke parallelt med den. Anbefaler eget våpen med anatomisk skjefte, kniv og formtre. Ja, og råd fra andre som har gjort det feil før.

 

Sikte: Løft våpen langs en rett linje opp til skiven, det å løfte over skiven er bortkastet energi. Du gjør heller ikke det når du skyter duell. (Du kan, eventuelt bør, løfte armen høyt før serien, slik at klærene løses rundt armen.) Se på kornet, skiven står i ro.

 

Avtrekk: Avtrekket begynner når jeg begynner å løfte hånden, når jeg finsikter skal det ingenting til før skuddet går. Dette for å redusere mulighet for napping og ikke minst tiden du bruker å sikte. Et vanlig menneske kan holde maks konsentrasjon et sted mellom 7-9 sekunder. Det betyr at skuddet må være avfyrt lenge før 7 sekunder! Går det for lang tid, slipp avtrekker, og ta ned, hvil og begynn på nytt. Skudd som ikke avfyres bommer ikke.

 

Gjentar at dette er kortversjon, men håper det er hjelp til å komme igang.

 

Finn din prossedyre, tenk gjennom den hver gang. Tenk riktig!! (Med det mener jeg hvordan en tier skal skytes) Bommen i forrige serie er som sneen i fjor, borte. Glem det! Tenk fremover!

 

Noen har nevnt over dette med nerver. Helt rett. Lær deg å leve med dem, bruk dem til å konsentrere deg. Lag nerver på deg selv. Du er alltid selv i nærheten, er ikke andre det, så konkurer med deg selv. Først og fremst på stevner, men og på trening. Legg merke til hvordan skuddbildet er, og les opp på hvorfor det er slik.

 

Forslag til konkuranse på trening; etter en serie telles peoeng, den beste skytter flytter så til skive 1, nest beste til skive 2 osv. Dette gjøres for hver serie. Du må da for hver serie legge hele din sjel i det. Flott nervetrening.

 

Tørrtrening hjemme, skyting er bra, men i mangel på det, og ofte som suplement, trene grep, gjerne mens du sitter behaglig, og avtrekkstrening i tillegg til siktetrening med og uten avtrekk gjør mye. Ikke koster det mye heller. Før du klikker for mye er det gjerne lurt å finne ut om våpenet ditt tåler dette.

 

Viktigst av alt er imidlertid at du trives med skytingen, fremmer sporten på en god måte og er med på å holde sportsskyting som den fine idretten det er.

 

Lykke til!

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...