Jump to content

Harejakt i Lofoten Flakstad/Moskenes


Tyren64

Recommended Posts

hei der ute.....

Vet det er mange jegere fra Lofoten og omegn som driver harejakt. Hadde vært litt spennende å høre hvordan resultatet ble høsten 2010.

Var selv i Flakstad/Moskenes noen turer, men da jeg ikke har hund ble det bare noen fine naturopplevelser.

Litt vanskelig der borte med jaktkort også er nå min mening. Virker som om dem ikke vet hva deres egen forrening driver med.

Hadde vært litt morro å få høre andre jegere sitt synspunkt/historier fra harejakt i Lofoten

Link to comment
Share on other sites

har hørt at det ikke er lovlig å bruke hund der vest....for 4 år siden var jeg en tur,og plukket 7 harer.

ellers bør dem begynne å passe seg for pesten igjen,da det er overflod med hare!en kolega av meg så 25 harer fra vareide-flakstadmyra en morgen bare langs veien....det er ei strekke på ca 5-6 km.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet litt i Bømarka og i Skjelfjord/Neslandsområdet i høst som var.

Skjøt vell litt over 30 harer på 4 jaktdager, 12 på en dag. Men haren var små i år mener nå jeg.

Jaktet i begynnelsen av Oktober.

 

Snakk med Flakstad jeger og fiskeforening om jaktkort på deres terreng. Bikkje slipper du ikke til med.

Link to comment
Share on other sites

Reiser til Lofoten på lørdag for å jakte hare i Nusfjord :) Her er det dessverre bare grunneiere som får jakte slik jeg har forstått det. Synd egentlig, for her og er det fare for pest snart:/

 

Jeg så nærmere 50 harer da jeg kjørte fra nusfjordkrysset og inn til smoltanlegget. Det er vel ikke mer enn 3 km tipper jeg :) Dette var i 1-tiden på natta, skulle ut på rorbua for å køye der. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet.

Kjørte bak politibil i jula og den kjørte på en hare i kilanfjellan. Haren haltet seg så vidt videre og purken kjørte bare videre og. Endte med at jeg måtte vasse 200m i sny opp til hoftene for å få tadt livet av det som gjennsto av haren. Ringte politikontoret senere og sendte dem regninga på dressen jeg ødela.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke haren har det så travelt på snøføre. Snakket med en kar for en stund siden, å han sa at det var helt toppers å bruke rifle på den nå. Men tror jeg venter litt lengre til solen begynner å varme litt mere.

Ellers er det artig å se såpass mange innlegg allerede på denne tråden.......kom gjerne med litt mere detaljerte historier.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil jakte i Flakstad, så er det Berres bil og båt på Ramberg som styrer med det.. Tror det er maks et par kort om dagen. Dette vet Oddgeir mer om enn meg :)

 

Forresten så skal jeg ha med rifla i år, så håper det som står over her stemmer.. Hvor er det de har observert trege harer? :P

 

Mulig man skal være litt på vakt for harepest nå. Om noen skulle se tegn til trege harer (eller andre unormaliteter i oppførsel), eller finner døde harer, så kan det være greit å nevne her i tråden.

Link to comment
Share on other sites

er mange plasser det er fint å jakte på der borte, blant annet om du kjører inn til snuplassen i Andopen, over Kåkernbrua å til høyre. Så setter du bare bilen der å går inn i marka. Vet ikke hvordan det er med jaktkort på denne tiden, men bare å ringe Berres på Ramberg.

Ellers så e det fint å gå i Sundsmarka, men der må man i allefall på høstan ha lov av grunneierne......er en av "storingene" som bor i Sund :lol:

Ellers så e det litt vanskelig å sei om alle kadaver man finn der vest e dau av pest eller at ørna har tatt dem....e masse av den sorten også, å ho tar sin del.

Fant mange resta i høst når eg var der vest.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke terrengene som berres selger for har åpent etter jul desverre:/

 

Ørna tar mye hare, det skal være sikkert.

