Jump to content

Rifle - bytting av kule i Nato amunisjon


Geir B

Recommended Posts

Høres ut som en fryktelig dårlig ide !!!!!!

Bare for å være nysgjerrig, hvorfor der det en dårlig ide?

Mulig det er en dårlig ide, men en begrunnelse hadde ikke vært dumt.

Jeg har gjort dette med noen tusen Nato patroner. Riktignok av den gamle typen, uten stålkuler.

Og det virket veldig så bra.

Nå kjenner jeg ikke den nye ammunisjonstypen(miljø) noe særlig så det er godt mulig at dette prinsippet ikke kan viderføres. Men en begrunnelse hadde vært interessant å lese.

Link to comment
Share on other sites

Er det mantel av stål på nyere Nato? Jeg har en gang i tida ladet om noen Nato for noen gjerrige jegerkompiser. Å trekke ut kulene var et slit. De er limt fast med noe svart gøgg. For å sikre jevnt kulehold så prøvde jeg å presse hylsene på ny. Det ble bare kaos med det svarte gøgget. Jeg ville heller ikke bruke originalkruttet, så da var det ikke mye argumenter igjen for å bruke Nato. Mitt tips er å kjøpe de beste hylsene du får tak i, og behandle dem deretter. Jeg ble bare irritert på hele Nato-h..... Masse ekstra jobb bare for å ende opp med no skit som funker dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Er det mantel av stål på nyere Nato? Jeg har en gang i tida ladet om noen Nato for noen gjerrige jegerkompiser. Å trekke ut kulene var et slit. De er limt fast med noe svart gøgg. For å sikre jevnt kulehold så prøvde jeg å presse hylsene på ny. Det ble bare kaos med det svarte gøgget. Jeg ville heller ikke bruke originalkruttet, så da var det ikke mye argumenter igjen for å bruke Nato. Mitt tips er å kjøpe de beste hylsene du får tak i, og behandle dem deretter. Jeg ble bare irritert på hele Nato-h..... Masse ekstra jobb bare for å ende opp med no skit som funker dårlig.

Da er dem bra gjerrige. Det man sitter igjen med da er en hylse med tennhette.....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? Det handler selvsagt om økonomi. En som tidligere deltok på samme jaltlaget som meg, skjøpt 10 elger med Natoamunisjon som han hadde satt inn blyspiss kule i. Tror ikke han brukte mer enn et skudd på noen av disse 10. Jeg har selv også skutt en del med slike, og jeg registrerer ikke at de går noe dårligere enn kuler som koster 25 kr/stk. Jeg synes ikke det handler om å være kjip, men dersom en kan få like god amunisjon til en langt billigere penge, hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Man kan se det flere veier dette.

1) man sparer ikke mer enn verdien av en hylse, en tennhette og krutt til 1 patron på å demontere en natopatron. Tilsammen ca kr 2,50 (forutsatt 30 øre i tennhette, 1 krone i krutt, og 1,20 i hylse ved 5,- for en 308 hylse og den kan brukes minst 4 ganger)

2) man kunne skutt patronen som den var som treningspatron, da hadde man spart 2,50 + en kule= 4,50.

3) så kan man se litt på hvordan man har fått tak i patronen. Er den kjøpt? Eller er den "fått" (hva man legger i begrepet "fått" kan vel være mye)?

 

Om man ser pkt nr 1 og 2 opp mot hverandre mener jeg at man kansje taper penger på å trekke kula ut av natoen i steden for å skyte den slik den er. Min konklusjon ville vært at om jeg hadde fått slike patroner for å trene med ville jeg gjort akkurat det(skutt de slik de er), så kunne jeg likegjerne ha ladet jaktammoen min fra bunnen av. Hadde sannsynligvis fått mer smell for penga av det ;)

Link to comment
Share on other sites

Her entrer vi ukjent terreng. En god sikkerhetsregel er å ikke benytte ukjent krutt til lading. Når du bytter ut en kule, og beholder et krutt du ikke vet noe særlig om, så er det ikke en strålende ide. Det finnes mye forskjellige kuler i 30 kaliber, og også mange kruttladninger som kan benyttes i .308. De verste kombinasjonene her vil gi overtrykk, og kan i hvertfall belaste børsa unødvendig, om de ikke blir direkte farlige. Driver du med lading, så vet du allerede om startlandinger, og hvordan man bygger seg opp til et trygt nivå. Hvordan vil du gjøre det med et ukjent krutt som du ikke kjenner egenskapene til? Høres for meg ut som en ufornuftig måte å spare penger på.. Vet flere driver med dette, men med varierende resultater. Om du absolutt må, syns jeg du bør redusere ladningen med 5%, og teste deg forsiktig oppover på vanlig måte. Men personlig avstår jeg fra å tukle med NATO ammo. Den skytes som trening enkelt og greit.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel dette blitt gjort av aktivge skyttere fordi de har sittet med større kvanta NATO ammo, som for aktive skyttere ikke gir god nok presisjon.

