Jump to content

Mauser m98 hær blir bygget om. "Prosjekt"


johjoa

Recommended Posts

Hei

Nok en gang skal Mauser M98 ut i børsemaker ilden. Historien starter med at en arbeidskolega lurer på om jeg er intrisert i å overta en mauser som en nabo av han ikke ønsket å beholde siden den har ligget på loftet i 10-15 år og støvet ned.

 

Timeingen kunne ikke vært bedre for jeg var alt på tur ned til våpenkontoret for å søke på .45 ACP.

 

Papirarbeidet i orden og jeg har fått meg en god gammel hær mauser, Ombyggingen kan starte!

 

Planen for prosjektet.

- Fjerne faste sikter

- Montere kikkertsikte

- Kappe og sveise om hevearm

- Kappe og dreie ned løp

- Bruner opp pipe igjen

- Modifisere stokk eller lage ny.

- Endre sikring

- Tune avtrekk

- Avtagbart magasin (Oppdatert!)

 

Det hele startet med demontering av riflen, alt skal av og rengjøres. fant en fin guide på hvordan å demontere bolten:

http://www.surplusrifle.com/shooting/ma ... /index.asp" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

På arbeid hadde en kollega orginalt verkøy for demontering av pipa til mauser, så etter jeg hadde tatt av jernsiktene kom pipa av.

Pipa ble sendt til maskinverkstedet på jobb for kapping, nedreing og koning. Etter vel 3 uker får jeg tilbake pipa ferdig kappa og ned dreid.

 

Pipa blir ikke lenge i min besittelse før den blir sendt til pletteringsavdelingen for å bli glassblåst og varmbrunert, etter vel en uke kommer pipa tilbake helt nydlig svart og fin. Utmerket arbeid fra de som jobber på pletterings avdelingen på jobb.

 

Nå som pipa er tilbake hos meg blir den satt på plass i låsekassa så er det bolten sin tur.

 

Bolten som allerede er stippet for delet trenger å kappes og sveise slik at hevearmen ikke treffer kikkertsiktet.

For å få dette til å bli bra har jeg lagt en sveise jigg i hennhold til en annen bolt jeg hadde tilgang til som er alt sveiset om.

 

Dette er så lang jeg har kommet til nå, men mere kommer.

 

 

Noen bilder kommer i morgen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder, har glemt kameraet hjemme så det ble bare mobil bilder...

IMAG0149.jpg

Her er jiggen for sveising om av hevearmen...

IMAG0151.jpg

IMAG0152.jpg

 

Siden jeg ikke har jigg for å borr opp kikkertsikte montasjen laget jeg meg en litten jigg, den er rettet opp så godt som over hode mulig og siden det er en go del justeringsmuligheter på festene trur jeg at jeg kommer til å bruke denne. Jeg kommer til å lim fast montasjen på låsekassen for så å borr opp pilot hull og derretter gjeng opp hullene. trur det kommer til å funke fint

IMAG0154.jpg

mauser.png

 

Hvis det er noen på romeriket som kan låne bort en jigg for å borr opp kikkertsikte montasje så hadde det vært kjempefint å kunne få lånt en.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dagens oppdatering!

Nu har jeg fått borret og gjenger opp klakkene i låsekassen.

 

Startet med å lime på klakkene på låsekassen med Locktite 330

IMAG0161.jpg

 

Etter et par timer så hadde limet fått satt seg og det var klart for å ta av jiggen for å overføre hullene fra klakken til låsekassen

IMAG0163.jpg

IMAG0165.jpg

 

Så må vi ha litt gjenger i låsekassen, alt ble borret opp å gjenget til å benytte seg av 5/32" skruer.