Når vi jakta i skjelfjord i Oktober så var det på det meste 11 ørn som sirklet rundt oss. De jæ... gribbene ødela hele jakta. frekk er de blidt og, fattern hadde ørn i garasjen for et par uker siden. Neste gang lukker han bare porten å starter bilen, så kan den kveles der inne.

Link to comment
Share on other sites

når det jelder jark så er det nu vell egenti sånn at vist du ikke har grundeiers tilatelse eller kjøpt jaktkort

så har du ikke låv å jakt i terenget! er jo jeger sin plikt å finn ut om du har låv å jakt i et tereng eller ikke!

alt før mange som bare tar seg til rette! å det går ut åver alle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

når d jell jark så e d nu vell egenti sånn at vest du itje har grundeiers tilatelse eller kjøpt jaktkort

så har du itje låv å jakt i terenget! e jo jeger sin plekt å finn ut om du har låv å jakt i et tereng eller itje!

alt før mange som bære tar sæ t rætte! å d går ut åver alle. før fålk bi førbanna!

 

 

Å det har du funnet ut først nå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er trønder og bor i Nordland (gjort det i 16 år), men jeg sliter litt med å forstå dialektskrivinga di Brynjar. Du må gjerne skrive dialekt for min del, selv om forumreglene sier noe annet, men kan du være så snill å skrive dialekten litt mer forståelig?

Link to comment
Share on other sites

Nei er jo helt på trynet.. HVORFOR skal ikke det være gratis? Burde jo selvfølgelig være helt motsatt! Har fått lyddemper på rifla, så er noen V-max og noen kråker som skal få stifte et veldig nært bekjentskap når jeg kommer nordover.. Helt gratis!

 

Men nok OT :)

 

Selvfølgelig en del harer og, men må få lada noen fine helmantelkuler til det.. Hvis jeg ikke bare skal bruke fiocchi billig-ammo på haren.. Har vist seg å gå hodt i rifla mi..

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen vil jakte i Moskenes, kan dere skyte så mye hare dere vil på Gnr 13 (eiendommen Reine) :D

 

Genialt! Stort område dette? Og er det sett mye hare der? Vært gøy å jakte et annet sted enn Nusfjord for en gangs skyld :)

 

Finner ikke noe kart som viser eiendomsgrensene i Moskenes, men kan tegne opp et kart hvis det er av interesse. Området er rundt Munkebu for de som er lokalkjent, Vindstad er også under Gnr 13. der har jeg sett mye hare.

Grunneierne i Moskenes er generelt positive til jegere og har sjelden noe i mot jakt på deres områder.

Grunnen jeg snakker om er min fars og han har ingenting imot at det kommer noen fra vestvågøy og omegn :D Harebestanden trenger beskattning har ute ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har vært en del på Vindstad, og har en kompis med hytte der ute som jakter mye eer, Ole Ante heter han.. Skal visst være veldig bra der ute!

Ja, vet hvem han er, dere er vel nesten naboer =) ja, det er fint å jakte der inne, men de som eier innenfor porten ved ungdomshuset kan være litt vanskelige..

Link to comment
Share on other sites

Har vært en del på Vindstad, og har en kompis med hytte der ute som jakter mye eer, Ole Ante heter han.. Skal visst være veldig bra der ute!

Ja, vet hvem han er, dere er vel nesten naboer =) ja, det er fint å jakte der inne, men de som eier innenfor porten ved ungdomshuset kan være litt vanskelige..

 

Har vært i klammeri da jeg var liten gutt.. Jeg og Ole plukka visdt et par for mange måseegg ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
On 2/8/2011 at 10:41 PM, Kingfisher said:

 

Finner ikke noe kart som viser eiendomsgrensene i Moskenes, men kan tegne opp et kart hvis det er av interesse. Området er rundt Munkebu for de som er lokalkjent, Vindstad er også under Gnr 13. der har jeg sett mye hare.

Grunneierne i Moskenes er generelt positive til jegere og har sjelden noe i mot jakt på deres områder.

Grunnen jeg snakker om er min fars og han har ingenting imot at det kommer noen fra vestvågøy og omegn :D Harebestanden trenger beskattning har ute ;-)


kunne jeg per 2020 benyttet meg av dette området for harejakt? :-) mvh ivrig lokaljeger

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...