Jump to content

Ett våpen, to kaliber. En eller to storviltprøver?


fjerten

Recommended Posts

Mener du bør skyte prøva med begge kal. for å være helt lovlig. Selv om det er et våpen/serienr. Man skal bruke lovlig jaktammo, ekspanderende kule, som en (dårlig) test av innskyting. Det forutsetter begge løp hver for seg. Som standplassleder ville jeg kreve dette, ellers et godt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

En oppskyting pr løp, både våpen og pipenr skal påføres kontrollseddelen der pipe er er merket med eget nr. (jeg vet, for dette har jeg sjekket. I og med at jeg skyter opp med tre løp på min S&L Victory). :wink:

 

Jeg vil helst ha det slik at kun pipenr føres på, da blir det hele litt enklere å føre opp på systemvåpen (grunnet dårlig plass på kortet).

Link to comment
Share on other sites

Loven sier ingenting om dette. Men se i forskriftens kapittel 6: http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html For å skille mellom snørr og kjeks så må man inn i forarbeidene bak. Her kommer det klart frem at intensjonen var at jegere skal ha skutt visst mye med den riflen de skal jakte med, slik at man er noenlunde sikker på å treffe, i alle fall under ideelle forhold. Det bli administrativt umulig å skille mellom de få systemrifler som beholder treffpunktet fra en pipe til en annen (som min), og de som man må justere eller skifte siktet på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

man kan ikke gå og tenke økonomi når det gjelder ant.skudd og hvilken type amo man bruker..

når du har skutt trening og oppskyting kan du sette på det andre løpet,og kun ta oppskyting.

da kan du gå inn i dæ sjøl og tenke:

-behersker jeg dette her?

-er jeg stabilskytter?

-klarer jeg å treffe det jeg skall i stående,sittende,oppover og nedover?

-en god jeger er bevist på hva han holder på med og forsker og tester helt til han er fornøyd med resultatet.

 

jeg synes at 300 skudd før man skal jakte er et must. det har noe med at du blir dus med våpen,amo,kulebane,vindavdrift,rekyl etc.. først når du blir i ett med våpnet blir det god stabil skyting..

lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vill påpeke at samme våpen i forskjellige kaliber, normalt ikke er spesielt forskjellig i oppførsel (ei heller treffpunkt på 100m). Så med forbehold om at man som alle ansvarlige jegre, sjekker innskyting ved bytte av løp eller demontering av sikte (d.v.s for de som ikke har 100% sikkre system for bytte, som t.d blaser med dedikerte sikter for hvert løp). Kan jeg ikke se noe behov for å skyte noe mere fordi om man bytter kaliber (ihvertfall ikke om man som i mitt tilfelle, bytter mellom 308w/6.5x55/22-250r).

 

Ellers ser jeg at det ved årets skyteprøve, kun ble påførte låsekasse nr, og kaliber på mitt jegeravgiftskort. Så når jeg skjøt opp med 3 forskjellige kaliber med samme rifla, så er det samme nr som står forran alle kalibrene (ikke brukt pipenr).

 

Dette ble begrunnet med at selv om man har system rifle, er det ikke vanlig at man har flere løp i samme kaliber (og at der ikke er krav om påføring av piper nr).

Jeg er noe usikker, da jeg minnes å ha lest at pipenr for systemvåpen skal noteres på jegeravgiftskortet.

 

Så er det noen som er oppdatert på om pipenr skal eller ikke skal påføres sammen med låsekasse nr på jegeravgiftskortet (d.v.s i tillegg til kaliber)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vill påpeke at samme våpen i forskjellige kaliber, normalt ikke er spesielt forskjellig i oppførsel (ei heller treffpunkt på 100m). Så med forbehold om at man som alle ansvarlige jegre, sjekker innskyting ved bytte av løp eller demontering av sikte (d.v.s for de som ikke har 100% sikkre system for bytte, som t.d blaser med dedikerte sikter for hvert løp). Kan jeg ikke se noe behov for å skyte noe mere fordi om man bytter kaliber (ihvertfall ikke om man som i mitt tilfelle, bytter mellom 308w/6.5x55/22-250r).

Kan være enig ang. f.eks. 6,5x55 og 308win. Jeg kjenner dog selv at jeg trenger en god mengde trening med tunge kuler i 9,3x62'en før jeg er 100% komfortabel med den, selv om jeg skyter masse med samme stokk/kasse med dempet 6,5x55-pipe (det er dog ikke snakk om å ikke klare prøven; men å ha den margin som jeg synes jeg bør ha ifht å turde skyte i skogen). Jeg er ikke spesielt glad i mye rekyl og er glad for at riflen veier over 5kg med 9,3-løpet :winke1:

 

Generelt er det mange ting man kan diskutere ang. prøven, spesielt for erfarne skyttere. Selv synes jeg det er iriterende å måtte bruke en del jaktpatroner for å ta prøven ettersom jeg uansett klikker rett tilbake til treningsammo (og bytter piper, kikkerter, patroner veldig ofte), men det er greit for meg ettersom det betyr at alle andre tvinges til å gjøre det samme.

 

Et spørsmål ang dette med storviltprøver: Er det godkjent om man tidlig i sesongen skyter opp med en kompis sin 202 i ett gitt kaliber, og deretter låner løpet for bruk i egen kasse/stokk under jakten? Eller dersom man har f.eks. to identiske låskasser (ser jo flere som har mer enn en 202 eller Blaser-kasse), må man da skyte opp med alle krysskombinasjoner man kan tenke seg å jakte med?

 

... moro å konstruere opp problemstillinger da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er noe usikker, da jeg minnes å ha lest at pipenr for systemvåpen skal noteres på jegeravgiftskortet.

 

Så er det noen som er oppdatert på om pipenr skal eller ikke skal påføres sammen med låsekasse nr på jegeravgiftskortet (d.v.s i tillegg til kaliber)?

Interessant dette. Skal sjekke kortet hjemme etterhvert. Jeg skjøt opp nylig med et neddreid STR-løp uten serienummer. Husker ikke hva de noterte på jegeravgiftskortet da (er ikke sikker på om de kjente reglene heller; de var usikre på hvordan de skulle håndtere oppskyting med to ulike kaliber i samme kasse).

Link to comment
Share on other sites

Sant nok.

 

I praksis har jeg vanskelig for å tro at man ved kontroll vil være i trøbbel så lenge jegerafgiftskortet er påtegnet noe som gjør det overveiende sannsynlig at man har skutt opp med våpenet. Med tanke på at en del av politiets våpenkontor ikke altid får med seg diverse lover/regler/rundskriv/whatnot virder det svært sannsynlig at det er variende kunnskap blandt de som forestår storviltprøvene rundt om i landet. Men det ville såklart vært greit med tydelige regler å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Neida, man kan (som jeg gjør) legge seg ned med 223r rifla, kose seg gjennom 30 skudd, +5 for oppskytingen. For så å bytte løp, og skyte de påkrevde 5 for hvert løp/vaåpen man ønsker å kunne bruke.

 

Dog vil jeg anbefale å skyte mye mer enn 30 skudd i hvert kaliber man skuter med (så sant kalibrene da ikke har så like egenskaper at det ikke spiller noen rolle).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...