Jump to content

Walther Hämmerli X-ESSE


Gebbe

Recommended Posts

Har en X-esse standard som jeg skyter Standardprogram i klubben med, skyter like bra og av til bedre som mange av de andre som skyter med GSP og SSP og andre dyrere pistoler.

X-essen min hadde endel feilfunksjonering de første ca 4-500 skuddene, men dette har nå gått seg til og jeg kan fint skyte 500+ skudd uten vedlikehold, jeg merker dog at den lette x-essen er vanskelig å skyte hurtig med, da en merker rekylen endel bedre enn i f.eks en GSP, har målt avtrekket på min til ca 1300gram, dette synes jeg er ok da avtrekk i mine øyne er mye en vanesak.

Har vurdert å koste på pistolen et nill grip, men hakke helt bestemt meg ennå, synes originalgrepet er godt.

Ser det har kommet en ny X-esse nå også Ipsc utgave, skulle jeg kjøpt X-esse idag hadde jeg nok heller kjøpt denne enn den korte utgaven jeg har idag.

http://www.carl-walther.de/index.php?co ... oduct=1135

Link to comment
Share on other sites

Trudde det var karbon eller kevlar? Mine var i hvertfall så harde at det nesten ikke var mulig å risse inn 1 og 2 på dem. Jeg hadde løpsvekt på min. Du bytter bare ut den originale under løpet med en større. Ble litt bedre, men løste ikke problemet og kosta skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt skutt 4-5000 skudd med min X-esse, jeg har da hovedsaklig kun brukt det ene magasinet som fulgte med, ser og merker ingen tegn til slitasje eller skade på dette magasinet.

X-essen blir neppe ideell til hurtig skyting selvom du har løpsvektene, du kan dog skyte tållig bra hvis du invisterer nok tid på å trene.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet har jeg funnet X-ESSE som god til min bruk og budsjett, men vil likevel spørre: hvilke andre .22 våpen vil matche X-ESSE, uten å gå opp til Wather GSP klasse. Tenker da på våpen i prisklasse opp til kr8000,-. Har prøvd Ruger Mark III Target og Browning Buck Target, men synes ikke disse når opp.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mye å velge mellom. Hvis de andre du nevner ikke er alktuelle for deg, ville jeg valg X-Esses innafor det budsjettet du har lagt opp til. Det er etter min erfaring en bra pistol. Jeg bytta den ut mot en SP20RRS som koster det dobbelte. Landrø har brukte E-esser til salgs her: http://www.magnelandro.no/brukt/Hammerli_brukt.htm

 

Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har et budsjett på 8000 kan du jo få deg en veldig pen brukt GSP eller lignende.

Ellers er det jo eventuellt gamle High standard etc, evt SW 22a, Sw22a kan i mine øyne ikke måle seg med X-essen.

 

Ligger endel GSPer på finn som er godt innenfor ditt budsjett: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... eyword=GSP" target="_blank

 

Dersom du ikke vil kjøpe brukt mener jeg X-essen burde være tipp topp til det budsjettet du oppgir.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke prøvd den, men forskjellen ser ut til å være justerbardt forsikte, annet baksikte, utskjæringer på løpet, sikringen er forstørret med en stygg "hendel" i tillegg er det borret hull oppå løpet for montering av piccatiny dersom du trenger rødpunktsikter etc (er skinne på standard x-esse også).

Ellers opplyses jo avtrekk å være likt som standardutgaven.

Hvorvidt det er verdt å betale ekstra for disse tingene kommer jo an på hvorvidt du føler at du trenger dem, til standard (fin) baneskyting vil jeg si nei :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...