Jump to content

Er Tapco Intrafuse stock lovlig i Norge?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Guest fredrf3110

TAPCO_Intrafuse_TGA-12_Pistol_Grip_Mossberg_500-.jpg

Det jeg ser som et problem er at det er mulig å ta vekk den bakerste delen av kolben ved å løsne på noen skruer, slik at det blir pistolgrep.

Link to comment
Share on other sites

Det er "klokelig" utelatt fra forskriften, men det gjelder jo i praksis bortimot alle halvautomatiske, pumpe og lever action rifler og hagler, samt alle brekkvåpen og Sauer 202 bl.a.

Er bakstokken skrudd fast må den kunne anses som permanent montert. Men, selvfølgelig, monterer du en slik stokk bør du ikke bli observert på banen uten skulderstokken. Montering av "blindpluggen" på det siste bildet ditt er det som i forskriften kalles en vesentlig endring av våpenets karakter, og følgelig en ulovlig ombygging.

Link to comment
Share on other sites

Frittstående pistolgrep er i utgangspunktet forbudt på alle 1/2auto langvåpen (egentlig bare 1/2auto hagle, men det blir garantert trøbbel om man prøver seg). Sørg for at pistolgrepet er en del av resten av kolben, slik at man ikke kan demontere kolben fra pistolgrepet, og slik bruke våpenet uten kolben.

 

Etter mitt syn er stokken forbudt brukt i Norge, om våpenet er tyngre en 1400g eller noe annet av de punktene som regulerer dette er oppfylt.

 

Les rundskriv 2009/009 punkt 3.6.3.1 (som de forøvrig har laget ett salig rot av). :?

Link to comment
Share on other sites

I alle dager vingemutteren, hva slags vrøvl er dette?

Frittstående pistolgrep er i utgangspunktet forbudt på alle 1/2auto langvåpen

Tøys! hvor står det i lovverket?

våpenet er tyngre en 1400g

Hva i alle dager har det med saken å gjøre??? det er vel kun på pistoler vekt er et krav?

 

Å dikfte opp egne regletolknnger er å gjøre skyttere og skyttersaken en bjørnetjeneste uansett hvilken rettning man tolker.

Vi skyttere må idet minste følger den skrevne lov!

Link to comment
Share on other sites

Tøys! hvor står det i lovverket?

Og når begynte lov-vrengerene i POD å bry seg om loven?

Å dikte opp egne regletolknnger er å gjøre skyttere og skyttersaken en bjørnetjeneste uansett hvilken rettning man tolker.

Det kan du fortelle til Knut og kameratene hans.

Vi skyttere må idet minste følger den skrevne lov!

Det er helt rett, ellers så er vi ikke skyttere mere.

Men det er ikke alltid dette er nok!

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at punktet i lov/forskrift/rundskriv eller hvor det nå bodde om at frittstående pistolgrep (på såvidt jeg husker pumpehagle, halv-auto hagle) er fjernet?

Dette var da vitterlig et tema tidligere....?

 

Støtter forøvrig Hassels siste innlegg her....og mener at egentlig skulle ikke lover vært formulert slik at det var rom for fortolkning/synsing/tilvridning overhodet men det er en annen diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

I alle dager vingemutteren, hva slags vrøvl er dette?
Frittstående pistolgrep er i utgangspunktet forbudt på alle 1/2auto langvåpen

Tøys! hvor står det i lovverket?

våpenet er tyngre en 1400g

Hva i alle dager har det med saken å gjøre??? det er vel kun på pistoler vekt er et krav?

Så ikke linjen med ordet pistol i (var nok for trøtt). :wink:

 

Men uansett kommer denne inn, og da er det exit den stokken det er snakk om, om ikke foldemekanismen gjøres permanent ubrukelig. Ikke tale om at det er mange 10/22 rifler i verden som har totallengde på 840mm med foldestokk innfoldet. :wink:

 

Fra rundskrivets punkt 3.6.4

Ved erverv av halvautomatiske rifler bes politiet foreta en kontroll av våpenet og herunder

kontrollere at våpenet er av en type som er godkjent for erverv, at våpenet ikke er endret til

å kunne avgi helautomatisk ild, at pipen ikke er nedkortet til under minstemålet på 40 cm og

at våpenets totallengde ikke er kortere enn 840 mm, jf. våpenforskriften § 2 første ledd.

Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets

totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt, jf. forskriften § 4 første ledd, annet

punktum. Etter forskriften § 2 første ledd skal haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen ha

en totallengde på minimum 840 mm.

Link to comment
Share on other sites

exit den stokken det er snakk om, om ikke foldemekanismen gjøres permanent ubrukelig. Ikke tale om at det er mange 10/22 rifler i verden som har totallengde på 840mm med foldestokk innfoldet. :wink:

Så vidt jeg kan forstå Tapco's websider er ikke dette en foldestokk, men en stokk med seks trinns lengdejustering som gir minimum length of pull på drøye 250mm. Da bør 840mm totallengde være innen rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110

Det er riktig. Med kolben påmontert er våpenet over 84cm. Problemet med stokken er at tapco har gjort det mulig å bytte mellom to forskjellige kolber. En som er rett, og en som har vinkel. Man kan enkelt skru løs to skruer slik at man sitter igjen med et pistolgrep. Spørsmålet mitt er: Hvis jeg fester skruene permanent, vil den da bli lovlig? de to skruene vises på pistolgrepbildet.

p_100003109_1.jpgTPC-STK62160-DE-.jpgTAPCO_Intrafuse_TGA-12_Pistol_Grip_Mossberg_500-.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også lurt litt på om jeg skal kjøpe denna, siden foldestokken jeg fikk med rugeren min er for kort til å væra lovlig.

Men er det noen som har funnet faktiske mål på stokken?

Det er mulig jeg og Tapco er ukompatible, men jeg finner f**n meg ingen mål. Hverken tommer, cm eller smoots...

Er jeg blind? Kan noen peke i riktig retning?

Link to comment
Share on other sites

permanent montert.

Det er her jeg sliter litt med definisjonen. :D

Er noe montert, kan det også DEmonteres, hvis ikke er det å betrakte som sammenføyd. I faget og begrepet sammenføyning finner vi sveising, liming, klinking nagling, etc., og felles for alle disse er at delene ikke lett skal kunne adskilles.

Mens montering henviser til at en demontering skal kunne finne sted.

Så, begrepet "permanent montert" blir litt ut til siden ettersom noe som er montert ikke nødvendigvis er permanent.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det er lovlig til det øyeblikket en tar av kolba, og setter våpenet in i våpenskapet for å gjøre noe annet.

Med andre ord, la aldri våpenet stå med bare pistolgrepet montert. Da pistolgrepet er en montert kolbe, og våpenet da skal måles som funnest med denne kolben montert (= bort med våpenkorta ved kontroll).

Tar man derimot også av pistolgrepet, er våpenet demontert. Og ingen kan forlange å få målt det før en har satt det sammen igjen, og da selvfølgelig med det skjefte en selv finner for godt å montere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sånn som forskriften er i dag skal det ikke være noe problem med den stokken.

I en gammel forskrift var det vel noe om at det ikke var lov med frittstående pistolgrep så man kunne fjerne kolben og fremdeles ha et brukbart våpen. En 202 uten bakskjeftet er lite brukbar men denne uten bakskjeftet må være morsom å leke med.

Bare å kjøpe å bruke men ikke vis den til noen som driver med lover og regler. Tror det fort hadde kommet en ny forskrift da.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...