Jump to content

Unbrako som brakkover


Rango

Recommended Posts

Du kan kjøpe ei lita hvit tube med oransj skrift som er til denslags problemer. Den selges (eller solgtes) på "Tools AS Maskin" Sola. Det er et flytende medium med glinsende partikler som du påfører en dråpe på verktøy eller skrue, unbrako, bolt eller hva som helst og verktøyet biter seg fast i fullstendig utslitte spor. Har ei tube selv og dette produktet er nesten magisk.

Du bør helst varme limte skruer først.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha løs statorplata på en snøscootermotor her ifjor. Det var det brukt liberale mengder rød loctite - på et sted hvor det ikke egner seg å bruke varme.

Men med kombinasjonen banke inn et oversize torxbit, slipepasta samt slagskrutrekker så fikk jeg da boltene ut til slutt uten å ødelegge annet enn boltene. 4 timer på 3 bolter... :x

 

Kom nå plutselig på en ting jeg leste (her på kammeret eller gamle sluttstykke..?) , en som hadde kommet i skade for å bruke rød loctite på skruene til skjefteplatene på en pistol. Etter litt spekulering kom han på å bruke strøm (få Volt / mange Ampere = varmt) , og slik klarte han å løsne loctiten uten å jage synlige spor i skruene

Link to comment
Share on other sites

jeg ville ha prøvd å varmet litt, om det var mulig. En annen ting du kan prøve er å slå inn en torxpipe som er litt trang, det har reddet meg mange ganger.

 

Bruker dette når ting går skeis med bilskruingen.. Funker hver gang det finnes plass så jeg får brukt hammeren og slått torxbitset på plass. Men det er klart, er det små dimensjoner vi smnakker om og ett optisk riktmedel er de tkansje ikke så lurt og bruke vold på festet?

Hvis du velge rog borre vill jeg tru du kan skru ut resten hvis du varmer litt, når vel skruen ikke lenger er i spenn, sitter den som regel löst. M6 M8 skruer lossner som regel med hjelp av kun fingrene når hodet vel er borret vekk.

Det finnes også ett verktöy for dette på Biltema som funker fint, men det spörs om det ikke er for store dimensjoner på det. Borrer hull i skruen så slår masn inn en medfölgende stav, trer på en mutterlignende dings og så skrur du enkelt opp skruen som sitter fast og har gått av.

Husker ikke navnet men det er IKKE grispikk. (dem funker dårlig for meg i hvert fall)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...