 

Ut med kula og inn med 150grs Sierra og man har en smell som kan gi god presisjon til ei stor krone. Det er en betydelig raskere jobb enn å presse og lade fra skratsj.

Link to comment
Share on other sites

Dette vekker minner om en tidligere diskusjonstråd om akkurat samme tema, og jeg kjenner magen velte seg.

 

Jeg er sjeleglad for to ting:

 

1. Jeg har ingen våpen i kaliber .308.

2. Jeg har (tydligvis) ingen skotske eller sunnmørske gener.

 

Før man begynner å spare penger i feil ende så kan man sammenligne en NATO-kule og en jaktkule.

Legg særlig merke til lengde på bæreflaten, den er nemlig ikke lang på NATO-kula, og det skal godt gjøres å finne en jaktkule med samme fasong og lengde på bæreflaten.

Sistnevnte er nødvendig for å holde trykket på NATO-nivå, og en sånn kule ville antagelig ikke være særlig egnet til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva som har vært gjort av aktive skyttere (forhåpentlig med meget god kjennskap til hva de driver med) og hva som kan gjøres i furtebua med stor gjerrighet og såpass lite kunnskap at man føler behov for å rådspørre kammeret er to helt forskjellige ting.

 

Lengden på bæreflata er nevnt. Man må dessuten regne med at ammoprodusentene gjorde noe med kruttet når "miljøkulene" ble innført. Det innfører en ny ukjent faktor i erfaringsgrunnlaget til de før nevnte aktive skytterne. Militære ammoprodusenter tar ovehodet ikke med i betraktningen at gjerrige sivilister kan finne på å bytte ut kulene med "noe annet". Da er konklusjonen at du er på den hvite delen av kartet.

Har du trykkutstyr, og svært god kjennskap til hjemmelading, er det sikkert mulig å drive med dette på en sikker måte. For alle oss andre, bør dette være på Fyda!lista.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

De skytterne som bytta kuler på NM60 (RA nato med 146 grs FMJBT blykjerne-kule) bytta vanligvis til 150 grs sierra MK. Det er en tynnmantlet matchkule med omtrent samme form.

 

Om det er snakk om den nye NM231 (med stålkjerne, 139 grs kule) så er det et annet krutt i de patronene, pluss at kula er helt anneledes.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler om å være kjip, uansett hva noen måtte hevde!

Gjøres dette av erfarene folk som vet hva de gjør, og har utstyr til å skjekke at alt er i orden, kan det vel i enkelte tilfelle være greit, selv om det er KJIPT.

Har noe tatt den kjipe versjonen uten å at ting er forsvarlige/trygge, og noen andre blir skadd. Håper jeg vedkommende måtte brenne i h........!

Patroner kan komme på avveie eller forbyttes. Vil du være annsvarlig om noen andre blir skadd av dine patroner, særlig med tanke på at alle som har greie på dette advarer mot denne kjipe måten å lade på :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal dere høre tidenes værste verson av å bytte kule på nato.

Var på en bane litt oppe i dalen der det var fri trening for alle medlemmer. Var meg og 2 gamle karer med mauser som lå å skjøyt på 100m. Sitter å ser på han ene som stadig holder på med noe rart. Får ikke opp bolten på mauseren og bruker klubbe, får ikke lukket sluttstykket og tar ut patronen og klemmer med ei tang. Etter å ha sett på dette 8-10 skudd blir jeg nygerrig å går bort for å se hva han holder på med.

Jo, han hadde masse nato og hadde hørt man kunne lage billige jaktskudd med å skifte kule. Så ned i butikken å kjøpe 165gr nosler P, dra ut kula med vannpumpetang og sette i nosleren og klemme den fast med tang :shock:

Noen ganger er flaksen større enn vettet.

Jeg sa hva jeg mente om praksisen men det var å tale for døve ører. Gikk bort på 200m og skjøyt mine siste skudd der før jeg reiste hjem. Ventet hele tiden på å møte en ambulanse på veien hjem.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at mine første jaktpatroner i den første 308en min var av oppskriften å sette inn en Sierra blyspiss. Dette var før jeg hadde fått noe særlig erfarning med hjemmelading sånn på begynnelsen av 80-tallet. For min del gikk det fint fordi han som fikset jobben var nøye med hva han gjorde, men hva trykket var vet ingen.

Senere har jeg sett mange som sliter med denne type ammunisjon. Ofte får de ike patronene inn i kammeret og banner han som skftet ut kula nord og ned. Når jeg har spurt om problemet så viser det seg oftest at hverken den som lader eller den som skal skyte ammunisjonen har peiling på hva de holder på med. De blir ofte provosert og etter hvert litt sjokkert når noen forteller dem at de holder på med noe som kan være farlig.