IMAG0167.jpg

 

Også et lite oversiktsbilde

IMAG0169.jpg

 

 

Videre har jeg funnet et nydelig flott emne av bjørk som skal benyttes til stokken, dette skal jeg starte så fort som mulig :D

Jeg kommer til å lage stokken sånn høvelig likt det en annen her på forumet har

KV67F1SB_1.jpg

 

Jeg bestemt meg for at jeg ønsker 20-skudds avtagbart magasin til Mauseren. Har sett det er kit til dette i .308 men ikke til 30-06 sånn som jeg har så her må jeg gruble litt på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg ser for meg å lage et magasin, enten i alumium eller stål. Det vanskelige er hvodan jeg skal konstruere låsemekanismen for å holde på plass magasinet.

 

I tillegg er bolten sendt til sveising :D Håper på å få den tilbake iløpe av neste uke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan har jeg fått fortsatt litt med børsa. har funnet meg et emne til stokken og det ble canadisk lønn, ett relativt hardt materiale da det brukes til parket å slikt men mye mønster og jeg trur det kan bli bra greier.

 

Stokken som jeg fant var litt for tynn så jeg var nødt til å lime sammen to.

IMAG0173.jpg

 

Stokken er ferdig limt og jeg kommer til å benytte meg av den gamle mauserstokken for å måle opp utfresingen. jeg starter med å få låsekassen til å passe før jeg får løpet bra så får jeg starte med utformingen av selve stokken.

IMG_7533.JPG

 

Starter med utfresingen, jeg tok ca 5mm av gangen ned til ca 16mm

IMG_7534.JPG

 

Kontroll måler litt og fornyer litt blyant merker

IMG_7535.JPG

IMG_7536.JPG

 

Her har jeg nesten fått låsekassen helt på plass, litt utfresing i bakkant også må jeg få tak i en fres med mindre diameter slik at jeg kommer lengre inn i hjørnene. jeg må få skaffet meg en kulefres i forskjellig diameter til løpet.

IMG_7537.JPG

 

 

Jeg har også startet å utforske litt på å lage avtagbare magasin til mausern. jeg kommer til å lage pressmal til magasiner som kan holde intill 20 skudd.

Det første jeg startet med var å modifisere triggergaren og magazinet, jeg freset bort en god del i fremkant der floorplaten sitter fast, men ikke nok til at man fortsatt ikke kan bruke den.

IMAG0170.jpg

IMAG0172.jpg

 

Så var det bare å lage pressmalen, i hardtre for å press magasiner.

IMAG0174.jpg

 

Så lange kan magasinene bli! men det gjenstår fortsatt litt tenking på de siste detaljene rundt magasinet

IMAG0175.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ikke kommet noe lengere med prosjektet. Jeg har planlagt ferdigstille prosjektet mot høsten.

planen er å få låsekassa og pipa på plass slik at selve utformingen kan starte. Mangler litt utstyr som jeg må få tak i før dette lar seg gjøre.

 

Men nå har jeg tatt med kamera så jeg blir å legge ut bilder med engang jeg får gjort noe mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Her er det lenge siden sist... det har skjedd litt ett skritt frem og to tilbake.

Hullene til montasjen er sveiset igjen og det er bestilt picatinny skinne fra EGW, denne har jeg ikke montert på plass ennå.

Ellers fant jeg ut at jeg ønsker lyddemper på mauseren så jeg var jo pent nødt til å få gjenget opp. I samme slengen endte det med at børsa ble mye kortere. Noe av det siste jeg gjorde her i sommer var å bedde låsekassen.

Jeg kommer til duracoat hele rifla i et camo møster, her er det mye som skal gjøres og prosjektet ble nettopp omdeffinert fra et "et års prosjekt" til et "to års prosjekt"

Link to comment
Share on other sites

bump!

 

Ser ut som vi har samme prosjekt i tankene. Har du kommet noe videre? Jeg er forsatt i planleggingsprosessen og samler info. Sveisejigg til hevarm så bra ut! Men du sendte den til sveising allikevel?

 

sendt og sendt, jeg jobber en plass der vi har avdelinger med forskjellig spesialisering så jeg fikk hjelp av en kolega til sveisinga. Resultatet ble bra, skal legg ut bilder etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...