Til trådstarter; den ammunisjonen du tenker på å endre er ikke beregnet på deg. Jeg synes du skal levere den fra deg til destruksjon hos politiet eller andre. Den er overhodet ikke beregnet på sivile våpen. Jeg synes du skal ha respekt for dine skytterkolleger og ikke ta denne ammunisjonen med på banen der det er andre mennesker. Skjer det det et uhell så kan andre komme til skade og da sitter du så j....lig i klisteret at du kan glemme alt som heter jakt og skyting for lang tid fremover. Jeg gjetter på strenge straffereaksjoner fra politi og domstol og muligens saftige erstatningssøksmål ved eventuelle personskader. Jeg vet at om jeg hadde kommet til skade ved slik uaktsomhet så hadde jeg rævkjørt ansvarlige ved hjelp av rettsapparatet, så fikk vedkommende se hvor mye han sparte på å slakte miljøammunisjon og bytte kule. Jeg bruker sterke ord her, det er fordi vi i dag burde vite nok til å unngå slik galematias, men allikevel så ser man at noen er villige til å vurdere denne praksisen. Igjen vil jeg gjerne oppfordre de som ikke har ladebøker enda til å skaffe seg Våpenjournalens enestående bøker. De selges til og med på XXL så de bør være tilgjengelige for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Nuh, nuh, nuh....... :roll:

Nå synes jeg hylekoret skriker ULV, ULV, så det nesten skjærer ut her!

Dette med å skifte kuler i NATO er da ikke noe man må være æresmedlem i MENSA for å utføre...........på en SIKKER måte! 8)

MEN må vite hva man driver med, JA!!, men ellers er det ikke skumlere enn å bruke ladedataer som en "internett-skyte-guru" anbefaler. :|

Og JA, jeg har gjort det mange ganger selv og lever ennå!

Miljøammoen har jeg ikke tuklet med, men antar at den ikke er værre enn det andre...?

Men å direkte oppfordre noen til å begynne med dette, gjør jeg ikke, men jeg hever meg heller ikke over andre som gjør/har gjort dette.

 

Nok om det! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om å skifte kuler i miljøammunisjon eller om det personer som kaller kula i NM60 for stålmantel så er det det glade vannvidd og representerer potensiell fare for andre på skytebanen. Jeg vedder en krone på at få sjekker hvor mye hylsa har strukket seg når kula slites ut av hylsa så man kan ikke vite om hylselengden overstiger maks for 308. Nei la kula stå og få den ut på normal måte ved skyting hvis det er snakk om NM60 og kvitte seg med ammunisjonen hvis det er miljøammunisjon i kaliber 7,62x51.

Jeg har ennda ikke sett at presisjonen i å bytte kule kommer opp mot det som oppnås ved å lade 308 fra bunnen i normale hylser.

Det ble gjort et regnestykke der Nato ammunisjonen skulle skytes og jaktammunisjonen skulle lades på normal maner som viste at det ikke en gang svarer seg å skifte kule.(Kan man skifte kule så følger det at man også har mulighet til å lade)

Hvrfor skal man da gjøre det? Fordi det tilfredstiller et behov for å gni på ørene mens kronene ruller? Noen synes det er gøy å leke med dynamitt også. Jeg kjenner en som skulle ønske han ikke hadde gjort det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har drevet litt med dette å bytte kuler i nato ammo..Ikke for å spare kr men av kjedsomhet :mrgreen: Har satset safe og kun byttet til lettere kuler enn det er i natoen 147grains kuler og bytter til eks. 130grains hornady sp eller 123/5grains fmj og sp kuler. Resultatet har vært skudd med lavere trykk og har jeg vært heldig super presisjon. Når det gjelder tyngere kuler har jeg brukt 150grains nosler bt og sierra mk i natoen. Tykket har da ikke nevneværdig endret seg i følge trykkring og hastighet. Dette har vært med den gamle NM60 ammoen.

 

Med den nye NM231 eller noe slik med stålkjerne i kulene har jeg så langt kun byttet i 50 patroner over til 123grains lapua fmj og tykket har gått ned og presisjonen opp mange hakk. Fra 50-60mm med 3 skudd til ca 25mm. Skal om litt bytte i noen til 125grains nosler bt og bruke på rev/kråke osv om jeg får presisjon.

 

Men dette gjelder i mine våpen....Skal dere prøve dette selv så bruk hodet og mål alt...Virker noe unormalt så stopp å skyte med en gang og trekk ut kulene og prøv en gang til med noe annet...Det er ikke vært å sprenge våpen og fingrer/øyer osv for noen øre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...